Expressive E Osmose: Augmented Keyboard

Het begin van het keyboard: expressive e's osmosos



Getipt door een forumlid. Polyphonic aftertouch. Extreem nauwkeurig. Net als een echt analoog instrument?

Hmmmm zAl ik hem preorderen???

1615128969924.png
 
Schijnbaar heeft Moog gezegd dat er een update komt met PolyAT support. Van de huidige situatie weet ik nog niet echt wat ik moet maken - als polyAT zijn eigen CC heeft dan zou dat op zich te mappen moeten zijn met de features uit 1.10. Als je volledig MPE wil zal er meer nodig zijn wellicht. Maar als ik per key de filter cutoff en/of vibrato kan bepalen zou ik dat al een mooie start vinden.
 
Ik zou wel eens een mooie bassline vs dat op een basgitaar willen horen om te kijken hoe realistisch het kan klinken.
Met een Roli Seaboard is de learning curve gelijk zo hoog, hopelijk is dit een stuk toegankelijker.
Nu nog behoorlijk aan de prijzige kant maar als dit aanslaat zien we dit vast snel terug bij andere fabrikanten.
 
Wat is de ervaring hier met MPE/PolyAT instrumenten?
Hier een vrij complete lijst van hard- en software die mpe ondersteunt.

wat sowieso mooi is, is dat aftertouch weer op de kaart komt, na jaren afwezigheid. Mono aftertouch wordt maar zelden speelbaar uitgevoerd in keybeds, om maar te zwijgen van afstellen van dead zone en gevoeligheid. Voorname boosdoeners zijn de studiogic master keyboards. Goed is de keystep en echt goed de novation sl mkiii. Bii ern polyAT implementatie mag je ervan uitgaan dat er tenminste echt aandacht is besteed aan de muzikaliteit.

Ik heb al een osmose gereserveerd. Met de eaganmatrix erbij is het een koopje, vergeleken met hydrasynth (ook polyAT met ribbon) bv.
 
Wat is de ervaring hier met MPE/PolyAT instrumenten? Ik weet dat Live het niet ondersteunt in elk geval, maar dat er wel wat (ingewikkelde) workarounds lijken te zijn om dingen voor elkaar te krijgen. In Logic is het schijnbaar vrij makkelijk maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Zou het wel fijn vinden om de MIDI via mijn computer naar alle instrumenten door te kunnen zetten. Ik begrijp dat zowel de Roland JV's als de Integra als de OB6 die ik heb staan PolyAT zouden moeten ondersteunen. Voor de Moog One heb ik de vraag gesteld en kreeg ik nogal een technische MIDI manual terug waar ik uit afleid dat er schijnbaar wel een en ander mogelijk zou zijn maar dat dat wel een science project gaat worden :D Enfin, we hebben nog even tot de zomer (mits alles goed gaat, voor hetzelfde geld zit het tegen en loopt het uit).


Ben voor MPE van Live naar Bitwig overgestapt, die geeft het veel beter door. Met Live was het erg omslachtig en voor mij niet goed bruikbaar. Gebruik nu nog voornamelijk Cypher2 als synth. Klinkt prima, wel een beetje meh interface.
 
Ik zit al op Mac en dacht ook aan Logic om er naast te draaien voor MPE toepassingen.
 
Ik zit al op Mac en dacht ook aan Logic om er naast te draaien voor MPE toepassingen.

Daarnaast? Bedoel je live of een ander Daw samen met logic?
ik heb daar eigenlijk geen trek in. Ben heel erg fan van logic en Camel Alchemy. En heb die beide naar mac zien verdwijnen.
Multiple daws is nou ook niet echt productief.
Als hackintosh goed draaid ga ik wellicht over. Eindelijk terug op logic.

Toch ook maar de live mpe hacks testen. Want een daw wisselen is niet echt leuk.
Dan moet je toch weer effe wennen.
 
Volgens mij moet het mogelijk zijn om Live en Logic naast elkaar te draaien en met elkaar te synchroniseren. Dan zou Logic de MIDI hub zijn voor MPE en eventuele MPE plugins draaien. En dan de audio weer terugrouten naar Live. Maar ik heb me nog niet echt ingelezen.
 
