Kenton Interchanger MIDI patchbay

Een aantal maanden geleden had ik hier al iets over gelezen op Gearslutz, en vervolgens was er radiostilte (was bang dat de coronacrisis roet in het eten had gegooid).

Maar er staat nu toch een officiële aankondiging op de site van Kenton:

https://kentonuk.com/interchanger/

[h=1]Coming Soon – Kenton Interchanger[/h] The Interchanger is a very flexible, programmable MIDI patch bay – something many of our users have been asking us to make for a long time! Its feature set makes it just as useful on stage as it is in the studio, while retaining the ease of use our products are known for; not to mention build quality and reliability you can depend on.
This is a product still in development – things may change on it, but this is the feature set we are planning to ship with. To keep up to date with any news about the Interchanger, sign up for our mailing list at the bottom of the page.
[h=2]Features:[/h]
  • 8x DIN MIDI inputs and outputs on the back panel. Pairs 7 & 8 are also duplicated on the front panel for easy access – which input is active is set in the configuration.
  • 4x USB ‘host’ ports for up to 4 class compliant USB MIDI devices, each of which can be a source and destination in the routing matrix.
  • USB ‘device’ port to allow the Interchanger to be connected to a computer, where it appears as 4x inputs and outputs that can be used as sources and destinations in the routing matrix.
  • 16×16 internal routing matrix (8x DIN I/O, 4x USB host, 4x USB device) – any combination of inputs can be routed to any combination of outputs.
  • Multiple operations can be chained at each intersection on the routing matrix – including MIDI merging, filtering, scaling, transposition and message transformation.
  • Fully programmable on the unit itself, although a remote editor program is planned as well.
  • Can store and recall 255 patches, as well as 255 scenes. As part of a scene, the Interchanger can send out MIDI program changes and bank select messages for each channel on each port.
  • Has a dedicated 3-digit LED display showing the current scene number for easy visibility.
  • Dual assignable footswitch inputs.
  • Multiple units can be linked together for an expanded routing matrix.
  • 1U rack unit with removable ears.

Foto's van het prototype op de Kenton site.

Als dat ding even goed wordt als de voorlopige specs aangegeven, dan wordt het bijna een must-buy...
 
Werd tijd dat MOTU een concurrent kreeg met hun express XT. De vraag is, wat gaat ie kosten. Kleine 500 euro?
Hoeveel gaan ze er dan van verkopen.
[h=1][/h]
 
Niet slecht.

Ik heb jaren een Edirol UM-880 gebruikt en naar volle tevredenheid.
Aangezien deze vol kwam te zitten heb ik een jaar lang gekeken naar een alternatief.
Een echt volwaardig alternatief voor de UM heb ik niet gevonden. Genoeg interfaces, maar geen met directe patchknoppen.

Dit had best een kanshebber kunnen zijn, maar ik ben sinds drie weken voorzien van een MioXL en die bevalt me tot nu toe prima en biedt met 8 MIDI in, 12 MIDI out en 10 USB host aansluitingen meer dan genoeg speelruimte.
 
Ik heb een paar um880.s maar gebruik de usb nooit.
ik lus ze door naar elkaar en nOg een 3 tal a880’s
daarom ook mijn opmerking. 5 zulke patchbays nieuw kopen is onbetaalbaar.
Wel benieuwd naar doe mioXL
 
Dit is toch wel een toestel waar mensen met veel hardware iets mee kunnen en naar op zoek zijn. Kenton kennende zullen ze het wel goed bekijken en uitvoeren.
Het ‘probleem’ is dat de meeste mensen niet graag geld geven aan zulke units dus benieuwd naar de prijs.
Niet vergeten dat wanneer je een strakke MIDI clock uit een DAW wil halen je ook nog moet investeren in een goede unit daarvoor.
Tenzij kenton beslist om dat in hun unit te voorzien (a la Usamo en E-RM technologie).
 
