Arturia Oberheim OB-Xa Poly Synthesizer als plug-in

Click image for larger version  Name:	Arturia-OB-Xa-V.001-1024x576.jpeg Views:	0 Size:	53,2 KB ID:	3759095

Arturia heeft de OB-Xa gereproduceerd in een virtueel instrument met een interface die sterk is gebaseerd op het origineel.
De functies zijn bijna hetzelfde, maar toegevoegd met verschillende nieuwe functies, zoals 4 functiegeneratoren, ingebouwde effecten, akkoordgeheugen, moderne modulatiematrix en meer.
  • Brand new stereo spread feature
  • 16 voice polyphony (double the original)
  • Arpeggiator
  • Huge unison
  • 4 function generators
  • Embedded effect section
  • Over 400 deep, piercing presets
  • Arturia OB-Xa V is nu verkrijgbaar voor een introductieprijs van 149 € / $ 149 (normaal 199 € / $ 199). Aanbieding eindigt op 9 juni.


 
Benieuwd hoe die zich verhoudt toch Ob-X van 2DaT, die heel goed is & opensource.
Behalve dat deze 16voices heeft en Ob-X 8.
 
OP-X PRO klinkt in mijn oren eindeloos veel beter, want (bijna) analoog.
 
gekocht. heb in een ander "forum" nog de vraag gesteld, dat niet alleen de emulatie telt, maar ook je stijl van muziek, je stijl van programmeren van een synth.
als je alleen presets gebruikt, ben je afhankelik van de kwaliteit van de presets.

ik vind 'm gewoon lekker klinken, en zit al toch erg diep in arturia soft spul, alles eigenlik...

wat ik bedoel dat de ene emulatie beter valt in je stijl van muziek, dat het niet louter objektief is.

en over arturia is er altijd een immense diskussie. ik heb m nu al in een track gebruikt, eigen preset, met de x-mode, o.a. lekker..
ze vallen bij mij zo prachtig in mijn tracks. wellicht vanwege dat ik met arturia en korg ben begonnen, en alleen stock plugins ernaast?
 
Ben erg tevreden over mn andere Arturia plugins. Dus deze gaat er vast ook wel komen.
 
Ik vind OP-X Pro II (die ik al een paar jaar gebruik) overtuigender klinken op basis van de demo's die ik heb gezien/gehoord. Maar ben ook geen Arturia fan, heb de V Collection maar ik vind de meeste emulaties maar magertjes.
 
Ik vind OP-X Pro II (die ik al een paar jaar gebruik) overtuigender klinken op basis van de demo's die ik heb gezien/gehoord. Maar ben ook geen Arturia fan, heb de V Collection maar ik vind de meeste emulaties maar magertjes.

Ik vind de nieuwe lichting echt wel goed hoor, DX7. CZ101, Fairlight, Solina's/Farfisa's, Mellotron. Die ouwe JP/Prophets is van een andere klasse dan wat ze tegenwoordig doen. Gebruik ze dagelijks.
 
Ik heb ook de huidige v-collection en gebruik ze steeds meer. De Synthi V en Arp2600V, maar ook de Prophet V heb ik onlangs gebruikt voor intro pitch sweep van mijn Neon Drive Radio Edit.

vind deze oberheim lekker klinken maar zal hem niet los aanschaffen. Komt vast in v- collection nummer 8 en upgraden doe ik eens in de zoveel jaar als er genoeg nieuws in zit en ze een 99 euro actie hebben.
 
ik moet nog even wachten op een aanbieding van Collection 8. Ben benieuwd wat de andere 2 of 3 synths zijn. Ik gok op een OSCAR V en/of SYNTHEX V. Zou wel bij elkaar passen. Al vlak ik een D50 V ook niet uit. Ach ik weet het niet.
 
Ik vind de nieuwe lichting echt wel goed hoor, DX7. CZ101, Fairlight, Solina's/Farfisa's, Mellotron. Die ouwe JP/Prophets is van een andere klasse dan wat ze tegenwoordig doen. Gebruik ze dagelijks.

Dat is dan een goede zaak, ik zit op een oudere versie en daar ben ik toch niet erg gecharmeerd van. Misschien bij een goede aanbieding een keer updaten naar de laatste bundel dan.
 
Een leuke vergelijking door Starsky Carr > Arturia OB XA V vs OB-6
https://youtu.be/UFrOP5XFn6k

Ik gebruik de V collection ook graag.
Vooral de SEM V, Matrix-12 & Solina V.

Hun designs zien er ook goed uit, hoewel ik het wat lastig heb met hoe vuil de OB-Xa V is aan de 'Bend' kant :)
 
In die vergelijking op YT staat de resonance tot 7:00 op de VST open?? Ken de Prophet 6 niet maar zo te horen daar niet..

Sowieso klinkt elke OB-Xa in de resonance weer anders (afhankelijk van de calibratie) en is een Prophet 6 geen vergelijk... Ieder VCO heeft op een OB-Xa zijn eigen filter.. Dus voor 6 stemmen 12 x.
Programmeer een slow sweep (resonance open).. druk een paar toetsen in en juist dan hoor je die zweverige zangerige nuances tussen de resopiekjes in stemmen, en dat kan heel fijn klinken soms ;)
Ben wel benieuwd of dat kille randje in het hoog eraf is. OP YT is het sowieso lastig oordelen want gaat tot hooguit 15k.. Ondanks dat ik genoeg geluid heb geconsumeerd (en misschien niet alles meer hoor) is het nog overduidelijk voor mij om te horen wanneer ik iets op YT heb geupload..

