Kenton Interchanger MIDI patchbay

Een aantal maanden geleden had ik hier al iets over gelezen op Gearslutz, en vervolgens was er radiostilte (was bang dat de coronacrisis roet in het eten had gegooid).

Maar er staat nu toch een officiële aankondiging op de site van Kenton:

https://kentonuk.com/interchanger/

[h=1]Coming Soon – Kenton Interchanger[/h] The Interchanger is a very flexible, programmable MIDI patch bay – something many of our users have been asking us to make for a long time! Its feature set makes it just as useful on stage as it is in the studio, while retaining the ease of use our products are known for; not to mention build quality and reliability you can depend on.
This is a product still in development – things may change on it, but this is the feature set we are planning to ship with. To keep up to date with any news about the Interchanger, sign up for our mailing list at the bottom of the page.
[h=2]Features:[/h]
  • 8x DIN MIDI inputs and outputs on the back panel. Pairs 7 & 8 are also duplicated on the front panel for easy access – which input is active is set in the configuration.
  • 4x USB ‘host’ ports for up to 4 class compliant USB MIDI devices, each of which can be a source and destination in the routing matrix.
  • USB ‘device’ port to allow the Interchanger to be connected to a computer, where it appears as 4x inputs and outputs that can be used as sources and destinations in the routing matrix.
  • 16×16 internal routing matrix (8x DIN I/O, 4x USB host, 4x USB device) – any combination of inputs can be routed to any combination of outputs.
  • Multiple operations can be chained at each intersection on the routing matrix – including MIDI merging, filtering, scaling, transposition and message transformation.
  • Fully programmable on the unit itself, although a remote editor program is planned as well.
  • Can store and recall 255 patches, as well as 255 scenes. As part of a scene, the Interchanger can send out MIDI program changes and bank select messages for each channel on each port.
  • Has a dedicated 3-digit LED display showing the current scene number for easy visibility.
  • Dual assignable footswitch inputs.
  • Multiple units can be linked together for an expanded routing matrix.
  • 1U rack unit with removable ears.

Foto's van het prototype op de Kenton site.

Als dat ding even goed wordt als de voorlopige specs aangegeven, dan wordt het bijna een must-buy...
 
Ik gebruik sinds een maand de MioXL dat is echt next lever midi!
Het heeft nog nooit zo strak gelopen. Maar het is wel een gepuzzel wat instellingen betreft.

https://www.iconnectivity.com/mioxl

mioXL™ is our flagship MIDI power-house, packed full with our very best technology and innovations. With mioXL™ it’s never been easier to get huge amounts of MIDI gear connected and talking to each other. Harness the power of our advanced computer and network connectivity and experience why mioXL redefines what a flagship MIDI interface can and should do.

Connect all your MIDI devices (USB-MIDI, DIN-MIDI, RTP/Network-MIDI) and Mac, PC, and iOS computing devices to each other, and let this rugged, versatile interface put you in control of your MIDI devices and workflow.

On stage or in the studio, RTP/Network-MIDI capability means you are no longer constrained by cable length or limited USB ports. Stack multiple interfaces and computers on a network for ultimate scalability and flexibility.

With mioXL™ you’re able to streamline and expand your MIDI setup, no matter how massive and demanding. Even though it’s our most powerful MIDI interface, mioXL™ is still accessible to all users, allowing you to do whatever you want with MIDI faster, better, and in creative and exciting new ways.
 
Vraagje voor de mioXL gebruikers (beetje offtopic, maar alla): koppelen jullie de mio aan de pc via de USB-poort die op het frontpaneel zit, of via de netwerkverbinding op de achterzijde?
 
Ik gebruik de USB poort, voornamelijk voor de iPad trouwens.
Met de netwerkverbinding heb ik nog geen ervaring.
 
Ik gebruik sinds een maand de MioXL dat is echt next lever midi!

Ik kan me helemaal vinden in deze uitspraak.
Het gepuzzel vind ik persoonlijk wel meevallen.
Ik heb inmiddels ervaring met twee eerdere interfaces van iConnectivity en de Mio is veruit de meest overzichtelijke en de gemakkelijkste in de omgang.

Als ik de kenmerken van de Kenton Interchanger zo eens bekijk zie ik weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de Mio, eerder integendeel.
 
De aanschaf van de MioXL heb ik overwogen. Het is het neusje van de zalm. Een keer programmeren op de computer en je kunt hem los gebruiken. Ik heb de handleiding gelezen en het leek me niet te moeilijk.
De nadelen van de MioXL vind ik - voor wat ik nodig heb - de aansluitingen aan de voorkant, het toch te geringe aantal aansluitingen en de prijs.
Kenton is ook niet goedkoop, maar ik kwam er gisteren achter dat hun Merge 8 vijfenvijftig euro goedkoper is dan twee losse Quadra Merge van Midisolutions, dus die heb ik besteld. Op de Interchanger hoef ik niet te wachten want die komt qua aansluitingen ook te kort, hoewel je volgens de fabrikant meerdere apparaten kunt doorlussen.
 
