MIDI 2.0 volgend jaar?

MIDI is hard toe aan een opfrisser, maar ik hoop wel dat die backward compatibility gewaarborgd blijft, ook op de lange termijn. Een van de mooiste dingen van elektronische muziek vind ik wel dat ik een apparaat uit 1989 naadloos kan laten samenwerken met een apparaat uit 2019. Ik hoop niet dat we zometeen allemaal verschillende MIDI smaken naast elkaar gaan krijgen die niet lekker samenwerken of constant support en updates nodig hebben om te blijven werken.
 
... backward compatibility ...

Hier meer, men zegt: "Expanding MIDI with new features requires a new protocol with extended MIDI messages. To protect backwards compatibility in an environment with expanded features, devices need to confirm the capabilities of other connected devices. When 2 devices are connected to each other, they use MIDI 1.0 and confirm each other's capabilities before using expanded features. If both devices share support for the same expanded MIDI features they can agree to use those expanded MIDI features."
 
Ja, dat klopt. Ik bedoel meer dat je dialecten krijgt in de expanded features onderling en dat je zometeen MIDI 2.1 nodig hebt om alle eerste, tweede en derde generatie MIDI 2.0 weer met elkaar te laten praten, maar als er dan een fabrikant niet meewerkt... etc. Maar goed, ik neem aan dat ze daar na 15 jaar praten en ontwerpen ook ongetwijfeld over nagedacht zullen hebben.
 
ik neem aan dat ze daar na 15 jaar praten en ontwerpen ook ongetwijfeld over nagedacht zullen hebben.
Das een understatement waarschijnlijk. Aangezien MIDI digitaal is, is het behouden van het oude protocol geen probleem denk ik.

Het vernieuwde protocol gaat te maken krijgen met AI implementaties, zeer spannend allemaal!
 
Denk dat fabrikanten zich wel houden aan de standaard. Zo niet, MIDI 3.0 kunnen we verwachten rond 2057 en dan komt het alsnog goed. ;)
 
Devices can talk to each other and agree on features that both devices support. This fundamental paradigm shift has opened a whole new world of possibilities.

Profile Configuration and Property Exchange are new options to bring increased auto-configuration. MIDI systems will be easier to use when devices learn about each other and self-configure their connections.

Extended MIDI messages available in MIDI 2.0 will increase musical expression with greatly improved per-note control. Controllers and other parameters operate with far higher resolution.

Wat staat hier nu precies? Kan iemand dit vertalen naar voorbeelden van wat dit betekent voor de 'synthesizer van de toekomst'?
 
Hier meer, men zegt: "Expanding MIDI with new features requires a new protocol with extended MIDI messages. To protect backwards compatibility in an environment with expanded features, devices need to confirm the capabilities of other connected devices. When 2 devices are connected to each other, they use MIDI 1.0 and confirm each other's capabilities before using expanded features. If both devices share support for the same expanded MIDI features they can agree to use those expanded MIDI features."

HDMI werkt (althans in dat opzicht) op dezelfde manier, en het resultaat is een regelrechte ramp.
 
HDMI werkt (althans in dat opzicht) op dezelfde manier, en het resultaat is een regelrechte ramp.

Toch denk ik dat dit met MIDI 2.0 beter zal gaan. De markt voor apparaten met HDMI is veel groter, elke vage Chinese fabrikant kan besluiten om iets die markt op te gooien en dat het vervolgens net niet helemaal goed werkt zal die fabrikant worst zijn. De markt van apparaten met MIDI is kleiner, en ik denk dat fabrikanten in die markt wel inzien dat het beter is om de standaard te respecteren.
 
Dit lijkt me oude koek die weer eens wordt bovengehaald, omwille van ... (paniek zaaien ?)

