Make Noise Tape & Microsound Music

[h=1]Make Noise Tape & Microsound Music Machine, A Stereo Live-Sampling System On Steroids
Tape en Microsound Music Machine is een uniek stereo Eurorack Synthesizer-systeem waarmee je externe geluiden op een complexe manier kunt vastleggen en manipuleren.

tmmm-black-oct25-3000x2000-q100-1024x683.jpg
[/h] [h=4]Features[/h]
  • Voltage Controlled DSP (Digital Signal Processing)
  • Voltage Controlled Stereo Repeats and Halos: Mimeophon
  • Voltage Controlled Stereo Granularization: Morphagene
  • Complex Random Voltage Generator: Wogglebug
  • Dual analog control signal generator: MATHS
  • Signal Distribution and fan out: MULT
  • Voltage-controlled multi-mode multi-peak stereo filtering: QPAS
  • Stereo mixing and final outputs: XOH
  • 3U Skiff w/ power supply
  • Patch cables
  • Blanking panels as appropriate (selection may vary)
  • Total hp: 104 (Utilized hp: 94)
Make Noise Tape and Microsound Music Machine is available now for a special price of $2120 USD (retail value $2281 USD)

http://www.synthanatomy.com/2019/10...jGUpjNE-plRww2rt1N8iP2ToO6ypfTm1h3ZpnLYm8Ra50


 
Ziet er erg druk en complex uit. Niet wegelegd voor mij.
Het is ook een complex systeem. Ik heb alle modules die er in zitten en blijf nog elke dag leren. Maar het is wel wat anders dan de standaard subtractieve bakjes die je al zoveel ziet.

Ik denk dat ik in de resterende ruimte een Tempi zou plaatsen. Gebruik ik toch veel meer dan bv een X-Pan.
 
Wel een echt instrument waar je je hele leven nieuwe trucs mee kan uithalen, denk ik zo. En in een keer een set modules met een echt doel. Goed concept
 
Ik denk dat ik in de resterende ruimte een Tempi zou plaatsen. Gebruik ik toch veel meer dan bv een X-Pan.

Ik zat me dat al af te vragen en had een vermoeden dat jij wel een idee zou hebben.. :D

Ik had stiekem gehoopt op één groot 104HP paneel, zoals bij de Endorphin.es Shuttle. Bij zo'n complex systeem kun je je daarmee volledig op de modulaties richten i.p.v. op de modules (zoals Rob Hordijk onuitputtelijk bendadrukt).
 
Het is ook een complex systeem. Ik heb alle modules die er in zitten en blijf nog elke dag leren. Maar het is wel wat anders dan de standaard subtractieve bakjes die je al zoveel ziet.

Ik denk dat ik in de resterende ruimte een Tempi zou plaatsen. Gebruik ik toch veel meer dan bv een X-Pan.

Gebruik je toevallig ook een Make Noise case met zo'n CV Bus erin of heb je er ervaring mee?

Ik overweeg al even om een niet al te grote case te kopen, en ben vooral nieuwsgierig naar modules van o.a. Make Noise, Rossum en Instruo. De Make Noise 7U case zou qua ruimte voorlopig meer dan volstaan (ik heb een redelijk helder idee van welke kant ik op wil, en ook van wat ik niet in €-rack wil). Omdat ik ook een Audio In/ Out module nodig zou hebben, en die al in de MN case zit, samen met de CV Bus, trekt deze me wel aan. Maar het is wel € 650.
 
Vind de prijs net iets minder tof dan het idee.
 
nou ja concept, effe een 'systeem' om nog een kleine push op je 2 nieuwe en een paar oude modoelens te geven
maths heeft iedereen natuurliojk al :D
morphagene is te gek
mimeophon is echt heul dik
ik heb alleen nog niks vets uit de qpas gehoord
 
Ik had stiekem gehoopt op één groot 104HP paneel, zoals bij de Endorphin.es Shuttle. Bij zo'n complex systeem kun je je daarmee volledig op de modulaties richten i.p.v. op de modules (zoals Rob Hordijk onuitputtelijk bendadrukt).
Een soort mega 0-Coast? Je krijgt dan inderdaad wel meer het idee dat het één instrument is, niet een verzameling modules. Maar het maakt het ook minder flexibel, je kunt niet zomaar wat vervangen. Ik vind zelf de keuze van modules in dit systeem bv wel goed, maar kan nog wel wat extra gebruiken. Ik denk zelf dat je met 1 Maths en 1 Wogglebug in dit systeem toch al snel merkt dat dat best weinig is. Maths kan veel, maar ook weer niet heel veel tegelijkertijd. En Morphagene, QPAS en Mimeophon schreeuwen om modulatie...

