Make Noise Tape & Microsound Music

[h=1]Make Noise Tape & Microsound Music Machine, A Stereo Live-Sampling System On Steroids
Tape en Microsound Music Machine is een uniek stereo Eurorack Synthesizer-systeem waarmee je externe geluiden op een complexe manier kunt vastleggen en manipuleren.

tmmm-black-oct25-3000x2000-q100-1024x683.jpg
[/h] [h=4]Features[/h]
  • Voltage Controlled DSP (Digital Signal Processing)
  • Voltage Controlled Stereo Repeats and Halos: Mimeophon
  • Voltage Controlled Stereo Granularization: Morphagene
  • Complex Random Voltage Generator: Wogglebug
  • Dual analog control signal generator: MATHS
  • Signal Distribution and fan out: MULT
  • Voltage-controlled multi-mode multi-peak stereo filtering: QPAS
  • Stereo mixing and final outputs: XOH
  • 3U Skiff w/ power supply
  • Patch cables
  • Blanking panels as appropriate (selection may vary)
  • Total hp: 104 (Utilized hp: 94)
Make Noise Tape and Microsound Music Machine is available now for a special price of $2120 USD (retail value $2281 USD)

http://www.synthanatomy.com/2019/10...jGUpjNE-plRww2rt1N8iP2ToO6ypfTm1h3ZpnLYm8Ra50


 
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de verschillende standaarden die merken gebruiken, er is niet echt een standaard binnen Eurorack, het kan natuurlijk geen kwaad om dit vooraf even te controleren.
Zoals Smartbits al zei, in praktijk valt dit best mee, je hebt immers altijd utilities of attenuverters/attenuators op de modules zelf waardoor je dit kan omzeilen.
Zelfs al je bij 1 merk blijft zal je merken dat deze niet altijd consistent zijn. Het feit dat je merken kan combineren vind ik net één van de aantrekkelijke zaken binnen Eurorack.
De CV bus op de makenoise case is inderdaad heel handig als je wat clutter wil vermijden en maakt het ook een stuk overzichtelijker wat er net gaande is omdat je visuele feedback hebt (hoe meer volt, hoe feller de LEDs branden en je kan makkelijk zien of een signaal unipolair of bipolair is en je moet ook niet investeren in mutiplier modules of stack-kabels of input/output modules), inderdaad jammer dat de voeding wat aan de magere kant is :-(
Morphagene kan trouwens gewoon line-in levels ontvangen, dus mocht je voor een andere case gaan heb je misschien geen input module nodig.
Het advies om langzaam aan op te bouwen zou ik ook aanraden, begin met een paar essentieële modules en je zal zelf snel merken wat je nog nodig hebt.
 
Misschien bracht ik het wat gechargeerd, "problemen" is misschien niet het juiste woord. Maar niet alle fabrikanten gebruiken dezelfde standaard. Waar Make Noise bv 8V outputs heeft op modules die envelopes kunnen genereren hebben andere fabrikanten bv maar 5V bij hun EG's. Dat betekent dat als je bv met zo'n 5V EG een filter wil moduleren die 8V verwacht dat je nooit via CV de volledige range kunt benutten. In de praktijk valt het wel mee, maar als je veel of meer van 1 fabrikant kiest heb je dat issue minder of niet. Dus het kan iig geen kwaad om de specs van de verschillende modules even tegen elkaar aan te houden.

