Twisted Electrons: MEGAfm

Twisted-Electrons-Mega-FM.jpg


Nieuw van Twisted Electrons, de MEGAfm:

"We are proud to present MEGAfm, a result of several years of development.

MEGAfm uses and abuses the vintage YM2612 FM chip originally found in the Megadrive/Genesis games console. [h=3]Please note this is a pre-order. MEGAfm ships early March
Watch this page as more information becomes available.[/h] [h=2]BEAUTIFUL DIRT[/h]
Unlike most FM synthesizers that are very clean and digital, the YM2612 has very characterful tone allowing a broad sound palette ranging from beautiful plucked strings to growly distorted bass lines. [h=2]TACTILE OPERATORS[/h]
Hardware FM synthesizers are infamous for their reduced controls and complexity to program, with tiny LCD screens and only a couple of buttons to operate a load of menus…
With its 32 operators faders, 14 knobs and 15 buttons MEGAfm offers unprecedented hands-on FM control!

Every knob and fader can easily be modulated by the easy to use LFOs. [h=2]MAKE IT A DOUBLE![/h] The YM2612 chip offers 6 voices of crispy FM, 4 operators per voice and 8 algorithms.
MegaFM features 2 chips for a total of 12voices spread across two outputs (or summed to one) [h=1]FEATURES[/h]
  • 12 Voice Polyphony
  • Dual YM2612 FM chips (included)
  • 8 Algorithms
  • 4 Voicing modes (Poly12, stereo/wide6, special CH3 mode, 12 voice unison with detune/fat knob
  • Stereo or Mono output (1 chip per channel or both chips summed)
  • 32 Sliders for total control of all 4 operators
  • 14 knobs
  • 15 buttons
  • 23 LEDS, LED numeric display.
  • 3 lfos to modulate any parameter
  • 7-mode arpeggiator with transposable Sh-style step sequencer
  • Vibrato with depth and rate
  • MIDI clock on all LFOs, ARP and Vibrato
  • Dual 6.35mm TS output and 6.35mm Stereo Headphones output
  • DIN5 MIDI input with MIDI channel learn and thru/out"
Prijs: 474 euro, excl. BTW. Meer hier, met geluidjes... :W
 
Had eigenlijk verwacht dat deze iets goedkoper zou zijn. Voor hetzelfde geld heb je ook een Reface DX met een Dtronics controller.
 
Als er maar geen fake chips in zitten 8)

Bedankt voor het delen. :) Wil het nog even helemaal bekijken. Maar het is inderdaad een probleem. Die Yamaha's, daar kun je je iets bij voorstellen dat men fakes op de markt brengt, maar kennelijk soms ook van IC's die goedkoop zijn en en nog genoeg gemaakt worden, bv. de TL072. :?
 
Bedankt voor het delen. :) Wil het nog even helemaal bekijken. Maar het is inderdaad een probleem. Die Yamaha's, daar kun je je iets bij voorstellen dat men fakes op de markt brengt, maar kennelijk soms ook van IC's die goedkoop zijn en en nog genoeg gemaakt worden, bv. de TL072. :?
Graag gedaan :okdan:

is zeker de moeite waard om helemaal te kijken.
 
LMNC is ondertussen ook weer wat verder met z'n Sega FM-synthje...

LookMumNoComputer, vind ik echt het vetste kanaal dat ik in tijden heb gevonden was acuut Fan. Is daar al een aparte Thread voor op SF?? die 100 osc synth, gameboy machine, stuk voor stuk dingen waar ik alleen over fantaseerde.. hij flatst dat gewoon in elkaar, ben best jaloers op zulke electro-skills wou dat ik dat ergens (iets dedicated) kon leren, eerst maar eens de Simple VCO :verkoght:
 
ben best jaloers op zulke electro-skills wou dat ik dat ergens kon leren (maar waar.. lastig beginnen)

Gewoon ergens beginnen. Voor enkele tientjes heb je een soldeerbout en een multimeter, genoeg om dat beginnetje te maken. Kijk 'ns rond online of je een leuke kit kunt vinden die je kunt bouwen, één of andere noise-maker bijvoorbeeld. Online is ook genoeg te vinden om te kunnen begrijpen wat zo'n circuit doet.

De magie van de elektronica zit trouwens niet eens zozeer in de complexiteit van een schakeling. Zelf was ik werkzaam in de (hoogfrequent) elektronica, met soms best ingewikkelde circuits. Sommigen zullen hun schouders erover ophalen, maar voor mij is een simpele VCO gemaakt met een 555, een paar transistoren en wat andere onderdeeltjes nog steeds boeiend. Gewoon om te zien en horen dat zoiets kan bestaan. :)
 
Gewoon ergens beginnen. Voor enkele tientjes heb je een soldeerbout en een multimeter, genoeg om dat beginnetje te maken. Kijk 'ns rond online of je een leuke kit kunt vinden die je kunt bouwen, één of andere noise-maker bijvoorbeeld. Online is ook genoeg te vinden om te kunnen begrijpen wat zo'n circuit doet.

