Yamaha YC61

https://m.youtube.com/watch?v=wGuKjS3d29A

Yamaha heeft een nieuwe stage instrument geïntroduceerd. Ziet er uit als een aardig (betaalbaar) alternatief voor de Nord stage instrumenten.
Je zou denken (ook door belettering) dat de engines van de Reface serie in een ‘volwaardig’ instrument zijn geplaatst. Maar daar vind ik niets over terug zo snel. Leek mij wel aardig, de inhoud van de Reface DX/ CS/ YC en CP in 1 bezuiging met fatsoenlijke toetsen en knoppen. Maar lijkt geheel nieuw .. (reinventing .. brand new organ engine .. dus niet de reface organ engine ..). Benieuwd naar jullie eerste indrukken (ik zag nog nergens een draadje hierover) ..
 
Mooie pianosounds, van de rest ben ik minder onder de indruk. Ruim voldoende aansluitingen voor pedaaltjes, alleen jammer van de ongebalanceerde uitgangen voor een podiumbak (maar dat geldt ook voor de nord's). Als het klavier goed is, en zeker als er een 73 of 76-toetsen variant komt, zou je dit ding nog best eens vaker terug kunnen zien komen.
 
Ik vind ‘m er mooi uitzien en het lijkt een prima instrument. Toch denk ik dat de alternatieven beter zijn; voor piano/orgel/rhodes/etc zal je snel naar Nord gaan, of een Mojo 61. Het orgel van de Yamaha klonk niet supergoed.

Moet het betaalbaarder, dan zijn de Roland vr-09 en 730 wel aardig.
 
alleen jammer van de ongebalanceerde uitgangen voor een podiumbak (maar dat geldt ook voor de nord's).

Ik snap eerlijk gezegd de lol van gebalanceerde uitgangen op het podium niet echt. Ik gebruik ze bij mijn CP5 ook bijna nooit. Als je last hebt van brom/ruis gebruik je toch direct een DI. Die gebalanceerde uitgangen zijn niet galvanisch gescheiden.
 
Ik snap eerlijk gezegd de lol van gebalanceerde uitgangen op het podium niet echt. Ik gebruik ze bij mijn CP5 ook bijna nooit. Als je last hebt van brom/ruis gebruik je toch direct een DI. Die gebalanceerde uitgangen zijn niet galvanisch gescheiden.

De lol is dat je dan inderdaad geen DI nodig hebt. En of je nou last van iets hebt of niet, bij langere kabellengtes (zoals op een podium) ga je gebalanceerd. :)
De noodzaak hiervoor wordt met de digisnakes die je tegenwoordig steeds meer tegenkomt zeker minder !
 
Back
Top