En ja, op ModularGrid iets in elkaar zetten of met een echt apparaat spelen is toch een wereld van verschil. Vandaar dat een vaakgehoord advies is om langzaam aan op te bouwen. Dan weet je wat voor module je mist. Ik heb dat zelf niet gedaan, maar dat betekent dat ik ook geen enkele module heb die ik in het begin heb gekocht. Ik heb er dus wel wat geld op toegelegd. Aan de andere kant, dat is gemiddeld €20,- ofzo per maand over de tijd dat ik met het modulaire spul bezig ben, dus dat blijft dan nog steeds te overzien. Ik ken hobbies die duurder zijn... :engel: Het is min of meer leergeld. Een kleine waarschuwing daarbij; de tijden dat je 2e hands een module kocht en die voor dezelfde prijs door kon verkopen als je het niks vond zijn wel een beetje voorbij. De markt is wat meer verzadigd geraakt, dus 2e hands items verkopen minder snel, tenzij het populaire (nieuwe) modules zijn (of je de prijs naar beneden gooit). Dus oriënteer je goed vooraf!

Duidelijk, CV specs goed bekijken indien die cruciaal zijn. Ik herken het te snel aanschaffen van een hele set modules van mijn eerste Eurorack poging, zoals ik eerder aangaf 10 jaar, misschien al langer, geleden. Er was toen überhaupt nog niet zoveel keuze en daarom te snel maar een 3U rijtje volgetankt. Nu heb ik een duidelijk toepassingsgebied voor ogen, en voor vrijwel alle onderdelen daarvan zijn er meerdere modules om uit te kiezen.

Ik ga niet met een grotere case dan 2x84 of 2x104 beginnen, en die ook niet ineens volstoppen. Hoewel die MK 7U case blijft trekken, realiseerde ik me gisteravond dat de Audio I/O op die CV bus mono is, en de Morpheus (die er als een van de eerste modules in zou moeten komen) is stereo, net als o.m. de Qpas en de Morphagene. Dan is het gebruiken van bijv. een Vermona TAI-4 Audio I/O module (is stereo) misschien verstandiger, en blijft de (enige) resterende grote plus van de Make Noise case de CV bus. Aan de andere kant: ik kan ook met een Mono Input beginnen, en dan eventueel de case verkopen wanneer mono i.p.v. stereo echt een gemis blijkt. Of, alternatief, later alsnog een Stereo I/O module kopen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de verschillende standaarden die merken gebruiken, er is niet echt een standaard binnen Eurorack, het kan natuurlijk geen kwaad om dit vooraf even te controleren.
Zoals Smartbits al zei, in praktijk valt dit best mee, je hebt immers altijd utilities of attenuverters/attenuators op de modules zelf waardoor je dit kan omzeilen.
Zelfs al je bij 1 merk blijft zal je merken dat deze niet altijd consistent zijn. Het feit dat je merken kan combineren vind ik net één van de aantrekkelijke zaken binnen Eurorack.
De CV bus op de makenoise case is inderdaad heel handig als je wat clutter wil vermijden en maakt het ook een stuk overzichtelijker wat er net gaande is omdat je visuele feedback hebt (hoe meer volt, hoe feller de LEDs branden en je kan makkelijk zien of een signaal unipolair of bipolair is en je moet ook niet investeren in mutiplier modules of stack-kabels of input/output modules), inderdaad jammer dat de voeding wat aan de magere kant is :-(
Morphagene kan trouwens gewoon line-in levels ontvangen, dus mocht je voor een andere case gaan heb je misschien geen input module nodig.
Het advies om langzaam aan op te bouwen zou ik ook aanraden, begin met een paar essentieële modules en je zal zelf snel merken wat je nog nodig hebt.

Heel goed om te weten.

Is het trouwens zo dat wanneer ik de Line Inputs op, bijv. de Morphagene zou gebruiken om bijv. een hardware synth de case in te halen, ik de hele functionaliteit van de module kan bypassen wanneer dat in een patch zou uitkomt? Dus dat de Morphagene in zo'n patch alleen de Ext. Line In levels voor Eurorack aanpast, en dat het signaal dan stereo door kan naar bijv. de Morpheus? Indien ja, is er ook meteen een volgende vraag: is een signaal van Eurorack > naar buiten, dus bijv. naar de mixer of recorder, makkelijker op het goede level te krijgen dan van Line In > Eurorack? (Ik zou me dit moeten herinneren van mijn eerste rackje, maar weet niet meer hoe ik toen gedaan heb.)
 
