Rising Sun

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.798
op de letterlijke valreep: Rising Sun

ik ben net verhuisd. nieuwe betere ruimte/studio. volledig nieuwe situatie

om mijn nieuwe studio in te wijden (niks is nog aan gesloten, en het was een groot feest van wennen, geklooi en improviseren) had ik op de valreep begin dit jaar een nummer, wat via Synthforum in 2012/13 half ontstond, af willen maken met zang en tekst. helaas ging dat door tijdgebrek niet door en heb ik er in de afgelopen twee dagen iets geheel anders en uiteindelijk volkomen nieuw van gemaakt. twee dagen noten fantaseren...vandaag (zondag) alles opnemen in een situatie waar alles nieuw is. en nog erger: gisteravond kreeg ik verschrikkelijke pijn in een vinger en stond er ook mee op vanochtend. een ontstoken pees! en toch heb ik iets af gemaakt door die pijn heen.

mijn studio is bij deze on-dingest!

ps; het is puur de opname. geen afmixen op hoog niveau. geen tijd meer voor.

net op tijd ingeleverd!!
 

Attachments

  • Rising Sun 1b.mp3
    7,5 MB · Bekeken: 149
Bericht door een moderator:
Dit is wel echt uitstellen tot de laatste seconden he! ;). Online en meteen ook de laatste inzending van 2014.
 
dank u! ik zat hier op hete kolen te zwoegen!

pff... rust!! :-)
 
dank u! ik zat hier op hete kolen te zwoegen!

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar kun je dat niet gewoon veel beter op een stoel doen?

Wat moet ik nou op deze track zeggen? Hij is natuurlijk gewoon helemaal goed. Mooi subtiel, lekker losjes maar nooit storend. OK, 1 ding, de opbouw had van mij wat meer naar een climax toe mogen werken. Los van de bridge (of hoe heet zo'n ding) zit de hele track op ongeveer hetzelfde energieniveau.

Off topic: Heb je nu ook nieuwe buren? ;).
 
Vind alles echt heel mooi en puur klinken.. mooie compositie ook.. :)
Moet em nog ff een paar keer horen, vooral het tussenstuk rond 3:00 vereist wel wat aandacht als je em voor het eerst hoort, redelijk complex qua melodieën maar er is veel aandacht aanbesteed, duidelijk te horen, en het zit erg goed in elkaar. :mega:

Vraagje, heb jij ook een Wurli? Ik hoor em, of de klank ervan tenminste in de opname.. wat een mooi instrument is dat he? :)
 
Bericht door een moderator:
Dit is wel echt uitstellen tot de laatste seconden he! ;). Online en meteen ook de laatste inzending van 2014.


was geen bewuste uitstel maar het kon niet anders lopen.
de muziek is op het laatste nippertje gemaakt en de mp3 voor de upload was enkele minuten voor sluitingstijd van de contest klaar. het spande er om! :biertje:
 
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar kun je dat niet gewoon veel beter op een stoel doen?

Wat moet ik nou op deze track zeggen? Hij is natuurlijk gewoon helemaal goed. Mooi subtiel, lekker losjes maar nooit storend. OK, 1 ding, de opbouw had van mij wat meer naar een climax toe mogen werken. Los van de bridge (of hoe heet zo'n ding) zit de hele track op ongeveer hetzelfde energieniveau.

Off topic: Heb je nu ook nieuwe buren? ;).


ja, klopt dat de opbouw/climax lichtjes onbreekt.
ik had geen tijd meer voor afmixen en per audio-spoor zitten er verschillende partijen in die de ene keer hard en de andere keer eigenlijk veel zachter in de mix hadden gemoeten. ik heb een compromis-mix gemaakt. levels staan vanaf het begin vast en veranderen niet tijdens het nummer...geen EQ, geen compressie..geen galm..
wel jammer..maar goed. geen tijd meer..ik moest hem insturen, anders was ik te laat voor de contest en voor mij was dit, na 4 jaar muzikale stilstand, vooral een stick behind the door om mezelf voor 2015 weer op de muzikale rails te zetten. en het ging als een trein, dus dat is gelukt!
het symboliseert een soort wederopstanding. opnieuw bloeien. opgaande zon. dus vooral dat stijgen hoor je ook wel in het nummer. dat was mijn uitgangspunt. ik ga het nog wel enigszins afmixen.

over off en toch ook on topic gesproken::

ik ben dus verhuisd en kan eindelijk weer ademhalen na jaren van buur-terreur.
een nieuw huis. weer opbloeien. opgaande zon, oftewel:
House of the Rising sun
daar komt de titel vandaan. ik kwam er pas later achter dat toevallig mijn akkoorden dezelfde zijn van dat The Animal nummer: Am C D F
magisch toeval!
en ook mijn droom is uitgekomen dicht bij een bos te wonen.
The Cure heeft o.a. de song 'A Forest'
en toevallig bestaat dat ook uit die akkoorden:
Am C F D


toeval maak je zelf! :mexico:
 
Cooool !!!

