NerdSEQ Portable - Portable Sampling Tracker Workstation

XOR Electronics Intros NerdSEQ Portable, New Hardware Tracker With Polyphonic Sequencing.


Click image for larger version  Name:	nerdseq_portable_free2.jpg Views:	0 Size:	38,9 KB ID:	3745291

Specifications
Hardware:


– 3.5″ Colour Graphics IPS display with a resolution of 480 x 320 pixels
– microSD connector accessible for project and sample management
– Midi I/O
– Stereo Line and Headphone out
– Line in
– USB
– Expander port for NSA (Nerd-Sound-Adapter) integration to directly use the NerdSEQ Eurorack Expanders (CV16, Trigger16…)
– Portable use
Firmware:
– 8 Tracks for each Midi, Sampling, Sound or Expanders
– 254 Sequencer rows
– 254 Patterns with each 64 (and less) Steps
– flexible and comfortable arrangement of patterns
– Capable for advanced song arrangements as well as live access to patterns
– 254 Patches/Instruments
– 64 Tables with 16 (and less) steps
– 8 Automation slots
– 32 Sample slots
– 16 Bit Stereo Sample support. 150 sec sample memory
– Sample recording
– Projects as many as the SD card can hold
– Launchpad Integration
– With expansions also integrated CV and Gate/Trigger sequencing
– 4 voice polyphonic for Midi tracks
– Integrated Sound synthesizer
…..and much more….
Take a look at the NerdSEQ to see what the NerdSEQ Portable is capable of!

https://xor-electronics.com/nerdseq-portable/

De release is gepland voor de late zomer van 2020, maar kan worden vertraagd vanwege de Convoid-19-problematiek.
De officiële prijs is nog niet bekend gemaakt. Ter herinnering: de klassieke Eurorack NerdSEQ kost 486,78 € zonder belasting inclusief de uitbreiding.
Het is dus mogelijk dat de draagbare versie ongeveer dezelfde prijs kost, maar niet zeker!
 
Last edited by a moderator:
Bedankt voor de tip Flyweight!

Weet niet of er nog andere mogelijkheden zijn voor wat je zoekt, een draagbare sampler plus sequencer en ingebouwde microfoon, kan zo niks bedenken. Maar ik zou deze nog niet afschrijven, als je graag zoiets wil.

Deze is klein en compact, met veel mogelijkheden, en doet bijna alles wat je wil. Het heeft een line-in, dus wat je zou kunnen doen is een microfoon eraan hangen met een voorversterker die het signaal op line-level brengt. Dat is niet moeilijk, en er valt ook wel iets op te bedenken dat het klein en compact is, zodat het prima draagbaar is voor field recordings. Bovendien heb je dan zelf meer keuze voor het soort microfoon dat je wil gebruiken en kun je het wat meer toespitsen voor jouw gebruik.

Het is meer de stijl van sequencen die ik er erg mathematisch (nerdy? haha) vind uitzien. Is denk ik een hele andere werkwijze dan de lineaire manier van werken zoals bijvoorbeeld Cubase en de meeste andere DAWS en sequencers. Het ziet er ook vrij ingewikkeld, niet intuïtief uit. Ik weet niet of ik dat fijn ga vinden. En zoals eerder gezegd werd is zo'n manier van sequencen waarschijnlijk handiger met computer, zoals Renoise.

Qua andere optie kwam ik de Roland SP-404SX tegen. Misschien verouderd? Misschien te beperkt? geen idee, ik verder geen ervaring met hardware en draagbare samplers. Maar ik wil al lang wat meer in die richting gaan doen.
 
Ik haak toch af en ben aan het kijken voor een normale draagbare sampler/sequencer met ingebouwde microfoon voor field recordings. Die wil ik al lang eentje. Wat is daar de beste van volgens jullie? Beetje off topic maar a la.

Is dan gewoon je mobiele telefoon met een paar goede apps niet de beste oplossing?
Die heb je toch altijd bij je, gewoon om te kijken hoe het bevalt met buiten opnemen.
Als je echt een apparaat wil dan zou de Blackbox een hele aardige oplossing kunnen zijn als je er een batterypack erbij zou kopen en een kleine goede mic.
Die kan zowel goed stand alone maar ook als onderdeel van je studio en heeft een goede midi implementatie ook, sluit je thuis een controller op aan enz.
Je kan ook bij Zoom kijken voor een stereo handheld recorder, da's echt mobiel opnemen, je hebt ze in verschillende prijsklassen.
 
