SirSickSik - It took a while

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Track volledig gemaakt met 5 axoloti circuitboards in één opname, bestuurt vanuit één midi-controller (quneo). Geen nabewerking behalve even normaliseren.
Nagenoeg alle gebruikte axoloti-modules zelf geschreven.

 
Last edited by a moderator:
Tja axoloti.. quneo.. het zegt me eigenlijk zo goed als niks, dus ik kan dan alleen op de muziek zelf afgaan. En die is stemmig, klinkt niet slecht, maar het is ook niet iets wat me echt iets doet. Het klinkt een beetje als iets wat door een computer gegenereerd kan worden.. je drukt op de 'random' knop, en dan komt dit er uit zeg maar.
 
Track volledig gemaakt met 5 axoloti circuitboards in één opname, bestuurt vanuit één midi-controller (quneo). Geen nabewerking behalve even normaliseren.
Nagenoeg alle gebruikte axoloti-modules zelf geschreven.

Ik heb even gezocht waar het over gaat want het zei me niets.
Maar begrijp ik het goed dat je zelf algoritmes hebt geschreven en op die manier midi voortbrengt?
Of heb je de codes geschreven voor de circuitboards?

Het een hele andere benadering dan ik doe en ik vind het knap dat het ook muzikaal klinkt, m'n complimenten!
Ik heb er lekker naar geluisterd, weer 'ns wat anders in ieder geval.
 
axoloti
Mooi gedaan. Ik moet onmiddellijk denken aan de Raspberry-Pi als "concurrent", het lijkt me dat de Raspberry-Pi misschien wat sneller is in vergelijking. Even gekeken naar de prijs van de Axoloti, die is nog niet zo goedkoop. Maar misschien heeft de Axoloti andere voordelen?
 
Ik word hier niet lekker meegezogen in de muziek. En da's voor mij toch het voornaamste. Je uitleg over de technische kant gaat aan mij voorbij, mijn kennis en interesse gaan niet verder dan wat lijntjes intekenen in een DAW :D.
 
Ik vind de melodielijnen mooi melancholisch, mooie klanken ook, maar de drums storen me. Ik hou wel van abstract, maar dit is me te random - ligt ook een beetje aan de mix, denk ik, of de afwezigheid daarvan.
 
om op een aantal vragen te reageren:

-de axoloti is prima te gebruiken met behulp van een daw. Je kunt alles met midi aansturen zolang er een knop of een input op een module zit. Gezien je zelf de modules zou kunnen schrijven kun je 'm voor alles inzetten wat je maar wilt: sequencer, midi-modifier, synthesizer, effect...

-het circuitboard en alle code dat het programmeren van dit board mogelijk maakt heb ik niet zelf geschreven, maar wel nagenoeg alle modules die gebruikt worden in de patches die ik in de 5 boards draai (vergelijkbaar met C++). Afgelopen 1.5 jaar heb ik zo'n 600+ modules geschreven die door iedereen in de axoloti community te gebruiken zijn.

-of de axoloti slechter/beter is dan de raspberry pi?... geen idee, nooit gebruikt.. De axoloti is in ieder geval zéér toegankelijk. Zelfs het coderen van een nieuwe module is makkelijk gezien je nu enkel een module in de patcher hoeft te "embedden" en de code in de patcher toegankelijk is om te editten. Je kunt meteen na elke edit zien of het werkt of dat je een fout hebt gemaakt. Als je niet weet hoe je iets doet, zoek je gewoon een module die die functie kan uitvoeren, kijk je hoe die code in elkaar zit en voeg je die aangepast toe aan de module die je zelf schrijft.

-wat betreft de drums, de ritmes zijn met de hand ingespeeld via de quneo midi-controller, maar de sequencer zelf heeft opties om random variaties te maken als er een "weighted-random-step" wordt toegevoegd op een bepaalde plek. De drum-sequencer is opgebouwd uit twee delen:
1 stepsequencer met per-stap instellingen voor velocity, kans (de kans dat die daadwerkelijk daar een gate genereert), timing-offset, gate-lengte en retrigger-snelheid (enkel zolang de gate aan is).
1 live-inspeeldbare "roll/flam/single trigger" sequencer, waarbij de x-positie van de pad de kans bepaalt dat de sequencer een trigger creëert, de y-positie bepaald hoe snel de flam/roll retriggert en de druk bepaalt de velocity.