Gebruik je toevallig ook een Make Noise case met zo'n CV Bus erin of heb je er ervaring mee?

Ik overweeg al even om een niet al te grote case te kopen, en ben vooral nieuwsgierig naar modules van o.a. Make Noise, Rossum en Instruo. De Make Noise 7U case zou qua ruimte voorlopig meer dan volstaan (ik heb een redelijk helder idee van welke kant ik op wil, en ook van wat ik niet in €-rack wil). Omdat ik ook een Audio In/ Out module nodig zou hebben, en die al in de MN case zit, samen met de CV Bus, trekt deze me wel aan. Maar het is wel € 650.
Nee, ik heb die CV bus zelf niet. Op zich wel een mooi ding, maar niks wat je niet met andere modules ook kunt. Ik zou zelf gewoon een 7U systeem kopen en de 1U rij met 1U modules vullen. Ik zou een Rosie en een Intellijel Buff Mult pakken, maar dat is mijn smaak. Output module heb je meestal ook niet persé nodig, maar ik vind het zelf wel handig (ik heb twee Rosies in mijn rack).
 
ik heb alleen nog niks vets uit de qpas gehoord
QPAS is toch wel gaaf hoor! Alleen geen filter met een heel uitgesproken eigen karakter, is een stuk subtieler. Maar het stereo effect is echt wel tof. En zeker in zo'n klein systeem (en met andere stereo modules) een heel flexibele en uitgebreide aanvulling.
 
misschien moet ik m toch s checken dan. ik vind het systeem ook een tikkie karig qua modulatie. varigate 4+ dr bij misschien, maar liever die shit in een groter systeem natuurlijk :D
 
...

Nee, ik heb die CV bus zelf niet. Op zich wel een mooi ding, maar niks wat je niet met andere modules ook kunt. Ik zou zelf gewoon een 7U systeem kopen en de 1U rij met 1U modules vullen. Ik zou een Rosie en een Intellijel Buff Mult pakken, maar dat is mijn smaak. Output module heb je meestal ook niet persé nodig, maar ik vind het zelf wel handig (ik heb twee Rosies in mijn rack).

Dank. Als ik het goed begrijp heeft de Rosie alleen de Line Out, geen Line In? Ook een Line Input, met voldoende gain om externe signalen de modular in te sturen, zou voor mij belangrijk zijn.

Goede kwaliteit modules voor external Audio In/Out zijn ook nogal aan de prijs. De CV Bus is ook handig, vandaar dat de MN 7U case me aantrekt.
 
Gebruik je toevallig ook een Make Noise case met zo'n CV Bus erin of heb je er ervaring mee?

Ik overweeg al even om een niet al te grote case te kopen, en ben vooral nieuwsgierig naar modules van o.a. Make Noise, Rossum en Instruo. De Make Noise 7U case zou qua ruimte voorlopig meer dan volstaan (ik heb een redelijk helder idee van welke kant ik op wil, en ook van wat ik niet in €-rack wil). Omdat ik ook een Audio In/ Out module nodig zou hebben, en die al in de MN case zit, samen met de CV Bus, trekt deze me wel aan. Maar het is wel € 650.

Ik heb de MakeNoise CV bus case, ik ben er heel tevreden over maar er is 1 ding waar je wel moet op letten, power!
Er is maar 1375mA / 12V beschikbaar, ikzelf heb er o.a. Morphagene en René 2 inzitten, met die 2 modules alleen ben je al 400mA kwijt, wat het erg moeilijk maakt om de rest van de case te vullen en onder de 1375mA te blijven. Als je ongeveer weet wat je erin wil maak je best even een setup op modulargrid zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
 
Ik heb de MakeNoise CV bus case, ik ben er heel tevreden over maar er is 1 ding waar je wel moet op letten, power!
Er is maar 1375mA / 12V beschikbaar, ikzelf heb er o.a. Morphagene en René 2 inzitten, met die 2 modules alleen ben je al 400mA kwijt, wat het erg moeilijk maakt om de rest van de case te vullen en onder de 1375mA te blijven. Als je ongeveer weet wat je erin wil maak je best even een setup op modulargrid zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Goede tip, die neem ik mee! :okdan:
 
Dank. Als ik het goed begrijp heeft de Rosie alleen de Line Out, geen Line In? Ook een Line Input, met voldoende gain om externe signalen de modular in te sturen, zou voor mij belangrijk zijn.

