Syncussion SY-1M, Psycox’s Clone

Goed nieuws komt vandaag van Psycox. De ontwikkelaars hebben vandaag aangekondigd dat hun Syncussion SY-1-kloon weer beschikbaar is als een DIY-kit.
De SY-1M-kit is een getrouwe reproductie van een extreem veelzijdige drumsynthesizer uit de late jaren '70.

Met 6 Oscillator-modi per kanaal is hij geschikt voor een breed scala aan geluiden, van de klassieke disco 'peeoww' uit de jaren 70 tot strakke bellen, donderende Kick-drums en Gnarly Bass-geluiden.
Deze kloon bevat de originele CV- en trigger-ingangen, maar ook MIDI-gestuurde triggering, toonhoogte en verval per kanaal.
Dit vergroot de mogelijkheden aanzienlijk en maakt het flexibeler.

SY-1M kit bevat 2 printplaten, een gepoedercoate en gezeefdrukte stalen behuizing, 16 schuifpotentiometers, 16 schuifdoppen,
8x BCM857 dubbel passende transistors,
47uH RF-smoorspoel (noodzakelijk voor het voedingsfilter) en een voorgeprogrammeerde ATMEGA328 .
251,78 Euro :halleluja
https://www.psycox.co.uk/product-pag...sion-sy-1m-kit
Click image for larger version  Name:	Syncussion-SY-1M-1024x652.png Views:	0 Size:	564,3 KB ID:	3735197

 
Heerlijke bak, een en al sweetspot, klinkt altijd goed. Ik heb m al even, mijne heeft wel extra tune mods per kanaal. Heb 'm gebouwd gekocht. Vermoedelijk clownt (pun intended) men 'm dus weldra voor n appel en ei - lijkt met zowat alles wat ik koop 8o)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​​
Vraag me enkel af of ie in tune moet zijn/blijven over de octaven of dat teveel gevraagd is.
 
251,78 Euro :halleluja
Wel nog rekening mee houden dat de Mouser cart voor de rest van de onderdelen ook nog zo'n €164,- is. Dus totaal is hij wat meer dan €400,- en dan moet je 'm nog (laten) bouwen. Maar lijkt me inderdaad wel een erg leuk ding om te bouwen, hij gaat iig op de lijst van potentiële kandidaten voor een volgend project!
 
Wel nog rekening mee houden dat de Mouser cart voor de rest van de onderdelen ook nog zo'n €164,- is. Dus totaal is hij wat meer dan €400,- en dan moet je 'm nog (laten) bouwen. Maar lijkt me inderdaad wel een erg leuk ding om te bouwen, hij gaat iig op de lijst van potentiële kandidaten voor een volgend project!

En er zit blijkbaar ook een deel SMD solderen bij waar niet iedereen (inclusief mezelf) even vertrouwd mee is ;{.
 
Bedoelde: dat er nog steeds geen sds3 clone is...
Weer es niet goed gekeken naar de foto... het is een clone..... is er een prijs/website bekend?

Peter Edwards van Casper electronics gebruikt een Thomas Henry MPS voor zn liveset...(zie youtuup)

Steve303 zolang het geen smd chippies zijn is het na wat oefenen goed te doen. Helaas niet altijd zo mooi als uit een oven, als t maar werkt tog?

iemand met soldeer- troubleshoot ervaring uit omgeving Rotterdam die zich aan de sy-1m gaat wagen?
 
Bedoelde: dat er nog steeds geen sds3 clone is...
Weer es niet goed gekeken naar de foto... het is een clone..... is er een prijs/website bekend?

Het is van dezelfde kerel als de Syncussion,het is daarom dat ik hem hier poste!

Maar er is geen release info voor zover ik weet,hij zou wel volledig SMT mount zijn (tenzij daar verandering in komt)
 
Mooi! Goede prijs ook. Ik heb lang naar een syncussion kloon gezocht, en beter dan de Michigan Synthworks SY0.5 wordt het voor mij niet. De SY-1 wordt een compleet ander ding als je alles via CV kunt moduleren (denk aan bv. audiorate modulatie van de pitch).
 