heb heel veel Emagic Unitor/AMT units op een specifieke manier aangesloten. De routing matrix is wat beperkter maar mits voorzichtig plannen is het het te doen + ze kosten geen drol. Beetje dezelfde bedenking als Klinkske dus, mocht ik al die units willen vervangen door iets nieuw ben ik een fortuin kwijt. En ik zie ook heel weinig meerwaarde in deze behalve flexibelere routing / usb is mij totaal onbelangrijk

Het product dat ik wil bestaat nog niet.. Midi 2.0 compliant (dus 256 midi channels) en interne conversie naar Midi 1.0 channels.. Bvb stuur iets op kanaal 26 intern gerout naar toestel op Poort 5 midi kanaal 2. Zo moet je nooit meer inzitten met overlappende channels e.d.
 
Ik vraag me ook af wat vandaag nog het belang is van MIDI tegenover USB. Stel dat je enkel nieuwe synths wil aankopen, dan hebben die allicht allemaal MIDI en USB. De vraag is dan of je alles best met MIDI aansluit, dan wel met USB. Ik meen ergens te hebben gelezen dat sommige synths die over MIDI en USB beschikken best functioneren via MIDI en weer andere via USB.

Een switcher die overweg kan met MIDI en USB tegelijk (zoals mioXL en de Kenton) zou dan de beste/meest flexibele oplossing zijn.
 
Mijn eerste keus is momenteel de Iconnectivity MIOMX. Die past naast de Mac Mini in een 1U rack en zit alles op.
Alleen jammer dat er nog geen MIDI over USB-C en mini-jack op zit. Misschien nog eventjes wachten. :)
 
Bij sommige Roland instrumenten kan er ook audio over de USB worden verzonden en dat is op zich handig als je de verschillende parts van het betreffende instrument als losse tracks wilt opnemen in je DAW. Het nadeel is echter dat dan de MIDI 'onhandelbaar' wordt voor sommige apparatuur. De MioXL kan er dan bijvoorbeeld niet mee.
Gelukkig kun je dan ook voor een 'MIDI only' modus kiezen waarop alles weer class compliant wordt, maar in zulke geval kunnen MIDI DIN aansluitingen dus nog steeds hun nut hebben.
 
Als ik de specs goed lees krijg je maar 4 poorten als je 'm op de PC/Mac aansluit. Is dus geen volwaardige vervanger voor 8x8 interface zoals en UM880. Evengoed wel een gaaf apparaat.
 
Hier een reactie van een muzikant die geen computer voor de muziek gebruikt.
Hij was als geroepen gekomen als hij 15 of 16 in- en uitgangen had gehad. Mijn Ensoniq KMX-16 heeft het namelijk zojuist begeven. Die is van 19 november 1992 en tweedehands gekocht. Gelukkig heb ik de Waldorf Midibay nog, maar de Ensoniq wordt vervangen door 4 mergers en 3 thru-boxes van Midisolutions en Miditech. Ook een dure grap, maar goed te doen omdat ik vaste configuraties gebruik en ik zo een beetje van de kabelspaghetti afkom. Gelukkig hoef ik er maar 2 mergers bij te kopen, omdat de nieuwe firmware 2.8 van Akai USB op de MPC-X ondersteunt. Daardoor komen er op dat apparaat din-aansluitingen vrij en hoef ik geen USB op mijn midi-patchbay te hebben.

Kenton maakt goede spullen maar is altijd wel aan de prijs. Daarom en omdat ik anders extra stopcontacten nodig heb, heb ik geen mergers en 3 thru-boxes van ze (wel 5 midi/cv-converters en een midi/usb-host).
 
Hier een reactie van een muzikant die geen computer voor de muziek gebruikt.
Hij was als geroepen gekomen als hij 15 of 16 in- en uitgangen had gehad. Mijn Ensoniq KMX-16 heeft het namelijk zojuist begeven. Die is van 19 november 1992 en tweedehands gekocht. Gelukkig heb ik de Waldorf Midibay nog, maar de Ensoniq wordt vervangen door 4 mergers en 3 thru-boxes van Midisolutions en Miditech. Ook een dure grap, maar goed te doen omdat ik vaste configuraties gebruik en ik zo een beetje van de kabelspaghetti afkom. Gelukkig hoef ik er maar 2 mergers bij te kopen, omdat de nieuwe firmware 2.8 van Akai USB op de MPC-X ondersteunt. Daardoor komen er op dat apparaat din-aansluitingen vrij en hoef ik geen USB op mijn midi-patchbay te hebben.