Goede kwaliteit modules voor external Audio In/Out zijn ook nogal aan de prijs. De CV Bus is ook handig, vandaar dat de MN 7U case me aantrekt.
Rosie heeft inderdaad alleen Line Out, geen In. Maar er zijn uiteraard meer oplossingen daarvoor. Als je niet persé voor grote jacks wil gaan en alleen een simpele pre-amp dan zou ik bv een Mutable Instruments Ears ofzo er in doen. Of als het om pedalen gaat is misschien AI Synthesis AI006 stompbox adapter iets, lekker klein.
Dat gezegd hebbende... de MN CV bus ziet er wel mooi uit. Dus als looks ook meetellen dan moet je misschien wél voor de MN case gaan. Mocht je power te kort komen kun je uiteraard altijd nog een uZeus bij plaatsen. Heb ik ook gedaan in een Doepfer case die niet genoeg power had. Betekent uiteraard wel weer 4HP die je niet voor iets anders kunt gebruiiken en een lelijke powerplug bovenop je systeem, maar het is een oplossing.
 
Rosie heeft inderdaad alleen Line Out, geen In. Maar er zijn uiteraard meer oplossingen daarvoor. Als je niet persé voor grote jacks wil gaan en alleen een simpele pre-amp dan zou ik bv een Mutable Instruments Ears ofzo er in doen. Of als het om pedalen gaat is misschien AI Synthesis AI006 stompbox adapter iets, lekker klein.
Dat gezegd hebbende... de MN CV bus ziet er wel mooi uit. Dus als looks ook meetellen dan moet je misschien wél voor de MN case gaan. Mocht je power te kort komen kun je uiteraard altijd nog een uZeus bij plaatsen. Heb ik ook gedaan in een Doepfer case die niet genoeg power had. Betekent uiteraard wel weer 4HP die je niet voor iets anders kunt gebruiiken en een lelijke powerplug bovenop je systeem, maar het is een oplossing.

:okdan: Ja, Ears zou inderdaad ook een optie zijn. Het zijn geen pedalen die ik van buitenaf in en uit de modular zou willen laten gaan.

Voor mij zou het bij Eurorack voornamelijk gaan om: het bewerken van bijv. field recordings, found footage, eigen samples ook van bijv. m'n hardware synths. Ik wil met zo'n rack vooral geluid van buitenaf via de Input in het Eurorack bewerken, om zo nieuwe sounds en phrases te maken. Die bewerkte sounds en phrases wil ik dan weer uit het Eurorack halen (bijv. als losse samples, niet als riedels van anderhalf uur) en daarmee, buiten het Eurorack, tracks en soundscapes maken. Een beetje gefocussed werken, met de bijzondere bewerkingsmogelijkheden keuzes maken, en dan tot een (min of meer) gestructureerd resultaat komen. Ik word dus gekieteld door de vele nieuwe en interessante mogelijkheden die Eurorack biedt voor het uit elkaar trekken, bewerken en herschikken van geluid.

Het priegelige aspect van het Eurorack formaat en de cable clutter staan me tegen, maar je vindt nergens anders zoveel nieuwe mogelijkheden. Ik gebruik geen software bij het muziekmaken en wil dat ook niet. Wanneer veel van de spannende Eurorack modules ook in 5U formaat te koop zouden zijn was mijn keuze snel gemaakt. Maar dat is niet het geval. 5U blijft voor het overgrote deel hangen in op de de oude Moogs gebaseerde modules. De functionaliteit en overvloed aan mogelijkheden in hardware biedt alleen Eurorack. Dan is het kiezen tussen Eurorack modular of geen toegang tot de mogelijkheden.

