Behringer Solina String Ensemble met Small Stone Phaser in de maak

 

Attachments

  • behringer-solina-string-ensemble-728x301.jpg
    behringer-solina-string-ensemble-728x301.jpg
    24,4 KB · Bekeken: 867
Leuk! En met de VP330 kloon hebben ze zichzelf al een stevige uitdaging qua obsolete divide down techniek gegeven, dus dit moet zeker binnen de mogelijkheden liggen. Bij een Solina is het wel heel belangrijk dat hij "vintage" klinkt, maar dat was bij de VP ook behoorlijk gelukt (beter dan bij de monosynths imo). En een voordeel van de Smallstone: dat effect hakt er zo hard in dat om het even welk geluid doorheen een Smallstone voornamelijk klinkt als een Smallstone/Jarre en niet zozeer als de bron. :) Al zou ik een Solina toch vooral zonder SS gebruiken. Ook een dingetje is dat een (oude) SS het absoluut enige hardware effect is dat ik bezit. :)

Wel een beetje vreemd om de Mk4 als studieobject voor je kloon te nemen als je de Mk4 niet de best klinkende versie vindt?
 
.. een beetje vreemd om de Mk4 als studieobject voor je kloon te nemen als je de Mk4 niet de best klinkende versie vindt?

Ja, dat verbaasde me ook, zelfs de laborant in de video zegt dat dit niet de beste versie is. Mogelijk hebben ze alle andere versies buiten beeld rondslingeren...
 
Gewoon een demonstratie van het origineel. Leuk voor wie het instrument nog niet kent. Ik speel het al 32 jaar en het is nog steeds een van mijn favorieten.
 
Gewoon een demonstratie van het origineel. Leuk voor wie het instrument nog niet kent. Ik speel het al 32 jaar en het is nog steeds een van mijn favorieten.

Wat ik ervan begrijp is dat behringer bezig is met het maken van een solina clone met ingebouwde EH phaser maar misschien wil ik dat ook wel graag horen zoals wel vaker:P
 
Qoute van Behringer:
"Hey, as you've been asking, we will be doing the best sounding MKII version. The unit will be fully analog with BBD ensemble. Only the master generator and divide down technology will be digital like in the original. This Mark 4 version is going to our Vintage Synth Museum ;)"
 
Zelfs exemplaren van de laatste versie verschillen onderling qua geluid. Mijn eerste (van de drie) klonk wat voller. Toch geef ik de voorkeur aan de laatste versie omdat die stereo is en van midi kan worden voorzien. Ik heb ook eens een String Synthesizer bespeeld bij Music House en die klonk nog vetter.
 
ik heb alle types wel gehad, inclusief 2 stringsynths.
klinkt oke, echter erg groot en zwaar. arpsynth toetscontacten bij synth moeten wel onderhouden worden .
inmiddels geen meer, red me prima met elkochorus en jp roland , mis het niet meer echt. maar een goedkope goede en lichtere clone is altijd welkom
 
Zelfs exemplaren van de laatste versie verschillen onderling qua geluid. Mijn eerste (van de drie) klonk wat voller. Toch geef ik de voorkeur aan de laatste versie omdat die stereo is en van midi kan worden voorzien. Ik heb ook eens een String Synthesizer bespeeld bij Music House en die klonk nog vetter.

Heb een MK III volgens mij (=mono). En daar heeft Mark Cox gewoon een (werkende) midi ingang voor gemaakt. ;)

@ Sunny... sorry.. maar ik leg toch weer de link met je avatar en het onderwerp van dit draadje.. :D
 
Misschien had ik dit voorbehoud moeten maken: Ik heb de Solina Midi Kit, niet ontwikkeld maar wel vermarkt en ingebouwd door Maurits Overgauw uit 's-Hertogenbosch en die werkt volgens hem alleen met de stereoversie (ook met de oude Korg CX-3 overigens).
 
Zowel de solinastring mk3 , alsook de oude korg cx3 en zelfs de opus 3 werden allen van midi in voorzien door mark cox, tot grote tevredenheid

? Hoezo avater en solina , een verband
het swingt beiden de pan uit of zo ?
 
Ze hebben inderdaad ook andere versies in bezit bij Behringer (voor de kloon mikken ze op mk2), en aangezien de originele divide-down chips ook digitaal waren, is fpga een goede keuze om deze te klonen. Over andere versies gesproken, er bestaat van dit draadje trouwens ook al een kloon in "Nieuws". :)
 
...Over andere versies gesproken, er bestaat van dit draadje trouwens ook al een kloon in "Nieuws". :)

Klopt, maar deze draad is zes uur eerder geopend 8)
 
De Elkorus heb ik ook (versie 2, gekocht van eerbiedwaardig forumlid Conso) maar ook al kan die meer, ruist hij minder en is hij stereo in en uit, het Solina Ensemble blijft iets bijzonders. Ik ben misschien de enige die dat effect met de originele chip in een aparte kast heeft. Als Behringer nu ook een audio-ingang maakt, kan iedereen met andere geluiden van dit effect genieten!
 
Heel blij dat de solina terug erkenning krijgt en een nieuw leven. Heb er heel wat gehad (stuk of 4), fantastische synth al is het heel beperkt wat je er maar mee kan doen. Leuk dat dit nu beschikbaar wordt voor een groter publiek.
 
De Solina String Ensembles en String Synthesizers (String Ensemble met ingebouwd ARP Explorer, supergave combinatie) klonken allemaal verschillend,
want de BBD's werden gestuurd door 3 verschillende LFO's waarvan de frequenties individueel instelbaar waren.

Dus wie dat wilde kon met z'n nieuwsgierige fingertjes met een schroevendraaiertje aan die instelpunten draaien, net zo lang tot het naar eigen smaak het beste klonk.
En dat maakte nogal een verschil weet ik me te herinneren:-)
Zou dit bij de Behringer ook mogelijk zijn is nu de vraag.

Solina (uit Bodegraven) had een samenwerking met ARP omdat ARP het ontwerp ging gebruiken voor de ARP String Synthesizer, een mooie Hollandse uitvinding dus.
Echter Solina/de ontwerper had er geen patent voor geregeld heb ik me laten vertellen. da's nou weer jammer:-)

:doei:
 
https://www.gearslutz.com/board/ele...er-solina-string-ensemble-3.html#post14584233
Can you help us find people from Eminent?
Eminent was one of the most famous organ manufacturers in the 70's and 80's. The company was based in Lelystad, Netherlands.
The Eminent 310 Unique was the world's first organ to include a string section, which later became such a famous instrument, that artists like Jean Michel Jarre use it to this day.
Eminent later released the groundbreaking Solina String Ensemble, which was also sold under the name ARP String Ensemble.

Since we're now recreating the Solina MKII, we spent quite some time to get in touch with the original Eminent people, however we haven't been successful.
Now we're asking you - does anyone of you have any connection to Eminent people and would you be so kind to put us in touch with them so we can learn more about the history of these wonderful instruments and the company?

Thank you and truly appreciated
https://www.gearslutz.com/board/ele...er-solina-string-ensemble-3.html#post14584233


https://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-and-electronic-music-production/1301555-behringer-solina-string-ensemble-3.html#post14584233
 
Back
Top