Korg Nautilus

Nautilus.JPG
https://www.korg.com/us/products/synthesizers/nautilus/

Een goedkopere versie van de Kronos op het eerste gezicht, maar er is ook wat nieuws: het scherm heeft een sleepfunctie en er zijn nieuwe geluiden en complete gespeelde stukken (phrases) in opgenomen.
 
Laatst gewijzigd:
Op zich ziet er niet slecht uit maar dat Korg maar eens eerst zorgt voor een stabiel OS. De mogelijkheden van de Kronos zijn super, net zoals de klank. Maar ik vervloekt soms het ding wanneer je voor de zoveelste maal crashes en er soms uren werk kwijt zijn =(. Hopelijk heeft die Nautilus daar minder of geen last van.

:doei:
Danny
 
Ze mogen wel eens aan een nieuwe Kronos beginnen.(Ik denk dat Korg daar al aan bezig is).
 
Op zich ziet hij er niet slecht uit maar laat Korg eerst maar eens zorgen voor een stabiel OS. De mogelijkheden van de Kronos zijn super, net zoals de klank. Maar ik vervloek soms het ding wanneer het voor de zoveelste maal crasht en er uren werk kwijt zijn =(. Hopelijk heeft die Nautilus daar minder of geen last van.

Danny
Citaat een beetje geredigeerd.
Daar heb ik met de Kronos nooit last van gehad. Met de Triton wel. Wat wel hinderlijk is, is dat hij soms weigert midi clock te ontvangen. Dan is een power cycle noodzakelijk. Ik sla regelmatig mijn werk op. Ik gebruik een usb-stick als werkruimte en als het project af is, gaat die naar de harde schijf.

Ik vraag me met de komst van deze Nautilus af of er snel een uitgebreidere variant van de Kronos (met een nieuwe naam) komt. Misschien op de volgende NAMM.
 
Ja, dat zou ik ook wel willen weten. Bovendien is het instrument waarmee de Nautilus wordt vergeleken, de Kronos, al voorzien van een interne voeding.
 
Prijzen zijn niet mis.Van 2199euro naar 2899 euro naargelang welke versie.Dus toch een beetje Kronos vervanger?
 
Ik heb me altijd afgevraagd waarom dat beter is dan een gewone adapter. Kan je dat eens uitleggen?

Op het podium is dit gewoon een stuk degelijker.
Bij een stekkeradapter zit meestal een stuk snoer aan, die nog dunner is dan het schaamhaar van een medewerker uit de Aziatische fabriek waar dat ding vandaan komt.
Ook bij de zwevende voeding is dit het geval. [ Die dikke knots tussen het stuk snoer ].
Iemand struikelt er over of je verplaatst de synth en de boel is kapot .

Met een eurostekker heb je een stuk minder het gevaar dat er wat stuk gaat.
Ook zit het voedingsgedeelte dan in de synth , dus je hebt altijd de goede spanning en afvlakking .

Het zal niet de eerste keer wezen dat iemand een andere universele adapter gebruikt met enkelzijdige afvlakking of wisselspanning op de uitgang , en de synth het niet [ of nooit meer] doet.
 
Op het podium is dit gewoon een stuk degelijker.
Bij een stekkeradapter zit meestal een stuk snoer aan, die nog dunner is dan het schaamhaar van een medewerker uit de Aziatische fabriek waar dat ding vandaan komt.
Ook bij de zwevende voeding is dit het geval. [ Die dikke knots tussen het stuk snoer ].
Iemand struikelt er over of je verplaatst de synth en de boel is kapot .

Met een eurostekker heb je een stuk minder het gevaar dat er wat stuk gaat.
Ook zit het voedingsgedeelte dan in de synth , dus je hebt altijd de goede spanning en afvlakking .

Het zal niet de eerste keer wezen dat iemand een andere universele adapter gebruikt met enkelzijdige afvlakking of wisselspanning op de uitgang , en de synth het niet [ of nooit meer] doet.

Oke, makes sense.

Ik heb daar nooit last van gehad, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je met een band optreedt je daar wel degelijk last van kan hebben ja.
 
Korg kennende zit dit na een maand of zes op 1500 euro voor de 61key versie, en dan wordt het interessant.
 
De front heeft veel weg van de legendarische M1 look.Slim bekeken.
 
Ik zie niets dat echt spectaculair is. Zonde van al de moeite............Is gewoon een Kronos V3 ofzo. Of welke opvolgende versie nr. dan ook.
 
paol : Dat is mijn gedacht ook een beetje. Een paar kleine verschillen/toevoegingen tov de Kronos 2015 en een krachtigere en zuinigere processor met wat extra geluiden maakt dat dit eigenlijk een gemoderniseerde Kronos is.

Dat neemt niet weg dat je natuurlijk een dijk van een werkstation hebt.

:doei:
Danny
 
Een Kronos in een ander jasje, en duidelijker goedkoper dan de Fantom.Tuurlijk de smaak van de klanken bepaalt ook wat.
 
Het lijkt me voor fabrikanten ook moeilijk om te vernieuwen binnen het workstation concept. De geluiden zijn al een paar jaar van topkwaliteit in bijvoorbeeld een Kronos of Jupiter-80. (Al kan her natuurlijk altijd beter, bijvoorbeeld de Hammonds/Leslies of specifieke andere geluiden.)

Voor toetsenisten is het voordeel dat je niet iedere keer in de verleiding komt om te upgraden. De belangrijkste verschillen zitten hem m.i. in aspecten als prijs, user interface, gewicht, etc.

Bij de Kronos ben ik nooit echt in de verleiding gekomen. Ik vind het toetsenmechaniek van Korg niet zo goed als dat van Roland/Kawai, en de enorm lange opstarttijd stond me tegen.
 
Wie gaat zoveel Euro’s neertellen voor wat vooral de zoveelste variant van de Kronos is?

De Nautilus zit in een enorme ruimtevretende behuizing (met onder de kap ongetwijfeld heel veel lege ruimte), heeft aanzienlijk minder controllers, en heeft geen aftertouch! Dat laatste lijkt me bij dit soort synths toch een enorme misser.

Loopop heeft z’n review al geplaatst https://loopopmusic.com/korg-nautilus-review-tutorial-and-comparison-to-kronos
 
Back
Top