Laatst gewijzigd:
Heel goed om te weten.

Is het trouwens zo dat wanneer ik de Line Inputs op, bijv. de Morphagene zou gebruiken om bijv. een hardware synth de case in te halen, ik de hele functionaliteit van de module kan bypassen wanneer dat in een patch zou uitkomt? Dus dat de Morphagene in zo'n patch alleen de Ext. Line In levels voor Eurorack aanpast, en dat het signaal dan stereo door kan naar bijv. de Morpheus? Indien ja, is er ook meteen een volgende vraag: is een signaal van Eurorack > naar buiten, dus bijv. naar de mixer of recorder, makkelijker op het goede level te krijgen dan van Line In > Eurorack? (Ik zou me dit moeten herinneren van mijn eerste rackje, maar weet niet meer hoe ik toen gedaan heb.)

Je kan de functionaliteit van Morphagene inderdaad bypassen als je wil met de SOS parameter ("sound on sound", een soort dry/wet).
Met de knop volledig links krijg je 100% input signaal, volledig rechts krijg je 100% Morphagene, het input volume wordt automatisch geregeld, Morphagene luisterd dan naar het input signaal en zet het input-level automatisch op het juiste niveau, niet de meest ideale manier, maar het werkt. Je kan het eventueel zelf nog aanpassen door een txt-file aan te passen die op de SD-kaart staat.
Ik heb zelf geen ervaring met het signaal van Eurorack naar buiten toe vermits ik de output van de CV bus gebruik, maar voor zover ik weet komt dat gewoon neer om je output signaal stiller te zetten (vermits Eurorack level veel luider is dan een gewoon line-out signaal), veel mensen hebben zelfs geen output module omdat het niet echt nodig is, wel handig om er één te hebben.
De input van de CV bus is inderdaad mono zover ik weet, maar de output is wel degelijk stereo.
Ik gebruik die zelf als 2 mono signalen die ik naar mijn Nord Modular G2 stuur en dan gebruik als dual FX processor.
 
Het feit dat je merken kan combineren vind ik net één van de aantrekkelijke zaken binnen Eurorack.
Ja, ik denk dat ik daar teveel mijn persoonlijke voorkeur (en OCD) door heb laten klinken. Mijn 27U setup was een samenraapsel van allerlei merken, ook erg leuk hoor. Dus misschen moet je mijn voorkeur daarin met een korrel zout nemen en doen wat voor jezelf het beste voelt. Maar inderdaad wel de specs bekijken om te zien of e.e.a. goed met elkaar samen kan spelen.

is een signaal van Eurorack > naar buiten, dus bijv. naar de mixer of recorder, makkelijker op het goede level te krijgen dan van Line In > Eurorack?
Ja. Ik had eerst bv een Mutable Instruments Veils (erg fijne VCA trouwens) als "output" module, direct op mijn Mackie mixer ingeprikt. Werkt prima. Andersom is wat lastiger omdat je het signaal moet boosten. Ook daar is Veils erg sterk in, dus als je die aan zou schaffen dan ben je in principe in 1 keer klaar. Omdat het een quad VCA is zou je bv extern stereo signaal op inputs 1 en 2 kunnen prikken en vandaar uit de rest van de modules in. En dan als laatste het signaal inprikken op 3 en 4 en die met TS kabels naar je mixer/DAW.
Morphagene hiervoor gebruiken zou niet mijn keuze zijn. Maar dat heeft meer met de automatische input leveling te maken waar ik niet zo happig op ben. Op Phonogene is dat gewoon een knop en dat werkt voor mij beter (is dan uiteraard geen stereo). En als je een constant signaal uit een externe bron wilt hebben dan kun je Morphagene dus niet inzetten voor iets anders maar is het een veredelde pre-amp. Voor af en toe is dat misschien niet zo'n probleem, maar lijkt me geen oplossing die je vaak wilt gebruiken.
 
