Probeersels in tracks forum

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
1.827
Locatie
in een huis
Het valt me op dat steeds meer mensen halve tracks (vaak zelfs alleen wat beats of 'noise') plaatsen onder Muziek Algemeen > Tracks en dan vragen om commentaar... daarnaast wordt er af en toe nog wel eens een keer geklaagd over het feit dat soms zo weinig commentaar gegeven wordt; ik denk dat dat komt doordat niet iedereen zin heeft om van die korte probeersels te luisteren, en aangezien het er steeds meer worden sla je uiteindelijk de completere tracks ook over...

Misschien een idee om een nieuw forumonderdeel toe te voegen onder de noemer 'probeersels', 'try-outs' of iets dergelijks? En dan het onderdeel Tracks gewoon behouden voor completere (of bijna af) tracks... het is denk ik lastig om precies te bepalen wanneer een track compleet genoeg is om in Tracks neer te zetten, maar ik denk dat mensen (en muzikanten ;)) wel in staat zijn dat zelf een beetje te bepalen. Heb je een korte groove in elkaar gezet en wil je daar wat commentaar op, dan zet je hem in 'try-outs', maar heb je een track waarvan het grootste deel van de compositie al af is (of helemaal), dan kan hij gewoon in Tracks...
 
Maa als een track helemaal af is, hoeft er ook geen commentaar meer op geleverd te worden, dus dan is een link voldoende eigenlijk. DUs een aparte sticky thread in 'tracks' zou misschien handig zijn.. al zegt mn gevoel dat niemand er naar gaat kijken. nee, ik vind het wel handig zo als het is eigelijk .
Zet gewoon in je post dat het om een'work in progress' gaat, dan weet men dat.
 
ik begrijp wel wat je bedoelt denk ik,dr. ripsaw, er is [bij mijn werkwijze in elk geval] een verschil tussen een track die ik voor de leukigheid in een middag in elkaar flans, een track die nog in ontwikkeling is, en een [semi] professionele track die [na maanden soms] klaar is om gemasterd te worden.
Het onderscheid daarin is duidelijk hoorbaar IMO, en ik zelf zal in ieder geval duidelijk vermelden in wat voor catagorie m'n geposte track links vallen. Zo ontstaat er wat meer duidelijkheid.

En, na wat nadenken, de snippet [sticky] topic in de thread 'tracks' is zo slecht nog niet, wellicht.
 
Ik heb er me zelf ook een keer schuldig aan gemaakt ;{
Maar inderdaad een apart hokje voor deze soort dingen zou wel makkelijk zijn ,ik heb namelijk zelf het probleem dat ik altijd ergens blijf hangen en als ik dan Feedback krijg gaat het wel een stuk beter dus....
 
Origineel geplaatst door 6 trak
Dr. 'commentaar' Ripsaw weer? vandaar dat jij nooit iets post qua geluid zeker!? :eureka:

Tjee, heb ik een reputatie opgebouwd hier ofzo? ;)

Ik heb me er ook al eens schuldig aan gemaakt aan het posten van een halve track, om eerlijk te zijn (al was het maar 1 keer, en het was het behoorlijk meer dan wat noise of alleen een beat...)

Nou moet ik er bij zeggen dat het erg moeilijk is om te bepalen wat wel en niet geschikt is om te posten in Tracks. Het viel me op dat het vaker gebeurt dat er alleen wat beats of een thema geplaatst worden met de vraag: 'wat vinden jullie ervan?' Nou vind ik dat een heel verschil met een vraag als: 'enig idee hoe ik dit thema het beste kan toepassen?'
Bij de eerste vraag krijg ik altijd het gevoel dat iemand wat heeft gemaakt, maar eigenlijk niet goed weet of het nou echt wel is wat ie wil... m.a.w. blijkbaar twijfel je dan aan je eigen creativiteit en zoek je bevestiging (of het tegenovergestelde) op je eigen vraagstuk of je er wel wat mee wilt/kunt doen. Probeer eens je eigen creativiteit te gebruiken en maak er (eerst eens) wat van! Als je zelf iets goed vindt, dan ga je er ook echt wel mee aan de slag...
Nou weer terug naar die 2 vragen: je kunt een thema hebben bedacht waar je zelf helemaal wild van wordt, maar je loopt eigenlijk halverwege het nummer vast op een foute beat ofzo... heel frustrerend, maar je hebt wel al iets creatiefs neergezet! Dat vind ik heel wat anders dan dat je een beat of thema hebt gemaakt, en direct al gaat vragen van: wat vindt je hiervan? Dan ben je blijkbaar nog niet creatief genoeg geweest om zelf iets te bedenken (in bijna alle gevallen heb ik thema's waar ik over twijfelde nooit meer ergens voor gebruikt, tenzij flink aangepast).

