RTFM / Hoe omgaan met beginnersvragen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Zoidsity

Go with the flow..
Lid sinds
22 januari 2003
Berichten
13.943
Locatie
在一種幻覺
Veel personen ergeren zich als er een "standaard" vraag gesteld wordt over 't één of ander dat in principe in de Manual van het desbetreffende ding uit gelegd (zou moeten) worden.
Een dergelijke opmerking wordt dan ook (al dan niet met plaatje) geplaatst: R(ead) T(he) F(**king) M(anual) !!
Aan dit soort opmerkingen KAN ik me weer een beetje ergeren! Als je de betreffende vraag dom, overbodig, etc.etc. vindt, wat is je antwoord (rtfm..) dan wel niet??
Hier help je niemand mee; antwoord dan niet.

Sorri, 't was druk op 't werk.. :(
 
Ik ben het hier ook mee eens.
Beter vind ik: "In de manual had je dit kunnen lezen: ........"

Zelfde met de zoekmachine...
In plaats van: "Gebruik de zoekmachine!!!!!!"
"Via de zoekmachine ben ik bij deze thread (https://www.synthforum.nl/...) gekomen en daar staat........"
 
Is het misschien een idee om een sticky thread bovenin elk forum te zetten met daarin dit soort zoektips/ etiquette hier op het forum?
 
Toevallig kan ik me daar niet aan ergeren.

Soms wordt er wel overdreven gereageerd maar sommige vragen zijn ook niet al te handig gesteld.
 
Volgens mij wordt er deze thread bedoelt:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=21969&highlight=motif

Ga ik even de eerste zin van de thread citieren:
Hallo, ik ben Dirk en ben sinds gisteren in het bezit van een Yamaha motf 6, leuk appartaat maar wil graag weten hoe ik...

Sorry, maar hier breekt (spreekwoordelijk) mijn klomp. Ik snap best dat mensen bij het kopen van een nieuw apparaat enthousiast zijn en het liefst gisteren nog alle functies kennen en er de beste tracks mee maken, maar zo werkt het helaas niet.
Het is een kleine moeite om vrij basale dingen eerst op te zoeken in de handleiding of even op het internet een site als www.alltheweb.com of www.teoma.com te bezoeken (om van die andere overbekende nog maar te zwijgen).

Daarnaast zag het plaatje er toch ook wel grappig uit en was het niet mijn bedoeling om iemand te 'beschadigen'. Maar waarschijnlijk is de reactie van jou op het RTFM gebeuren dezelfde als die van mij op de desbetreffende start. En nu.............. :bekdicht: :biertje: :biertje: :gaap: :gaap: Zzzz...Zzzz.......Zzzzzzzz......................
 
Origineel geplaatst door BananaWorld

Sorry, maar hier breekt (spreekwoordelijk) mijn klomp. Ik snap best dat mensen bij het kopen van een nieuw apparaat enthousiast zijn en het liefst gisteren nog alle functies kennen en er de beste tracks mee maken, maar zo werkt het helaas niet.
Het is een kleine moeite om vrij basale dingen eerst op te zoeken in de handleiding of even op het internet

Je hebt echt wel 'n punt hoor, maar ik kan me de andere kant toch ook goed voorstellen, zeker in de genoemde thread. De starter geeft ergens halverwege aan dat ie dankzij z'n thread ook 'n link naar een nederlandse handleiding heeft gekregen, wat makkelijk is ivm z'n wat mindere engels.

Soms vergeten de synth-bollebozen met evt talenknobbels groter als een biljartbal dat er ook mensen zijn die OF hevige n00bs zijn (geen schande imo, dat zijn we immers allemaal ooit geweest), OF minder taalvaardig zijn. Voor deze mensen is een simpele uitleg op 'n vraag 'n ware uitkomst, terwijl ze anders dagen tegen dat papiertje hadden zitten staren en niet verder waren gekomen. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de kwaliteit van sommige manuals........

Ik kan me dus echt niet storen aan de meest simpele vragen, en zal in geval van opborrelende kennis mijnerzijds dan ook altijd proberen een fatsoenlijk antwoord te geven.

Eigenlijk stoor ik me veel meer aan die niet aflatende stroom vragen zoals: Met wat is dit soundje gemaakt ?
Standaard antwoord zou kunnen zijn: neem uw synth ter hand en draai en luister net zolang tot je iets uit dat ding hoort komen wat je bevalt, of wat lijkt op de sound die je zoekt.

Maar goed, ieder zijn ding, en ieder zijn interesses. :biertje:
 
Origineel geplaatst door fuse
Ik erger me steeds maar weer aan mensen die zich aan dingen lopen te ergeren. :W

idd.

