Roland Kuit - Microtonics I

Ik vind persoonlijk de gebruikte taal in de eerste post meer spreken dan de track die ermee beschreven wordt.
 
werkt bij mij zeer associatief, van kiezelsteentjes tot kikkers en dat allemaal in een breed zeer bewegelijk stereospectrum. experiment vind ik wel geslaagd, maar ik denk dat er geen limiet is aan een klank om iets te betekenen...
 
Ik vind het wat abstract om een stem voor te geven maar er betaalde ooit iemand 43,8 miljoen voor een blauw doek met een witte streep erdoor dus wie ben ik. Wil het wel samplen voor drums, dat wel. Als ik op je stem mag ik het dan samplen? Nee wacht dit is niet integer van me haha.
 
Dank jullie allemaal voor jullie reacties.
Ze zijn allemaal toepasselijk. Vooral omdat wat men er van vind bij elke luisteraar afzonderlijk ligt.
Dus leuk om de diversiteit van de reacties te zien.
Wat is het snijvlak tussen muziek en geluidskunst? Ik onderzoek dit soort dingen.
Ook de vraag: wat is nog compositie?
De X en de Y energie van de Van Der Pol Oscillator zijn hier een weg aan het vinden in een 2D veld.
De bewegingen die hieruit voortkomen maken die 'kraakjes" en krijgen 'een lichaam' door de FilterBank.

Een mooi schrijven:
J o h n C a g e :

"I think the term "worth listening to" depends on who`s listening. I think it would be right to say that no matter what, if it is sound, one could listen to it. I haven't yet heard sounds that I didn't enjoy, except when they became too musical.
I have trouble, I think, when music attempts to control me. I have trouble, for instance, with the Hallelujah Chorus. But if the sound is unintentional, then I have no problem."
aus:

A Meeting Of Sound Minds
John Cage + Brian Eno
http://www.b22.de/innovat/fluxus.html

Hier schrijf John Cage dat voor HEM de manipulatie, dus het sturen, van gevoelens door muziek als hinderlijk word ervaren.
Dat heb ik ook vaak, hoewel dit NIET wil zeggen dat klanken GEEN emoties oproepen.

Wel is het zo dat de massa zich graag emotioneel wil wentelen in voorgekauwde emoo's.
Er bestaan zelfs A.I. programma's voor die deze trucjes, zo zie ik ze, kunnen toepassen voor mensen die hits willen scoren.

P.S. Volgende week heb ik tijd om te luisteren naar de andere inzendingen.
Dus.....Fijne Feestdagen!
 
doet denken aan
digitale knispers
gesampled zand/plastic

mix van organinsch en mechanisch
minpuntje vind ik abrubte overgangen en veranderingen, dat had subtieler gekund en het stuk sterker gemaakt

innteressant, mn 8 maanden oude dochtertje valt er bij in slaap op schoot wat vrij zeldzaam is
deze moet ik opslaan haha
 
doet denken aan
digitale knispers
gesampled zand/plastic

mix van organinsch en mechanisch
minpuntje vind ik abrubte overgangen en veranderingen, dat had subtieler gekund en het stuk sterker gemaakt

Klopt van die veranderingen. Er is een morph module voor dit soort overgangen. Bij deze patch kreeg ik enorme distorted klanken toen ik deze module inzette.
Ik had het kunnen mixen met verschillende opnames maar daar ben ik geen voorstander van.

PS: Je zult in het nieuwe jaar het rustig krijgen met je dochter omdat er een album aankomt met dit soort werk. :)
 
Erg goed dat je als een van de weinigen muzikanten durft te laten nadenken over geluid en de grenzen van geluid! De manier waarop vind ik erg respectabel; hoe mensen soms van leer trekken omdat de door hen bekende kaders te nauw zijn. Jouw bijdrage krijgt mijn stem!
 
De 'score' voor dit stuk zijn een aantal Lissajous figuren die de X en Y in het 2D veld sturen.
Per Lissajous figuur ontstaat er een ander timbre en ritme.
De bewegingen in dit veld, als een muzikale weg, bepalen wanneer er klank is en de toonhoogte hiervan.
De X en Y moduleren ook de amplitudes en frequenties van de FilterBank module.
De FilterBank module kan men zien als een 'lichaam', klankkast van viool/gitaar of buis van trombone/fluit.
Doordat de lengte van deze energieën, lees toonlengte, zo kort zijn lijkt dit meer een percussieve uiting.
 
Laatst gewijzigd:
Wanneer is het geluid en wanneer wordt het muziek?
Altijd lastig maar voor mij is dit iets te abstrakt om het een track te noemen.
 
Back
Top