Kwurqx - Simply FM

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
Simply FM

De afgelopen weken weer eens met FM synthese in de weer geweest.
Vroeger (...) veel met FM gestoeid op mijn Yamaha SY77.
Maar sinds mijn overstap naar "gratis" en "in-the-box" eigenlijk niet meer.

Uit deze hernieuwde interesse rolde onder meer deze track: "Simply FM".
Ik vermoed dat deze track qua stijl misschien wat uit de toon valt.
En het is een tevens soort concept-track: alle klanken hebben FM als grondvorm voor synthese

De melodietjes bestaan uit een klein aantal track specifieke (zelf)geprogrammeerde patches op de gratis Yamahaha DX7 kloon: DEXED.

De mono mode van DEXED is verre van volmaakt en vertoont quirky maar ook wel charmant gedrag waar portamento/legato eigenlijk op zijn plaats zou zijn geweest.

De drum-track komt van de (eveneens gratis) Drumatic 3. Dan vraag je: waar zit daar dan de FM?

Wel...de basis voor de Hihats is FM en de Bassdrum en de Snare zijn pitch sweeps (met noise): frequency modulation dus ;-)

Happy Synthing,

Kwurqx

 
Mooi sfeertje.. lekker ontspannend. beethe regenachtige zondagmiddag sfeer :)
 
Dexed is volgens mij nu stereo...maar dit is een pareltje...

Thanks.

Behalve de drumtrack is alles Dexed. En die hartstikke mono.
Net als de Yamaha DX7 waar hij een software (bijna...) kloon van is.

Stereobeeld is resultaat van 2 reverbs
- near/narrow: TAL - Reverb II
- far/wide: Variety of Sound - epicVerb

O, en een chorus op de main pad en de brassy bits in de counter melody.
- Blue Cat's Chorus 4
 
Spreekt mij aan dit. Een v/d synths klinkt als Toots Thielemans op harmonica. :)

Thanks,

Dat Toots nog eens vergeleken zou worden met sequencer die een gratis FM VST-tje bespeeld...

Nee hoor, Toots en zijn mondharmonica blijven een uniek stukje muziekgeschiedenis.

Dit is gemaakt met en gespeeld op Dexed door een prententieloze en goedbedoelende hobbyist: ik dus.....
 
Ben er niet helemaal kapot van, maar wel een lekkere sfeer. Die harmonica-achtige sound is wel heel fijn anders .
 
Mooi, maar op een gegeven moment mag er meer gebeuren. Kudos voor only Dexed! (afgezien van drums)
 
FM (DX7)geluiden zijn geloof ik (weer) in. ik ben er ook wel een liefhebber van, maar dan toch meer als ingredient bij andere type geluiden, dus niet uitsluitend. het geeft voor mijn gevoel vlees noch vis-achtige muziek en dat voel ik ook een beetje bij dit nummer. en ja, een net iets elektronischer solo-geluid was mooier geweest, nu blijft toch helaas Toots zich opdringen.
 
FM (DX7)geluiden zijn geloof ik (weer) in. ik ben er ook wel een liefhebber van, maar dan toch meer als ingredient bij andere type geluiden, dus niet uitsluitend. het geeft voor mijn gevoel vlees noch vis-achtige muziek en dat voel ik ook een beetje bij dit nummer. en ja, een net iets elektronischer solo-geluid was mooier geweest, nu blijft toch helaas Toots zich opdringen.

Dank voor je reactie. De track is in een paar dagen/uren ontstaan. Mijn mindset was dat de Yamaha DX7 bij introductie (1983) onder meer revolutionair was omdat hij in staat bleek een aantal "akoestische" instrumenten te recreëren. Inclusief complexe dynamiek over een breed frequentie spectrum (wat met enkel filters of samples niet mogelijk is/was).

Ik wilde eigenlijk ook nog een aantal andere (electro)akoestische signature FM sounds toevoegen: de electrische piano, een bas en een electrische jazzgitaar. Maar....de tijd hiervoor ontbrak.

Je reactie inspireert me wel om de meer experimentele kant van FM weer eens te gaan exploreren. Hoewel Dexed/DX7 wel wat beperkt is (t.o.v. bijv. SY77, FM8, Oxe FM)

Slechts 6 operators
Alleen sinus golven
Geen 0 Hz carrier voor waveshaping
Beperkt aantal algoritmes
Beperkte feedback lussen
Lage resolutie in levels
....

Maar beperkingen maken ook creatief.
 