Wat een gelul weer.
Maastal wordt er RTFM ed gebruikt omdat mensen die wel een legale versie hebben geen zin hebben om al die warez gasten uit de brand te helpen, en daar hebben ze het volledige recht toe.

VErder heeft het forum iedereen ook in deze richting geholpen door, en daar behoorde ik ook bij, strak te modereren tegen warez ed.

Hetzelfde geld voor het gebruik van de zoekmachine.
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
Maastal wordt er RTFM ed gebruikt omdat mensen die wel een legale versie hebben geen zin hebben om al die warez gasten uit de brand te helpen, en daar hebben ze het volledige recht toe.

In een duidelijk geval van Warez ben ik het hier zeker mee eens, maar in andere gevallen (als t om iets hardwarematigs gaat, waarbij je er vanuit mag gaan dat t gewoon betaald is) vind ik dat je zoiemand het beste gewoon kan helpen (als t zo'n stomme simpele vraag is, is t antwoord blijkbaar ook erg gemakkelijk, dus niet zoveel werk om even in te tikken..)

Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook van die mensen die een vraag beginnen met 'WHAAAAAA BONK BONK GRR' gepaard met wat schelwoorden en uitzonderlijk hoofdletter en smilie gebruik. In dat geval ben ik tevreden met een kleine doch duidelijke RTFM.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ik erger me steeds maar weer aan mensen die zich aan dingen lopen te ergeren. :W

Hehehe, touché.. :D

Toch blijf ik er bij:

Als je enige opmerking/antwoord: rtfm, gescheld, ge-afzeik of iets dergelijks is: plaats dan niks.
 
Om nog maar een toevoeging te doen aan het statement RTFM heb ik maar even de dikke van Dale erbij gepakt (nou ja....dik... de internet versie dan).

hand·lei·ding (de ~ (v.))
1 leerboek dat tot leidraad dient bij de studie van een of ander vak => handboek
2 gebruiksaanwijzing

Nu stel ik mezelf de volgende vraag:
Hoe onvriendelijk is het om iemand te verwijzen naar een document waarin bijna alle functies, mogelijkheden en werkwijzen van een apparaat beschreven staan.

En om maar even kritisch te zijn:
- kijkt iedereen wel in de handleiding voordag ze een vraag posten.
- Yamaha levert (bij mijn weten) toch altijd een nederlandse handleiding bij hun produkten.

Om het dan maar heeeeeeeeeeeeeeeel erg vriendelijk te maken gaan we nu een nieuwe afkorting introduceren.

WUADHOEHDPOMOUEDNUVUDVOHSTR

Wilt U alstublieft de handleiding openslaan en het desbetreffende probleem opzoeken. Mocht U er desondanks niet uitkomen, voelt U dan vrij om het synthforum te raadplegen.
 
KUTZAK

Kunt U Trachten Zelf tot Antwoord te Komen
 
Dit forum is er voor de informatie uitwisseling. Ik ben van mening dat ook de simpelste vragen hier gesteld mogen worden.
 
Het lezen van een handleiding is een vaardigheid. Het is te vergelijken met kaartlezen. Sommige mensen begrijpen daar echt niets van. Kan je het zelf wel, dan is het soms onbegrijpelijk dat een ander het niet kan. Dat getuigt van zeer weinig inlevingsvermogen.

Handleidingen, behalve die van Roland, dan :), hebben een bepaalde struktuur. Begrijp je die snel, dan is er weinig aan de hand. Als ik een nieuw apparaat koop, dan is dit duidelijk bed literatuur. Na een paar slapeloze nachten heb ik het ding uit en weet waar ik iets kan vinden.

Bij een antwoord is het dan ook vriendelijk om naar de Manual te verwijzen. Ik doe dat altijd op de volgende wijze:
see [Manual Page 115] Dan kan de vraagsteller de informatie met je meelezen (of niet).
Een keer heb ik als dank betuiging gekregen dat ik de vraagsteller de Manual had uitgelegd.

Wout
 
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.


Onder alle omstandigheden beleefd blijven is het motto: beleefdheid is een van de bronnen tot vrede.


En nu: kom maar op met die vragen LOL



Take care


EF
 
hier komt fatar de vredestichter :engel:

jongens het is bijna kerst en als sommige van jullie nou eens wat minder grof reageren en als de rest nou eerst eens leer om de zoekmachine hier en het internet eerst door te bladeren, voordat je een vraag steld zijn we een heel eind verder en mag deze thread dus op :slotje:

ps: "ik ben af en toe ook wel lui of denk er niet aan hoor en stel een vraag terwijl ik best ff wat 'meer' moeite had mogen doen. (en nu maar hopen dat de kerstman me beloond voor me eerlijkheid enzo...snif...snotter..lol)
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
ik ga handleidingen aan de kerstman vragen......