Je kan de functionaliteit van Morphagene inderdaad bypassen als je wil met de SOS parameter ("sound on sound", een soort dry/wet).
Met de knop volledig links krijg je 100% input signaal, volledig rechts krijg je 100% Morphagene, het input volume wordt automatisch geregeld, Morphagene luisterd dan naar het input signaal en zet het input-level automatisch op het juiste niveau, niet de meest ideale manier, maar het werkt. Je kan het eventueel zelf nog aanpassen door een txt-file aan te passen die op de SD-kaart staat.
Ik heb zelf geen ervaring met het signaal van Eurorack naar buiten toe vermits ik de output van de CV bus gebruik, maar voor zover ik weet komt dat gewoon neer om je output signaal stiller te zetten (vermits Eurorack level veel luider is dan een gewoon line-out signaal), veel mensen hebben zelfs geen output module omdat het niet echt nodig is, wel handig om er één te hebben.
De input van de CV bus is inderdaad mono zover ik weet, maar de output is wel degelijk stereo.
Ik gebruik die zelf als 2 mono signalen die ik naar mijn Nord Modular G2 stuur en dan gebruik als dual FX processor.

Thanks. Het is natuurlijk een beetje een noodgreep, zeker omdat die SD kaart file dan steeds aangepast moet worden, maar goed om te weten dat het kan.

Extern Line signaal zou een flinke boost (10Vpp las ik) nodig hebben om op Eurorack niveau te komen, en weer evenredig afgezwakt moeten worden om van Euro terug te gaan naar Line. Ik vermoed dat in de CV bus het OUT signaal al wordt afgezwakt, zoals het Mono In signaal met de potmeter ernaast de benodigde stoot omhoog kan krijgen.
 
Ja, ik denk dat ik daar teveel mijn persoonlijke voorkeur (en OCD) door heb laten klinken. Mijn 27U setup was een samenraapsel van allerlei merken, ook erg leuk hoor. Dus misschen moet je mijn voorkeur daarin met een korrel zout nemen en doen wat voor jezelf het beste voelt. Maar inderdaad wel de specs bekijken om te zien of e.e.a. goed met elkaar samen kan spelen.


Ja. Ik had eerst bv een Mutable Instruments Veils (erg fijne VCA trouwens) als "output" module, direct op mijn Mackie mixer ingeprikt. Werkt prima. Andersom is wat lastiger omdat je het signaal moet boosten. Ook daar is Veils erg sterk in, dus als je die aan zou schaffen dan ben je in principe in 1 keer klaar. Omdat het een quad VCA is zou je bv extern stereo signaal op inputs 1 en 2 kunnen prikken en vandaar uit de rest van de modules in. En dan als laatste het signaal inprikken op 3 en 4 en die met TS kabels naar je mixer/DAW.
Morphagene hiervoor gebruiken zou niet mijn keuze zijn. Maar dat heeft meer met de automatische input leveling te maken waar ik niet zo happig op ben. Op Phonogene is dat gewoon een knop en dat werkt voor mij beter (is dan uiteraard geen stereo). En als je een constant signaal uit een externe bron wilt hebben dan kun je Morphagene dus niet inzetten voor iets anders maar is het een veredelde pre-amp. Voor af en toe is dat misschien niet zo'n probleem, maar lijkt me geen oplossing die je vaak wilt gebruiken.

Ah, dat verduidelijkt inderdaad ook iets. Gelukkig heeft Make Noise voldoende modules om een flinke kast te vullen :)

Veils is dan ook interessant. Een voordeel van de (wel flink duurdere) Vermona TAI-4 is dat de Line signalen daar met XLR in en uit gaan. Ik dacht aan de Morphagene omdat dat al een module kandidaat is, die dan de aanschaf van een aparte Line I/O module onnodig zou kunnen maken. Met die 'automatische input leveling' in de Morphagene lijken meer gebruikers niet erg happy. Ook mother misty gaf dat al aan, en ik las onlangs er ook over in de review in SOS.
 
