Korg Triton plugin

Last edited by a moderator:
Ik moest bij het plaatje een beetje denken aan de voorloper van de Oasys PCI aangezien ze het over een recreation hebben. De keyversie die ergens in '94' het daglicht zag maar nooit in productie is gekomen. Echter had die 76 keys.
Het is een heel interessant prototype maar ik denk dat dat uiteindelijk de Trinity is geworden, niet de Triton.

De hele waverom van de Triton zit ook in de Oasys PCI trouwens.. maar hoop echt dat ze die codes van de Oasys PCI ooit nogeens ergens in kunnen patchen.. moet toch niet zo moeilijk zijn aangezien de software voor deze kaart er nog gewoon is? Of gaat het om dat stukje code op die Oasys / MOSS kaart??

Als de software er nog is. De Oasys PCI heeft een ris DSPs er op, dus de performance wordt bereikt door DSP-specifieke code te draaien. Als dat allemaal in assembly geschreven is voor maximale performance kun je er een harde dobber aan hebben, zelfs met een decompiler.

Voordat versiebeheer een ding was waren bedrijven soms schokken slordig met de sourcecode. Zou niet de eerste keer zijn als er iemand printouts mee naar huis heeft genomen of een backup had gemaakt voor wat experimenteren dat dan uiteindelijk nog de enige bron van de code was en de floppies/CD-roms rot zijn geworden.

Ik vraag me soms weleens af waardoor het verschil in klank door wordt veroorzaakt van een code die draait in een DSP vs een VST in een Computer.

Ja en nee.

https://dolphin-emu.org/blog/2014/03...sing-problems/ doet uit de doeken wat voor verschil het kan maken of je floating point of integer math gebruikt. Al dat soort afrondingsfouten hebben uiteindelijk iets van invloed op het geluid; de vraag is alleen hoe merkbaar het is.

De processors zijn nu zodanig performant dat draaien op DSP eigenlijk niet gruwelijk verschillend is van "koop een extra computer en zet 'm er naast". Verder is er natuurlijk het hardware-dongle verhaal en de reeds gespendeerde R&D-kosten om het te bouwen voor het oude platform.

Wat emulaties op de PC betreft: het kan gewoon zijn dat men dacht "ha, nu hoeven we niet meer zuinig te zijn, dus laten we wat verbeteringen aanbrengen!".

Voor mij is een Kronos (met 200 stemmen polyfonie) een beetje overkill.. maar een soort Kronos light, met nog wat synthemulaties uit de originele Oasys zou ik zeker interessant vinden. :)
Ik denk dat zelfs een Kronos LE zodanig duur is vanwege de verpakking dat het niet de moeite waard is om een LE versie te bouwen.

Bij de Triton ging dat nog wel; gebruik de helft aan chips, snoei in het geheugen, gebruik 2 ipv 4 DSPs voor de effecten of zo. Dan kun je afslanken met hergebruik. De Kronos draait op een Intel-platform, als je daar in snoeit moet je nog steeds budgetteren voor het touchscreen en alle andere hardware.
 
KORG herleeft het Triton Synthesizer-workstation als een plug-in

Korg-Triton-Plugin.001-1024x576.jpeg

http://www.synthanatomy.com/2019/12...RsyZvxiQg5SpSVHpbFiQrTauEj6S5N4jVLRVGb0mvTnkM

 
Wat mij betreft mooi dat ze deze ook in vst format uitbrengen. Ik vond het als complete workstation altijd een net-niet gevoel geven. Maar de synth klanken dan weer erg lekker. Maar om voor die paar gave patches het hele apparaat te hebben: nee zonde.
Maar ik kijk ernaar uit om weer lekker te spetteren in Gods Bathtub.
 
Het is een heel interessant prototype maar ik denk dat dat uiteindelijk de Trinity is geworden, niet de Triton.



Als de software er nog is. De Oasys PCI heeft een ris DSPs er op, dus de performance wordt bereikt door DSP-specifieke code te draaien. Als dat allemaal in assembly geschreven is voor maximale performance kun je er een harde dobber aan hebben, zelfs met een decompiler.

Voordat versiebeheer een ding was waren bedrijven soms schokken slordig met de sourcecode. Zou niet de eerste keer zijn als er iemand printouts mee naar huis heeft genomen of een backup had gemaakt voor wat experimenteren dat dan uiteindelijk nog de enige bron van de code was en de floppies/CD-roms rot zijn geworden.



Ja en nee.

https://dolphin-emu.org/blog/2014/03...sing-problems/ doet uit de doeken wat voor verschil het kan maken of je floating point of integer math gebruikt. Al dat soort afrondingsfouten hebben uiteindelijk iets van invloed op het geluid; de vraag is alleen hoe merkbaar het is.

De processors zijn nu zodanig performant dat draaien op DSP eigenlijk niet gruwelijk verschillend is van "koop een extra computer en zet 'm er naast". Verder is er natuurlijk het hardware-dongle verhaal en de reeds gespendeerde R&D-kosten om het te bouwen voor het oude platform.