De magie van de elektronica zit trouwens niet eens zozeer in de complexiteit van een schakeling. Zelf was ik werkzaam in de (hoogfrequent) elektronica, met soms best ingewikkelde circuits. Sommigen zullen hun schouders erover ophalen, maar voor mij is een simpele VCO gemaakt met een 555, een paar transistoren en wat andere onderdeeltjes nog steeds boeiend. Gewoon om te zien en horen dat zoiets kan bestaan. :)
:) mooi, ja dit jaar ga ik daar zeker aan beginnen. dank!
 
Sander02 : Nog een tip, soms kom je in de winkel iets tegen dat bruikbaar is. Vandaag was ik bij Marskramer en op de speelgoedafdeling hadden ze een voice changer. Je kunt iets inspreken en het geluid vervormt, hoger of lager van toon enz. Kwam er voor iets anders, had net niet genoeg contant geld bij me om eentje mee te nemen, was voor 9 euro. Wil er nog één halen. Zoiets is leuk om de ingewanden eruit te halen, qua elektronica, het in een kastje te stoppen en zo heb je een leuk lo-fi effect. Er moet nog iets bij waarschijnlijk voor de elektronica om het goed te laten werken icm. met andere apparaten, maar dat zien we nog wel. Zal niet zo heel moeilijk zijn. Dit even als voorbeeldje.
 
Coole machine vind ik
En nog een betaalbare prijs ook :okdan:
 
Ik heb hem binnen. En ik moet zeggen dat ondanks de hiss en alle artefacts wat mee komt. Dit echt een hele vette bak is. Super bruikbare sounds als je er 5 insteekt. Zelfs zonder kennis van FM krijg je hier iets uit. Hoop dat er nog een keer een 6 operator versie komt:)
 
Kan die ook wat “cleaner” klinken? Ik zet de release snel open tijdens het spelen en ben bang dat die aliasing mij gaat storen. Voor plucked sounds en blips zal het wel meevallen, neem ik aan.
Ik twijfel al lang omm hem in huis te halen, en hij is terug in stock
 
Kun je bij deze nou ook de velocity sensitivity instellen per operator? Zoals op de dx100 bv..
Het lijkt er niet op.. Zou wel balen zijn want hij klinkt top.
 
Ik heb hem binnen. En ik moet zeggen dat ondanks de hiss en alle artefacts wat mee komt. Dit echt een hele vette bak is. Super bruikbare sounds als je er 5 insteekt. Zelfs zonder kennis van FM krijg je hier iets uit. Hoop dat er nog een keer een 6 operator versie komt:)
Heb je hem nog en gebruik je hem nog?

Ik heb zelf een DX11 die heeft dezelfde chip maar klinkt niet zo rauw maar mooier.
Vinde de megaFM erg vet omdat die meer lofi lijkt. Lijkt me leuk maar toch ander dan de DX11. Die ook tof klinkt.

4OP is zo underated.

Dez patches zijn erg vet.
Soms klinkt het Allesandro Cortini achtig.
Smerig met mooie harmonie



 
Laatst gewijzigd:
hij staat hier ook al een tijdje in fe studio. onvergelijkbaar met ouwe dx-en, hij is meer als die andere twisted electron dingen als die 303 kloon of de therapsid. echt best serieus lo-fi. veel van die 'verborgen' functies vergeet ik als ik m niet vaak genoeg gebruik, en om er dingen uit te halen die echt zeg maqar standaard fm zijn (belletjes, bassen, etc) is lastig. ik heb het meeste fm spul wel gehad en nog steeds een tx816 en sy99 dus van mij hoeft ie dat soort sounds ook niet te maken, juist het smerige karakter was voor mij de doorslag. maar tegelijkertijd heeft ie zn plek in de studio nog niet echt gevonden, ik heb m samen gekocht min of meer met de wavestate, 2 leuke tegenovergestelde bakken, en die is veel meer meteen echt bruikbaar. de mega fm moet je echt mee vechten om er wat bruikbaars als in niet-noise uit te halen,. maar dan heb je meteen ook wel wat. wel teleurstellend is de "scene", er zijn bijna geen activiteiten in de FB groep, en ook qua patch dealers is het armoe troef dus je zult zelf aan de bak moeten ;-)
 
Back
Top