Warehousegroove - Cover us with your big wings, vigil-keeping evening cloud

WAREHOUSEGROOVE

Paprika expert level 10
Lid sinds
21 juli 2010
Berichten
3.656
Locatie
Budapest Magyarország
Artiest: Artificial Frequencies
Titel: Cover us with your big wings, vigil-keeping evening cloud

Ik heb wat goed te maken na vorig jaar toen ik een "work in progress" nummer had ingeleverd omdat ik toen door omstandigheden niet de tijd/motivatie had waar ik normaal speciaal voor het forum een nieuw muziekstuk met een thema inlever.

Ook dit jaar (met uitzondering van vorig jaar dus) heb ik weer een thema gekozen.
Dit jaar is dat een gedicht van de Hongaarse dichter Radnóti Miklós (achternaam/voornaam) met de titel "Nem tudhatom" *(ik kan het niet weten) en heeft helaas nu weer betrekking op de huidige zeitgeist.

Het vertaalde gedicht werd op de BBC vertolkt door Judi Dench in 1976 ter herdenking aan de Hongaarse opstand in 1956.

De stijl van muziek is wederom een mix van diverse muziekstijlen die ik probeer te gebruiken om het verhaal te ondersteunen.
Ideaal zou zijn geweest om een minimaal 45 minuten stuk in te leveren (maar dat gaat helaas niet) ;)

 
Last edited by a moderator:
Héééééél mooi. Sterke keuze van stem.. dat zuiver Engels van Judi Dench is wel zalig strelend. Oei, nu een beat rond 02:08? Totaal onverwachts...
 
Mooi stemmig werkje warehouse, en dan plotseling die housebeat. Zit een beetje tegen stijlbreuk aan, hoewel die beat op zich wel weer lekker is. Toch ik het gevoel dat er meer in zit..
 
Mooi stemmig werkje warehouse, en dan plotseling die housebeat. Zit een beetje tegen stijlbreuk aan, hoewel die beat op zich wel weer lekker is. Toch ik het gevoel dat er meer in zit..

Dank je (jullie) voor jullie reactie....

Ik probeer altijd een verhaal (in een verhaal) te vertellen en in dit geval is het wellicht wat onduidelijk wat wellicht de stijlbreuk verklaart :)

Het verhaal begon in 1944 wat de klassieke en duistere toon geeft.
De house beat (moderne stuk) geeft de vernieuwing weer, opbouw vanaf een duistere periode (vergelijkbaar in west Europa hadden we de vrije beginjaren 90, een periode waarin alles kon, iets wat hier ook van toepassing was)
*dit is dus een contrast wat ik wou uitbeelden.
Het feit dat ik weer terug ben gegaan naar de duistere/klassieke toon en het einde van het gedicht (weer contrasterend) geeft mijn gevoel aan van het nu en dat er iets gaande is waar het verhaal mee begon.

Ik had wellicht (nog) iets duidelijker het verhaal moeten vertellen aangezien de geschiedenis van de hoofdpersoon niet bekend is in de Nederlandse literatuur.

* Het muziekstuk is een soort van tijdmachine wat de verschillende contrasterende stijlen van muziek uitbeeld.

***mijn Nederlands een beetje roestig begint te worden :D
 
Leuk bedacht zo'n stem die iets vertelt en dan een soort tijdsverloop.
Mooie layers hier en daar erin gemixt, dat klinkt goed vind ik.!
Om toch iets op te merken; toen ik het verhaal van je las kreeg het wel meer betekenis voor mij.
Het enigste wat ik zelf minder vind is dat het eerst een wat rustig voortkabbelend geheel is en dan opeens een discoritme, alsof er tussen de tweede wereldoorlog en het discotijdperk niet een soort versnelling heeft plaatsgevonden en daarna blijft het 't zelfde.
In plaats van alleen een discoritme had het ritmische gedeelte wat meer een opbouw kunnen hebben in een steeds snellere bpm zodat er een steeds sneller ritme zich ontspint bijv van rock 'n roll naar house en dan bijv door naar acid/techno zodat je de tijd steeds sneller voelt gaan.
 
Leuk bedacht zo'n stem die iets vertelt en dan een soort tijdsverloop.
Mooie layers hier en daar erin gemixt, dat klinkt goed vind ik.!
Om toch iets op te merken; toen ik het verhaal van je las kreeg het wel meer betekenis voor mij.
Het enigste wat ik zelf minder vind is dat het eerst een wat rustig voortkabbelend geheel is en dan opeens een discoritme, alsof er tussen de tweede wereldoorlog en het discotijdperk niet een soort versnelling heeft plaatsgevonden en daarna blijft het 't zelfde.
In plaats van alleen een discoritme had het ritmische gedeelte wat meer een opbouw kunnen hebben in een steeds snellere bpm zodat er een steeds sneller ritme zich ontspint bijv van rock 'n roll naar house en dan bijv door naar acid/techno zodat je de tijd steeds sneller voelt gaan.

In 1989 was de val van de muur en was er opeens meer vrijheid, dit was ook de periode dat de house muziek (meer) bekend werd.
Ik heb die keuze moeten nemen..... had eerder (in mijn inleiding) al geschreven dat het ideaal zou zijn geweest als ik een nummer van 45 minuten had kunnen insturen (wat om meerdere redenen niet gaat)
Primair heb ik dus het eind van de tweede wereldoorlog genomen, de revolutie 1956, de val van de muur tot de periode van een paar jaar terug om tot slot de huidige situatie binnen Europa weer te geven.
Het is dus niet disco ;) maar heb richting techno gaande muziek gemaakt *techno(logie) /vooruitgang tegenover traditionele muziek (in een muzikale uitbeelding als contrast)

De bedoeling was ook om twee contrasten neer te zetten die samen een verhaal vormen...... dus niet binnen de box, en het moest binnen een beperkte tijdlijn.