Het bronmateriaal kan natuurlijk ook uit het Eurorack zelf komen, maar ik niet zal focussen op het in het rack stoppen van de zoveelste Moog-achtige filtermodule of Korg-achtige oscillator en voor bijv. wavetable achtige dingen vind ik de Hydrasynh 1000x aantrekkelijker. Ook in urenlange semi-random sequences ligt mijn interesse niet.

Ik heb een jaar of tien geleden een klein Eurorack setje gehad met modules van de vroege Eurorack fabrikanten (o.m. LiveWire, Harvestman, FoH) en dat weer weggedaan omdat het gepriegel en genoodel me niet beviel. Ieder z'n meug natuurlijk. Maar nu is er zoveel aan unieke nieuwe bewerkingsmogelijkheden in het formaat dat ik nu concreter toepassingsmogelijkheden zie.

Als ik nú een case, bijv. zo'n redelijk compacte Make Noise 7U, voor mezelf zou kunnen gaan vullen dan denk ik op dit moment in deze richting: Rossum Morpheus (veel filters), Assimil8tor, de Instruo Cs-L en (de aangekondigde) Arbhar en Instruo Lúbadh en een groot deel van de modules die nu ook in het Make Noise Tape and Microsound Music systeem komen te zitten. Vaak zijn dit ook wat grotere modules, goed gespatieerd, waardoor je (hopelijk) niet na het inprikken van twee veters eigenlijk al niets meer kunt zien. En dan natuurlijk de mults, mixers en vca's. 8) Voor drumsounds, vintage analoge synth sounds en recht door zee sampling gebruik ik liever groot formaat hardware. Samengevat: bijzondere filter constellaties, granulair, West Coast synthesis e.d. Dat wat ik niet in hardware heb, of wat nog betaalbare grote hardware niet kan.

Het is een luxe probleem dat er nu al zo idioot veel modules te koop zijn, vaak met zoveel gecombineerde functionaliteit (en onnavolgbare benamingen die je juist níet op het spoor van de gezochte module brengen) dat je in no-time weer helemaal afdwaalt. Ik merk nu al dat ik zelfs met het oriënteren op de meest geschikte kast en een Audio I/O module al dagen kwijt kan zijn.

Dus alle verdere concrete tips m.b.t. wat ik van plan ben te gaan doen met zo'n systeempje is meer dan welkom!
 
Laatst gewijzigd:
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met het Eurorack formaar qua grootte. Knoppen enzo zijn toch min of meer even groot als op gewone synths. Kabel management is idd wel een dingetje, maar in de praktijk stoor ik me niet aan de cable clutter, soms alleen een beetje onhandig. Maar de balans slaat toch vooral door naar speelbaarheid. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe dicht je op je systeem zit om mee te werken. Ik heb 15U en zit overal vrijwel met m'n neus bovenop, dat maakt de bediening wel zo fijn. Een 7U case lijkt me ook een prima formaat. Maar dat power verhaal wordt wel een issue als ik het lijstje lees van modules die je op het oog hebt. Dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Ik vind het zelf prettig om voornamelijk modules van 1 fabricant te hebben. Enerzijds omdat je dan weet dat het met CV goed met elkaar samenwerkt. Anderzijds omdat je GAS dan onderdrukt wordt. Ik ben de laatste maanden niet meer bezig met wat er allemaal voor leuke nieuwe dingen op de markt komen, want ik ken mezelf: dan wil ik het hebben. Waar ik ook op zou letten is de verhouding geluidsbronnen/effectmodules en modulatie. Tenzij je modulaties ook uit andere bronnen komen (bv Beatstep of DAW) dan zou ik iig er voor zorgen dat minimaal de helft van je setup modulatie bronnen en mixers, VCA's ed zijn. Anders heb je hele spectaculaire modules de door een gebrek aan modulatie te statisch blijven klinken.

Ik gebruik mijn Eurorack ook zoals jij voor ogen hebt, als een instrument dat iets anders kan dan een standaard subtractieve synth/drumdoos nadoen. Ik heb in het begin gekozen om daar juist voor te gaan, maar ben daar gaanderweg van teruggekomen. Juist het experimentele karakter is leuk aan Eurorack.
Waar je ook een beetje over na moet denk en (en eerlijk naar jezelf toe moet zijn ;-)) is of modules met menu's wel iets voor je zijn. Vaak zijn die minder hands-on en moet je er echt voor gaan zitten om die uit te pluizen. Als je dan niet dagdagelijks er mee bezig bent dan kan het zijn dat je opgebouwde kennis de week erna weer weggezakt is. Die Rossum modules lijken me bv best menu-intensief, maar kan me vergissen. In het Make Noise universum merk ik bv dat ik eerder mijn Phonogene gebruik dan mijn Morphagene. Gewoon, omdat Phonogene geen (of weinig) toetsencombi's kent die ik uit mijn hoofd moet weten. En hij klinkt ook minder netjes, maar dat is een ander verhaal.
 
