Die veer is wel onder voorbehoud, want ik ken de Vostok niet. Ik heb wel het idee dat alle zaagtand/puls-vco's van Tom Carpenter hetzelfde zijn ontworpen. Maar de filters van de Vostok zijn op de MS-20 gebaseerd en het filter van de Polymath op de SEM. Dat zijn heel verschillende karakters. Geluid kun je alleen subjectief beschrijven om een indruk te geven. Dan zou ik het geluid van de Polymath fris en open willen noemen. Zelfs de verengalm en die zit ook in de nieuwe Vostok. Theo Bloderer van Great Synthesizers heeft het naar mijn idee goed onder woorden gebracht. Zijn bespreking bracht mij tot de aanschaf van de Polymath. Maar nogmaals, ik ken het geluid van de Vostok niet, zeg alleen dat je er een goede koop aan hebt als hij zo goed klinkt als de Polymath. Geluidsfragmenten daarvan staan op mijn album Solstice, een driestemmig parafone sequens van zo'n vijf minuten in Part 2 van het titelstuk. Met Eurorack kun je een systeem bouwen die hetzelfde doet als de Vostok, op de pinmatrix na. De Vostok heeft vergeleken met Eurorack een vaste configuratie en is ruimer van opzet. Dat werkt een stuk overzichtelijker, maar kent een prijs. Live is dat heel handig.
Met spanningsgestuurd bedoel ik dat de snelheid van de lfo extern kan worden gemoduleerd.