Heb de OPX ook.. maar is een OBX emulatie.. Is best goed maar daar ervaar ik dat randje zoals ik hierboven omschreven. Heb ook een hardware OBX, en OBXa en OB8 trouwens.. Als ik dan toch een vergelijking mag maken.. Bij een OB8 en Prophet 5 hoor je wel duidelijk dat ze dezelfde CEM-genen hebben.. maar ga je een avondje knoppen draaien hoor je natuurlijk verschil.

Grappig was toen ik laatst de P5 en de U-HE Re-Pro in een blindtest had gestopt. De VST werd door iemand als het origineel aangewezen.. (hahaha).. Analoog klinkt toch anders dus.. :P

Ik heb een aantal versies van het V-collection pakket ook gekocht. Solina vond ik toch weer het typische randje hebben.. presets zwemmen wel heel erg in fx ook. De Casio CZ en DX7 emulaties ken ik niet maar zijn ook stukken minder complex als een analoog circuit om na te bootsen.
Maar ik vind het verder niet slecht klinken allemaal hoor. Heb zelfs een aantal tracks proberen te doen met de V-collection in mijn productievere dagen. Het is gewoon mooi dat het allemaal kan met een computer vandaag de dag. :) En daarbij.. voor sommige mensen klinken zelfs alle synths van Behringer al hetzelfde.. en deze man 'speaks with sounds' dus dat zegt wel iets 8D
 
Laatst gewijzigd:
State variable vermoed ik: low pass en high pass die je mixt.
 
Waarom is dat?

Goeie vraag.. als ze er nu nog een eigen VCA achter hadden gezet had je per VCO kunnen pannen.. net zoals nu per voice gebeurt. Het heeft nu idd niet veel nut.. maar het kan soms wel aangenamer klinken vind ik: https://www.youtube.com/watch?v=7s1dCQ6X4f8&feature=youtu.be&t=87 Ben wel benieuwd hoe Arturia dit heeft uitgewerkt.. op de OP-XII kun je bepaalde dingen nog bijtunen alsof je em in feite calibreert.
De stepping in de video klinkt weer niet 'zo'. Beter programmeer je een sweep dan via cut off pot draaien.. of decay wat omhoog en sustainpot gebruiken.. dan werkt decay als een buffer..

Heb op de rev3 P5 die ik hier heb geen last van die stepping. Hier een audiotest tussen de hard- en software https://www.synthforum.nl/forum/algemeen/nieuws/217045-repro-5-public-beta?p=2930354#post2930354
Daar zaten ook weer verschillen in per rev. (3.1/3.2/3.3) maar kan dat niet zo 123 vinden..
Ik hoor zelf nog steeds wel verschil maar het is zeer acceptabel op die Re-Pro plug van U-HE. Eigenlijk heb ik de teugels qua kritisch zijn op details ook een beetje laten vieren doordat ik in momenteel de meeste tijd doorbreng in mijn sax/zang ruimte en daar al helemaal geen ruimte heb om een rijtje Oberheims of Jupiters op te stellen en om te componeren kun je ook gewoon een plug gebruiken als Synth1 of een Alesis Fusion.. die laatste doe ik complete arrangementen mee :D Maar ik krijg het toch wel weer figuurlijk warm bij het beluisteren van oude opnames met hardware synths.. :luv: Het geluid van echt analoog is ook veel verzadigder. [h=3][/h]
 
Goeie vraag.. als ze er nu nog een eigen VCA achter hadden gezet had je per VCO kunnen pannen.. net zoals nu per voice gebeurt. Het heeft nu idd niet veel nut.. maar het kan soms wel aangenamer klinken vind ik: https://www.youtube.com/watch?v=7s1dCQ6X4f8&feature=youtu.be&t=87 Ben wel benieuwd hoe Arturia dit heeft uitgewerkt.. op de OP-XII kun je bepaalde dingen nog bijtunen alsof je em in feite calibreert.
idd ,groot verschil,wist ik niet,heb ze nooit gehad
 
... Ieder VCO heeft op een OB-Xa zijn eigen filter.. Dus voor 6 stemmen 12 x.

Op de schema's staan 2 CEM 3320's waarvan één als 2 pole state variable LPF is geconfigureerd en de andere als een 4 pole LPF . In de OB8 hebben ze dat veranderd naar één 3320 die met digitale switchkes kan geconfigureerd worden alszijnde 2 pole SVF of 4 pole ... maar die filters staan bij de Ob-xa wel achter allebei de vco's

bonnen :

https://electricdruid.net/cem3320-filter-designs/
https://electricdruid.net/multimode-...rable-filters/
http://www.synthfool.com/docs/Oberhe...ics_1st_Ed.pdf
 
Op de schema's staan 2 CEM 3320's waarvan één als 2 pole state variable LPF is geconfigureerd en de andere als een 4 pole LPF . In de OB8 hebben ze dat veranderd naar één 3320 die met digitale switchkes kan geconfigureerd worden alszijnde 2 pole SVF of 4 pole ... maar die filters staan bij de Ob-xa wel achter allebei de vco's

bonnen :

https://electricdruid.net/cem3320-filter-designs/
https://electricdruid.net/multimode-...rable-filters/
http://www.synthfool.com/docs/Oberhe...ics_1st_Ed.pdf

Oops..daar gaat mijn hele filosofie.. :o: Vond die filter per osc toch een vrij logische verklaring voor de vollere klank :D maar moet ze maar weer eens aansluiten.. thanx in ieder geval voor de insight :)
 
Back
Top