Deze laatste sequencer is natuurlijk afhankelijk van jouw timing en jouw timing is weer afhankelijk van de lag.. die op dit moment nog een beetje roet in het eten gooit omdat alle boards nog serial gelinked zijn (ik moet nog een externe midi-splitter en audio-mixer maken om de boards parallel te kunnen gebruiken en zo de lag te minimaliseren). Dit zorgt waarschijnlijk ook voor de wat minder toegankelijke drums.. alhoewel ik toe moet geven dat mijn eigen manier van drummen nu ook niet zo 1-2-3 recht-toe-recht-aan is en ik meestal wel naar vage drumritmes neig die buiten de boot van het normale vallen.. beetje zoals mijn eigen leven, dus wat dat betreft is het samenspel tussen deze drum en de melodie een prima weerspiegeling voor mijn omgang met deze wereld.

-de midi van de melodie/begeleiding wordt gegenereerd door een polyfone midi-recorder/player die ik zelf geschreven heb. Deze is gelimiteerd tot 4000000000 noten per sequence, de sequencer counter kan tot 4+ miljard gaan en de snelheid van de counter kun je zelf instellen. Afhankelijk van de instellingen kun je met grote timing-precisie/swing inspelen of kun je extreem lange sequences maken (tot in uren/dagen). Deze sequencer is gelimiteerd tot 32 noten tegelijk, maar de laatste versie kan theoretisch oneindig veel noten doen, omdat die de gate-on/off midi-messages apart op slaat (dit was mijn eerste versie en sloeg ik nog de lengte erbij op).
Daarnaast kan de module de midi versturen over 3 poorten: intern in dezelfde patch, over midi output en over de usb-output(als die niet al voor een usb-midi-controller gebruikt wordt).
-wat betreft alle geluiden en effecten, die heb ik ook zelf geschreven (drums, losse oscillatoren, filters, distortions, delays, reverbs, pitchshifters, etc..). Zowel "west-coast" als "east-coast" synthese wordt hierbij gebruikt.

Ik moet er ook bij zeggen, dit nummer heb ik begin dit jaar gemaakt (januari 2017) en ik heb in de tussentijd nog een aantal bugs ontdekt in de gebruikte codes en daarnaast nieuwe verbeterde codes geschreven voor drums, oscillatoren en effecten.
Echter, dit nummer opnieuw doen gaat niet lukken. Een gedeelte is live geïmproviseerd ingespeeld en de voor-ingespeelde&opgeslagen sequences kunnen niet meer worden uitgelezen door de aanpassingen aan de modules. Nabewerking/mastering is ook gelimiteerd gezien alles in één keer is opgenomen op 1 track en ik het voor the-sake-of-being-live-and-self-made" vind dat ik het puur bij de axoloti moet houden.

dus zie/hoor daar, een nummer gecreëerd met eigen geschreven modules in zelf gemaakte patches, zelf gemaakte kast en zelf ingespeeld op mijn manier.
 
pure elektronische muziek en zal zeker liefhebbers vinden. ik vind de geluiden wel iets organisch hebben en daar hou ik van, maar de drum vind ik echt te casiotone-achtig. dat kan beter. complimenten dat je dit instuurt en de moeite neemt om het proces toe te lichten, dat maakt het allemaal wel interessanter en leerzaam.
 
Had nog iets meer effect saus mogen hebben om dan gewoon heerlijk te zijn. Lekker.
 
Onder de indruk van het geluid. Kraakhelder (letterlijk) en erg goed uitgebalanceerd. Compositie bevalt me ook: hoort bij dit soort muziek.
 
om op een aantal vragen te reageren: (...)

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Behoorlijk veel mogelijkheden wat je met de modules kunt doen. Het verhaal achter de productie van jouw nummer maakt het één van de interessantste inzendingen.
 
Er zitten wel vette geluiden in die ik wel kan waarderen, kan alleen de opbouw of het verhaal er niet van begrijpen.
 
Back
Top