Korg Triton plugin

Last edited by a moderator:
Ik heb indertijd mijn met SCSI, 64 Mb samplegeheugen, Vintage expansion, MOSS-board en harde schijf van Musitronics uitgebouwde Triton Classic verkocht om plaats te maken voor de Kronos. Dat is een veel beter instrument, maar hij mist een paar golfvormen en klanken van de Triton. Ze kunnen daarom beter binnen de Kronos-omgeving de Triton nabouwen. Een kwestie van wat golfvormen importeren en presets ombouwen. Alleen het MOSS-board omzetten gaat niet lukken.
 
iOS apps... Ik was ooit groot voorstander iOS maar het is na tig jaar nog steeds niet wat het kan zijn. Plus iPads zijn belachelijk duur geworden.
Wat mij ook opvalt is dat vrijwel elke muziek app hetzelfde klinkt. (ook met verschillende externe audio interfaces). Neem bijvoorbeeld al die Korg emulaties, klinken allemaal hetzelfde en niets klinkt als de ouwe hardware.
 
Als ik naar de vorm kijk lijkt het wel iets weg van een Korg Delta, maar die lijkt mij niet "legendary" genoeg om er een remake van te maken. Ik gok op een M-1 remake. De MS-20 is wel genoeg gecloned.
 
Als ik naar de vorm kijk lijkt het wel iets weg van een Korg Delta, maar die lijkt mij niet "legendary" genoeg om er een remake van te maken. Ik gok op een M-1 remake. De MS-20 is wel genoeg gecloned.

De synth die je op het prentje ziet is een Triton.
 
Is de Triton niet gewoon een rompler? Als app is het dan ongeveer een pot nat toch? Korg heeft al een Triton set voor module. En ze hebben al de Triton taktile keyboard. Wat zou dit toevoegen? Waarom geen Radias?
 
Korg Tease


Ja denk ook richting Triton
 
iOS apps... Ik was ooit groot voorstander iOS maar het is na tig jaar nog steeds niet wat het kan zijn. Plus iPads zijn belachelijk duur geworden.
Wat mij ook opvalt is dat vrijwel elke muziek app hetzelfde klinkt. (ook met verschillende externe audio interfaces). Neem bijvoorbeeld al die Korg emulaties, klinken allemaal hetzelfde en niets klinkt als de ouwe hardware.

De Animoog is er eentje die ik nog regelmatig gebruik. Je hebt wel gelijk dat de meeste op elkaar lijken, maar gelukkig zijn er wel een paar uitzonderingen.
 
Alleen het MOSS-board omzetten gaat niet lukken.

Alleen omdat de code wellicht verloren is gegaan, iets wat bij de OASYS PCI volgens mij ook gebeurd was.

Verder is er niet echt een goede reden om het niet te doen; de MS20 en MOD7 in de Kronos zijn engines, en daar kan er makkelijk eentje aan worden toegevoegd. Of het waarde toevoegt om 25-jaar oude algoritmes erbij te zetten is vraag nummer 2. Echter, omdat ze 25 jaar oud zijn zouden ze eigenlijk ook niet wezenloos complex moeten zijn.

Ik denk echter dat er gewoon op dat werk voort is geborduurd - de EP modeling zit al in de Kronos, de strings ook, je krijgt 3 analoge synths. De physical modeling van blaasinstrumenten mist nog wel.
 
and Korg says that “something super exciting is coming!”

Als ik het zo allemaal bekijk kan ik mij niet voorstellen dat het super exciting gaat zijn.....
Er komt zo'n overdaad aan nieuwe spullen uit de laatste tijd, dat je wel met iets heel bijzonders moet komen om nog exciting te zijn.
Iets waar ik dat wel bij voel is enigzins de Hydrasynth, maar met name vooral de Osmose die komende zomer komt. Voor de rest, mwah.
 
Een VST plugin versie lijkt me wel wat, iOS skip ik want die synth apps gebruik ik in de praktijk toch niet.
 
Alleen omdat de code wellicht verloren is gegaan, iets wat bij de OASYS PCI volgens mij ook gebeurd was.

Verder is er niet echt een goede reden om het niet te doen; de MS20 en MOD7 in de Kronos zijn engines, en daar kan er makkelijk eentje aan worden toegevoegd. Of het waarde toevoegt om 25-jaar oude algoritmes erbij te zetten is vraag nummer 2. Echter, omdat ze 25 jaar oud zijn zouden ze eigenlijk ook niet wezenloos complex moeten zijn.

Ik denk echter dat er gewoon op dat werk voort is geborduurd - de EP modeling zit al in de Kronos, de strings ook, je krijgt 3 analoge synths. De physical modeling van blaasinstrumenten mist nog wel.

Ik moest bij het plaatje een beetje denken aan de voorloper van de Oasys PCI aangezien ze het over een recreation hebben. De keyversie die ergens in '94' het daglicht zag maar nooit in productie is gekomen. Echter had die 76 keys. De hele waverom van de Triton zit ook in de Oasys PCI trouwens.. maar hoop echt dat ze die codes van de Oasys PCI ooit nogeens ergens in kunnen patchen.. moet toch niet zo moeilijk zijn aangezien de software voor deze kaart er nog gewoon is? Of gaat het om dat stukje code op die Oasys / MOSS kaart??

Ik vraag me soms weleens af waardoor het verschil in klank door wordt veroorzaakt van een code die draait in een DSP vs een VST in een Computer. Ik heb ooit de V-Station op een TC Powercore weleens vergeleken met de VST versie ervan en het verschil daartussen was best groot. De Korg Legacy collection klonk best leuk maar qua klank vind ik een Oasys PCI toch van een iets andere orde. Zelfs die Arturia Mini Moog haalde het qua klank niet in vergelijk met de Mini Moog die in de Oasys gemodelled zat.
Tegenwoordig zijn er wel beter emulaties van een Mini en zelfs analoge remakes maar het hele concept wat nu eigenlijk de Kronos is geworden mist bv wel die vette Mini en Prophet 5 uit de pre-Oasys. De KingKorg klonk wel ok.. maar was weer bi-timbraal. Dan snap ik niet waarom ze daar niet een stukje menu in gestopt hebben zoals vroeger wel gebeurde.. het toewijzen van 16 midikanalen aan klanken in multi-timbrale midi setup. Met 32 stemmen kun je genoeg doen. Maakte het trackje hieronder ooit op de schaarse DSP power van een Oasys PCI (Sax en vocals uit eigen keuken)
https://soundcloud.com/macgyvergear/groovy-oasys-pci-jam
Voor mij is een Kronos (met 200 stemmen polyfonie) een beetje overkill.. maar een soort Kronos light, met nog wat synthemulaties uit de originele Oasys zou ik zeker interessant vinden. :)

korg-oasys-prototype.jpg
 
Back
Top