ROM Expansion Kit Turns The Roland TR-707 Drum Machine Into A 808, 909, LinnDrum

Harry Axten heeft een nieuwe ROM-uitbreiding ontwikkeld voor de Roland TR-707 waarmee de legendarische drummachine geluiden krijgt van de 808, 909, LinnDrum en anderen.

Roland TR-707 ROM Expansion is nu beschikbaar voor £ 60. De volgende batch wordt eind september verwacht.

https://hkadesign.org.uk/tr707expansion.html

Roland TR-707 ROM Expansion
  • TR-707
  • TR-727
  • TR-808
  • TR-909
  • LinnDrum
  • LM-1
  • DMX
  • TR-707 + TR-727 mix (handy for those who don’t own both machines)
  • Click image for larger version  Name:	Roland-TR-707-Roland-Expansion.001-1024x576.jpeg Views:	0 Size:	49,8 KB ID:	3776082



 
Leuk hoor! Net de tr505 expansion besteld. Ben benieuwd!
 
Deze ga ik bestellen..
 
Knap, maar het blijven samples en dus kunnen de 909 puriteinen meteen in blasfemische woede uitbarsten. :-)

Jij wilt dat ik antwoord en dat doe ik dus ook , maar wist jij dat de 909 voor ongeveer een kwart uit samples bestaat. 4 sounds ride crash hihat open en close.
 
Niks mis met samples. De tr707 is een en al samples.
een linn is toch niet haalbaar. Heb die samples in mijn R100. Maar je kan natuurlijk ook een tr8 kopen.
kans dat de 727 in prijs zakt lijkt me nu reeel.
 
Niet duur. Goed nieuws voor degenen die nog graag met de TR-707 werken. Daar hoor ik niet meer bij. Ik heb hem jaren geleden hier op het forum verkocht nadat ik alle samples en die van de hierboven genoemde drumcomputers en meer had gesampeld in de Ensoniq ASR-10. Diens sequencer werkt ook met patronen en hoewel je alles op het gehoor moet doen, vind ik die toch een stuk prettiger werken dan die van de TR-707 met al die toetscombinaties die je moet onthouden. Bovendien kon ik aanslaggevoeligheid ook toepassen op de toonhoogte en het filter.

Wie niet vies is van melodieuze bombastische muziek en van de TR-707, kan ik Let the night last forever van de Belg Walter Christian Rothe aanbevelen. Hij haalt op die plaat alles uit de TR-707 wat erin zit en weet er afwisselende drumpartijen mee te programmeren.
 
Of koop gewoon een DR550MKII. Heb je ook niet de irritante beperkingen die banks met zich mee brengen, en kan je gewoon ieder geluid overal neerplanten. Hadden ze hier ook moeten doen: 1 flash rom voor de actuele sounds, en een SD kaart waar die volledig flexibel uit gevuld wordt.
 
Jij wilt dat ik antwoord en dat doe ik dus ook , maar wist jij dat de 909 voor ongeveer een kwart uit samples bestaat. 4 sounds ride crash hihat open en close.

Ik wil niemand uit z'n tent lokken, maar als we alle pagina's en replies op SF verzamelen van hoe vaak er in het verleden een vlammend betoog werd gehouden (door puriteinen) dat enkel een originele 909 goed genoeg is, dan kan je daar een volledig nieuw forum mee opstarten. Alsof enkel het gebruik van een originele 909 een garantie was voor wat dan ook. Gelukkig is die storm wat gaan liggen.

(ik herinner mij een hoog oplopende discussie over het verschil tssn een R8M en een 909 waar hoog en laag beweerd werd dat die niet hetzelfde klonken - nb zelfde fabrikant. Ik deed blind-tests en niemand die kon aanduiden wat nu de originele 909 was...steeds bereid om dat opnieuw te doen. Op mijn voorstel destijds om te wedden voor 1000€ ging niemand van de puriteinen in... :?

Nee, dan veert de rebel in mij recht en heb ik steeds geantwoord dat geen hond wakker ligt waar die 909 (808, 303,...) sounds vandaan komen in een stuk muziek.
En dat geldt zelfs in het algemeen voor om het even welke synth of drumcomputer dan ook. Daar zijn we intussen toch over uit niet ?

Dus, ik ben bereid aan te nemen dat er verschillen kunnen bestaan in (slechte) samples en je daardoor wel een originele 909 kan ontdekken, maar in een finale productie wordt dat een heel ander verhaal.
En vergis je niet, ik vind die ROM upgrade wel een aardig iets ! Misschien zoek ik zelfs een 707 ! :D (die nu plots heel veel duurder gaat worden)
 
Vorige keer verbaasd e mij dat ook al dat je dat je dat verkondigde. Ik dacht toen “jij hebt nooit een TR-909 gehad” , kan mij voor stellen. Maar het is toch echt wel een een optrek / snelheids test Smart / Lamborghini,

https://m.youtube.com/watch?v=YLLunRLpS9w
 
(ik herinner mij een hoog oplopende discussie over het verschil tssn een R8M en een 909 waar hoog en laag beweerd werd dat die niet hetzelfde klonken - nb zelfde fabrikant. Ik deed blind-tests en niemand die kon aanduiden wat nu de originele 909 was...steeds bereid om dat opnieuw te doen. Op mijn voorstel destijds om te wedden voor 1000€ ging niemand van de puriteinen in... :?

haha,diegene die dit blindelings uit elkaar moet halen moet wel voorkennis hebben van de gebruikte 909,als je 909 rot is/ rot klinkt dan kan het zijn zeker als beiden opgenomen zijn dat je moeilijk een verschil hoor...