HAHAHAHAHA ROFL

Nee maar vind dat mensen gewoon eerst de handleiding moeten lezen voordat ze een vraag stellen. En ook al is je software illigaal je hebt het zo goed kuinnen downloaden nah dan kan je er ook een handleiding bij downloaden. Steinberg heeft ze gewoonop hun site staan en voor native instruments zijn ze vast wel ergens te vinden...

dus zoek gewoon in dat ding daar is die manual voor... staathet er niet in kom dan hier je vraag stellen... Ik kan me echt dood ergeren aan mensen die duidelijk laten zien dat ze geen handleiding hebben gelezen en dat jij het maar es ff stap voor stap moet uitleggen voor ze. Lekker makkelijk anderen doen het voo rje... heb ik echt een hekel aan maar goed... Gewoon lezen en dan pas vragen.

Ow trouwens ook heel leuk is mensen die beweren gezocht te hebben maar niets hebben kunnen vinden... yeah right schijheiligheid... heb ik ook pokkehekel aan. Ik zit hier al wat langer en heb aardig wat dingen voorbij zien komen. En veel dingen zijn al gevraagd dus zoek ff met die zoekmachine zo moeilijk is dat niet..

Als ik het nu eens zo doe: voor iedere thread waarin staat heb al met de zoekmachine gezocht en ik vind die thread zo... dan krijg ik 50 mooie euro's... Wedden dat me rack zo vol staat ;)
 
Functioneel analfabetisme.

Functioneel analfabetisme.

Een groot probleem voor enkelen is dat zij niet geleerd hebben een
ingewikkelde tekst te lezen en voor zichzelf te interpreteren.
Door de vele mogelijkheden en opties, die er - sinds de digitale
revolutie- in hedendaagse apparatuur worden geïmplementeerd,
worden noodzakelijkerwijs ook de handledingen ingewikkelder.
Niet geheel van enig verstand gespeend had ook ik bijvoorbeeld grote
moeite met het bevatten van de logica achter MIDI-controllers & kanalen
of SCSI-ID's & terminatie.
Alles was echter in begrijpelijke lekentermen (in het engels, toegegeven)
op het internet te vinden. Vele vragen & antwoorden zijn in FAQ's, op Fora etc. na te lezen
Vergeet vooral niet zinvolle resultaten uit te printen, als je "Geschiedenis" na
een week is gewist vind je die obscure pagina nooit meer (of zet 'm in een
speciaal mapje in de "Favorieten"). Bovendien kom je allerlei interessante
perifere kennis tegen.
Gebruik de Google zoekmachine in de modus "geavanceerd zoeken": hiermee
kun je woorden uitsluiten of juist opeisen in een resultaat. Je hoeft dan bijv.
voor "Yamaha" niet door duizenden motorfietspagina's heen te banjeren.
Ook kun je de taal van het zoekresultaat instellen: ben je de engelse spraak -
op enkele rauwe kreten uit de moderne urbane pikorde - niet voldoende meester/
meesteres dan stel je de taal in op "nederlands". Je beperkt dan de antwoorden enorm
maar je zou toch nog het geluk kunnen mogen smaken dat een nederlandstalige
slimmerik iets over jou onderwerp heeft neergekrijt.
Rechtstreeks "Leest de cohabiterende handleiding" uitroepen in kapitalen is naar mijn
mening een zwaktebod; men geeft blijk zichzelf als stuntelende beginneling vergeten
te zijn. Je schreeuwt toch ook niet tegen ouden-van-dagen, die moeite hebben met
oversteken: "Nooit verkeersles gehad, ouwe!?!".
Veel subtieler is het om naar een draad op een of ander of hetzelfde forum te verwijzen of op
vrindelijke doch dringende toon de zoekmachine aan te bevelen ( in het geval van
een overstekende bejaarde niet aan te raden trouwens; uw kilometrage kan echter veschillen).

Het gaat altijd om het-je-kunnen-verplaatsen-in-de-situatie-van-de-ander
(denk bijv. aan de imperatief van Kant);
wat Gij niet wil dat U geschiedt, doe dat ook aan een ander niet.