Laatst gewijzigd:
mooie pads en leuk contrast met de droge beat

de brass achtige sounds heb ik niet veel mee, maar het past wel

Fm kan echt te gekke unieke sounds maken, helaas snap ik er te weinig van om gericht sounds te maken en blijft het bij 'happy accidents'

Thanks,

Over FM: het lijkt allemaal erg ingewikkeld. Maar dat valt enorm mee. FM kent operators. Een carrier geeft output (geluid) en een modulator moduleert (verandert) een golfvorm. Hoe meer modulatie hoe meer frequenties ontstaan. Tot chaos (bijna ruis) aan toe. Dus subtiel beginnen. En op het oor opdraaien en envelopes maken voor volume (carrier) en klank (modulator). Niet te snel naar hogere ratio's gaan (grote verschillen tussen verschillende operator frequenties (carrier of mudulator). O, en feedback brengt een output terug naar een input. Geeft weer meer vervorming: meer frequenties.

De gratis Dexed is een mooie plek om te beginnen. Met duizende presets om te "bestuderen" of naar eigen behoefte/smask aan te passen.
 
heb een dx200 en heb wel een beetje een idee wat de knoppen doen ;)
maar heb me er ook nog niet voldoende in verdiept moet ik bekennen. het is toch vrij abstract in vergelijking met subtractieve synthese. zo lijkt ook het cutoff filter heel anders te werken en dat snap ik dan weer niet...
 
heb een dx200 en heb wel een beetje een idee wat de knoppen doen ;)
maar heb me er ook nog niet voldoende in verdiept moet ik bekennen. het is toch vrij abstract in vergelijking met subtractieve synthese. zo lijkt ook het cutoff filter heel anders te werken en dat snap ik dan weer niet...

Zeker de moeite om je een beetje te verdiepen in de (on)mogelijkheden van FM.

Bij substractieve synthese demp en/of versterk je frequenties met een filter voor/op/na een (cutoff)frequentie. Dus een specifieke plek/bandbreedte in het spectrum van het bronsignaal (bijv. een oscillator). En er worden ook geen harmonischen/frequenties gegenereerd die nog niet in het bronsignaal zaten (op zelfoscillatie van het filter na...).

FM genereert links en rechts "side band" frequenties. Meer modulatie geeft dan steeds meer gevolgen (frequenties/amplitude) op meerdere plekken in het spectrum. En ook niet netjes lineair. Dit geeft heel andere klank ontwikkelingen en mogelijkheden t.o.v. substractieve synthese (de meest gebruikte synthese). Ook (en mede daarom) is FM heel goed in zeer heldere en dynamische klanken. Bijvoorbeeld mooie (emulaties van) orgels, (e)piano's, (e)gitaren. En natuurlijk mooie strakke bass-klanken. En de herkenbare "feedback" "overdrive-achtige" klankelementen.

FM beleeft mede een heropleving door Skrillex.
 
Dromerig, da's fijn voor de avond, maar mag iets spannender van mij. Wel top dat je dit allemaal met FM doet!
 
Wat een heerlijk stukje muziek is dit (voor het overgrote deel). Sommige van je geluiden vind ik iets te cheesy en teveel. Ik denk dat hier geldt less is more. Haal die eruit. Ook ik moest natuurlijk aan Thielemans op z'n kruk denken. Dit is wel een stukje muziek waar hij mee overweg had gekund. Grappig, ik hoor op momenten ook Moon River :). Als die cheesyness en teveelness eruit gaan, is dit een prachtig stuk, Nu is het heerlijk :).
 
Wat een heerlijk stukje muziek is dit (voor het overgrote deel). Sommige van je geluiden vind ik iets te cheesy en teveel. Ik denk dat hier geldt less is more. Haal die eruit. Ook ik moest natuurlijk aan Thielemans op z'n kruk denken. Dit is wel een stukje muziek waar hij mee overweg had gekund. Grappig, ik hoor op momenten ook Moon River :). Als die cheesyness en teveelness eruit gaan, is dit een prachtig stuk, Nu is het heerlijk :).

Thanks

Ik had grootsere plannen met dit stuk (om FM verder te etaleren met FM klassiekers als EPiano, EBass enzo) maar vond het eigenlijk wel mooi genoeg, zo "kaal". Dit stuk bestaat uit minder dan een handvol klanken in noten en minder dan een handvol voor de ritme sectie. Muzikaal gezien ook niet echt (helemaal niet) gecompliceerd. Ben dan ook (oprecht) benieuwd naar wat er nog af kan om het te verbeteren.

Cheesy....dat dan weer wel. Jazzy ook wel een beetje. Maar Moon River...ik zal zelf nog eens luisteren. Misschien komt de link naar cheesy en jazzy vanuit een associatie van een andere klassieker van Henry Mancini: het thema van "The Pink Panther" :D
 
Back
Top