willem1958 - slowly but surely

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Het is voor mij de eerste keer dat ik een track afmaak terwijl ik al een jaar of twee met synths zit te pielen.
Wat dat betreft was de contest wel een mooi doel want zo krijg ik Ableton onder de knie en ik moet zeggen dat het wel bevalt dus wellicht komt er meer in de toekomst.
Ik wilde een track maken met een beetje old skool seventies vibe waar ik zo van hou.
Ik heb bewust de track wat sober gelaten om vooral de aandacht te richten op de synthlijn en het pielen op het filter want als er teveel gebeurt dan leid dat alleen maar af denk ik.
Het begin heb ik een beetje geheimzinnig gemaakt zodat je meteen erin getrokken wordt. (als het goed is) :P
Ik heb de drums ingeprogrammeerd in idrum van iZotope en de rest ingespeeld op de jd-xi. (ook de plugins)
In het intro heb ik de plugin Xpand gebruikt behalve voor de bas die is gespeeld met Hybrid3, die hoor je ook verderop in het nummer weer.
Ik heb ook nog Zebralette gebruikt en de brass en de synthesizerlijntjes zijn op de jd-xi gespeeld.
Veel luisterplezier in ieder geval! :okdan:

 
Last edited by a moderator:
Leuke track.
Zitten lekkere chille stukken in, goeie variaties ook.
Zelf werk ik trouwens ook met Ableton en de JD-xi is een geweldige synth.

Dank je Robi dat je de track leuk leuk vindt!
Ik ben wel happy met de jd-xi (nog steeds)
Jammer dat jij 'm moest verkopen een tijdje geleden.
 
De 70s zitten er zeker in, maar tegelijkertijd met frisse, moderne klanken. Die combinatie pakt goed uit. De begeleidende beats doen me wat denken aan hele vroege hiphop, maakt het retroplaatje mooi compleet. +1 en dan verwachten we natuurlijk meer in de toekomst. :)
 
Leuk, goed gedaan...en Zebralette is 1 van de beste gratis software synths!

Dank je VIEen!
En inderdaad, dat ie gratis is, ik vind 'm heel lekker klinken.
Die U-HE synths zijn niet de goedkoopste maar gezien de ervaring met deze overweeg ik nog wel een keer een aankoop van ze.

De 70s zitten er zeker in, maar tegelijkertijd met frisse, moderne klanken. Die combinatie pakt goed uit. De begeleidende beats doen me wat denken aan hele vroege hiphop, maakt het retroplaatje mooi compleet. +1 en dan verwachten we natuurlijk meer in de toekomst.

Dank je Disharmonic, mooi dat je 'm waardeert!
En inderdaad; ik wil de komende tijd wel meer gaan posten.
 
De drum track vind ik zeer "catchy"! De synth klinken inderdaad lekker 70's.

Dank je MeneerJansen, gezien je smaak had ik al een licht vermoeden dat een synthlijntje zoals in deze song je zou aanspreken. :okdan:
 
Drums klinken goed idd, en de synths klinken lekker analoog. Voor mijn gevoel is de timing hier en daar wat krom. Maar je kan horen dat je lekker bezig bent met muziek maken, en ik hoop dat je er nog veel lol mee gaat hebben :)
 
Voor mijn gevoel is de timing hier en daar wat krom. Maar je kan horen dat je lekker bezig bent met muziek maken, en ik hoop dat je er nog veel lol mee gaat hebben

Wat de timing betreft; ik denk dat je in het tweede deel bedoelt dat Zebralette even iets voor de beat speelt en in het laatste deel de bas een beetje losje op de beat zit waardoor het tegen de timing aan hangt?
Dat geeft precies de lazyness die de track nodig heeft vind ik.
Ik geef direct toe dat ik niet de beste keyboard speler ben maar juist dat losse vind ik z'n charme hebben in deze tijd waarin vaak in daws alles zo strak mogelijk klinkt.
Zo kan het ook heel verleidelijk zijn om tot in het perfekte af te mixen maar ik zal je vertellen dat ik helemaal niets geen reverb of wat dan ook heb gebruikt, hooguit datgene wat al in de patch aanwezig was.
Ik heb alleen m'n levels en de panning in de gaten gehouden.
Precies wat je zegt; het gaat om het plezier, da's het belangrijkste in ieder geval.
Maar tof dat je hoort dat ik lol heb en m'n track leuk vindt! :okdan:
 
Ik verwacht niet van Synthforum dat er enkel maar Mozarts zitten en ik ga me nu wellicht onpopulair maken en al heb ik wel respect voor je bijdrage en wil ik me verontschuldigen voor de misschien wat baude uitspraak, maar dit is maar wat gedoe dat nergens naartoe gaat. Sorry man.
 
Mooi dat je jezelf hebt gepushed om iets af te maken. De beats zijn fijn, maar qua harmonie vind ik het niet zo pakkend.
 
Ik verwacht niet van Synthforum dat er enkel maar Mozarts zitten en ik ga me nu wellicht onpopulair maken en al heb ik wel respect voor je bijdrage en wil ik me verontschuldigen voor de misschien wat baude uitspraak, maar dit is maar wat gedoe dat nergens naartoe gaat. Sorry man.