Ik zou alleen na die ene susdim accoorden de pitchbend van die trombofoon....

och nee, laat ook maar, 't is goed zo.

Maarre... hoe heet jouw nieuwe straat?

Wacht! Laat me raden...

Abbey Road?

dank voor de tip!

ik heb de zus van de trombofonist haar pitch gedimd. zo, daar bend ik van af gelukkig!
 
redelijk complex qua melodieën maar er is veel aandacht aanbesteed, duidelijk te horen, en het zit erg goed in elkaar.

Vraagje, heb jij ook een Wurli? Ik hoor em, of de klank ervan tenminste in de opname.. wat een mooi instrument is dat he? :)


Dit kabbelt heerlijk weg.:halleluja Je eerste stem is binnen! Kan je nu ook al drummen?


bedankt voor alle reacties van iedereen!

een (kleine ) uitleg over een en ander ter info voor wie geïnteresseerd is:

ik had pas rond oud en nieuw besloten toch me te doen en een liedje af te maken wat ik al voor een vorige contest wou gebruiken. maar het lukte me niet om op tijd een redelijke tekst te verzinnen en dan wou ik het ook nog ongetraind/onervaren gaan inzingen. ik stapte daar vorige week woensdagavond van af en heb met het idee wat ik had als uitgangspunt iets totaal anders gemaakt. alleen het einde is min of meer behouden.
donderdag, vrijdag en zaterdag heb ik me opgesloten met pen en papier, themas gezocht. dingen uitgewerkt. pas zondagmiddag om 12 uur was ik min of meer tevreden met mijn schets en klaar om alles op te nemen. ik had nog weinig tijd en zit hier met een 1/8ste werkende studio. Alles is met de hand ingespeeld en op audio opgenomen. geen midi-aansturing. behalve de op allerlei manieren ge-chopte snare, hihat en bassdrum samples...er is in de haast ook veel fout gegaan: ik wou alle laag weg bij somnmmige opnamens maar zag later dat ik per ongeluk juist al het hoog heb weggehaald!! :mexico:

dit zijn de instrumenten:

-akoestische steelstring gitaar (verschillende partijen op twee sporen)
-Korg ms-20 mini
-Kurzweil Micro-Ensemble (veel geluiden, waaronder ook die Wurliter achtige klank!)
-Roland GR-1 Gitaar synthesizer voor de trompet jazzy solo
- ride cymbals (stereo opname)
-bas gitaar (met plectrum flink hard aangeslagen voor 'ge-compress-te' sound)

verder heel veel subtiel en strategisch editing-werk

de synth gitaar solo nam ik pas na 22:00 op gisteravond. toen had ik dus nog weinig tijd voor mixen. het mp3tje ging mis en toen was het ineens 5 voor 12. in de laatste seconde nog net ingestuurd!

dit is het begin van een nieuwe richting die ik uit wil..niet qua muziekstijl maar wel qua echte instrumenten. echt spelen. en dan alles in een psychedelisch sausje. Hi-fi hippy-muziek!

2015 is muzikaal bij deze opgestart!
 
Het klinkt lekker zoet vanille-achtig, anders kan ik het niet beschrijven.
Lekker luchtig!
:okdan:
 
wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is pikt het gewoon

vanille slagroom. krijg zin in een toetje ineens!

ik ben alle andere ingezonden tracks aan het afluisteren en mag volgens mijn traditionele extreme radicale regels dan even niet mijn eigen muziek horen. ik heb mijn nummer gisteravond afgemaakt en sinds toen niet meer gehoord. ben wel weer zeer benieuwd naar mijn eigen stukje. maar eerst nog 50 anderen te gaan ! :-)
 
oei!

nu weer geluisterd voor het eerst na gisteravond. de hele mix maakt de muziek een stuk zwakker...
bas te zacht, drums te hard...enz..nou ja....
er is ook een wet in opnameland: niet achter elkaar: componeren, spelen, opnemen en mixen.
je oren zijn op een gegeven moment te moe en je geluidsbeeld is dan onbetrouwbaar ..
 
zelfs alles nog in het midden gepanned! haha....behalve dan de stereo klanken .
 
Ik vind het een geweldig nummer. Ik heb me geen seconde verveeld om naar te luisteren. Mijn stem heb je. Toppie!
 
Heerlijk nummer, klinkt goed, muzikaal zeer OK, maar vooral ook fijn om naar te luisteren :)
 
Back
Top