Dit is een beetje een zeer grove omschrijving van mijn stelling, en het is niet zo makkelijk uit te leggen wat ik precies bedoel. Nou is het gewoon zo dat het een vaag gebied is waar je de scheiding zou moeten leggen tussen 'probeersel', 'half-af' en 'af'. Op het moment dat je al iets creatiefs hebt neergezet en halverwege de track vastloopt, dan vind ik dat je best kunt vragen om tips, commentaar etc (dat heb ik dus 1 keer gedaan, alhoewel mijn vraag op dat moment ook niet echt zo geformuleerd was, maar ik had wel de intentie daartoe). Dat zijn nou juist de momenten waarop advies van andere personen gewenst is! En dan geldt uiteraard ook voor tracks die nog gemastered moeten worden etc, aangezien er veel mensen onervaren zijn op het gebied van mastering (waaronder ik), dus dan mag je best wel vragen hoe een andere je geluid vindt...
Soms krijg ik het idee dat mensen niet meer zelf durven na te denken (een veel voorkomend iets op het Gathering of Tweakers forum...), en direct al gaan vragen zonder zelf eerst eens na te denken of creatief te zijn. Nou is kennisoverdacht natuurlijk erg belangrijk (anders waren we hier natuurlijk niet), maar een beetje zelf nadenken mag toch ook wel lijkt me ;)

Maar nogmaals: dit is een zeer grove omschrijving, en het is moeilijk discussieren over dit soort zaken vanwege de vage grenzen... er is echter al vaker aangegeven dat dit soort dingen tot ergenis kunnen lijden van sommige personen, en ik probeer een beetje weer te geven wat een gedachte hierachter zou kunnen zijn.


Ohja, om nog verder in te gaan op de vraag van 6 Trak: ik heb 2x een compleet nummer gepost (Force4, Zero), en 1x een half nummer (Orbital-P2), dat binnenkort als heel nummer gepost gaat worden (met het door de DSF-luisteraars aangedragen commentaar ;)) Misschien dat je de threads nog kunt vinden hier... dat is trouwens ook nog een van mijn discussiepunten geweest hier: track-list in je profile (links naar threads met jouw nummers), dan kun je misschien makkelijker complete tracks terugvinden :)
 
ik ben het met de dokter eens.
vaak kijk ik in een thread die in de Tracks sectie staat en dan zie ik dingen als "halve track, hoe moet ik verder" en "een uitprobeersel, klinkt dit zo goed" en dan ga ik weer weg.
misschien een persoonlijke ergernis en heel egoistisch van mij, maar ik heb geen zin om iemand aan het handje te nemen en te gaan vertellen hoe ie zijn nummers af moet maken. technische hulp okee, maar ik vind het zelf vrij nutteloos om dingen te gaan luisteren waarvan iemand zelf al over aangeeft dat er nog een heleboel aan gesleuteld moet worden.
ik luister liever naar een eindmix, iets waar diegene ook echt trots op is en waar moeite en tijd in zit. daar kan ook nog een boel kritiek op komen natuurlijk, maar het geeft in ieder geval aan welke sfeer en context het betreft.
ik ben dus niet tegen het posten van halve tracks, maar een duidelijke scheiding tussen 'af' en 'nog in structurele ontwikkelingsfase'
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top