CME WIDI Master: wireless MIDI

68BC40E6-13C8-4317-83DB-C15002D222C8.jpeg

E9B3C222-FAD1-4B73-A594-22F89A029FAD.jpeg


Interessant product! https://www.gearnews.com/cme-widi-master-wireless-midi-over-bluetooth-without-a-computer/
 
En een linkje naar de site van de fabrikant: https://www.cme-pro.com/

We have been working on wireless MIDI solutions for over 15 years (read the story here.)

After we launched the Xkey Air (2015) we received many requests about advanced MIDI connectivity over Bluetooth.

Can we develop wireless MIDI applications that connect all your MIDI devices?
Without a computer! Without MIDI cables!

It is time to #freemidi.
 
Slim ontwerp!
Zoals ik het begrijp kan je nu niet meer dan 2 devices koppelen. Het wordt pas echt interessant als elke widi een eigen id en instelling krijgt zodat je met al je gear en van je collegas kan syncen. (de meeste mensen hebben geen GAS gelukkig)
 
Hebben andere fabrikanten dit al niet een paar jaar? Wat zijn precies de verschillen?
 
Alle oplossingen die ik tot nu toe heb gezien hadden bluetooth via iOS of een ander OS. Nu kunnen twee instrumenten wireless met elkaar praten; misschien bestond het al, maar had het nog niet gezien.

Bluetooth voor iOS vind ik wel ideaal. Bijna geen latency.
 
Ik heb me ook aangemeld. Een kleine investering. Ik wil de gok wel wagen.
 
Hebben andere fabrikanten dit al niet een paar jaar?

Ja, M-Audio had 13 jaar geleden al het MidAir systeem, dat ook in de 2,4 GHz band werkte (net als BT). De receiver daarvan was tegelijk ook een usb-midi interface, dus feitelijk een midi interface met een extra draadloze tak eraan.
 
WiFi en Bluetooth zijn hier helemaal niet voor gemaakt. Dit wordt vragen om moeilijkheden.
 
WiFi en Bluetooth zijn hier helemaal niet voor gemaakt. Dit wordt vragen om moeilijkheden.

Dat vraag ik me af?
Hifi is ook niet gemaakt om te streamen via bluetooth en toch gebeurt het, dat is een stuk meer informatie per seconde dan wat midi dus waarom zou het niet kunnen?
Omdat bluetooth momenteel nog niet geheel bedrijfszeker is wordt het voor pro doeleinden en livegigs misschien nog te onzeker maar voor de gemiddelde met z'n setup in de kelder/zolder kan het best wel werken denk ik.
Ik heb zelf een bluetooth adapter aan m'n stereo gekoppeld zodat ik zo nu en dan internetradio kan luisteren in de huiskamer.
En ja, soms valt het na een paar uur even uit en dat kan ook nog aan het station liggen maar over het algemeen gaat het goed.
 
Dat vraag ik me af?
Hifi is ook niet gemaakt om te streamen via bluetooth en toch gebeurt het, dat is een stuk meer informatie per seconde dan wat midi dus waarom zou het niet kunnen?
Omdat bluetooth momenteel nog niet geheel bedrijfszeker is wordt het voor pro doeleinden en livegigs misschien nog te onzeker maar voor de gemiddelde met z'n setup in de kelder/zolder kan het best wel werken denk ik.
Ik heb zelf een bluetooth adapter aan m'n stereo gekoppeld zodat ik zo nu en dan internetradio kan luisteren in de huiskamer.
En ja, soms valt het na een paar uur even uit en dat kan ook nog aan het station liggen maar over het algemeen gaat het goed.

Bluetooth nieuwe versies hebben speciale audio protocollen. Probleem is latency. Met streaming heb je daar amper last van maar met midi is dat echt andere koek.
 
Misschien schrijven ze wel een nieuw protocol voor midi. Ik ga het gewoon proberen voor de communicatie tussen Studio 1 en 2 (gewoon twee aangrenzende kamers).
 
Ik heb vorige week vier widi masters ontvangen. Ze hebben er vier weken over gedaan vanuit Hongkong.

Ik heb ze getest op een aantal instrumenten. Alleen op de Yamaha QY-700 werkt het niet en daar had ik ze juist voor gekocht, ook al krijgt de widi master van de QY-700 genoeg stroom.

Latency is te verwaarlozen. In mijn test was de grootste afstand zes meter. Midi sync zou ik echter bekabeld houden vanwege mogelijke fluctuaties in de vertraging.

De midi in krijgt zijn stroom door een (te kleine) adapterkabel. Ik gebruik patchbays en mergers en dan heb zijn de midi in en out van elkaar verwijderd, Je kunt die kabel verlengen, maar ik heb een midiverlengkabel gebruikt en die werkt ook prima.

BIAM Je kunt twee paren gebruiken om twee keer twee apparaten te koppelen. Hiervoor moet je wachten met inschakelen van het tweede paar totdat het eerste paar is gekoppeld.
Deze mogelijkheid was op internet onbesproken of onderbelicht maar desgevraagd werd me dit medegedeeld. De klantenservice is overigens zeer snel, Aziatisch beleefd en ter zake. Perfect dus!

Widi master werkt ook met Bluetooth, in ieder geval die van de Akai MPC-X. In dat geval heb je maar een Widi master nodig om de verbinding met de Akai tot stand te brengen.

Er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om aan een apparaat twee of meer te koppelen. Er wordt ook gewerkt aan draadloze midi via usb.

Ik vind het vooral handig bij apparaten waarvan ik de midi via din alleen nodig heb om de geheugeninhoud weg te schrijven of in te lezen. Ik heb de Hydrasynth via usb aan de Akai MPC-X gekopppeld, maar omdat die onbegrijpelijkerwijs niet met sysex overweg kan, moet ik voor een datadump een ouder apparaat gebruiken. Ik hoef de Hyrasynth nu niet meer permanent met midi din bekabeld te houden. Het is ook handig om tijdelijk een andere verbinding aan te gaan. Ik werk met vaste verbindingen tussen een aantal hardware sequencers en hun instrumenten. Een partijtje kopiƫren is nu een stuk gemakkelijker. Wellicht zijn er nog andere toepassingen waar je anders niet aan zou denken.
 
Ja, dat zei meneer Zhao van CME ook al. Hij vond het ook vreemd. Maar het zijn verschillende machines. Ik heb de lijst aangevuld. Bedankt voor de tip!
 
Je zou zeggen dat het op alle machines zou moeten werken die midi v1.0 ondersteunen. Niet dus...
 
Back
Top