Is dan gewoon je mobiele telefoon met een paar goede apps niet de beste oplossing?
Die heb je toch altijd bij je, gewoon om te kijken hoe het bevalt met buiten opnemen.
Als je echt een apparaat wil dan zou de Blackbox een hele aardige oplossing kunnen zijn als je er een batterypack erbij zou kopen en een kleine goede mic.
Die kan zowel goed stand alone maar ook als onderdeel van je studio en heeft een goede midi implementatie ook, sluit je thuis een controller op aan enz.
Je kan ook bij Zoom kijken voor een stereo handheld recorder, da's echt mobiel opnemen, je hebt ze in verschillende prijsklassen.

Ik heb al een goede handheld recorder. Telefoon vind ik niet de beste kwaliteit voor opnames. Tenzij jullie nog goede en simpele opname apps hebben voor Iphone? Ik heb ze nog niet ontdekt...
Maar dan moet je weer alles exporteren naar DAW etc. Leek mij fijner om alles een beetje in 1 hardware apparaat te hebben.
 
Ik heb al een goede handheld recorder. Telefoon vind ik niet de beste kwaliteit voor opnames. Tenzij jullie nog goede en simpele opname apps hebben voor Iphone? Ik heb ze nog niet ontdekt...
Maar dan moet je weer alles exporteren naar DAW etc. Leek mij fijner om alles een beetje in 1 hardware apparaat te hebben.


Als je al een goede handheld recorder hebt, dan is een line input voldoende. Line out van je recorder naar line in van nerdseq en gaaan.
 
barend ; Ja, als de handheld recorder goed werkt voor jouw doel, dan inderdaad aansluiten op de NerdSEQ en je bent er. Hoewel een DIY preamp met een mic nog wat compacter is te maken.

Misschien de BlackBox ipv. de NerdSEQ, ook een klein apparaatje zodat het goed draagbaar is. De Roland lijkt me groter en zwaarder, hangt een beetje af hoe draagbaar het moet zijn voor jou.
 
Het voordeel van een Amiga tracker begin jaren 90, eind jaren 80 was dat het een goedkopere manier was om muziek met samples te maken dan met destijds peperdure samplers van Akai, en je op creatieve manieren uit weinig geheugen toch best veel diverse geluiden kon persen. Verder klonk de Amiga geluidschip ook redelijk rauw.

Maar trackers zijn ook handig als je heel veel met sample start en/of looppoints wil spelen, en in het algemeen allerlei sample gebaseerde zaken heel snel en precies wil moduleren. Check eens wat albums van Venetian Snares, zo'n beetje de breakcore tracker meester, en bepaald geen 90s game muziek.

Ik zie zelf overigens nog niet direct de meerwaarde van zo'n standalone hardware tracker tov Renoise.

Naar aanleiding van Venetian Snares wil ik me nu eens gaan verdiepen in deze manier van sequensen. Ziet er nog wat onlogisch en complex uit voor mijn gevoel, maar wie weet valt dat mee (?). Ik heb net de demo gedownload. Als muzikant heb je nu toch tijd over, dus dan kan ik maar beter goed besteden. Nog tips voor echt goede tutorials? of andere tips omtrent Renoise?
 
barend : Als ik vragen mag, hoe wil je hiermee werken? Vandaar ook de m'n opmerking over de draagbaarheid van het geheel. Het idee om "daarbuiten" geluiden op te nemen en daarmee direct aan de slag te gaan om er iets in muzikale zin mee doen, dat is een intrigerende gedachte. :)
 
barend : Als ik vragen mag, hoe wil je hiermee werken? Vandaar ook de m'n opmerking over de draagbaarheid van het geheel. Het idee om "daarbuiten" geluiden op te nemen en daarmee direct aan de slag te gaan om er iets in muzikale zin mee doen, dat is een intrigerende gedachte. :)

Eerst wil het ik allemaal snappen...haha.
De bedoeling is om zelf samples op te nemen buiten (of van mijn eigen instrumenten) en die dan in Renoise laden om beats en melodieën mee te maken etc. En dat dan vervolgens combineren met echte gitaar en basgitaar (etc.) lijnen die ik zelf inspeel. Dat laatste is dan misschien weer handiger in Cubase omdat ik dat gewend ben (?). maar wellicht kan dat ook in Renoise?