Ja, die Vermona gaat ook wel werken, maar hangt een stevig prijskaartje aan. Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst proberen met de Morphagene en dan later alsnog voor een dedicated I/O module gaan. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je de workaround, wat het in mijn optiek is, snel beu gaat zijn. Het geeft je echter wel de tijd om alvast wat te spelen en langzaam aan op te bouwen. In combinatie met Morphagene zouden Maths en Wogglebug dan mijn eerste keuzes zijn.

Extern Line signaal zou een flinke boost (10Vpp las ik) nodig hebben om op Eurorack niveau te komen, en weer evenredig afgezwakt moeten worden om van Euro terug te gaan naar Line. Ik vermoed dat in de CV bus het OUT signaal al wordt afgezwakt, zoals het Mono In signaal met de potmeter ernaast de benodigde stoot omhoog kan krijgen.
Ik denk dat de CV Bus output inderdaad hetzelfde werkt als Rosie. Maar zoals gezegd, je kunt waarschijnlijk gewoon zonder problemen direct op je mixer of audio interface inprikken. Moet je alleen de gain verder dichtdraaien dan bij een line level instrument.
 
Ik realiseer me dat ik de discussie wat gekaapt heb, omdat het onderwerp daarvan de Tape & Microsound Music skiff is. Daarom hier even terug naar dat systeem.

Ik telde gisteren eens op wat bij bijv. MusicStore de MN powered skiff en de modules los besteld zouden kosten, en kwam op ong. € 100 minder uit.

De Tape & Microsound Music set kost € 2.499. De losse delen opgeteld € 2.428 min € 28 pakketkorting, dus € 2.400) Alleen de Maths in zwart is blijkbaar niet los verkrijgbaar.

Op de Make Noise site staat bij 'includes' ook Voltage Controlled DSP (Digital Signal Processing). Is dat nog een apart 'element' in de set???
 
Op de Make Noise site staat bij 'includes' ook Voltage Controlled DSP (Digital Signal Processing). Is dat nog een apart 'element' in de set???
Nee, ik het is meer een feature in een module (Mimeophon). Ik denk dat je bij dit systeem ook een beetje extra betaald voor de zwarte edities van modules die niet los te krijgen zijn. En uiteraard zet Make Noise alle modules voor je in het systeem, dus je betaald voor hun tijd (uit ervaring weet ik dat je daar best wel even mee bezig kunt zijn). En ze zullen het dan ook nog eens in z'n geheel testen, dus dat zijn allemaal kosten die voortkomen uit uurloon voor het werk.
 
Nee, ik het is meer een feature in een module (Mimeophon). Ik denk dat je bij dit systeem ook een beetje extra betaald voor de zwarte edities van modules die niet los te krijgen zijn. En uiteraard zet Make Noise alle modules voor je in het systeem, dus je betaald voor hun tijd (uit ervaring weet ik dat je daar best wel even mee bezig kunt zijn). En ze zullen het dan ook nog eens in z'n geheel testen, dus dat zijn allemaal kosten die voortkomen uit uurloon voor het werk.

Enkel de Maths is niet in zwart leverbaar bij MST. En zelfs wanneer ze het systeem ook nog even testen vind ik het raar dat de prijs voor aankoop van een hele trits modules hoger is dan de som van de losse delen. De koper neemt zo tenslotte ook alles van een enkel merk af, dat beloond moeten worden, tenzij ze er een pesthekel aan hebben om meer te maken laten produceren, verpakken, verkopen etc.

Ik moest denken aan de Keuringdienst van Waarde vorige week: Tortillachips en Nachos chips, bleken qua samenstelling exact hetzelfde te zijn (en vermoedelijk ook fabrikant), maar de ene zak lag bij AH in het chipsrek en de andere in het rek met Mexicaanse producten. Mexicaans (exclusiever) was daarom ong. 20% duurder.

