Inzend- en stemperiode contest

mv30

Stamgast
Lid sinds
12 september 2006
Berichten
391
Locatie
lier (België)
tja van 11 tot 22 januari, twaalf dagen dus om te stemmen over ongeveer 9 uur muziek, dat vraagt inderdaad wel wat toewijding. Ik heb ook wel die moeite gedaan, maar ik kan niet zeggen dat het altijd met evenveel zin was, omdat er zoveel tijdsdruk achter zat. Het is ook enkel gelukt dankzij monotrons knappe "mega" initiatief. Een weekje langer stemmen kan geen kwaad als je zoveel te doorworstelen hebt.
En over die tweede pagina: mijn trackje is 53 keer beluisterd op de eerste pagina, de slechts beluisterde van de tweede pagina is 64 en de volgende 66 keer. Het is allemaal wat relatief.
Volgende keer gewoon 10 dagen langer stemmen, tot 31 januari of zo. dan heb je de uitslag ook op 5 februari ;-)
 
Last edited by a moderator:
Volgende keer gewoon 10 dagen langer stemmen, tot 31 januari of zo. dan heb je de uitslag ook op 5 februari ;-)
Ja idd, ik had de eind datum niet echt gelezen,
Ik had wat op gezond verstand gedacht, en dacht dat het tot eind deze maand zou zijn,,
 
Er is natuurlijk een zeer groot verschil tussen mensen die hun track al aan het begin van de contest hebben geplaatst (ik op 14 december) en de mensen die hun track aan het eind hebben geplaatst (10 januari). Een verschil van meer dan 3 weken. En in het begin zijn er nog maar weinig tracks. Dus de kans dat jou track dan beluisterd wordt is ook nog eens veel groter.
 
De stemperiode is al sinds 2009 2 weken (ik meen omdat in 2008 bleek dat een langere periode weinig toevoegde). In de resultaten zie je ook dat de meeste stemmen in de eerste paar dagen van de stemperiode worden uitgedeeld waarna het afvlakt. De stemperiode langer maken gaat dan vooral om de laatste zwerfstemmen en dit zal geen enorme impact meer hebben op de uitslag.

Uiteraard kunnen we de stemperiode weer langer maken (al is het dan wel wachten op de eerste "kan het niet korter"). ;)
 
Volgende keer gewoon 10 dagen langer stemmen, tot 31 januari of zo. dan heb je de uitslag ook op 5 februari ;-)

Je kunt natuurlijk ook al beginnen met luisteren op het moment dat de eerste tracks geplaatst worden. Zo kun je de "luisterdruk" een beetje spreiden.
 
mmm, misschien een ideetje voor de volgende contest: iedereen schrijft zich in, maakt een draadje aan zoals nu, maar... de draadjes komen maar vrij op het ogenblik dat de stemronde start vb 1 januari. Vanaf dan is alles te beluisteren en te becommentariëren. Stem- en Luistertijd tot 1 februari bijvoorbeeld. En de volgorde van de tracks wordt wekelijks door elkaar gegooid, zoals het nu ook was net voor de start van de stemronde. superspannend!:mega:
maar ja nu was het ook superspannend natuurlijk. gefeliciteerd 1V/oct en MacGyverGear met de adrenaline-race.:okdan:
 
Ik denk niet dat er dan nog veel mensen gaan stemmen. Ik ga bijvoorbeeld echt niet even 9 uur muziek luisteren waarvan ik de helft sowieso niks vind (niet omdat het slechte muziek is, maar omdat het mijn stijl niet is). Ik doe dat in etappes, gewoon per dag wat erbij is gekomen. En als het me bevalt luister ik de track af, zo niet sluit ik de tab net zo snel weer af als ik hem geopend heb.
 
mmm, misschien een ideetje voor de volgende contest: iedereen schrijft zich in, maakt een draadje aan zoals nu, maar... de draadjes komen maar vrij op het ogenblik dat de stemronde start vb 1 januari. Vanaf dan is alles te beluisteren en te becommentariëren. Stem- en Luistertijd tot 1 februari bijvoorbeeld. En de volgorde van de tracks wordt wekelijks door elkaar gegooid, zoals het nu ook was net voor de start van de stemronde. superspannend!:mega:
maar ja nu was het ook superspannend natuurlijk. gefeliciteerd 1V/oct en MacGyverGear met de adrenaline-race.:okdan:
Ik vind dit wel een aardig voorstel. Het lijkt me ook wel "eerlijker". Het huidige systeem heeft wel als voordeel dat je er meer ingezogen wordt, het werd voor mij (en anderen) echt een gezellige eindejaars-activiteit, en beter dan de Top2:r:r:r. Na 1 januari hebben mensen ook minder tijd dan tijdens de feestdagen.

Die laatste oproep van de dokter heeft ook zeker extra inzendingen veroorzaakt en zelfs ik ben nog aan de gang gegaan, maar helaas te laat (kan er nu nog een heel jaar aan werken). In mv30's opzet had die oproep minder impact gehad denk ik.
 
Welnee! Allemaal gezeur in de marge.
Gewoon in kunnen zenden als het startsein is gegeven.
Moet je er maar een prioriteit op zetten als je mee wil doen en niet gaan piepen, als je laat met met je inzending, dat er weinig mensen naar luisteren.

