RTFM / Hoe omgaan met beginnersvragen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ach, hebben jullie dan geen geldingsdrang? Niks is toch leuker dan een simpele vraag te beantwoorden en iemand daarmee te helpen? Geeft jou ook nog 's een fijn gevoel. Moeilijke vragen zijn natuurlijk uitdagender, maar zie de simpele vragen dan als vinger oefening. RTFM gebruik je maar als je zelf het antwoord niet weet.

;)
 
zon vraag gaat tenminste nog over audio

in de algemene discussie spot staat avontoe ook enorm gelul en daar hoor je niemand over...

en als je zoiemadn dan helpt is hij blij, word ie beter en als het heel goed gaat kan ie jou in de toekomst misschien wel helpen....


maar das mijn bescheiden mening.....
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Of is er een limiet aan het aantal berichten dat in het archief van het Forum opgenomen kunnen worden, zodat een nieuwe, 'slechte' vraag een briljante er uit duwt?

Nou, dat is nu exact mijn punt: vervuiling van de database, en daar merk ik als gebruiker van dat de zoekfunctie nog minder nauwkeurig wordt. Inderdaad: omdat er zoveel 'troep' instaat verdunt dat de hoeveelheid 'kwaliteit'.
Tevens zie je bij het topic-overzicht door de bomen het bos niet meer. Maar dat heeft meer te maken met slecht gekozen topictitels, bijv. "hellup hellup hellup ik snap ut nie meer".

De houding van: "Hoe durf je me dat te vragen!" klopt niet.
Klopt, ik voel me ook niet aangesproken. Maar als je bovengenoemde DX-21 thread hebt gelezen zul je wellicht met me eens zijn dat de brutaliteit van sommige mensen weinig grenzen kent. Ik kan me toch echt voorstellen dat dit tot irritatie leidt.
Het scheelt nogal of iemand vraagt: "kunt u me vertellen waar de uitgang is?" of "he ouwe, vertel es effe hoe ik hier uitkom?" en dan bij de uitgang "man, dat hadden ze wel es beter kunnen aangeven!".

Wat bij mezelf wel meespeelt (ik weet niet hoe anderen er over denken) is het "community"-verhaal. Oftewel, ik heb geen enkele issue met een 'domme' vraag (ja ja, ik weet het...) bij iemand die hier al langer verkeert en anderen zelf ook helpt. Het tegengestelde is waar in het geval van iemand die hier vers komt en op hoge toon het antwoord op van alles en nogwat eist.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dus je geeft antwoord, of gewoon niets :)

Die regel pas ik zelf ook toe.
De reden dat ik toch reageer in deze thread:
Kijk ook eens naar de andere kant - door dit soort gedoe gaat, vind ik, het forum wel bergafwaarts.
Moet je dan maar doorlopen en je hoofd afwenden?
 
Origineel geplaatst door Hanz
De reden dat ik toch reageer in deze thread:
Kijk ook eens naar de andere kant - door dit soort gedoe gaat, vind ik, het forum wel bergafwaarts.
Moet je dan maar doorlopen en je hoofd afwenden?

Eerst een vraag laten keuren door een toelatingscommissie?
Een ballotage voor aanstaande leden?
Twee Forums: voor die niet en de wel wetenden?

Het voorbeeld van de Nord Modular List, dat ik hier boven gaf, is natuurlijk niet helemaal eerlijk. In de eerste plaats zijn er maar 2500 stuks, inclusief de Micro, van verkocht; je wordt alleen lid als je er eentje hebt of wilt kopen, want anders heeft het geen zin; het onderwerp is afgebakend en die mensen zijn van een bepaald 'kaliber', want het is geen eenvoudige synthesizer.
Ook de 'OddMusic' lijst wordt bevolkt door speciale mensen. Beide lijsten hebben als thema de creativiteit, de ene door uitwisseling van Patches voor de NM en de andere met bouwplannen voor de meest vreemde muziekinstrumenten.

De enige beperking van het SynthForum is dat het Nederlands is :)
Voor de rest is alles toegestaan.

