Hermax - Less is more movement 6

hermax

Ouwe rot
Lid sinds
22 april 2004
Berichten
2.268
Locatie
Haacht
Zoals nu al even mijn normale stijl. Geen computer, alles live ingespeeld, deze keer ook de drums en een basgitaar. Verder de V-Synth en de Integra7. Op het leuke toetsenbord van de DS88.

 
Of je alles live hebt ingespeelt of niet maakt geen bal uit. Je moet zorgen dat het staat als een huis. Om het even hoe je dat doet.
Het resultaat is dat je je kansen wat vergooit, want soms rammelt het een beetje hoewel je héél veel goeie elementen aanwezig hebt.
Dus absoluut respect voor je arrangementen en compositie want ik hoor goed wat het had moeten zijn. Ik herhaal, wat het had MOETEN zijn. Jammer toch ?
 
Wow, hoe heb je dat gedaan? Schrijf je je nummers dan helemaal uit? Ben echt benieuwd naar de workflow.
En nog multi-instrumentalist ook...
Leuk nummer, meer kan ik er niet over zeggen want ik heb geen referenties in dit genre ;-)
 
Ik componeer het hele ding op de piano eigenlijk. Na een tijdje zit het dan in de vingers en probeer ik het in 1 keer op te nemen. Daarna spoor per spoor alle volgende instrumenten erbij. Het moeilijkste is dan de drum want omdat ik geen clicktrack of zo heb gebruikt (is niet mogelijk als je wil kunnen vertragingen toevoegen hier en daar) moet ik die inspelen op basis van het geheel op het gehoor. En dan kan het natuurlijk nooit helemaal strak zitten als je geen doorwinterd drummer bent. Of ik die drum dan via een toetsenbord of met een e-drum doe maakt niet veel uit eigenlijk. Die basgitaar ben ik beginnen spelen toen onze bassist af en toe de gitaar moest nemen om solo's te doen. Omdat dat instrument hier nu toch staat gebruik ik het dan maar hé.
Maar ik blijf gewoon een amateur die muziek maakt die ikzelf graag hoor. Het hoeft niet perfect te zijn voor mij.
 
Als track vrij rauw maar het zit ook goed in elkaar. We zenden hier dan wel een track in maar ik vind dat elke manier van muziek maken zijn eigen aandacht en lof verdiend. De een is goed in produceren, de ander in gitaar spelen weer iemand in soundscapes composeren. Jij bent goed in het in elkaar zetten en live inspelen van een track. Zou ik dit in de auto draaien? persoonlijk niet maar mocht je zoiets als dit live kunnen doen i.c.m. wat vooraf opgenomen tracks , ableton en/of een loop-pedaal dan blijf ik de hele avond kijken. Het nummer zit muzikaal gezien goed in elkaar. Lekker ook dat gitaartje wat er nog even overheen komt. Ik denk dat je er uiteindelijk veel plezier uit zou halen om wat opnames op een PC in een DAW te doen maar als jij daar ongelukkig van wordt en dit je passie is. lekker zo door blijven gaan ^^
 
Krijg bij wijlen een 60's gevoel. Zelf ben ik ook voorstander van inspelen volgens het oude opnamestudio-principe (heb een hekel aan sequencers...).
Zelf inspelen laat je toe net dat tikkeltje extra gevoel erin te leggen dat keer op keer wat kan verschillen maar toch steeds karakter geeft.

Cheers,
Exo. :mega:
 
die piano deed me een beetje denken aan robbie williams of was het toch elton john.
toch knap wat er van gebrouwen hebt door alles live te spelen.
die piano komt we wel een beetje bekend voor maar ik kan de link nog niet leggen.
en ja ik vond te piano wel iets te aanwezig maar dat is met een korreltje zout te nemen.
 
Het spontane karakter valt meteen op, niet overgeproduceerd. Je houdt het subtiel met stemstuttersamples. De opbouw vind ik heel goed gedaan. Moment dat de gitaar erin komt, ik kreeg zowaar kippenvel.
 
Ah hier hebben en daadwerkelijk nummer met een kop en een staart. Het nummer als compositie staat als een huis. Dat hoge piep-lead geluidje zou van mij net ff een andere sound mogen zijn, maar dat zijn details.. net als de mix die wat werk kan gebruiken als je voor een pro-sounbd gaat (lukt mij ook nooit hoor), maar het belangrijkste is dat dit gewoon een goed nummer is. En dan ook met de hand gespeeld.. een verloren kunst in deze cubase-blokjes tijd. Mijn respect!
 
Complimenten dat je zelf alles ingespeeld hebt, je hoort ook dat het iets is voor een liveband op een podium, helaas is het genre mijn ding niet maar dat ligt aan mij.
 
Als ik het niet had geweten, had ik m'n vinger er niet op kunnen leggen, maar nu ik weet dat het ouderwets handwerk is, snap ik waar het ontzettend prettige organische gevoel in dit nummer vandaan komt.
Over de geluidskwaliteit ben ik minder te spreken, het bromt en bonkt een tikkie teveel naar mijn smaak, maar het arrangement vind ik het dikke prima.
 
Ik was al heel enthousiast over je inzending van vorig jaar en deze keer heb je dat zelfs overtroffen. Als groot symfonische rock liefhebber is dit helemaal mijn smaak. Mooie opbouw. Lekker gitaargeluidje. Kortom..... Toppie !!!!
 
Dit is een Hermax track zoals er al zovelen zijn voor gegaan. Knap hoe je met zo weinig tijd toch dit resultaat weet neer te zetten. En zoals sommige andere leden ook weten te appreciëren: alles met de hand ingespeeld tot en met de e-drums en basgitaar toe (wist zelfs niet dat je dat laatste tegenwoordig ook al kan). De lead-gitaar is weggelopen uit één van je eerdere CD's ... die kon ik toen ook al smaken.

Voor wat mij betreft knap gedaan :halleluja:okdan::engel:

:mega:
 
ik herken de werkwijze, beginnen met een (zeker in dit geval) een mooi pianostuk en dat verder uitwerken met toevoegingen van andere instrumenten en geluiden. het schelle (op mijn speakers dan) synth sologeluid vind ik minder, maar heel veel andere muzikale toevoegingen vind ik geslaagd. toen die gitaarsolo kwam moest ik opeens aan een nederlandse groep uit de jaren 80 of 90 denken, maar helaas kan ik nu even niet op de naam komen.
 
Back
Top