SYNTRX - Synthi AKS inspired analogue synth by EricaSynths

When it comes to standalone instruments, we think, one of most encouraging instruments in experimental music was Synthi AKS, so we teamed up with engineers from Riga Technical University to develop a synthesizer with a user interface inspired by Synthi AKS.

https://www.ericasynths.lv/news/syntrx/

SYNTHRX-1.jpg.840x560_q85_smart.jpg
 
Fucking hell wat vet. En slim met die matrix zo, hoewel wel iets minder gebruiksvriendelijk misschien...
 
imited run of SYNTRX will be available at the end of 2019 priced at 2500EUR (VAT excluded)
 
Ik wacht toch wel lekker op de Behringer, die komt er misschien wel voor een €500...2020...2021...we zien wel op de Pre-Namm.
 
Zo, nou zal de prijs van 'echte' AKS'en wel enorm kelderen zoals het bij de 808, 101, 909 en juno 60 enzo is gegaan nadat ze gekloond zijn geworden...:P
 
Leuk ding, hopelijk gaan ze nog een betere joystick er op zetten, de laatste batches Synthi A's hebben een prima joystick, maar dit is een heel cheap dingetje.

Zou ook mooi zijn als de originele Cliff K1 knoppen er ook op passen zonder dat het afbreuk doet aan de layout, d'r zijn nog wel wat knoppen in omloop.
 
Zo, nou zal de prijs van 'echte' AKS'en wel enorm kelderen zoals het bij de 808, 101, 909 en juno 60 enzo is gegaan nadat ze gekloond zijn geworden

Vast niet, deze worden al 30 jaar gekloond en de prijzen gaan alleen maar omhoog. 8)
 
Ah dus ze mikken op impulsaankopen en 2k5 uit je zakken te laten verdwijnen voor iets dat absoluut niets te maken heeft met de Synthi.
 
Tja, het blijft een van de weinige klassieke jaren '70 synths die nog niet gekloond is voor de grote markt (op een paar lastig te verkrijgen machines na). Aan de ene kant jammer dat niet exact de electronica is gekopieerd, aan de andere kant wel fijn dat er nu een iets goedkoper alternatief is. Hij ondersteunt Midi en heeft een patch geheugen (dat laatste is eigenlijk wel heel erg hard nodig hoor!). Sluit er een Arturia Keystep op aan, toets de juiste sequentie in, zet het tempo op 300 en gaan met die banaan qua 'On The Run' van Pink Floyd. Als Behringer een versie maakt kan ik 'm misschien betalen.
 
Ik ben benieuwd hoe die gaat klinken. Maarrrr..:
SYNTRX [sintrex] is developed from scratch all analogue synthesizer (no part of schematics is cloned from Synthi AKS) with digitally controlled patch matrix.
Voor de mensen die een Synthi clone verwachten weet ik niet of dat goed nieuws is. Als hij alleen maar geinspireerd is op, dan kan hij dus ook volledig anders klinken en alleen bv de bediening enigzins gemeen hebben? Bij de Synthi is een deel van hoe die klinkt (voorzever ik weet) ook de unbuffered matrix, hier is dat een gebufferde digitale. Maar goed, wellicht heeft hij wel zijn eigen mooie karakter, dan is het nog steeds een mooie aanvulling! Ik zou inderdaad ook wel direct de knoppen vervangen door Cliff knoppen, die er op zitten zijn m.i. niet heel erg fraai.
 
Snap niet helemaal waarom de fabrikant bij de aankondiging zelf geen goede demo laat zien. Voor 2500 euries (ex btw) moet het trouwens ook wel wat kunnen.
 
Ik heb er gisteren een paar sessies mee mogen doen. Toen ik opmerkte dat de filter erg naar Erica klonk, bevestigde Girts dat dat klopte. De filter is nog niet af dus in het prototype zit zolang nog één van hun filters. Verder een prachtig instrument, mooi eigen geluid en een zee van mogelijkheden. Je zou 'm vooral qua interface een hedendaagse doorontwikkeling van de Synthi kunnen noemen.
 
Hmm, en deze dan? :erm:
12 mei 2018 - Digitana has announced that the FSOL – Digitana SX-1, a standalone synth expander module, based around the Synthi AKS KS Expander will be ...

Alles wat oud is wordt ooit weer nieuw! Geen idee wie dat ook alweer ooit gezegd heeft, maar 'tis waar zo lijkt het.
 
Hmm, en deze dan? :erm: [ FSOL – Digitana SX-1 ]

Kijk hier, ze schrijven: "We are now taking deposits on the next run of 25 units – £150.00 – Please note that build on this run is currently unlikely to commence before late 2020"
 
Back
Top