Vervuiling van archieven kan je alleen maar zelf tegengaan. Het 'grote' NordModularArchive, bestaand uit meer dan 25 000 Patches, wordt door mij persoonlijk beheerd. Ik weer zoveel mogelijk de duplicaten, door ze in dit geval op maker te sorteren en dan valt een dubbele er gelijk uit. Het archief is schoon. Anderen mogen wel data bases en zo maken, maar van het totale archief blijven ze af. Er is één verantwoordelijk persoon, nooit een collectief (gedeelde verantwoordelijkheid bestaat niet, omdat het een gevoel is en dat is per definitie persoonlijk. De één voelt zich verantwoordelijker dan de ander).

Een 'schone' data base is in ons geval een idéfix, mede door de grote verscheidenheid in onderwerpen, achtergronden en mogelijkheden van de gebruikers met hun welwillendheid en het grote aantal leden.

Forum, leer er mee leven.

Trouwens, de NMlist is niet gemodereerd; ik functioneer alleen om niet leden die posten, door te laten of niet, ivm spam.

Wout
 
Tsja, we leven niet in een utopische wereld.

Er zijn gewoon soms mensen met een k*thumeur en dat moet eruit. Of er zijn mensen die niet doorhebben hoe de boel hier in elkaar steekt.

We maken allemaal wel eens fouten. Daar moet je ook niet al te lang bij stil staan hoor.
 
Ik heb die DX21 thread eens goed gelezen. Dat is verukkelijke kost. Een school voorbeeld van een narcist. Vooral "Wie gaat mij hier de les lezen?" Iedereen, want jij vraagt! Narcisme komt ook bij vraagstellers voor, natuurlijk. Vooral het beledigd zijn, dat is een sterk kenmerk. 'RTFM' is een uiting van beledigd zijn, al is de kreet in de DX21 thread eigenlijk meer een wanhoopsschreeuw :) De vraagsteller woont dichtgenoeg in mijn buurt om de handleiding naar z'n hoofd te kunnen gooien. Nogmaals, hoewel het niet hoeft, is de uiting 'RTFM' hier wel op z'n plaats.

Wout
 
Origineel geplaatst door Christov
ja die dx21 gast had het verdient....:D

had op aanraden van deze thread de DX21 thread dus maar gelezen... en idd dat is dus het type wat ik bedoel. De gene die zelf geen inspanning willen leveren. Het liefst hadden ze dat je nog naar ze kwam met je eigen koffie en koek en voor hun die sysexdump komt doen...
 
Jeez' !! Heb net die thread ook gelezen.. Hmm, oké er zijn uitzonderingen voor 't gebruik van RTFM. :D
Nee, ff serieus: ik bedoel dus uiteraard het als 1e of 2e reply op de thread een RTFM met verder niks. In dit geval werd meneer dus goed opweg geholpen, en zelfs bij de 'RTFM' werd er nog uitgelegd.
In dit geval was het dus een zeer terechte RTFM! (imho) ;)
 
Waar kan je het narcistisch gedrag nou aan herkennen? Vooral aan het gegeven dat de andere persoon er totaal niets toe doet. Zodra er in een mail niet zoiets staat als: "Je schrijft nu wel dit of dat, maar ik begrijp het nog steeds niet." Alleen het antwoord op de gestelde vraag is van belang, de rest niet en vooral niet de ander. Vooral de antwoorder geen gelegenheid geven het probleem te kunnen traceren. Het probleem in dit geval was voor de vragensteller niet dat 'hij' iets niet begreep, nee, de DX21 deugt niet. Het ligt dus aan andere factoren dan hemzelf, terwijl er van deze kant hopeloze pogingen worden ondernomen de 'inzichten' in het probleem aan te dragen. Maar het probleem ligt nooit bij de narcist, maar bij de handleiding, bij het apparaat (ontwerp is ondoorzichtig) of bij de onwil van anderen hem te helpen.

In het onderwijs is het ergste wat je kan overkomen een leerling die niet wil meewerken achter zijn/haar vraag te komen... Daar is de meester toch voor, om het me uit te leggen! Dat ik op zoek ben wat'ie wel of niet weet...

Eens vroeg een collega me welke van twee mogelijkheden volgens mij de juiste was. Toen ik dat aangaf, kreeg ik als antwoord: "Aan jou heb ik ook niets!" Achteraf bleek dat ik haar had moeten ondersteunen in haar mening :)

Wout
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top