Er zijn nu verscheidene klonen van de Syncussion maar is er nou ook eentje die net zo dik en massief klinkt als het origineel? Ooit heb ik via/in een thread op gearslutz wat mp3's beluisterd van 2 of 3 verschillende klonen (volgens mij stond deze SY-1M er ook tussen). Ze klonken zeker niet slecht maar ook weer niet zo goed als de echte. Uiteindelijk toch maar een kloon gekocht om het zelf thuis te vergelijken. Dat was de Pharmasonic SY-CORE. Die was leuk maar weer hetzelfde verhaal; niet dik genoeg.
 
Er zijn nu verscheidene klonen van de Syncussion maar is er nou ook eentje die net zo dik en massief klinkt als het origineel?

Ik heb een vergelijkend Syncussion-project in de planning staan voor dit jaar. Ik ga drie Syncussions bouwen (eentje is af) met variaties in componenten daar waar ik vermoed dat er een verschil in timbre wordt veroorzaakt. Uiteraard ook vanuit een onophoudelijke fascinatie voor waar nou de "dikheid", het "organische" etc. van instrumenten vandaan komt.
 
Ik heb een vergelijkend Syncussion-project in de planning staan voor dit jaar.

Klinkt interessant! Maar ik zou graag eens filmpjes/audio voorbeelden horen waaruit blijkt dat het origineel echt zoveel 'dikker' klinkt. Wat ik op Youtube meestal voorbij hoor komen is het origineel met veel galm en delay erop. Of met één of andere beat erachter. En misschien wel met EQ erop. Ik heb al zo vaak gehoord dat iets 'dikker' klinkt dan iets anders en daar blijft dan in een blinde test heel weinig van over. Vergeet niet het component menselijke psyche ;)
 
Interessant Ishi, ben benieuwd wat eruit komt.

En ja mossie23, ben het helemaal met je eens dat een blinde test weleens tot onverwachte conclusies kan leiden. De kloon die ik had kon echter 100% de vergelijking niet doorstaan. Ben serieus benieuwd naar een kloon die wel even goed is. Het liefst doe ik al m'n oude rommel de deur uit aangezien ik graag op een (reparatieloze) toekomst voorbereid ben dus ik ruil m'n oude graag in voor een goede kopie. Samen met de Prophet VS is de Syncussion het laatste wat hier nog staat waar ik geen alternatief voor heb.
 
Interessant Ishi, ben benieuwd wat eruit komt.

En ja mossie23, ben het helemaal met je eens dat een blinde test weleens tot onverwachte conclusies kan leiden. De kloon die ik had kon echter 100% de vergelijking niet doorstaan. Ben serieus benieuwd naar een kloon die wel even goed is. Het liefst doe ik al m'n oude rommel de deur uit aangezien ik graag op een (reparatieloze) toekomst voorbereid ben dus ik ruil m'n oude graag in voor een goede kopie. Samen met de Prophet VS is de Syncussion het laatste wat hier nog staat waar ik geen alternatief voor heb.

Ah, je hebt het origineel... dat verandert de zaak! Is mogelijk dat je een audioclipje plaatst waar uit blijkt dat je kloon het duidelijk niet haalt bij het origineel? (is volgens mij redelijk moeilijk met zo'n dynamisch apparaat) Ik ben blij met die SY0.5, maar ik hoor altijd graag of het nog beter kan.
 
Ik trouwens het idee dat veel van deze kit bouwers gewoon naar de schematics kijken, zien dat alle onderdelen nog te vinden zijn, gaan bouwen en dan de kit verkopen. Op geen enkel moment wordt er getest of het qua klank in de buurt komt van een echte Syncussion. Het zijn meer techneuten dan muzikanten. Ik heb dat bv. ook met de Tubbutec mod voor mijn Juno60. De toegevoegde LFOs en envelopes zorgen dat je meer opties hebt, maar ze zijn heel 'onmusicaal'. Alsof de bouwer er niet eens naar geluisterd heeft.

Wat dat betreft mag Behringer dit ding van mij klonen. Dan weet je dat er in ieder geval goed vergeleken wordt met het origineel.
 
Ik heb een vergelijkend Syncussion-project in de planning staan voor dit jaar. Ik ga drie Syncussions bouwen (eentje is af)
Ik zou dan eerder voor min 1 sds3 erbij gaan ipv 3 syncussions...

prijstechnisch iets duurder maar wel 4 kanaals :D
ik hoop dat ie sds3 gast smd bestukte pcb's gaat aanbieden.... ik had m al op elecrow gewezen

is de syncission volledig smd?
 
Back
Top