Volledig verplaatsbaar,
ISPdeRuiter
 
Er is nog een ander mechanisme werkend, namelijk de irritatie bij de ontvanger, waar komt die vandaan? Indien je een vraag over een apparaat, die ook via de handleiding te beantwoorden is, niet wil beantwoorden, waarom dat dan wel doen met die befaamde Engelstalige afkorting? De thread negeren is toch veel eenvoudiger?
Helaas komt de irritatie voort uit het gegeven dat het via het communicatiekanaal internet/'home'computer gaat. Het wordt gezien als een inbreuk in het privé leven; men zit lekker met een kop koffie achter he scherm en leest dat, voor de ontvanger, nogal onbenullig bericht, maar men vergeet dat het een algemeen schrijven is, veel onpersoonlijker dan het vaak geinterpreteerd wordt. Men voelt zich verstoord, zoals een klein kind het lezen van een goed boek kan verstoren. De eigen concentratie is weg en men reageert aggressief.

Simpel gesteld zijn mensen, die kreten als 'RTFM', 'Use Google' en 'OT!!!' mailen, om de 'Breezertaal' maar te gebruiken, nog niet in staat werkelijk met het medium InterNet om te gaan.

Wout
 
Wout, ik denk dat het volgende ook een rol speelt: hoe meer reeds 100x gestelde 'standaard handleiding-vragen' mensen posten in dit forum, hoe minder nuttig het forum voor 'welwillende' gebruikers wordt.
De signaal/ruis verhouding (om in DSF termen te blijven) wordt gewoon te slecht, en mensen haken vroeger of later af met moeite doen om een ander te helpen (voor een goed voorbeeld: deze thread - let wel op de 'grondhouding' van de vraagstelling!).
En dat staat dus lijnrecht tegenover de doelstelling van dit forum, IMHO. (oh neeee.... breezah-speak!)

Nou is er wel een verschil tussen het welwillend per ongeluk een dubbele topic posten (de zoek-functie is nog niet echt optimaal, maar ja, da's geen ramp) en gewoon lui al je 'problemen-die-geen-problemen-zijn' op 't forum storten - fijn hè, zo'n gratis helpdesk? :(

Over irritatie gesproken: strikt persoonlijk (!) baal ik ervan als de standaard-vragen van een lui persoon wel ruimschoots worden beantwoord, maar wat diepere vragen blijven onbeantwoord openstaan.
Geeft gewoon een gevoel van 'oneerlijkheid'... ;{

<probleemdrinker>Pfff, is het al tijd voor alcohol? :biertje:
 
Neen, hou je in, het is nog geen tijd, al heeft BamBam me net geleerd hoe je de klok kunt instellen, dus GMT+4 moet helpen :)

Maar even terug OnT.
Wie maakt dat uit? Wie bepaalt wat redundant is en wat niet? Je hoeft toch niet te antwoorden? Of is er een limiet aan het aantal berichten dat in het archief van het Forum opgenomen kunnen worden, zodat een nieuwe, 'slechte' vraag een briljante er uit duwt? Hoe vaak mij in het Gemeentemuseum niet naar de uitgang is gevraagd... Natuurlijk is de bewijzering daarop aangepast, maar dat wil nog niet zeggen dat die altijd werkt voor iedereen? Ik schreeuw die berollatorde grijze massa mensen toch ook niet toe: LDNP! (Lees de naaiende plattegrond!) Nee, ik loop zelfs even met ze mee... (Scouting Holland 1959-1962, lidmaatschapsnummer ben ik kwijt :)

Ik geef toe dat er email-lijsten zijn die een veel grotere intellectuele inhoud hebben, de Nord Modular lijst bij Opcode404 is daar een leuk voorbeeld van, maar daar hebben we het ook regelmatig over 'stroopwafels'. En daar hebben we 'RTMF' erg snel afgeleerd, hetgeen duidt op een 'community' en niet zomaar een lijst.

De houding van: "Hoe durf je me dat te vragen!" klopt niet. Die persoon vraagt het niet aan die ene, maar aan het geheel. Dat die ander zich aangesproken voelt, dat betekent eigenlijk dat die denkt dat het Forum er voor hem/haar is en de rest maar medespelers in zijn/haar wereld zijn. Oei, dat heet NARCISME! Juist mensen met deze persoonlijkheidsstoornis kunnen op het InterNet erg goed gedijen, want de ander kan als 'virtueel' worden ervaren: het kost geen werkelijkheid...

RTFM zegt iets meer over de persoonlijkheid van de antwoorder dan die van de vraagsteller... Men is dus gewaarschuwd om het te gebruiken in een antwoord, want de psychologen onder ons lezen mee :)
Het mooiste is als iemand het antwoord geeft: "Die vraag heb ik al eens beantwoord, dus gebruik het archief en zoek onder..." Dan realiseer ik me weer dat narcisme ongeneeslijk is...

Dus, wil je RTFM gebruiken, antwoordt dan maar liever niet!

Vriendelijke groet van

Wout
(Keizer van de Wereld - buiten dienst)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top