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met het Eurorack formaar qua grootte. Knoppen enzo zijn toch min of meer even groot als op gewone synths. Kabel management is idd wel een dingetje, maar in de praktijk stoor ik me niet aan de cable clutter, soms alleen een beetje onhandig. Maar de balans slaat toch vooral door naar speelbaarheid. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe dicht je op je systeem zit om mee te werken. Ik heb 15U en zit overal vrijwel met m'n neus bovenop, dat maakt de bediening wel zo fijn. Een 7U case lijkt me ook een prima formaat. Maar dat power verhaal wordt wel een issue als ik het lijstje lees van modules die je op het oog hebt. Dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Ik vind het zelf prettig om voornamelijk modules van 1 fabricant te hebben. Enerzijds omdat je dan weet dat het met CV goed met elkaar samenwerkt. Anderzijds omdat je GAS dan onderdrukt wordt. Ik ben de laatste maanden niet meer bezig met wat er allemaal voor leuke nieuwe dingen op de markt komen, want ik ken mezelf: dan wil ik het hebben. Waar ik ook op zou letten is de verhouding geluidsbronnen/effectmodules en modulatie. Tenzij je modulaties ook uit andere bronnen komen (bv Beatstep of DAW) dan zou ik iig er voor zorgen dat minimaal de helft van je setup modulatie bronnen en mixers, VCA's ed zijn. Anders heb je hele spectaculaire modules de door een gebrek aan modulatie te statisch blijven klinken.

Ik gebruik mijn Eurorack ook zoals jij voor ogen hebt, als een instrument dat iets anders kan dan een standaard subtractieve synth/drumdoos nadoen. Ik heb in het begin gekozen om daar juist voor te gaan, maar ben daar gaanderweg van teruggekomen. Juist het experimentele karakter is leuk aan Eurorack.
Waar je ook een beetje over na moet denk en (en eerlijk naar jezelf toe moet zijn ;-)) is of modules met menu's wel iets voor je zijn. Vaak zijn die minder hands-on en moet je er echt voor gaan zitten om die uit te pluizen. Als je dan niet dagdagelijks er mee bezig bent dan kan het zijn dat je opgebouwde kennis de week erna weer weggezakt is. Die Rossum modules lijken me bv best menu-intensief, maar kan me vergissen. In het Make Noise universum merk ik bv dat ik eerder mijn Phonogene gebruik dan mijn Morphagene. Gewoon, omdat Phonogene geen (of weinig) toetsencombi's kent die ik uit mijn hoofd moet weten. En hij klinkt ook minder netjes, maar dat is een ander verhaal.

Hmmm, de spacing tussen de knoppen en faders e.d. op mijn resterende hardware synths is gelukkig toch vaak wat ruimer dan op veel Eurorack modules. (Ik heb geen Volca's of modules uit de Roland kabouter series) En van kabels op of over het paneel komen dan eigenlijk nooit voor. Maar goed, dat is natuurlijk eigen aan Eurorack, en mede daarom wil ik niet alles in Eurorack, want ik wil niet de hele dag voor zo'n koffer hangen ;) maar proberen gericht iets voor te bereiden, dat in de Input stoppen, bewerken, en dan er snel weer uit. Al kan ik me ook voorstellen dat dat zoals je aangeeft in de praktijk verandert wanneer je er helemaal in glijdt en onderweg steeds weer iets nieuws ontdekt.

Ik heb op Modulargrid het eerder geplaatste lijstje met modules ingevoerd en dan trekt de ingebouwde voeding het inderdaad al niet allemaal, dus bijv. een extra uZeus zou dan meteen ook nodig zijn. Wat veel vervelender is: de case is al bij aanvang te klein om de set modules + de Make Noise modules, modulatie en utilities er ook nog in te doen :duivels: Dan kan ik eigenlijk deze case nu al schrappen... Jammer, want naast dat ik'm ook wel mooi vind, zou die Input/ CV strip meteen goed van pas komen en door de slimme plaatsing van de CV points ook wat cable clutter over de modules schelen. Jammer dat er geen grotere versie van is, een met een ook wat ruimer bemeten stroomvoorziening.