MIDI 1.0 zal nooit veel veranderen, gewoonweg omdat het haast niet kan. Die 1.0-standaard is dan ook heel knap uitgewerkt, waarbij nog maar enkele aanpassingen mogelijk zijn zonder extra communicatie : hogere resolutie (velocity & pitch).
Wat echter zeker welkom zou zijn is de snelheid (zeer) flink verhogen.
MIDI uitbreiden met 'nieuwe mogelijkheden' is in MIDI 1.0 ook al lang aanwezig : SYSEX.
Trouwens ...
Hoe worden controllers vanuit VST's gevoed, zodat ze telkens de parameters en namen overnemen van de VST die je dan actief maakt ?
Ik heb het nog niet onderzocht, maar dat moet toch ook binnen het MIDI 1.0 protocol gebeuren, n.m.i.
 
MIDI is hard toe aan een opfrisser

Waarom? Midi 1.0 is een solide protocol dat de tands des tijds heeft doorstaan.

Midi 2.0 is overigens al eens aangekondigd en in de jaren 90 hebben ze midi-x geprobeert.
Nooit van de grond gekomen. Denk deze keer ook niet.

Vergeet ook OSC niet voor betere timing, hogere resolutie.

Alhoewel wat is er mis met 14 bit resolutie dat MIDI 1.0 support?

Dus ook al zal midi 2.0 standard worden dan gaat het best lang duren voordat je dat in je studio kunt gebruiken.

Als ze dan een solide standard gaan maken moeten ze backwards compatibility juist skippen.
Of heel basic houden.
 
Toch denk ik dat dit met MIDI 2.0 beter zal gaan. De markt voor apparaten met HDMI is veel groter, elke vage Chinese fabrikant kan besluiten om iets die markt op te gooien en dat het vervolgens net niet helemaal goed werkt zal die fabrikant worst zijn. De markt van apparaten met MIDI is kleiner, en ik denk dat fabrikanten in die markt wel inzien dat het beter is om de standaard te respecteren.


Ik hoop dat het goed zal zijn, met de markt van apparaten heeft dit weinig te maken denk ik. Als je een standaard omschrijft moet je het goed doen, zodat er geen interpretatie mogelijk is, en hierdoor bij iedere fabrikant op zelfde manier werkt. Ze hebben allemaal HDMI ARC ondersteuning, maar het werkt voor geen meter. Blijkbaar hebben ze zich wel aan de 'standaard' gehouden vermits ze de benaming mogen gebruiken.
 
Ze hebben allemaal HDMI ARC ondersteuning, maar het werkt voor geen meter. Blijkbaar hebben ze zich wel aan de 'standaard' gehouden

Dat is niet best als het aan de 'standaard' zelf ligt. Maar ik denk dat dit met MIDI 2.0 wel losloopt.
 
Het ligt bij HDMI inderdaad aan de standaard zelf. Vaak draait het om handshake problemen. Dat gaat meestal wel goed als er slechts twee apparaten in the chain zitten (vb een blu-ray speler en een tv), maar van zodra het er meer worden neemt de kans op problemen exponentieel toe. Eén van de oorzaken van de probs bij HDMI is de HDCP kopieerbeveiliging die erin gebakken zit. Die is natuurlijk niet nodig voor MIDI...
 
Waarom? Midi 1.0 is een solide protocol dat de tands des tijds heeft doorstaan.

Ik kan wel wat dingen verzinnen (timing, datasnelheid, one-way comms, irritant met daisychainen etc.), maar het feit dat het solide is gebleven over die 40 jaar is zeker iets dat we niet overboord moeten gooien.
 
Ik heb eigenlijk zelden problemen met MIDI 1.0.
Toestellen syncroniseren via midi werkt ook allemaal goed totdat je er een hedendaagse computer bij betrekt.
Die kan alles uitrekenen maar een protocol van uit de jaren 80 versturen zonder syncronisatieproblemen dat kan hij niet. Daar bestaan gelukkig wel al toestellen voor (bv. ES Usamo en E-RM multiclock).
Waarmee ik me eigenlijk gewoon afvraag; gaat MIDI 2.0 hier verandering in brengen? Mijns inziens niet... .
 
De oude MIDI klinkt veel beter, warmer! :D
 
Back
Top