Makkelijk??? nee
Wel food for thought of een verhaal met geschiedenis (dat hoop ik dan weer wel)
 
Prachtige opbouw; echt indrukwekkend.
De drums (die er later inkomen) zijn ook echt zeer stevig en dansbaar.
Ook de melodieën zijn erg pakkend.
Deze track heeft mij geen moment verveeld.

P.S.
Even wat offtopic wellicht.
Vind Hongarije trouwens een bijzonder land en Budapest echt een hele mooie stad (ben er in 1999 geweest).
 
Dank je voor je reactie Robi :okdan:

Volgens mijn vrouw (die woont hier al vanaf haar geboorte :D ) is er wel veel veranderd in Budapest sinds 1999 * ik neem aan dat dat ten goede is. :D

Voor mij is het 'thuis' al ben ik een hybride in een andere cultuur..... iets wat ik ook omgekeerd heb als ik weer even in Nederland ben :)
 
wat een mooie (bewerkte) vocals bij die piano en pads die een enigzins spooky sfeer neerzetten :) die housebeat kwam inderdaad wel onverwacht, net alsof een nieuw nummer begint. als de vocals nog even hadden doorgelopen al dan niet met delay was het nog wat smoother geweest. de beat kabbelt mooi met langzame maar zeker geen saaie progressie door. lekker.
 
Zoals je weet ben ik al een tijdje fan van je baksels. Ook deze gaat er weer uitstekend in, ook zonder je toelichting gelezen te hebben. Net als sommige andere luisteraars, moest ik even wennen aan de beat die erin kwam. En in de context van je uitleg had je de keuze kunnen maken om de vocal nog even door te laten lopen om de boel wat meer aan elkaar te lijmen. Gebeurtenissen in de geschiedenis komen ook niet zomaar uit de lucht vallen en worden ingeleid, zichtbaar of niet :).

Maaaarrrrrr, super tof dat je weer aan het produceren bent :okdan:. Daar had ik eigenlijk mee willen beginnen.
 
Mooi Daniël.. duister sfeertje.. mooie pads.. het duurde even maar was blij dat de drumz erin kwam.. mooie versmelting van stijlen en lekkere trip zo :mega:
 
Heel vet, mooi intro, fantastische laagjes organische sounds. Maar ook voor mij kwam de beat uit het niets. Volgens mij simpel op te lossen door net voor de beat een geluidje aan te laten zwellen, dan weet je dat er iets gaat komen. In de geschiedenis gebeurt er ook weinig plotseling, daar gaat altijd iets aan vooraf. Verder complimenten voor de mix, prachtig uitgemixt! En al komt de beat plotseling, klinkt wel echt goed.
 
Holy moly.....eh, ga even het rijtje af :)

Proto :okdan: (ook hier eten we locals dus dat komt goed) :D blij dat je het mooi vondt (dat maak ik uit je opmerking op)

slave dank je..... (beats) kom hier zo op terug, is een beetje een terugkerende opmerking...

SB-SIX dank je en ook het zelfde antwoord als bij Slave (swelling sounds of suspense) :kroon:

Bobski (the dr. who does makes house calls) Als antwoord op eerdere vragen/opmerkingen:
Ik heb (dat weet jij dan weer) voor meer dan 1,5 jaar helemaal niets meer met muziek gedaan en moet jou/jullie ook bekennen dat het best wel weer inkomen was (ook omdat ik het gevoel had om iets goed te maken na het halfbakken ding van vorig jaar en dito afwezigheid na het inleveren)
Anyway, ik heb meerdere dingen overwogen (qua stijl) maar probeer ook weer een soort van contradictie te vinden. (omdat het kan/moet/een uitdaging is)
Vondt de 4/4 het lastigste.... heb toch besloten om dit deze keer te doen.
Er zit een rode draad in de pads (die doorlopen en afsterven als de beat begint/doorloopt)
Geef een aantal mede musici gelijk dat een swell of iets dergelijks wellicht net even meer had kunnen geven ( :okdan: )
Al met al....... na 1,5 jaar was dit weer leuk om te doen maar ook veel denkwerk (buiten de dagelijkse overpeinzingen) om dit baksel goed te krijgen. (veel van hoe zat dat ook alweer technisch gezien) ..... kort verhaal lang (en andersom)
Ik wou ook weer (met een tijdlijn) een verhaal vertellen maar vergeet soms dat dit niet voor iedereen te begrijpen is (*Bob, Je weet hoe mijn brein werkt als dokter zijnde :) ) vergeet soms nog wel eens de context duidelijk te vermelden omdat ik ervan uit ga dat het duidelijk is ....... (dat is mijn error) en mijn Nederlands wordt een beetje roestig (dat dan ook weer wel)
Anyway ik ben blij dat je mijn baksels kan pruimen :okdan:

Zakmes niks anders dan dank je wel voor je reactie :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Holy! Dik zeg, wat een sfeer ook. Waar haal je dit allemaal uit? Lekkere groove en heel gaaf gedaan. Petje af!
 
Dank je wel..... Haal alles uit m'n hoofd ;) Heb het wel eens uitgelegd (ergens) in het kort, hybride en heel veel in layers werken, pre producties maken en die dan later bewerken.
Een beetje als een chef/kok die mise en place maakt.
 
Back
Top