Kenton maakt goede spullen maar is altijd wel aan de prijs. Daarom en omdat ik anders extra stopcontacten nodig heb, heb ik geen mergers en 3 thru-boxes van ze (wel 5 midi/cv-converters en een midi/usb-host).

Ik heb nog een AMT8 over als je er erg hard op zoek bent naar MIDI IOs. Ik weet alleen niet wat ze waard zijn tegenwoordig. Ik doe alles lekker met USB en aggrated audiodevices, lekker 200 IOs Logic binnen trekken over usb :D
 
Bij sommige Roland instrumenten kan er ook audio over de USB worden verzonden en dat is op zich handig als je de verschillende parts van het betreffende instrument als losse tracks wilt opnemen in je DAW. Het nadeel is echter dat dan de MIDI 'onhandelbaar' wordt voor sommige apparatuur. De MioXL kan er dan bijvoorbeeld niet mee.
Gelukkig kun je dan ook voor een 'MIDI only' modus kiezen waarop alles weer class compliant wordt, maar in zulke geval kunnen MIDI DIN aansluitingen dus nog steeds hun nut hebben.

In dat geval lijkt het me beter om MIDI-informatie en audio zoveel mogelijk gescheiden te houden. Maar de conclusie is dus dat wie vandaag een nieuwe MIDI switcher zoekt best kiest voor een model dat zowel communicatie over DIN-stekkers als USB toelaat?
 
Maar de conclusie is dus dat wie vandaag een nieuwe MIDI switcher zoekt best kiest voor een model dat zowel communicatie over DIN-stekkers als USB toelaat?

Voor mij gaat dat in ieder geval wel op.
Mijn harde eisen waren dat ik er al mijn instrumenten in kwijt zou kunnen en dat hij standalone te gebruiken is.
Daarnaast zou aansluiting op computer en/of iPad welkom zijn.

Zo standalone als de UM is het niet geworden, maar met de MioXL kan ik 32 presets maken die ik in het apparaat op kan roepen.
Voor het programmeren van die presets is een computer nodig, maar dan zijn ze dus daarna wel in het apparaat zelf op te roepen, dus zonder tussenkomst van een computer.
Nu klinkt 32 misschien niet als veel, maar dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen.
Op het moment heb ik er nog maar 2 geprogrammeerd en die voorzien tot nu toe in mijn behoeften. ;)

Het voordeel van USB tegenover DIN is dat het een stuk gemakkelijker aansluiten is en er minder kabels zijn weg te werken.
Voor de rest maakt het mij eigenlijk niet uit. Zolang de informatie daar komt waar ik het wil zal het medium mij om het even zijn.
 
Bah door dit topic heb ik weer een Roland A880 op komst :dubbel:
 
Ga je mond spoelen! ;)

Er had inmiddels gewoon een UM-1610 moeten zijn (16x MIDI in/out + 10 USB MIDI)
 
er staat toch dat je er meerdere kan linken om dus zo 16x, 32x etc matrix te maken?
maar wel geen manual.. en nog geen config software ook..

en geen midi 2.0? dat snap ik niet
 
Wow, dit ziet er wel echt verdomd handig uit. Vooral de USB host functie en de mogelijkheid alles met alles te mergen. Handig voor het controleren van oude bakken via editors.

Nu nog Sounddiver 2020 en ik ben een gelukkig man. Waarom dat nog altijd niet fatsoenlijk is nagedaan/gemoderniseerd, ik snap er niets van. Gewoon 1 librarian voor alle machines, zo handig...

Hoe dan ook: ik hou deze Kenton goed in de gaten, maar ben inderdaad bang voor de prijs. Ziet er wel profi uit...
 
Back
Top