Behringer Poly D

Poly versie van de model D!

https://youtu.be/_lx-9mLB1V0

Screenshot_20191125-073405.png
Screenshot_20191125-073344.png
Screenshot_20191125-073352.png

​​​​​​
 
Wat je qua smaak ook denkt over die demo, het komt in elk geval niet eigentijds over. Je krijgt het beeld dat het instrument een poly/para uitvoering is van een retro-synth die vooral goed is voor retro-muziek van evenveel decennia geleden. Maar je moet er toch meer mee kunnen dan dat, ook anno nu?

Ik denk dat dat dan toch wel een beetje smaakgebonden is en niet met de tijdsgeest temaken heeft. Funky is gewoon heel erg alive, misschien wat meer niche dan elektronische muziek. Ik heb in ieder geval een goede indruk van de sound gekregen. Iemand kan ook de bassline van Billy Eilish erop spelen, maar of we daar nou veel wijzer van worden :P
 
Synth demo's en effecten vind ik altijd een moeilijke. Enerzijds wil ik de synth horen en niet zozeer de effecten. Dus zeer ingrijpende effecten (haal hem doorheen een smallstone en verdrink hem in een cathedral reverb op 100% wet) maken een demo wat dat betreft zinloos. Anderzijds gebruik ik mijn monosynths zelden tot nooit droog, dus een demo met een relevante milde hoeveelheid FX vind ik wel relevant. Zeker in een muzikale demo.

In het kort: ik wacht op een demo waarin een lichtjes aangeklede poly D (of zijn mono broertje) me omarmt met warme, volle, levende klanken. Zoiets:

https://www.youtube.com/watch?v=7zMjra1GV9w
 
Ik vind het juist prettig als je een demo krijgt waarin iemand niet allerlei fx gebruikt, dat geeft voor mij een goed beeld.
En ik zie liever een lekkere muzikale demo dan van die gasten die alleen een sequence aanzetten en dan aan een paar knoppen draaien, die zijn er al genoeg.
Ik vind trouwens de chorus die erin zit wel lekker klinken voor zover je het via yt kan beoordelen, maar als het slecht klinkt dan kan je nog twijfelen of het aan de resolutie ligt maar als het nu al goed klinkt is dat wel hoopvol.
Ik zie deze poly D ook niet als een synth die je koopt om z'n vernieuwende mogelijkheden maar meer om z'n sound die wat mij betreft gewoon tijdloos goed is samen met de extra's die er nu op zitten.
Wat dat betreft zal het wel met m'n leeftijd te maken hebben maar ik hou best wel van een goede seventies sound.
En dat je op een wat beperkte manier wel akkoorden kan spelen is ook wel leuk in ieder geval.
Als je iets vernieuwends zoekt dan kan je beter bijv een Hydrasynth kopen, dan krijg je iets waar je qua synthese en modulatie vele kanten mee op kan.
 
Wat dat betreft zal het wel met m'n leeftijd te maken hebben maar ik hou best wel van een goede seventies sound.


Émilie Gillet van Mutable Instruments heeft daar een aardig theorie over, volgens [STRIKE]hem[/STRIKE] haar:

People want their synths to make the sounds that were on the radio the year they got laid for the first time. This causes quite some inertia.

Neem nu de Moog die in de loop van de jaren '70 steeds meer was te horen en de leeftijd dat mensen gemiddeld genomen got laid voor het eerst. Dan kun je daaruit afleiden dat de mensen die nu het meest het geluid van de oude Moog in een nieuwe synth willen horen waarschijnlijk ongeveer tussen 1955 en 1960 zijn geboren.

Ik denk niet dat dit voor alle tijdperken even sterk het geval is. Wat betreft mezelf, een nieuwe synth hoeft niet als een DX7 te klinken. :D
 
Laatst gewijzigd:
Wat dat betreft zal het wel met m'n leeftijd te maken hebben maar ik hou best wel van een goede seventies sound.
Ik zeker ook wel, maar goed, die demo, ik vind hem echt niet goed, het rammelt behoorlijk, het heeft geen richting, het klinkt niet fijn. Er wordt erg geprobeerd een genre na te doen, de ingredienten die dat genre maken tot wat het is zitten er wel in, maar het is gewoon niet goed uitgevoerd. Dus, het gebrek aan waardering van mijn kant voor deze demo is niet een gebrek aan waardering voor het genre maar voor de uitvoering in deze demo.

Behalve het stukje na 1:28m, dat is wel oke. De rest moet nog flink aan gesleuteld worden. (kan toch, sommige tracks hier op SF zijn ook nog niet af, deze demo dus ook niet. :D )
 
Émilie Gillet van Mutable Instruments heeft daar een aardig theorie over, volgens [STRIKE]hem[/STRIKE] haar:



Neem nu de Moog die in de loop van de jaren '70 steeds meer was te horen en de leeftijd dat mensen gemiddeld genomen got laid voor het eerst. Dan kun je daaruit afleiden dat de mensen die nu het meest het geluid van de oude Moog in een nieuwe synth willen horen waarschijnlijk ongeveer tussen 1955 en 1960 zijn geboren.

Ik denk niet dat dit voor alle tijdperken even sterk het geval is. Wat betreft mezelf, een nieuwe synth hoeft niet als een DX7 te klinken. :D

Het is off topic maar toch wil ik even reageren op je post; ik heb dat ook wel 'ns gelezen en daar zit wel iets in natuurlijk dat je graag de muziek en sounds leuk vind die je in je jeugd hoorde.
En als daar sex bijkomt dan geeft dat wel leuke herinneringen natuurlijk. :luv:
Maar ik heb bijv ook een Blofeld en die is toch echt uit een ander tijdperk en m'n Ultranova ook bijv.
Ik heb ook best wel wat muziek uit vroeger en later jaren alleen de laatste 10 jaar hou ik niet alles meer bij moet ik zeggen maar als ik iets nieuws tegenkom wat ik lekker vind dan laat ik dat niet links liggen natuurlijk.
Behalve de muziek uit de jaren 80 die hier op het forum toch wel populair is dat vind ik beduidend minder.
Niet alles natuurlijk want bijv Gaucho van Steely dan blijft een voortreffelijke plaat en zo zijn er meer maar het had voor mij met twee dingen te maken;
Het eerste is dat de tijdgeest toen toch wel wat depri was wat je ook in de muziek hoorde als je naar een aantal van de jaren 80 bandjes luistert.
En het andere had vooral te maken met het gegeven dat zowel de synthesizers als vooral ook de produktie digitaal werd en zeker in die periode was dat niet altijd feest.
Om even een paar voorbeelden te noemen zoals Quincy Jones en Gino Vanelli die in de seventies beter klonken en ook in de nineties weer goed begonnen te klinken, tenminste voor mij dan.
Ik weet niet precies waar dat aan ligt als hobbyist want als je luistert naar Steely Dan dan merk je niet zo die eighties sound terwijl Toto met z'n eerste wel echt eighties klonk en dat terwijl hun drummer (Jeff Porcaro) ook meespeelde op platen van Steely Dan.
 
Zo slecht was de demo niet. Sowieso beter dan 99% wat op YouTube te luisteren is.
Deze demo was een stuk meer puur in de zin dat bij andere je vaak niet weet of je het instrument nog hoort of dat alle external fx en dynamics een grotere rol spelen.
Kan de jam beter, vast en zeker maar je krijgt in deze wel een goed idee wat je kan verwachten bij de poly d.
Neem bijvoorbeeld de eerste promo van Behringer. Klinkt te gek ik gooi gelijk geld die kant op. Maar het is duidelijk zwaar bewerkt allemaal.
 
Back
Top