om op een aantal vragen te reageren:
-de axoloti is prima te gebruiken met behulp van een daw. Je kunt alles met midi aansturen zolang er een knop of een input op een module zit. Gezien je zelf de modules zou kunnen schrijven kun je 'm voor alles inzetten wat je maar wilt: sequencer, midi-modifier, synthesizer, effect...
-het circuitboard en alle code dat het programmeren van dit board mogelijk maakt heb ik niet zelf geschreven, maar wel nagenoeg alle modules die gebruikt worden in de patches die ik in de 5 boards draai (vergelijkbaar met C++). Afgelopen 1.5 jaar heb ik zo'n 600+ modules geschreven die door iedereen in de axoloti community te gebruiken zijn.
-of de axoloti slechter/beter is dan de raspberry pi?... geen idee, nooit gebruikt.. De axoloti is in ieder geval zéér toegankelijk. Zelfs het coderen van een nieuwe module is makkelijk gezien je nu enkel een module in de patcher hoeft te "embedden" en de code in de patcher toegankelijk is om te editten. Je kunt meteen na elke edit zien of het werkt of dat je een fout hebt gemaakt. Als je niet weet hoe je iets doet, zoek je gewoon een module die die functie kan uitvoeren, kijk je hoe die code in elkaar zit en voeg je die aangepast toe aan de module die je zelf schrijft.
-wat betreft de drums, de ritmes zijn met de hand ingespeeld via de quneo midi-controller, maar de sequencer zelf heeft opties om random variaties te maken als er een "weighted-random-step" wordt toegevoegd op een bepaalde plek. De drum-sequencer is opgebouwd uit twee delen:
1 stepsequencer met per-stap instellingen voor velocity, kans (de kans dat die daadwerkelijk daar een gate genereert), timing-offset, gate-lengte en retrigger-snelheid (enkel zolang de gate aan is).
1 live-inspeeldbare "roll/flam/single trigger" sequencer, waarbij de x-positie van de pad de kans bepaalt dat de sequencer een trigger creëert, de y-positie bepaald hoe snel de flam/roll retriggert en de druk bepaalt de velocity.
Deze laatste sequencer is natuurlijk afhankelijk van jouw timing en jouw timing is weer afhankelijk van de lag.. die op dit moment nog een beetje roet in het eten gooit omdat alle boards nog serial gelinked zijn (ik moet nog een externe midi-splitter en audio-mixer maken om de boards parallel te kunnen gebruiken en zo de lag te minimaliseren). Dit zorgt waarschijnlijk ook voor de wat minder toegankelijke drums.. alhoewel ik toe moet geven dat mijn eigen manier van drummen nu ook niet zo 1-2-3 recht-toe-recht-aan is en ik meestal wel naar vage drumritmes neig die buiten de boot van het normale vallen.. beetje zoals mijn eigen leven, dus wat dat betreft is het samenspel tussen deze drum en de melodie een prima weerspiegeling voor mijn omgang met deze wereld.
-de midi van de melodie/begeleiding wordt gegenereerd door een polyfone midi-recorder/player die ik zelf geschreven heb. Deze is gelimiteerd tot 4000000000 noten per sequence, de sequencer counter kan tot 4+ miljard gaan en de snelheid van de counter kun je zelf instellen. Afhankelijk van de instellingen kun je met grote timing-precisie/swing inspelen of kun je extreem lange sequences maken (tot in uren/dagen). Deze sequencer is gelimiteerd tot 32 noten tegelijk, maar de laatste versie kan theoretisch oneindig veel noten doen, omdat die de gate-on/off midi-messages apart op slaat (dit was mijn eerste versie en sloeg ik nog de lengte erbij op).
Daarnaast kan de module de midi versturen over 3 poorten: intern in dezelfde patch, over midi output en over de usb-output(als die niet al voor een usb-midi-controller gebruikt wordt).
-wat betreft alle geluiden en effecten, die heb ik ook zelf geschreven (drums, losse oscillatoren, filters, distortions, delays, reverbs, pitchshifters, etc..). Zowel "west-coast" als "east-coast" synthese wordt hierbij gebruikt.
Ik moet er ook bij zeggen, dit nummer heb ik begin dit jaar gemaakt (januari 2017) en ik heb in de tussentijd nog een aantal bugs ontdekt in de gebruikte codes en daarnaast nieuwe verbeterde codes geschreven voor drums, oscillatoren en effecten.
Echter, dit nummer opnieuw doen gaat niet lukken. Een gedeelte is live geïmproviseerd ingespeeld en de voor-ingespeelde&opgeslagen sequences kunnen niet meer worden uitgelezen door de aanpassingen aan de modules. Nabewerking/mastering is ook gelimiteerd gezien alles in één keer is opgenomen op 1 track en ik het voor the-sake-of-being-live-and-self-made" vind dat ik het puur bij de axoloti moet houden.
dus zie/hoor daar, een nummer gecreëerd met eigen geschreven modules in zelf gemaakte patches, zelf gemaakte kast en zelf ingespeeld op mijn manier.