Kwurqx - Simply FM

Toch best mooi voor een volledig gratis nummer :). En leerzaam want ik begrijp nu iets meer van FM synthese. Op die zelfbouw oscillatoren van mij zitten ook diverse FM inputs die ik angstvallig niet gebruik omdat ik er niet zoveel van snap. Moet ik toch eens iets mee gaan doen.
 
Toch best mooi voor een volledig gratis nummer :). En leerzaam want ik begrijp nu iets meer van FM synthese. Op die zelfbouw oscillatoren van mij zitten ook diverse FM inputs die ik angstvallig niet gebruik omdat ik er niet zoveel van snap. Moet ik toch eens iets mee gaan doen.

Zonder een enorm topic op te willen starten: de FM van Yamaha is eigenlijk helemaal geen FM....

Het gaat eigenlijk om Phase Modulation. Dus (audiorate) modulatie van de fase en niet van de frequentie.

Geeft zeer gelijksoortige resultaten, maar PM heeft een aantal belangrijke voordelen (t.o.v. echte FM).

Een korte uitleg + animatie van Phase Modulation is te vinden op Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_modulation

Een praktisch en nuttig voordeel is dat de carrier ook een LFO mag zijn (langzamer dan audiorate: <20 Hz, tot 0 Hz zelfs, waarmee tot "statische" waveshaping ("verbuiging"/vervorming van de carrier door 1 of meer modulators) mogelijk wordt.

Deze eigenschap is in mijn bijdrage (Simply FM) gebruikt voor de Pad patch. Helaas gaat de DX7 (en ook Dexed) maar tot 1 Hz (en nog een beetje negatieve detune). Daardoor ontstaat een klankmodulatie met de snelheid van de carrier periode (alsof er een LFO moduleert, wat dus niet het geval is). Mijn Yamaha SY kan bijvoorbeeld wel tot 0 Hz.

Nog een Phase Modulation truukje dat de DX7 niet kan (maar bijv. de SY wel). De SY kan ook de phase van een operator statisch verschuiven/instellen. Iets dat bij Phase modulation ook tot een andere klank leidt.

Wel kent de Yamaha DX7 (en ook Dexed) ook alleen Sinus golven voor operators (carrier/modulator). Dat beperkt het mogelijke klankspectrum wel een beetje. En maakt ook dat "FM" klanken zo "herkenbaar" zijn.

De SY/TX/TZ en bijv. ook de DX11 hebben bijvoorbeeld keuze uit meerdere golfvormen.

De gratis OXE FM VST heeft ook meer dan alleen sinussen. En ook een vrije matrix. en meer nuttige snufjes. Maar is niet DX7 (sysex) compatibel.
https://www.kvraudio.com/product/oxe-fm-synth-by-oxe-software

Ernst Bonis heeft een serie korte informatieve "toegankelijke" artikelen over FM en PM op zijn site.

Waaronder over: Subaudio carrier, 0Hz carrier/waveshaping
http://www.ernstbonis.nl/fm-synthesis/37/fm-synthese-v

Zowel FM als PM zijn erg gevoelig voor exacte en stabiele frequenties omdat "zwevingen" en "detune" nogal van invloed zijn op de klank. Niet de "normale" vaak juist zeer wenselijk phaser achtige klankverlopen, maar gevolgen op allerlei plekken in het spectrum (ook niet-harmonisch). Daarom veel voordeel bij digitale stabiliteit en controle.

Echte FM vind je veel minder dan PM, maar toch wel op verschillende synthesizers (hardware/software, en ook analoog/digitaal). Analogen zoals de Minimoog, Prophet V en de ARP 2600. Digitale hardware FM is schaars bijvoorbeeld de Clavia Nord. In software gaat het ook meestal om PM. Maar de softsynth KV331 - Synthmaster biedt bijvoorbeeld beide opties.

Er is ook nog een afgeleide vorm: Phase Distortion. Dat zat bijvoorbeeld in Casio en Peavy synthesizers.
 
Begin mooi, midden zit een kazig iets in wat ik minder vindt maarrrrrrrrrrr netjes gemaakt
Oja, ik hoor ook een Toots hierin (en dat is alleen maar goed)
 
Ben dan ook (oprecht) benieuwd naar wat er nog af kan om het te verbeteren.

Op momenten hoor ik teveel nootjes. Het is soms net of je perse op elke 8e iets hebt willen inspelen. Die lage pad is een mooi voorbeeld. Als die "harmonica" begint met spelen, gaat die pad door met dezelfde noten als in het intro. Dat kan daar wel iets minder. En nog zo op andere plekken in de track.
 
Ben zelf ook wel fan van Dexed en FM in het algemeen.. en natuurlijk van de bruine DX7 die ik natuurlijk ook nog ergens heb :D
Had in mijn inzending van vorig jaar ook redelijk wat partijtjes uit Dexed gehaald maar dan meer de FM funk sounds zeg maar.. die vind ik heden ten dage nog steeds goed werken. :)
Mooie sounds met FM maar die altijd redelijk goed in te passen zijn in de mix lijken maar... je moet ervan houden. :)
Ik gebruik nu ook in de Alesis Fusion die ik heb steeds meer de FM engine.. je kunt elke operator feedbacken.. en alles toewijzen aan envelopes die je vrijwel ongelimiteerd kunt aanmaken en toewijzen in de modmatrix.. :)Maar ik dwaal af.. :D

Mooi muziekstuk!! en knap dat je alles met FM hebt gedaan ook de drums.
 
Stem erbij. Mooie geluiden en leuke sfeer.
Iets verder uitwerken en oppassen dat het niet te gelikt word zou ik willen adviseren.
 
De teerling is geworpen. Rien ne va plus. De uitslag van het Synthforum Contest 2017 is bekend.

En ik sta op 66...mijn geboortejaar....

Ik had ook echt niet de intentie of illusie om in de bovenste helft van de lijst te eindigen. En niet alleen vanwege het niet erg mainstream "genre" van mijn track.

Die bovenste helft van de lijst gun ik vooral van harte de mensen die hier meer tijd en moeite in hebben gestoken dan ik.

En de top 10....da's toch het domein van de (semi)pro's en 'echte' muzikanten.

Allen dank voor tips en feedback. En happy synthing in 2018.
 
Back
Top