Ik ben nu de demo aan bestuderen. Wel tof wat je ermee kan! weer heel wat anders als ik gewend ben dat wel, maar dat is juist goed voor nieuwe inspiratie.
 
barend : Bedankt voor de toelichting. Ja, als je 'ns iets anders wil, qua werkwijze, dan kun je misschien alles doen met Renoise. Wat mij aantrekkelijk lijkt met deze nieuwe NerdSEQ is dat het een mooi, klein apparaatje is. Kun je gemakkelijk overal mee naar toe nemen.

Aan de andere kant, voor iemand voor wie deze specifieke werkwijze als tracker minder belangrijk is, net als de draagbaarheid, weet niet of het dan zo aantrekkelijk is. Qua prijs, en eigenlijk hetzelfde voor de Polyend. Zoek je gewoon een apparaat waar je veel mee kunt, je hoeft in vergelijking niet veel meer uitgeven voor een Akai MPC One. Heb het idee dat je daar meer mee kunt.
 
falafelbiels : Even aangenomen dat het inderdaad in de buurt ligt van de genoemde 486,78 euro, ex-BTW. Zou leuk zijn als de prijs wat lager blijkt te zijn. :)
 
barend : Bedankt voor de toelichting. Ja, als je 'ns iets anders wil, qua werkwijze, dan kun je misschien alles doen met Renoise.

Mij lijkt Renoise te gek voor wat complexere beats a la Squarepusher. Ik weet niet of hij ook met Renoise werkt?
Venetian Snares doet me daar ook heel erg veel aan denken qua beats. Dat hele hectische. Al vind het mooier als hij wat gas terug neemt en ook niet de hele tijd dat drum and bass-achtige doet. Dat hectische gaat snel op je wekker.

Ik ben benieuwd hoe het gaat bevalen. De leercurve is wel groot. Ik werk al 20 jaar bijna dagelijks met Cubase en een aantal jaar met Ableton maar dit is toch wel echt wat anders...
Kun je met Renoise trouwens ook met een geprogrammeerde sequens/song meespelen op een gitaar bijvoorbeeld en dat dan als een aparte track opnemen (zoals je in een normale DAW altijd doet)?
 
barend : Ik hoop dat iemand je vraag over Renoise kan beantwoorden, want wat ik ervan weet is vooral door video's te bekijken op YT. ;) Maar het lijkt me behoorlijk uitgebreid, met veel mogelijkheden. Ben wel bekend met trackers, vroeger had een maat van me een Amiga en daar hebben we flink mee zitten prutsen. Tegenwoordig, hoe minder computergebruik, hoe beter. Zo'n mooi en compact apparaatje dat veel kan... 8~ Mmm, verleidelijk.

Squarepusher maakt (maakte?) kennelijk veel gebruik van een Yamaha QY700. Lang artikel hier.
 
Renoise is zoals je zelf waarschijnlijk ook al doorhad niet echt handig om lange sporen live audio mee op te nemen. Het kan wel, maar dan wordt je audio een sample die je net als alle andere, maar veel kortere, samples in een van de tracks kan afspelen.

Wat veel mensen die dit toch willen schijnen te doen is ofwel Renoise syncen met een DAW met bijv. Rewire, ofwel hun Renoise muziek renderen naar wav en die dan importeren in een DAW, dan de audio opnemen, en die dan evt weer importeren in Renoise.
 
Renoise is zoals je zelf waarschijnlijk ook al doorhad niet echt handig om lange sporen live audio mee op te nemen. Het kan wel, maar dan wordt je audio een sample die je net als alle andere, maar veel kortere, samples in een van de tracks kan afspelen.

Wat veel mensen die dit toch willen schijnen te doen is ofwel Renoise syncen met een DAW met bijv. Rewire, ofwel hun Renoise muziek renderen naar wav en die dan importeren in een DAW, dan de audio opnemen, en die dan evt weer importeren in Renoise.

ok bedankt. Zoiets verwachtte ik al. Maar op zich geen probleem. Alleen was het fijner geweest als het allemaal inn1 applicatie had gekund.
 
Back
Top