Ik denk dus dat er € 100 extra betaald wordt voor de doos met de naam Tape & Microsound Music System erop. Exact dezelfde verzameling losse modules is dan geen Tape & Microsound Music System :D
 
De koper neemt zo tenslotte ook alles van een enkel merk af, dat beloond moeten worden
Ja, dat zou mij ook logischer lijken. Het wordt nu misschien meer in de markt gezet als compleet en af instrument (met nog wat ruimte voor uitbreiding). Dus voor mensen die echt niets zelf willen/durven doen is het een oplossing. Maar zoals gezegd, ik vind de case te klein en de modulatiemogelijkeden wat te beperkt. Wil niet zeggen dat je er geen leuke dingen mee kunt doen!
 
ik heb alleen nog niks vets uit de qpas gehoord

De filter op zich valt mij ook wel een beetje tegen, maar het is toch wel weer iets bijzonders, je moet hem alleen anders benaderen.
Zodra je de outputs als feedback terugstuurt in de diverse ingangen gebeuren er hele bizarre dingen!
Luister maar eens naar dit voorbeeld:

 
De filter op zich valt mij ook wel een beetje tegen, maar het is toch wel weer iets bijzonders, je moet hem alleen anders benaderen.
Zodra je de outputs als feedback terugstuurt in de diverse ingangen gebeuren er hele bizarre dingen!
Luister maar eens naar dit voorbeeld:



das dan wel weer leipig ja. mss eens 2e handsje checken
 
Ik heb die case. Werkt op zich prima, maar ik vind het verder niet zo heel bijzonder.

Bedoel je dat de CV Bus in de 7U case niet zo bijzonder is, of het hele Tape & Microsound Music systeem? Of heb je het Black & Gold Shared System nog? [h=1][/h]
 
De filter op zich valt mij ook wel een beetje tegen, maar het is toch wel weer iets bijzonders, je moet hem alleen anders benaderen.
Zodra je de outputs als feedback terugstuurt in de diverse ingangen gebeuren er hele bizarre dingen!
Luister maar eens naar dit voorbeeld:



Dit klinkt wel erg lekker ....
 
Bedoel je dat de CV Bus in de 7U case niet zo bijzonder is, of het hele Tape & Microsound Music systeem? Of heb je het Black & Gold Shared System nog?

Ja sorry, had wat duidelijker moeten zijn. Ik had het over de bus, het werkt prima, maar elke andere mult werkt net zo goed. De input en output heb ik niet echt nodig, dus die voegen wat mij betreft weinig toe. Mocht je die wel nodig hebben, dan is het wel de kosten waard denk ik.
En ja, ik heb de B&G nog. Is een beest van een set, maar heb wel moeite met sommige modules zoals Morphaghene en Renee 2. Moet toch vaak weer even spieken hoe en wat en dat vind ik jammer als je net lekker bezig bent.
 
Ja sorry, had wat duidelijker moeten zijn. Ik had het over de bus, het werkt prima, maar elke andere mult werkt net zo goed. De input en output heb ik niet echt nodig, dus die voegen wat mij betreft weinig toe. Mocht je die wel nodig hebben, dan is het wel de kosten waard denk ik.
En ja, ik heb de B&G nog. Is een beest van een set, maar heb wel moeite met sommige modules zoals Morphaghene en Renee 2. Moet toch vaak weer even spieken hoe en wat en dat vind ik jammer als je net lekker bezig bent.

:okdan: In mijn geval zouden de ingebouwde multiples en Audio I (helaas mono)/O wel handig zijn, dat bespaart de aankoop van losse modules en wat ruimte in de al niet al te grote case. Misschien moet ik daar maar eens beginnen...

Zijn er trouwens ook EU winkels die Eurorack cases en modules verkopen en met Black Friday meedoen?
 
Back
Top