De meeste inzendingen hoef je ook helemaal niet in zijn geheel te beluisteren om een persoonlijk oordeel te vormen. Het begin, drie stukjes steeds verderop en het einde is genoeg. En als het dan heel slecht of goed uitpakt, dan wel allerlei vraagtekens oproept, luister je aandachtig het gehele stuk. Kat in het bakkie ;-)
 
Maar zo ontzettend lastig is het volgens mij niet (en het is hier al eerder geschreven door Dr. V L uit A)

Ik heb bijvoorbeeld vanaf het begin dingen beluisterd (toen was het ook nog heerlijk overzichtelijk)

Dagelijks luisterde ik dan ook naar de nieuwste inzendingen (en voorzag indien nodig van commentaar)

Dus aan het einde van de rit hoefde ik het alleen nog globaal na te lopen (sommige kregen meer aandacht dan anderen waardoor ik eerder gevormde ideeën/meningen eventueel kon aanpassen)

Het was dus geen "zware" opgave maar gewoon een kwestie van goed plannen ;)

Voor zij die alles op het laatste moment willen doen natuurlijk onbegonnen werk.
 
ik ben natuurlijk een echte deadline mens. ik stuur altijd in met minder dan een uur te gaan. Dit jaar viel het nog mee, 24 minuten voor de deadline, haha.:D

het was enkel een suggestie natuurlijk zo'n "big bang" contest. en met een maand heb je ook alle tijd om gezellig te luisteren. Je kan ook onmiddellijk stemmen. Nu heb ik soms de indruk dat mensen laaiend enthousiast doen over een track maar later vergeten te stemmen. Dan hoef je het ook allemaal niet te onthouden en zo. elke avond enkele trackjes luisteren en direct stemmen als je het dat waard vindt.

@torp: ik denk niet dat er dan minder deelnemers zijn. Je ziet immers even duidelijk wie er al ingeschreven heeft. je kan het enkel niet horen Die doelstelling (100 tracks) die onze dokter bedacht had, als ik me goed herinner, werkte echt fantastisch en zal dat dan ook doen, (denk ik hé)
 
Ik denk eigenlijk dat dit mijn laatste contest was. :D
Doe eigenlijk bijna niks met synths meer. Ook de sampler probeer ik wat meer met rust te laten nu ik meer met akoestische instrumenten werk. (Al voelde ik me vaker een vreemde eend hier...)

Ik herken wel wat hier gezegd wordt. Wat eraan bijdraagt is dat mensen ook eerder luisteren naar iets waar al veel reacties bij staan of die inderdaad bovenaan de lijst staan. Je zou gedurende de contest eigenlijk niet mogen reageren op nummers en een limiet moeten stellen aan aantal inzendingen. Ik vond 100 wel erg veel om naar te luisteren... Heb het wel gedaan maar ik heb heel veel geskipped waardoor ik geniale arrangementen misschien heb gemist en meer de sound heb beoordeeld.

Hoe dan ook. Ik heb er wel weer met plezier aan meegedaan..

:mega:
 
Daarom download ik al jaren de hele bups en zet ze op mijn mp3 speler en sinds de afgelopen 3 of 4 jaar op google music.
Ideaal, je kan het overal luisteren en nog handiger, je kan bij de meeste spelers tegenwoordig thumbs up/down of een aantal sterren geven, dus de muziek waarderen. Zo kan je het voor jezelf makkelijk gescheiden houden.

Dit jaar ha dik ook ter weinig tijd en heb in de laatste dagen 1x door alle tracks gelopen en apart gezet in goed/niet goed/twijfel.
Alle "slechte" tracks heb ik later nog eens beluisterd en wederom gekeurd. Sommige tracks skip je dan al snel door omdat het gewoon niets voor je is. Anderen gaan dan toch naar "goed" of twijfel.
 
@MonoTron:
Persoonlijk is een mening natuurlijk wel maar, er is niks mis mee om daar waarde aan te hechten,
Daar drijven de kunsten op: op persoonlijke meningen. Die kunnen heftig zijn en onderbouwd middels van alles aan nog wat aan kennis en ervaring van een breed scala aan muziek.
 
Op een gegeven moment was de volgorde zo dat de tracks met minste views bovenaan staan. Dat is volgens mij gewoon de perfecte oplossing. Nu heb je al snel dat iemand die ----1111111111AAAAAAAAA heet de gehele contest bovenaan staat en dus automatisch heel veel meer views krijgt, net als iemand die aan het begin van de contest post ten opzichte van iemand die later opstuurt.

Wat dus ook kan is dat mensen hun inzending doen maar dat de tracks pas op 1 januari daadwerkelijk online worden gezet tegelijkertijd (en dat dan de inzend tijd ook voorbij is dus). Als je dan ook nog de bovenstaande volgorde aanhoudt, dan heb je toch een redelijk waterdicht systeempje?
 
Dus eigenlijk wat mv30 ook al voorstelde.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat we nu een oplossing zoeken voor een probleem dat misschien niet eens hoeft te bestaan. Het blijft namelijk wel de verantwoordelijkheid van de luisteraar/stemmer om de tracks te beluisteren. Ik ben het daarom ook wel eens met WHG die zegt dat het wel prettig als de tracks druppelsgewijs binnenkomen zodat je niet alles in 1 keer hoeft te beluisteren.

Mijn bezwaar tegen alles in 1 keer online zetten en stemmen op hetzelfde moment, waarbij we de volgorde aanhouden van de minst belsuiterde track bovenaan, is dat het vreselijk onhandig kan zijn als tijdens de stemronde de tracks steeds op een andere plek staan. Het wordt dan veel lastiger om te bepalen welke track je wel en niet hebt beluisterd. ik zie ook zo snel nog even geen oplossing daarvoor.
 
Back
Top