NoMansLand - Drifting Away

Hmm... de mix is het niet.
 
Wat scheelt er precies aan? Ik was eigenlijk juist wel vrij tevreden van de mix :p
 
Er zitten zeker wat leuke elementen in deze song. Alleen denk ik dat het iets te voorspelbaar is, en dat het lijdt aan wat men vroeger het 'cubase syndroom' noemde, en wat nu ook erg evident is in het gebruik van Live.

Wat is dan het probleem? Ik denk dat het iets te maken heeft met de manier van werken. Veel mensen beginnen met het maken van een stapel elementen van een paar bars. Een beat, een synthloopje, een arpje, een basje, etc, tot je een stapel van die elementen hebt, en vervolgens worden die dan uitgesmeerd tot er een 'song' ontstaat. Je krijgt dan bijvoorbeeld 8 bars met de beat en het basje, dan 8 bars met de beat, het basje het synthloopje, dan alleen het synthloopje en de het basje, dan een alternatieve beat met het arpje, en uiteindelijk alles tegelijk, en zo copy/paste je al die elementen over een tijdsbestek tot je vind dat de song 'af' is . Iets in die geest. In Live kun je dat natuurlijk ook 'live' doen.

Het probleem is dus dat het te voorspelbaar word, en dat het te duidelijk is hoe je te werk bent gegaan.. het is dan niet zo zeer een 'song' met een begin, een midden en een einde, maar meer iets wat klinkt als het aan en uit zetten van loopjes die op zich goed samen klinken. Begrijp je het verschil?
 
Mmm, I see :) Maar is dit niet typisch voor loop-sequenced muziek in het algemeen dan?
Doet wat pijn om het zo neergeschreven te zien, maar je maakt een goed punt wel. Thnx.
EDIT: en er zit feitelijk wel een melodische progressie in de loopjes, maar still, point taken.
 
Back
Top