Wat emulaties op de PC betreft: het kan gewoon zijn dat men dacht "ha, nu hoeven we niet meer zuinig te zijn, dus laten we wat verbeteringen aanbrengen!".


Ik denk dat zelfs een Kronos LE zodanig duur is vanwege de verpakking dat het niet de moeite waard is om een LE versie te bouwen.

Bij de Triton ging dat nog wel; gebruik de helft aan chips, snoei in het geheugen, gebruik 2 ipv 4 DSPs voor de effecten of zo. Dan kun je afslanken met hergebruik. De Kronos draait op een Intel-platform, als je daar in snoeit moet je nog steeds budgetteren voor het touchscreen en alle andere hardware.

Dank nog voor je uitgebreide antwoord op mijn vragen Yoozer.
Wat betreft die Novation VST vs de Powercore plug-in. De VST kenmerkt zich door het bekende blikkige VST randje waar de Powercore versie het satijn-achtige hoog heeft.. ;) Dus ik denk juist dat de VST versie nogal CPU light is dan.

Wat betreft een Kronos LE.. of een soort multi-timbrale VA.. ben opzich al best wel tevreden me de Alesis Fusion.. Die levert best goeie prestaties met 3 DSPs.. niet zoveel synthmodels en sampleram als de Oasys maar voldoende polyfonie om stand-alone leuke schetsjes te maken.
https://www.harmonycentral.com/forum...omment=3666962

Maar beetje off-topic allemaal misschien. :)

Zeker leuk die plug-in hoor.. maar ben alleen niet zo van romplers.. Heb volgens in mijn Oasys PCI volgens mij ook al deze uitbreidingen maar nog nooit echt gebruikt.. http://i.korg.com/services/products/...ci_v2_info.htm
 
Best leuk zo'n software Triton. Ik vind hem alleen te duur. Als hij over een tijdje voor 50% van de prijs wordt aangeboden, net als zijn voorgangers, dan koop ik hem misschien.
 
Klinkt goed hoor.Naar Korg normen altijd goed.Heb de wavestation vst,en die klinkt ook echt goed.
Weet niet of de prijs naar beneden gaat,daar doet Korg precies niet aan mee.Maar voor 4000 presets,al de expansion EXB-PCM cards erbij.Niet te vind ik.
 
Ik werk bijna alleen maar met software, maar vind hardware over het algemeen beter klinken. Ik vind dat software niet te duur moet zijn om die reden. Ik wil vaak niet meer dan 100 euro voor een VSTi neerleggen. Daarom koop ik vaak tweedehands of aanbiedingen. Ik heb trouwens de hardware Wavestation SR en de software versie in mijn bezit (gehad) en daar zit mijns inziens toch wel klankmatig verschil in.
 
Korg doet weleens aanbiedingen, ik heb zelf ooit de M1 in de bonus gekocht. Is wel alweer een paar jaartjes geleden.
 
Ik ontdekte net dat ik nog ergens in een hele oude, unsupported krocht van Korg zat en heb meteen maar even alles gemigreerd en geupdate en mezelf aangemeld voor de nieuwsbrief. Ik ga geen $199 betalen voor Triton, maar als 'ie een keer voor $99 langs komt wil ik hem ook wel.
 
Ik heb ooit de Korg collection gekocht en hoopte dat de Triton dan wel in deze bundle zou zitten, of tenminste dan voor een gunstige prijs. Ze hebben idd een bundle upgrade met special price: $149,-, da's dan dus een korting van $50,- op de normale prijs van de enkele plugin (en de Triton is dus dan ook het enige wat er extra in de bundle zit).
Een beetje teleurstellend vind ik dat wel, zeker gezien ik volgens mij al een keer hebben moeten upgraden van de legacy naar de special bundle....

Nee ik wacht ook wel af totdat die een keer echt in de aanbieding is.
 
De meeste Collection software is nu met 50% korting trouwens (Triton niet uiteraard), net Wavestation maar even gepakt voor €23,40 :D
 
Als je naar de prijzen van de EXB cards kijkt op de 2dehands markt en kijkt naar de VST plugin die al de cards bezit,dan is dit echt nu al een koopje.
 
Als ik mij goed herinner, kwam enige tijd geleden de Korg Gadget 2 Collection uit voor Windows en was daarna vrij snel voor 50% verkrijgbaar. Pin mij er niet op vast, maar na een half jaar/ driekwart jaar (?)
 
Ineens de Korg collection2 aangeschaft.
Na mijn uitmesting van een hoop plug-ins(GB's),terug aan de soft-heropbouw begonnen.
Naast de Falcon2,nu weer een (dure?)plug-in gekocht.Maar ik kom na jaren van goedkope en free plug-ins gebruik tot de conclusie.Die duurdere zijn gewoon degene die naast de hardware versies kunnen wedijveren.
 
Back
Top