OSC1899 - Cosmic Flight

cdk1899

Banananah
Lid sinds
10 augustus 2007
Berichten
2.240
Locatie
Rotiknor
Als liefhebber van vintage analoog hierbij (voor de eerste keer) mijn inzending!

De track heb ik live ingespeeld en daarna nog wat in Live 7 aan het klankkleurenpalet zitten tweaken. Verder aan het arrangement geen wijzigingen aangebracht.

JP4 - arpeggio
CS60 - leadstrings
VP330mk1 - tapijtstrings
Wasp - filtersweeps
FX - DP4
 

Attachments

  • Cosmic Flight.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 162
Mooie track, hier past overigens nog perfect een 707 onder (vind ik)

:okdan:
 
Lekker 8~
 
Dank jullie wel voor de comments!

Zou inderdaad nog wel een goede drumlijn onder passen, maar heb momenteel geen (authentieke) drumdoos in mijn setup..8D
 
Bedankt voor de positieve reacties!

Toch aardig om met deze 'oudjes' een track neer te kunnen zetten die in goede smaak valt!

Met name de ruis (of moet ik zeggen analoge warmte..:D) kan nogal eens storend zijn..
 
Het begint natuurlijk met een prachtig instrumentarium. :) De manier waarop ze hier gebruikt zijn in deze retrotrack vind ik een goede basis, maar ik zou toch een paar dingen aanpassen:

-ik vind de VP330 strings klankmatig wat te dicht in de buurt zitten van de CS60 klank. Daardoor wordt het een beetje een brij als beiden tegelijk hoorbaar zijn. Ik zou ze iets meer verschillend maken
-door de manier van live 1 take opnemen gebeurt er natuurlijk vanalles gedurende de 6 minuten, wat ik alleen maar kan toejuichen. Zo heb je automatisch een meer evoluerende track. Maar dat gezegd zijnde, zat er m.i. heel wat meer in. We luisteren bv 6 minuten lang naar krek dezelfde arpeggio. Wat modulatie op zijn tijd had daar misschien een meerwaarde kunnen zijn. Met bv een filtermodulatie kan je de sfeer en emotie al zwaar aanpassen tijdens een nummer. Dit geldt overigens ook voor de andere synths (behalve de zwaar modulerende wasp natuurlijk :)). En wat het m.i. helemaal op zijn plaats zou brengen als vintage én boeiend nummer: een akkoordenprogressie. Dit hoeft zeker niet iedere 2 bars te veranderen, maar af en toe de arpeggio transponeren en uiteraard de CS en VP daarop passende bespelen kan zo'n nummer echt tot leven brengen. Met de combinatie van verschillende akkoorden en modulaties kan je er enerzijds wat meer afwisseling in brengen (wat hier niet echt een manco was), maar vooral er een emotie in leggen die ik hier wat miste. Het nummer maakte me niet duidelijk wat ik erbij moest voelen of voorstellen.

Voor de contest kan je hier geen tweede versie meer inbrengen, maar ik zou heel graag (bv onder "tracks") een tweede versie horen waarin je dit nummer speelt maar daarbij doorheen enkele verschillende akkoorden gaat en wat meer klanken evolueren tijdens het nummer. Volgens mij is het dan een pareltje. :)
 
Dank je Nicolas voor je uitgebreide en eerlijke feedback :)

Het is inderdaad een uitdaging om on the fly geluiden te veranderen door bijv. filtermodulatie. Met name het bespelen op de VP330 én tegelijkertijd een thema op de CS60 bespelen lukt nog aardig. De arpeggio op de Juup moet ik in deze setup wel via de 'HOLD' functie laten zingen. Het gemis aan midi op bijv. de VP330 is in dit soort sessies wel merkbaar, maar aan de ander kant ook weer een uitdaging.

Het variëren met verschillende akkoordenschema's zou inderdaad nog een welkome toevoeging kunnen zijn in het arrangement, maar zoals ik al aangaf heb ik verder niets meer in het arrangement veranderd nadat ik de track heb opgenomen.

De klankkleuren van de CS60 en de VP330 zitten elkaar op sommige momenten wel in de weg, toegegeven, maar aan de andere kant vullen ze elkaar ook wel weer goed aan. Met name op de CS60 gebruik ik niet de presets, maar de 'Panel' functie, dus het geluid is zelf gecreëerd wat in de praktijk lastiger blijkt op deze synth dan je zou verwachten.

Ik ben niet voornemens om deze track nog eens in te spelen. Wel kan ik met deze tips en opmerkingen verder in het creëren van volgende tracks.

Zoals Vangelis ooit is in een van zijn interviews verwoordde is dat het enige wat je in de weg zit tijdens improvisaties het gemis van meer handen is..:D
 
Het is inderdaad soms een hele uitdaging om in een one shot recording zonder MIDI nog wat geks te doen, maar met wat creativiteit en vele acrobatie is nog wat mogelijk. Ikzelf zit met hetzelfde probleem. Wat pedalen zouden de "twee handen" beperking voor mij wat kunnen opheffen. De JX3P heeft voor transponeren 2 handen nodig, wat ook niet erg handig is. Een switchmod kan daar uitkomst bieden.

Klanken die goed bij elkaar passen zonder elkaar in de weg te zitten, breek me de bek niet open! Eeuwig probleem. :)

Doordat ik voor een deel van mijn opnames (de rest doe ik multitrack, maar alles via klavier en direct naar audio) dezelfde technieken gebruik als jij, weet ik precies hoeveel moeite het kost en welke problemen je tegenkomt. Ik vind het resultaat dus zeker niet slecht! En ik kijk vol verwachting uit naar je volgende tracks. Nog veel speelplezier!
 
Lekkere track :) ik kan hier erg van genieten in de vorm zoals het is. Natuurlijk zou je kunnen transponeren, maar van mij hoeft het niet in dit nummer.. De geluiden vind ik ook goed, en ik vind niet dat de CS de VP in de weg zit. Misschien had je wat expressie in de CS60 kunnen doen, beetje LFO of zo.

Very nice indeed!
 
I can dig this! Bijna hypnotiserend.
Deze track zit goed. Ben het met Payt eens, misschien een keertje van toonaard veranderen zou geen kwaad kunnen.
Voorts niet teveel aan sleutelen.
 
Back
Top