Direct uit de machine hoor je meteen het verschil,..een R8M lol.
 
Vorige keer verbaasd e mij dat ook al dat je dat je dat verkondigde. Ik dacht toen “jij hebt nooit een TR-909 gehad” , kan mij voor stellen.

Ik zal jou een mooie anekdote vertellen.
Toen ik nog een jonge kerel was, werkte ik in een erg bekende muziekwinkel die intussen al 30 jaar niet meer bestaat. Destijds werden TR909 massaal gedumpt door 'reguliere'
musici die erg graag een R8 wilden omdat die tenminste 'echte' drumsounds had. Tegelijk wist ik dat in de dance scene naar de 909 en andere zooi gezocht werd. Je hebt geen idee hoe ik m'n zakken heb gevuld met m'n privé handeltje.
(dit gold trouwens ook voor P5's die plaats moesten maken voor JD800 en nog veel meer van dat fraais...kapotte memoryMoog voor een JV1080..LOL)
Mijn eigen prive winkeltje draaide zot, want mijn toenmalige 'baas' die al een muziekwinkel in de 60's had, was absoluut niet geïnteresseerd in al die 'ouwe' troep. Het verhaal wordt nog straffer, want ik vond een contact in de USA die pandjeshuizen afschuimde naar 60's meubelen en tegelijk voor mij rondkeek naar 'oude orgels' wist hij veel.
Ik heb dus meer 909's, 808's, 303's, Mini's, Prophets, OB's en nog veel meer in m'n handen gehad dan om het even wie hier op SF. Sorry man.

Mijn eigen Chroma Rhodes en Polaris gekregen van een klant aan wie ik een S50 had verkocht en uitgelegd bij hem thuis.

Dat waren nog eens tijden.
 
Direct uit de machine hoor je meteen het verschil,..een R8M lol.

Ik wil dezelfde test steeds opnieuw doen.
Direct uit de machine. In de mixtafel, no EQ, what so ever. Zelfde simpel loopje. BD-SD-HH op TR909 en R8M met de Dance en Electronic cards. Ik laat de loop 10x horen en swithch op de tafel.
Je zal dus ook geen start en stop knoppen horen. Ik boek een professionele studio, programmeer de loop, geen tuning op de machines. 16de beats.

Iemand die 10/10 haalt, krijgt van mij 1000€ en als het niet lukt, krijg ik 1000€
Als je 100% overtuigd bent dat jij het verschil gaat horen, dan moet je toch deze uitdaging aan willen gaan ?

Zeg nu zelf, ff snel 1000€ pakken is toch mooi meegenomen?;)
Maar ik kan je nu al vertellen dat jij net zoals vorige testpersonen een groot risico loopt en de 2 toestellen door elkaar gaat halen.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik een kick uit de tr909 sample en die ene sample constant afspeel, klinkt het ook niet als een tr909. Het gaat er juist om dat bij een 909 de bassdrum bij iedere trigger opnieuw gegenereerd wordt en vervolgens dus iets anders klinkt dan de vorige, dat zorgt voor een bepaalde drive die het interessant houdt. Je hoort het misschien niet, maar voelt het wel. Geldt ook voor de snares, toms etc.

Dit maakt het overgiens niet minder tof die rom expansion voor de tr707, het is gewoon een heel ander product.
 
Zelfde simpel loopje. BD-SD-HH op TR909 en R8M met de Dance en Electronic cards. Ik laat de loop 10x horen en swithch op de tafel.
Je zal dus ook geen start en stop knoppen horen. Ik boek een professionele studio, programmeer de loop, geen tuning op de machines. 16de beats.

Iemand die 10/10 haalt, krijgt van mij 1000€ en als het niet lukt, krijg ik 1000€
Als je 100% overtuigd bent dat jij het verschil gaat horen, dan moet je toch deze uitdaging aan willen gaan ?

Zeg nu zelf, ff snel 1000€ pakken is toch mooi meegenomen?;)
Maar ik kan je nu al vertellen dat jij net zoals vorige testpersonen een groot risico loopt en de 2 toestellen door elkaar gaat halen.

Ik ga dit direct aan, waar spreken we af ? Meen ik serieus ! Blinddoek op, geen probleem.

10/10 geen twijfel. Kom maar op !

Ps. je hebt wel ballen voor iemand die meer 909's in handen heeft gehad dan alle SFers bij elkaar en het verschil niet hoort tussen sampels (R8m/R8mkII ) en realtime synthese (909). Als je nog grotere ballen hebt gooi je er ook nog even een paar claps tegenaan, dan verhoog ik je naar 2000 euro.
 
Laatst gewijzigd:
Bij nader inzien, hoe en hoe lang worden die loopjes geprogrammeerd en met wat voor settings op de drummachines zelf ? Noise gaan wegfilteren en de decays superkort zetten bv. Dit klinkt eerder als een val, als dat soort kritische info niet beschikbaar is.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top