Toch best mooi voor een volledig gratis nummer
. En leerzaam want ik begrijp nu iets meer van FM synthese. Op die zelfbouw oscillatoren van mij zitten ook diverse FM inputs die ik angstvallig niet gebruik omdat ik er niet zoveel van snap. Moet ik toch eens iets mee gaan doen.
Zonder een enorm topic op te willen starten: de FM van Yamaha is eigenlijk helemaal geen FM....
Het gaat eigenlijk om Phase Modulation. Dus (audiorate) modulatie van de fase en niet van de frequentie.
Geeft zeer gelijksoortige resultaten, maar PM heeft een aantal belangrijke voordelen (t.o.v. echte FM).
Een korte uitleg + animatie van Phase Modulation is te vinden op Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_modulation
Een praktisch en nuttig voordeel is dat de carrier ook een LFO mag zijn (langzamer dan audiorate: <20 Hz, tot 0 Hz zelfs, waarmee tot "statische" waveshaping ("verbuiging"/vervorming van de carrier door 1 of meer modulators) mogelijk wordt.
Deze eigenschap is in mijn bijdrage (Simply FM) gebruikt voor de Pad patch. Helaas gaat de DX7 (en ook Dexed) maar tot 1 Hz (en nog een beetje negatieve detune). Daardoor ontstaat een klankmodulatie met de snelheid van de carrier periode (alsof er een LFO moduleert, wat dus niet het geval is). Mijn Yamaha SY kan bijvoorbeeld wel tot 0 Hz.
Nog een Phase Modulation truukje dat de DX7 niet kan (maar bijv. de SY wel). De SY kan ook de phase van een operator statisch verschuiven/instellen. Iets dat bij Phase modulation ook tot een andere klank leidt.
Wel kent de Yamaha DX7 (en ook Dexed) ook alleen Sinus golven voor operators (carrier/modulator). Dat beperkt het mogelijke klankspectrum wel een beetje. En maakt ook dat "FM" klanken zo "herkenbaar" zijn.
De SY/TX/TZ en bijv. ook de DX11 hebben bijvoorbeeld keuze uit meerdere golfvormen.
De gratis OXE FM VST heeft ook meer dan alleen sinussen. En ook een vrije matrix. en meer nuttige snufjes. Maar is niet DX7 (sysex) compatibel.
https://www.kvraudio.com/product/oxe-fm-synth-by-oxe-software
Ernst Bonis heeft een serie korte informatieve "toegankelijke" artikelen over FM en PM op zijn site.
Waaronder over: Subaudio carrier, 0Hz carrier/waveshaping
http://www.ernstbonis.nl/fm-synthesis/37/fm-synthese-v
Zowel FM als PM zijn erg gevoelig voor exacte en stabiele frequenties omdat "zwevingen" en "detune" nogal van invloed zijn op de klank. Niet de "normale" vaak juist zeer wenselijk phaser achtige klankverlopen, maar gevolgen op allerlei plekken in het spectrum (ook niet-harmonisch). Daarom veel voordeel bij digitale stabiliteit en controle.
Echte FM vind je veel minder dan PM, maar toch wel op verschillende synthesizers (hardware/software, en ook analoog/digitaal). Analogen zoals de Minimoog, Prophet V en de ARP 2600. Digitale hardware FM is schaars bijvoorbeeld de Clavia Nord. In software gaat het ook meestal om PM. Maar de softsynth KV331 - Synthmaster biedt bijvoorbeeld beide opties.
Er is ook nog een afgeleide vorm: Phase Distortion. Dat zat bijvoorbeeld in Casio en Peavy synthesizers.