Heel erg 'old school', maar ik heb nog steeds drie van deze midi patch-bays in gebruik; IMHO nooit meer geëvenaard.

https://kawaius.com/product/mav8/

Als er momenteel iets op de markt is dat hier enigzins op lijkt, incl. multi-merging, filtering, USB host aansluitingen etc. hoor ik het heel graag.

Dat nieuwe Kenton ding kan ongetwijfeld van alles en nog wat, maar hoe minder 1:1 knoppen & hoe meer menu's en applicaties benodigd om alles in te stellen, hoe onaantrekkelijker voor mij persoonlijk.
 
Het schakelen tussen in- en uitgangen is bij de Kawai MAV-8 volledig mechanisch voor zover ik weet, dus alle geavanceerde opties zouden nooit kunnen.

1:1 knoppen is leuk, maar gewoonweg ondoenlijk vanuit een design perspectief zodra het aantal instellingen voorbij een bepaalde hoeveelheid komt.
 
Ik gebruik nog altijd de Roland A880, omdat alle kabeltjes netjes achter in 't rack zitten. En patchen heel simpel en direct gaat via toetsjes met directe visuele terugkoppeling via ledjes (ook de midi activiteit). Paar aansluitingen aan de voorkant voor een keertje inpluggen en jammen met een gast muzikant. Je kunt 2 ch. mergen, filteren en patches opslaan, maar die laatste gebruik ik nooit.
http://www.rolandce.com/mediafiles/manuals/A880_nl.pdf

Die Kenton vind ik wel een serieus alternatief, ook vanwege de usb en andere opties. Prijs is bepalend verwacht ik.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn Ensoniq KMX-16 heeft het namelijk zojuist begeven. Die is van 19 november 1992 en tweedehands gekocht.
Het is voor het eerst dat ik mezelf citeer, maar mijn Ensoniq KMX-16 doet het na een bliksembezoek aan Music House weer! :halleluja Mocht de Waldorf Midibay er ooit mee ophouden, dan heb ik in ieder geval een reservetoestel.
 
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor de eerste Midi 2.0 routers/patchbays er zijn?
 
Verschil tussen die Kenton en de MioXL lijkt in de functionaliteit te zitten, waarbij ik bij de MioXl het idee krijg dat ie vooral als heel flexibele patchbay is ontworpen, voor complexe grote studio's, terwijl de Kenton meer inzet op aanpassen van de Midi-data bij doorgifte tussen 2 apparaten. Voor dat laatste heb ik echter wel grote bedenkingen bij onboard instellen. Als iets "K" is, dan is dat wel in een rek met vaal schermpje op kleine knupkes drukken. Ik had liever een poort-set als op de MioXL gezien, en dan met de ethernetpoort voor een 2e functie: een web-interface. OS afhankelijke applicaties voor installatie is echt iets van voor 2010. Webbased is veel universeler. De grabbelton met MCU's die vandaag de dag beschikbaar zijn met 8 of 16x UART voor al die MIDI poorten kunnen vaak ook met twee vingers in de neus een web-control-panel hosten.
 
Allemaal leuk met al die features en zo, maar hoe zit het met latency en jitter veroorzaakt door het processen van alle ins en outs?
Zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar ik hoor het direct als iets niet "strak" loopt.
Aan de andere kant is dit wel hun area of expertise, dus zal het (hopelijk) wel binnen de 1 ms blijven.
 
Die had ik ook al gezien. Specs zijn uitstekend. Maar ik snap echt niet waarom je voor een desktop formfactor zou gaan. Die kabels wil je toch juist niet zien...

Ik heb alle opties bekeken - mijn a880 voldoet eigenlijk niet meer zo - maar een echt handige optie is er niet 123. De mioxl komt nog het dichtst in de buurt, maar ook ik draai win7 en heb geen zin om te upgraden voor alleen een editor voor de midi patchbay... Die midihub ziet er vriendelijk uit, maar mist de inputs en USB host functie. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de kenton veel extra's biedt...
 
Allemaal leuk met al die features en zo, maar hoe zit het met latency en jitter veroorzaakt door het processen van alle ins en outs?
Zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar ik hoor het direct als iets niet "strak" loopt.
Aan de andere kant is dit wel hun area of expertise, dus zal het (hopelijk) wel binnen de 1 ms blijven.

Dat is dezelfde vraag die ik had eigenlijk, en moderne units zelf zullen wel snel genoeg zijn om latency en jitter te voorkomen, maar het probleem blijft volgens mij nog steeds gewoon windows zelf. Tenzij je het alleen als librarian wilt gebruiken enzo en je wilt retestrakke sync dat lijkt me de enige optie nu nog https://www.e-rm.de/multiclock/

Zelf was ik trouwens nu op zoek naar een simpele thru box maar het blijkt dat mijn oude 8port /se inmiddels ook op x64 werkt, alleen wel met printerpoort, dus zal met een oude laptop moeten om de midi patchbay te configuren en dan kan ik hem wel nog standalone gebruiken.
 
Back
Top