Volgens mij moet het mogelijk zijn om Live en Logic naast elkaar te draaien en met elkaar te synchroniseren. Dan zou Logic de MIDI hub zijn voor MPE en eventuele MPE plugins draaien. En dan de audio weer terugrouten naar Live. Maar ik heb me nog niet echt ingelezen.

Ja idd rewire kun je doen. Das best flexibel. Dat heb ik lang met reason en adobe audition gedaan.
Geloof wel dat Ableton planned om rewire eruit te slopen.
Ik overweeg ook een Mac mini, met virtual dante en netwerk midi.

Ik loop ook een beetje te stoken op het Ableton forum: https://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=3&t=236820
 
Many of us at Ableton want Poly-Aftertouch badly, software making is a constant game of prioritization.
Best,
Jesse
Jesse Terry
www.ableton.com
www.jethroe.com

Gisteren lekker met push een expressie pedaal en een Korg Prologue gespeeld.
Push zijn aftertouch is mono. Toen vond ik dit topic https://forum.ableton.com/viewtopic.php?t=186005

Lees ik dit nou goed? Een grote groep in Ableton zit ook op polyAT te wachten.
En dat ableton waarschijnlijk wel polyAT wil toevoegen maar dat te duur en een te grote aanpassing in Ableton.
wel jammer dat push mono is.
 
Gisteren lekker met push een expressie pedaal en een Korg Prologue gespeeld.
Push zijn aftertouch is mono. Toen vond ik dit topic https://forum.ableton.com/viewtopic.php?t=186005

Lees ik dit nou goed? Een grote groep in Ableton zit ook op polyAT te wachten.
En dat ableton waarschijnlijk wel polyAT wil toevoegen maar dat te duur en een te grote aanpassing in Ableton.
wel jammer dat push mono is.

Dat lees je goed, ik heb er verschillende keren op forums al over lopen klagen.
Ableton en Studio One zijn de enigste twee van de bekende daws die nog steeds polyAT/MPE niet geïmplementeerd hebben.
Hier vindt je een overzicht van hard-en software en daws; https://roli.com/mpe
 
Hier vindt je een overzicht van hard-en software en daws

Dank! :okdan: Ik kwam namelijk op die pagina deze tegen, dat lijkt me wel wat! Maar kan geen prijzen of info vinden wanneer het komt, wel dat de fabrikant dit al liet zien tijden de zomereditie van de NAMM in 2018. Dus het schiet nog niet op.
 
Op de website las ik 'available in Winter',ik veronderstel 2020.Een vertraging van de zomer naar de winter.Dat is zowat nog een jaar wachten en wie weet nog langer.
Waarom?Ik heb ook één besteld en nog geen bericht gekregen van Expressive zelf.Dus ik zit met vragen.
 
De leverdatum is steeds opgeschoven naarmate de pre-order rij zich vulde dus ik ga er vanuit dat de eerste batch gewoon zomer wordt, de tweede herfst en als je nu intekent winter. Maar als je echt met vragen zit kun je ze waarschijnlijk beter aan Expressive-E stellen dan hier.
 
Ja idd, schrijf gewoon een mail.
Zelf vind Ik late levering absoluut geen probleem.
Ik zou het erger vinden een half af product te ontvangen.
Ik had ook een beetje twijfels omdat ik in een filmpje de achterkant van de toetsen zag en dat zag er zeg maar niet solide uit.
Ze hebben ook gezegt dat de prototypes handgemaakt waren.
 
De leverdatum is steeds opgeschoven naarmate de pre-order rij zich vulde dus ik ga er vanuit dat de eerste batch gewoon zomer wordt, de tweede herfst en als je nu intekent winter. Maar als je echt met vragen zit kun je ze waarschijnlijk beter aan Expressive-E stellen dan hier.

Hoop dat het dat is,liever vandaag dan morgen.En geen nieuws,goed nieuws zeker van Expressive.
 
Back
Top