Good / Bad trader reference thread

Dave Mech

Ouwe rot
Lid sinds
20 Maart 2011
Berichten
1.357
Hoihoi,

Dit is vast al vaker geopperd:

Zou het niet een goed idee zijn om twee threads te hebben, een voor goede, en een voor slechte ervaringen met verkopers en kopers? Zo kunnen we elkaar op de hoogte houden van mensen die weinig respect hebben voor het vetrouwen wat komt kijken bij een deal.

Helaas op dit moment een slechte ervaring die nog lopende is en ik zou graag anderen waarschuwen, maar daar is nu niet echt plek voor (geloof ik?).

Groet
 
Synthforum heeft er altijd voor gekozen om geen partij te zijn in de transacties tussen leden. Op het moment dat marktplaats conflicten publiekelijk op Synthforum uitgevochten gaan worden, is het risico aanwezig dat we deze positie niet kunnen handhaven. Immers, als we ingrijpen op het moment dat discussies uit de hand lopen of als ons wordt gevraagd vermeende valselijke beschuldigingen te verwijderen is het bijna onmogelijk (niet) te reageren zonder dat dit als partijdigheid gezien wordt.
 
ehh, dus als ik nu ergens in een andere draad post dat forumlid een eikel is die zijn afspraken niet nakomt, dan laten jullie het staan om niet partijdig over te komen ? ;)

sorry. kon 't niet laten.

ooit vond ik deze discussie wel interessant. toen er nog gereageerd kon worden op verkoopthreads, was daar ruimte voor de (overwegend positieve) commentaren van de andere partij.

een oplossing zou kunnen zijn alleen een good trader draad te maken, niemand zal er op staan dat complimenten verwijderd worden.

het geeft wel te denken dat op andere fora (ook niet altijd en overal) een dergelijk systeem prima kan werken, maar dat hier vooraf al wordt ingeschat (en waarschijnlijk terecht) dat het zal ontaarden in moddergooien.
mooi stukje Nederlandse identiteit.
 
Idd, misschien een met de heren van bijvoorbeeld www.tweakers.net babbelen. Daar gaat het al jaren prima.
 
Ik denk niet echt dat je Tweakers kunt vergelijken met Synthforum. Tweakers is een commerciële website die in ieder opzicht op veel grotere schaal opereert dan wij op het gebied van aantal gebruikers, mods, budget en ambitieniveau. Uiteindelijk is niets onmogelijk, maar dan moet je ook wel de mensen, ambitie en middelen hebben om het uit voeren.
 
mensen die de ambitie hebben om over anderen te klagen zullen best wel te vinden zijn... ;)

ik geloof er ook niet meer zo in. loopt vaak uit op gezever. en het is nou eenmaal zo dat milde shit happens.
en als er echt serieus een probleem is met fraude of zo, dan kan toch worden ingegrepen?!

het is overigens wel zo (ik zag ergens een draad met 'waarom kopen jullie 2de hands spul al of niet') dat toen er nog gereageerd kon worden in verkoopdraden veel positief commentaar volgens mij wel hielp om vlot spullen te verkopen. het neem toch twijfel angst en wantrouwen weg.

en als bonus was er af en toe ook nog een lekkere rel te volgen.

maar toen was het ook hier denk ik allemaal nog een stuk kleiner en beter te behappen.
 
Ik vrees dat het modereren van verkoop threads een dagtaak is. Ik denk niet dat we dat mogen verwachten v/d mods alhier. Helaasssss.....
 
Ik denk dat het ook belangrijk is te beseffen dat het nooit de intentie is geweest van SF om een handelsforum te zijn of worden, het primaire doel is altijd geweest om een (Nederlandstalige) plaats te bieden waar informatie en kennis over synths en alles wat daar bij hoort met elkaar gedeeld kan worden. Dat uiteindelijk de marktplaats één van de populairste secties is geworden was eigenlijk niet echt de bedoeling geloof ik :D

Het marktplaats gedeelte is bedoeld als extra service naar de leden toe maar kost eigenlijk al buitenproportioneel veel tijd om te beheren vergeleken met de overige secties in het forum, simpelweg omdat hier het meeste verkeer is én het handhaven van de regels het belangrijkst is. Zo wordt vrijwel iedere post én reply gecheckt tegen de regels en wordt er regelmatig gevraagd om wijzigingen van titels en moeten de draadjes verplaatst worden (en lang niet iedereen gebruikt het "slotje" :slotje: icoontje zodat handmatig scannen alsnog nodig is) na sluiting. Het toevoegen van een 'trader rep' forum zou nog meer nadruk leggen op dit gedeelte van het forum en meer capaciteit kosten, en dat is denk op dit moment niet echt een richting die we op willen.
 
...mensen die weinig respect hebben voor het vetrouwen wat komt kijken bij een deal.
En helaas wordt dat vertrouwen heel soms geschaad. Maar een deal sluiten en 100% op save spelen is niet mogelijk. Tenzij je de spullen ter plaatse kunt beoordelen en betalen. Maar dan moet je ook niet voor een gesloten deur komen te staan, hetgeen mij een keer overkomen is. Die persoon was onze afspraak toen vergeten. Ik had toen geen zin meer om een nieuwe afspraak te maken. Maar mijn reiskosten (en reistijd) was ik natuurlijk al kwijt.

Synthforum heeft er altijd voor gekozen om geen partij te zijn in de transacties tussen leden.
Dat vind ik heel begrijpelijk en juist, want je komt er meestal ook niet uit wie er gelijk heeft bij een conflict. En daar hebben de moderators van SF ook niet de tijd voor. En ik denk ook geen zin in.

en als er echt serieus een probleem is met fraude of zo, dan kan toch worden ingegrepen?!
Tsja, ik vind wel dat er dan ingegrepen zou moeten worden. Tenminste als er een overduidelijk bewijs van fraude is. Maar je zal dan eerst goed moeten definiëren wat er onder fraude verstaan wordt. Er zal nl. ongetwijfeld een grijs gebied zijn waar net wel dan wel net niet sprake is van fraude. En dat maakt het in die gevallen ook moeilijk om er een oordeel over te laten vellen (door de moderators van SF).

Ik lijk nu ook een akkefietje te hebben, hoewel ik nog steeds hoop op een goede afloop.
 
Last edited by a moderator:
Tsja, ik vind wel dat er dan ingegrepen zou moeten worden. Tenminste als er een overduidelijk bewijs van fraude is. Maar je zal dan eerst goed moeten definiëren wat er onder fraude verstaan wordt. Er zal nl. ongetwijfeld een grijs gebied zijn waar net wel dan wel net niet sprake is van fraude. En dat maakt het in die gevallen ook moeilijk om er een oordeel over te laten vellen (door de moderators van SF).

Dat klopt inderdaad. Op het moment dat er echt (en aantoonbaar) sprake is van oplichterij wordt er ook wel ingegrepen en er zijn ook wel voorbeelden geweest van stille bemiddeling achter de schermen. Maar je hebt vaak te maken met 2 partijen die ofwel een verschillende voorstelling van zaken geven ofwel zaken anders interpreteren. Sommige mensen voelen zich al opgelicht als hun verkoper niet binnen 2 uur na overmaken van het geld een trackingcode stuurt, een ander vind een krasje volstrekt onacceptabel terwijl de verkoper dit 'normale gebruikssporen' noemt. Tja, kom daar maar eens uit.
 
Back
Top