ClumsyNavigator - Een Kinderfietsje!

Mijn GOD, wat een nachtmerrie !! En daarmee is je doel bereikt !! Deze scoundscape is voor mij alvast de 2de track die ik hoor die mij kan boeien. Hier hoort videokunst bij. Deze track is perfect (!) bruikbaar voor een Arty-farty kunstgallerij waar teveel geld aan dure kunstwerken wordt gegeven. Of als ondersteundende muziek voor een whatever kunst expositie in het Middelheim. Well done.

Dank! Check op Joetjoep de volgende zoekterm: 'Mercury Arc Rectifiers at Energetica, Netherlands' en je ziet de bijbehorende clip.
Beelden destijds ook zelf gefilmd en gemonteerd, muziek bleek er perfect bij te passen. Lekker gloomy allemaal.
Het gaat dus over (in dit geval nogal gigantische) kwikdampgelijkrichters, als ik een manier had om deze in een buizen-synth te verwerken...wow.
 
Oohja ik zit op synthforum, even schakelen! Ik vind dit iets lastiger te beoordelen als een liedje maar heb even de tijd ervoor genomen. Erg filmisch, fijn verloop en een goed geheel. Geen storende factoren alleen het gevoel wat overblijft. Een stuk om een verhaal mee te vertellen. Zou wel willen weten welk verhaal of gedachte erbij hoort. Adam houd trouwens elk jaar een "soundtrack competition", hij is net afgelopen maar ik zou misschien eens meedoen. Denk dat je hoge ogen gooit.

Dank voor de belangstelling en de complimenten, en wat is 'Adam' en hoe kun je eraan meedoen? Ik heb nl. nogal wat soortgelijk materiaal op de plank liggen...dus alvast dank voor de tip!

Het verhaal of de gedachte die hierbij hoort is een wereld op zichzelf, het 'Clumsy Universe', zie hiervoor bijv. de film 'Disconnected' op Youtub (zoekterm: Disconnected Clumsy Universe).

De ingestuurde soundscape is gebruikt als soundtrack voor een bezoekje aan Energetica (een inmiddels opgeheven museum over industrieel erfgoed), met name de kwikdampgelijkrichters maakten op mij een grote indruk: 'Mercury Arc Rectifiers at Energetica, Netherlands' (wat je ziet is ongeveer dit: in een grote bol onder hoogvacuüm wordt door een vonkboogkathode een bad met kwik onder hoogspanning aan de kook gebracht waarbij de damp opstijgt en negatieve lading afgeeft aan grafietanodes onder uitzending van blauw en ultraviolet licht, in bepaalde beelden (na 3:10 bijv.) zie je het gecondenseerde kwik langs de binnenkant van het glas weer teruglopen naar het kwikbad onderin. Verouderde, spectaculair gevaarlijke technologie, schijnt nu in een depot in Adam Noord te staan).
 
Bizar, wat gebeurd er veel in deze soundscape. Mag ik vragen hoe lang je hier aan hebt gewerkt? Klinkt goed, erg spannend, maar als track niet te beoordelen wat mij betreft. Kan alleen maar zeggen wat een geweldige sounds en zo veel spanning en deze ook de hele soundscape vast kunnen houden! Tof.

Dankjewel! Ik heb dit ooit in verschillende fasen gemaakt. De aanloop was een lange klooifase waarin ik met zelf geknustelde toongeneratoren en gecircuitbende orgel-onderdelen allerhande tracks heb opgezet. Vervolgens een selectiefase, waarbij bepaalde tracks werden geselecteerd en gecombineerd. Dan een mixfase, waarin bijv. buitenopnamen en effecten zijn toegevoegd. Al met al heeft het enkele jaren in beslag genomen (met grote rustpauzes daartussendoor om het geheel een extra diepte en dimensie te geven, en dat hoor je er wellicht aan af; dat is het mooie van het lang op de plank laten rijpen van materiaal; wat in het vat zit verzuurt niet).
 
bijzonder intrigerend en wat mij betreft pure ambient, waar ik dus wel van houd, maar hoor het dan bij voorkeurt met beelden. op welke planeet speelt zich dit af en wanneer?

Dat vat ik op als een groot compliment.

Voor beelden check op Youtroep: 'Mercury Arc Rectifiers at Energetica, Netherlands'

Het speelt zich af in het Clumsy Universe. Altijd. Nooit. Nu.
 
Heel spannend als je deze op hoog volume aanzet. Je weet niet wat er komen gaat. Een constante dreiging. Mooi hoe de track naar het einde toe opbouwt. Dit zou perfect zijn voor een game!

Aha, interessante comment, ik ben zelf geen gamer maar kan me er van alles bij voorstellen. Lijkt me ook een toffe toepassing, maar dan wel graag een morbide radioactieve game met paranoïde androïden, gestoorde roguebots en psychopatische cyborgs!
 
de intro is zeker apart te noemen.
en alles houd mijn aandacht erbij want het is afwisselend te noemen.
en dan die gehele tijd die one shot synth heel apart te noemen.
ook al is het eentonig is het wel heel apart en blijf ik er toch naar luisteren.
je zou dit eigenlijk moeten beluisteren als je een lege steeg doorloopt midden in de nacht.

Ga ik proberen, dank voor de tip!

Die ene one shots synth is een gehackte jaren '70-babyfoon, getriggerd door een gereanimeerd 220V-tijdmechaniek van een in de bosjes gedumpte gokkast, ooit gevonden langs het spoor van de Indische Buurt (dit bedenk ik niet). De andere one shots synth is de 'basedrum' van de ritmesectie van een oud electronisch Made in Italy jaren '80 orgel. Zoals je wellicht hoort doen ze beiden hun eigen ding en dat maakt het juist weer spannender. Er zit al met al dus een hoop toeval in, welcome in my Clumsy Universe.
 
Heeft me geboeid gehouden, door de sfeer en doordat er zoveel te horen en te ontdekken is. Al die kleine geluidjes, juist omdat ze in de achtergrond gemixt zijn trekken ze je aandacht. Ik kreeg allerlei ideeën en ontzettend veel zin om zelf achter de knoppen te gaan zitten, dat is een goed teken. Echt heel goed gedaan. NB Ik vond het niet dreigend, zoals velen hierboven, maar eerder abstract, spacy, filmachtig.
 
Zoals hier al eerder werd geschreven is deze muziek erg toepasbaar bij Video-Art. Wat dat betreft geslaagd, sfeer ook prima. Maar ik luister toch liever naar war anders..
 
Intrigerend inderdaad, maar moet wel video bij wil ik er nog eens naar luisteren.
 
Ik heb het tot me laten komen voor de volle lengte.. en ben zo te lezen weer een van de weinige die hier niet echt iets mee kan.. Ach.. ik was altijd al een buitenbeentje..
Je inzending van 2 jaar terug (moest even zoeken..) voelde ik meer bij.. :) Zo nu en dan een uitstapje is best lekker.. maar dit soort soundscape-achtige experimenten kan ik weinig anders mee dan aan me voorbij gaan..
 
Dit is mijn stijl van muziek,normaal geef ik dan mijn stem,echter vind ik dat er een eentonigheid inzit,en de klanken me niet echt kunnen boeien,dat kwaakgeluidje irriteerde me wel eigenlijk.Verder hoef je je niets aan te trekken van de commentaren en doe je ding verder.Proficiat.
 
Back
Top