ProtoHuman - Kathadin

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.605
Locatie
Weesp
Mijn inzending van dit jaar is een dromerige ambient track. Veel luisterplezier :okdan:

 
Last edited by a moderator:
Mooi.. zit ergens tussen ontspannen en onheilspellend in. Erg filmisch eigenlijk.
 
Bedankt voor de fijne reacties zover!

Wat achtergrond over hoe het in elkaar gezet is:
De meeste geluiden komen uit m'n eurorackje. Sommige geluiden heb ik in cubase gestapeld om akkoorden e.d. te maken. Aanvullende geluiden komen uit de Boomstar (bas) en Tremor. Stemgeluiden heb ik gesampled van Youtube (twee stukken van David Lang), en bewerkt met Padshop Pro.
 
Oei, dat begint lekker en onheilspellend! Kan wel onder een game of film gezet worden, heel fijn! Die vocals zo spookachtig en heel ver weg in de mix. Btw, kun je iets vertellen over hoe je die diepte bereikt? Puur een kwestie van galm op 50% tm 100% wet? Of gebruik je ook andere manieren?
 
Bedankt allen!
De diepte bereik ik vooral door de volumes, panning en reverb van de verschillende geluiden nauwkeurig af te stellen. De stemmen zijn vrij breed uitgesmeerd; in Padshop kun je grains heel mooi over het stereo spectrum verdelen. Vervolgens vrij zacht in de mix, en een goede galm er erover (Lexicon random hall geloof ik). De bas staat een stukkie harder, en heeft alleen een klein beetje korte galm (een plate of room uit Valhalla vintageverb). Dat contrast tussen die twee zorgt al voor behoorlijk wat ruimte. Daarnaast gebruik ik veel stereo effecten, met name autopan, stereo delays en chorus. Met een likje reverb erop zorgt dat voor een heel ruimtelijk effect.
 
je zou het niet zeggen, maar er komt dus nog heel wat bij kijken om deze muziek te maken (als ik jouw technische uitleg lees). ik heb eigenlijk hetzelfde positieve commentaar als bij phochos (staat toevallig net voor je). petje af voor het geduld en de enorme aandacht voor het muzikale detail.
 
Ik neig ook vaak naar de wat meer duistere kant van Ambient (bijv. Lustmord...). Mooie track. En inderdaad mooi gebruk van de stereoruimte. Door zo "far" en "wide" te werken verdwijnt het richtingsgevoel en kom je middenin de soundscape terecht. Alleen dat al draagt enorm bij aan de sfeer. Elke signaal met een duidelijk richting en/of afstand valt daarin des te meer op. Mooi.
 
Bedankt allen!
De diepte bereik ik vooral door de volumes, panning en reverb van de verschillende geluiden nauwkeurig af te stellen. De stemmen zijn vrij breed uitgesmeerd; in Padshop kun je grains heel mooi over het stereo spectrum verdelen. Vervolgens vrij zacht in de mix, en een goede galm er erover (Lexicon random hall geloof ik). De bas staat een stukkie harder, en heeft alleen een klein beetje korte galm (een plate of room uit Valhalla vintageverb). Dat contrast tussen die twee zorgt al voor behoorlijk wat ruimte. Daarnaast gebruik ik veel stereo effecten, met name autopan, stereo delays en chorus. Met een likje reverb erop zorgt dat voor een heel ruimtelijk effect.

Dank voor het delen van je werkwijze. :okdan:
 
Knap als je dit met je eurorack voor elkaar krijgt.
Mooie geheimzinnige sfeer en daar draagt je mix ook behoorlijk aan bij.
Je hoort dat je aandacht hebt voor de afwerking.
Enigste voor mij is dat het net iets te lang duurt om te blijven boeien.
 
Dank allen voor de complimenten :okdan:


Heerlijk, ik ben een sucker voor ambient. Uit je eurorack? Ik zou niet weten waar te beginnen om dit uit een modular te krijgen. Die wollige pads op bv 2:00 komen die uit je eurorack?
Dat geluid kom in de basis wel uit de eurorack ja. Vervolgens heb ik 'm in Padshop geladen (granulaire synth), waardoor het eindresultaat wel een stukje anders klinkt dan de rauwe modular output. Het middenstuk tussen 4-6 minuten komt geheel uit de modular, behalve de stemsamples.

En ik heb maar een klein rackje hoor :D.
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1975599&postcount=820
 
1 min 20 voorbij, om stil van te zijn.
4 minuut voorbij; dat is me een beetje te upfront
om maar weer sprakeloos te worden...
 
Back
Top