Roland AE-01 Aerophone Mini 299 euro

Zag hem hier nog niet voorbij komen. 299 euro.
https://www.roland.com/nl/products/aerophone_mini/
aerophone_mini_main.jpg

 
Waarom niet? Het is een controller met een elektronische, digitale klankbron.

Inderdaad, vooral door deze toevoeging op de pagina van Roland:

De Aerophone mini ondersteunt draadloze MIDI via Bluetooth.
1 van de eerste interessante toepassingen die me te binnen schoot leek me bv de Respiro software:
https://www.synthforum.nl/forum/alge...menten-en-meer

Ik kan zelf niet veel met blaas instrumenten (behalve een kazoo) maar er zullen allicht SF leden zijn die dit wel interssant vinden. Ik vraag me alleen af wat de latency van MIDI over Bluetooth is en of het dan wel goed speelbaar blijft.
 
Waarom niet? Het is een controller met een elektronische, digitale klankbron.

Nouja ik heb er verder ook geen problemen mee hoor, maar is dit echt een synth? Een digitale klankbron is niet per definitie een synth..

Of gaan we nu ook alle elektronische drumstellen posten?
 
Op de voorkant van het forum valt te lezen: "Synthforum is dé online plaats waar je terecht kunt voor kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur." Dat is best een ruime definitie en daar past deze Roland in, denk ik. Manic heeft wel een punt over elektronische drumstellen, want die passen eigenlijk ook binnen deze omschrijving.
 
Geinig ding en ook betaalbaar als 'instap blaascontrole'. Ik ben er alleen nog niet achter hoe je dit ding instelt zonder smartphone. Iemand een idee?
 
hoe je dit ding instelt zonder smartphone

Handleiding is hier te vinden. Zonder smartphone is het wat beperkt, kennelijk heb je dan maar 6 klanken om uit te kiezen.

Het lijkt me een leuk ding, heb ervaring met de al genoemde blokfluit, al is dat wel heel lang geleden. Maar misschien sowieso niet zo moeilijk om al redelijk snel een stukje erop te kunnen spelen.
 
Nouja ik heb er verder ook geen problemen mee hoor, maar is dit echt een synth? Een digitale klankbron is niet per definitie een synth..

Of gaan we nu ook alle elektronische drumstellen posten?

Ik vind het prima aangezien er veel drumkits zijn met modules die ook synthese en klankbewerkingsmogelijkheden bieden.
Het zou vreemd zijn als een drumcomputer hier ineens moet worden genegeerd alleen maar omdat de inputmethode anders is dan die van een drumbrute of een Nord Drum oid. Die je trouwens ook kunt aansturen met drumpads van een electronische drumkit.
 
Handleiding is hier te vinden. Zonder smartphone is het wat beperkt, kennelijk heb je dan maar 6 klanken om uit te kiezen.

Dank je voor de link! Mocht ik er ooit een willen, dan is dat puur als MIDI-controller en daar lees ik in de handleiding nou net niets over. Er wordt alleen een keer de term 'Bluetooth MIDI' gebruikt, maar zonder verdere informatie.

Op de productpagina staat daarentegen een foto van een smartphonescherm met parameters als 'Breath curve', 'CC type' en 'Breath MIDI out parameter 1 en 2'. Daar begint het interessant te worden.

Ik vrees dat deze Aerophone mini zonder smartphone daarmee simpelweg niet echt bruikbaar is als Standalone midi-controller. Software of drivers voor op een PC of Mac zijn er blijkbaar niet voor.

Dus nee, Manic heeft gelijk, 't hoort hier niet thuis, het is maar kinderspeelgoed 8o)
 
Ik vrees dat deze Aerophone mini zonder smartphone daarmee simpelweg niet echt bruikbaar is als Standalone midi-controller. Software of drivers voor op een PC of Mac zijn er blijkbaar niet voor.

De AE-05 blijkbaar ook niet, maar de AE-10 heeft USB voor MIDI. Maar ja, die kost ook aardig meer. :(
 
Zit er nou geen standaard midi uitgang op? Dat is wel jammer. Midi over Bluetooth lijkt mij niks qua latency. Maar ik ben geen Bluetooth expert.

Verder weer veel mierengeneuk of het hier thuishoort.
 
Ik ben wel geïnteresseerd in dit soort instrumenten. Nu stuur ik mijn Yamaha VL-7 en EX-5 synthesizers aan met een breathcontroller, wielen en pedalen. Dat is minder intuïtief dan met een speciaal daarvoor gemaakt blaasinstrument. Jammer dat de grote Aerophone niet de vingerzetting van een blokfluit heeft, want die is denk ik gemakkelijker aan te leren dan die van een saxofoon.
 
Ik vrees dat deze Aerophone mini zonder smartphone daarmee simpelweg niet echt bruikbaar is als Standalone midi-controller.

Nou ja, dan gebruik je toch gewoon een smartphone :eureka:

Zit er nou geen standaard midi uitgang op? Dat is wel jammer. Midi over Bluetooth lijkt mij niks qua latency. Maar ik ben geen Bluetooth expert.

Verder weer veel mierengeneuk of het hier thuishoort.

Bluetooth wordt onder andere ook gebruikt voor game controllers, dus latency is niet echt een issue. Bluetooth toetsenborden en muizen voelen ook 'instant'.
 
Toch jammer dat ze niet voor een ontwerp zoals die van de dwarsfluit zijn gegaan. Is toch wat eleganter ofzo. Alsof je thee drinkt met je pink in de lucht.
 
Back
Top