Wat betreft de menu's en het onthouden van toetsencombi's betreft heb je zeker gelijk. Ik heb daarbij ook nog een geheugen als een zeef voor dit soort dingen, waardoor menu's en toetsencombi's al snel irritant worden. De E-mu Morpheus 19" module was op papier ook geweldig, alleen op dat kleine tekstschermpje door de menu's rollen en vervolgens editten vond ik een ramp. Deze Rossum Morpheus heeft ook menu's, maar er zitten ook al 300, vaak voor mij heel interessante, preset filtermodellen in, en er is daarnaast ruimte om nog 700 variaties of eigen filtermodellen op te slaan. Het schermpje is ook nog eens zeer informatief. Ik zie deze dan ook vooral als een uitgebreide filterbank, en zeker ook weer erg interessant voor gebruik met externe sounds.

Van problemen met CV signalen tussen modules van verschillende fabrikanten was ik nog niet eens op de hoogte. En ik vind het ook erg lastig om in te schatten hoeveel modulatie bronnen, mixers, VCA's ik daadwerkelijk voor zinnig gebruik van de leukere modules nodig zou hebben, op z'n minst om voorlopig goed mee uit de voeten te kunnen. Ik zou alleen al daarom misschien beter toch eens een min of meer vergelijkbaar systeem in het echt moeten kunnen bekijken, en het gebruikt zien worden. Op papier of scherm/ in het hoofd is dat toch lastig helder te krijgen (voor mij althans.)

Veel erg bruikbare tips en opmerkingen, erg fijn :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Van problemen met CV signalen tussen modules van verschillende fabrikanten was ik nog niet eens op de hoogte. En ik vind het ook erg lastig om in te schatten hoeveel modulatie bronnen, mixers, VCA's ik daadwerkelijk voor zinnig gebruik van de leukere modules nodig zou hebben, op z'n minst om voorlopig goed mee uit de voeten te kunnen. Ik zou alleen al daarom misschien beter toch eens een min of meer vergelijkbaar systeem in het echt moeten kunnen bekijken, en het gebruikt zien worden. Op papier of scherm/ in het hoofd is dat toch lastig helder te krijgen (voor mij althans.)
Misschien bracht ik het wat gechargeerd, "problemen" is misschien niet het juiste woord. Maar niet alle fabrikanten gebruiken dezelfde standaard. Waar Make Noise bv 8V outputs heeft op modules die envelopes kunnen genereren hebben andere fabrikanten bv maar 5V bij hun EG's. Dat betekent dat als je bv met zo'n 5V EG een filter wil moduleren die 8V verwacht dat je nooit via CV de volledige range kunt benutten. In de praktijk valt het wel mee, maar als je veel of meer van 1 fabrikant kiest heb je dat issue minder of niet. Dus het kan iig geen kwaad om de specs van de verschillende modules even tegen elkaar aan te houden.

En ja, op ModularGrid iets in elkaar zetten of met een echt apparaat spelen is toch een wereld van verschil. Vandaar dat een vaakgehoord advies is om langzaam aan op te bouwen. Dan weet je wat voor module je mist. Ik heb dat zelf niet gedaan, maar dat betekent dat ik ook geen enkele module heb die ik in het begin heb gekocht. Ik heb er dus wel wat geld op toegelegd. Aan de andere kant, dat is gemiddeld €20,- ofzo per maand over de tijd dat ik met het modulaire spul bezig ben, dus dat blijft dan nog steeds te overzien. Ik ken hobbies die duurder zijn... :engel: Het is min of meer leergeld. Een kleine waarschuwing daarbij; de tijden dat je 2e hands een module kocht en die voor dezelfde prijs door kon verkopen als je het niks vond zijn wel een beetje voorbij. De markt is wat meer verzadigd geraakt, dus 2e hands items verkopen minder snel, tenzij het populaire (nieuwe) modules zijn (of je de prijs naar beneden gooit). Dus oriënteer je goed vooraf!
 
Back
Top