Sorry is niet nodig hoor, het kan niet iedereen z'n smaak zijn tenslotte.
Uiteindelijk is het heel persoonlijk natuurlijk.
Ik hoor soms ook wel dingen in de contest of tussen de tracks die mensen maken dat ik bij mezelf denk van "hier kan ik niets mee" of dit lijkt echt nergens op.
Soms iets ambiënt wat maar een beetje doorsuddert of een soort acid track die in één dreun zonder afwisseling of interessante wendingen maar doorgaat.

Voor mij ging het vooral om het zelf spelen wat ook niet iedereen doet want sommigen zetten gewoon wat op de sequencer terwijl ik graag de menselijke factor hoor.
En juist een redelijk ongepolijste track want zoals je nog wel 'ns hoort worden soms tracks volgestopt en zo strak mogelijk gemaakt.

Maar no hard feelings want wie weet maak ik volgend jaar wel een track die je op dat moment wel tof vindt?
 
De beats zijn fijn, maar qua harmonie vind ik het niet zo pakkend.

De track heb ik vrij sober gehouden en ik heb wel zitten denken van zal ik er meer bij stoppen maar ik vond 'm oké.
Toch leuk dat je reageert in ieder geval!

Check m in een mix? Ik waardeer deze wel, er zit verhaal in vind ik

er zitten leuke ideeen in en het ritme loopt lekker

Maar de mix klinkt lekker fris en de sounds zijn idd lekker retro.

Zo zie je maar jullie waarderen 'm wel, gelukkig zijn er zoveel verschillende smaken!

de synths kunnen wel profiteren van wat reverb en delay om eht allemaal wat smeuiger te maken

Sluit me aan bij slave, subtiel wat fx erbij zou niet misstaan.

Ik heb 't inderdaad erg sober gehouden wat dat betreft.
Misschien als ik weer een track maak die juist wel verzorgd moet zijn dat ik dan daar meer mee doe.

mooi dat je mee doet en daardoor een track hebt afgemaakt! tracks afmaken kan heel lastig zijn.

Mooi dat je jezelf hebt gepushed om iets af te maken.

Leuk om dat soort reakties te lezen, thanks!
Het is gewoon dat ik liever wat zit te pielen dan dat ik aan het leren ben hoe een daw werkt.
Maar het geeft me natuurlijk ook voldoening en ik hoop langzamerhand verder te komen zodat ik steeds meer dingen in een track kan doen want het is soms ook een zoekplaatje als je een idee in je hoofd hebt en je weet niet hoe je dat in een daw voor elkaar moet krijgen.
Dan erger ik me kapot en is m'n zin helemaal weg op dat soort momenten, dus ik moet af en toe geduld oefenen.
 
Allereerst natuurlijk alle lof dat je meedoet dit jaar :okdan:. Ik weet van mezelf hoe lastig ik het vond om mijn eerste track op het forum te psten en dan ook nog in de contest waar je wordt omringd door het geweld van leden die al wat haartjes meegaan. Voor een eerste track vind ik het helemaal niet verkeerd. Natuurlijk hoor ik zaken die ik zelf waarschijnlijk anders zou doen, maar dat is totaal niet belangrijk op dit moment. Wat ik wel belangrijk vind, is de timing van de bass. Je geeft aan dat je de feel van een wat losse bass wel orettig vindt. Ik snap dat, maar in deze track is het naar mijn smaak iets te los. Een sloppy timing kan heel vet zijn als elke noot op een bepaald punt dezelfde sloppyness heeft. Ik denk dat je track beter wordt als je die baslijntjes toch even iets rechter trekt.

Anyway, eerste track = prima. Nu door naar de volgende met ruimere focus op de compositie. Next step: mix ;). En post die brouwsels van je in het Tracks forum komend jaar.
 
Allereerst natuurlijk alle lof dat je meedoet dit jaar . Ik weet van mezelf hoe lastig ik het vond om mijn eerste track op het forum te psten en dan ook nog in de contest waar je wordt omringd door het geweld van leden die al wat haartjes meegaan. Voor een eerste track vind ik het helemaal niet verkeerd. Natuurlijk hoor ik zaken die ik zelf waarschijnlijk anders zou doen, maar dat is totaal niet belangrijk op dit moment. Wat ik wel belangrijk vind, is de timing van de bass. Je geeft aan dat je de feel van een wat losse bass wel orettig vindt. Ik snap dat, maar in deze track is het naar mijn smaak iets te los. Een sloppy timing kan heel vet zijn als elke noot op een bepaald punt dezelfde sloppyness heeft. Ik denk dat je track beter wordt als je die baslijntjes toch even iets rechter trekt.

Ah Dokter Bob, bedankt dat je het waardeert dat ik dit jaar voor het eerst meedoe!
En natuurlijk begrijp ik dat je het zelf anders zou doen.
Ik bedoel iemand die zoals vorig jaar een track inlevert op zo ongeveer Steely Dan niveau begrijp ik dat die toch graag voor een strakke en als het even kan een goed afgewerkte song gaat.
Ik vind juist dat de bas omdat ie net tegen de timing aan zit een beetje het spannend maakt, dat vind ik nou juist zo leuk.
Maar wellicht dat ik de komende tijd zo af toe ook een iets strakkere track aflever.
Voor nu hoop ik dat je er mee kan leven. ;)
 
wat meer fx er op en die hoge doordringende noot wat meer naar achter in de mixz. En volgend jaar een laagje extra ;)
 
Back
Top