Striso Board - MPE Controller (kickstarter)

Vandaag is de kickstarter voor de Striso Board begonnen. Een zeer expressieve midi controller met een unieke 'isomorphic' noten layout (waardoor transponeren van akkoorden heel makkelijk is).

strisoboard_boven-640x599.jpg



Een aantal jaar geleden heb ik Piers ontmoet en op de originele Striso gespeeld. Er zijn meerdere R&D iteraties overheen gegaan en nu is z'n focus op de controller zelf om mogelijk later ook de Striso (of een vervolg) te gaan maken.

De layout en siliconen knoppen zijn erg fijn om op te spelen. Het kost wel wat oefening als je de 'traditionele' toetsen layout bent gewend, maar het was echt verbazend hoe snel je allerlei leuke riedels zit te spelen, met akkoorden-layouts speelt/transponeerd en aan alle kanten expressie kunt toevoegen (de originele Striso had ook nog een accelerometer dus je kon echt met het instrument zwaaien om filtersweeps te doen bijvoorbeeld).

Ook leuk is dat deze versie van de Striso Board toch nog een interne sound engine krijgt (al weet ik niet in hoeverre je daar extra sound-design op kunt loslaten).

Het filmpje is ietwat knullig, maar ik vind het ook wel mooi om te zien hoe enthousiast Piers zelf is van z'n Striso :D

Early Birds is hij €420, daarna €480

https://www.striso.org/

https://www.kickstarter.com/projects/striso/striso-board


ps;
Voor mijn gebruik vind ik 'm eigenlijk te duur, meer info over de interne engine zou wel tof zijn.
let natuurlijk wel dat dit een vrij "artisanaal" product is waar al jaren R&D in is gestoken.
 
Ah! de Striso Board heeft ook een accelerometer! daar kun je dan weer een global parameter mee aanpassen (al vind ik dat voor de formfactor weer niet zo heel handig).
 
Geinig ding, maar inderdaad wat prijzig. Als Polyend eindelijk de bij de introductie van de Medusa beloofde grid (zeg maar launchpad met XYZ op elke pad, of Quneo met 64 pads) los uitbrengt, is dat denk ik een stevige concurrent. En als je echt wil, kun je die ook scheef leggen...
 
Wel een goede zaak, al die nieuwe MPE controllers. Hopelijk dat daardoor Ableton eindelijk eens in beweging komt en MPE gaat ondersteunen in Live. Voordat mijn Osmose arriveert graag.
 
Ik zie nog niet helemaal hoe je op die knopjes mooie lange slides kan maken zoals op de toetsen van een Roli seaboard bijv?
 
Volgens mij is deze controller niet bedoelt voor "lange slides", maar juist voor expressie op individuele noten.
 
Inmiddels is de campaign succesvol gehaald en gaat Piers alsnog de stretch-goal van een dedicated trs midi-output implementeren.

Nog 47 uur om mee te kunnen doen.

(ik zit zelf nog een beetje te twijfelen)
 
Back
Top