Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 276
Last edited by a moderator:
Heb ook niet de ruimte om hardware synth's te stapelen.Moet daarin snoeien,en ja de CPU power,volgend komt daar verandering dus op dat vlak moet ik daar niet meer over inzitten.
Ja,die gratis softsynth dat moet ik dan eens nakijken,want dan zou het spijtig zijn,je had RC zo een beetje gratis op die manier.
 
En wie heeft een synth 10 jaar bij zich,in welke staat?

Als ik vandaag deze Roland van 2500 euro koop, en ik gebruik het zonder rare dingen ermee te doen, dan mag ik verwachten dat ie over 10 jaar nog in prima staat is. Toch?
 
Als ik vandaag deze Roland van 2500 euro koop, en ik gebruik het zonder rare dingen ermee te doen, dan mag ik verwachten dat ie over 10 jaar nog in prima staat is. Toch?

Ja,zelfs na 100 jaar op die basis.Maar heb in de begin periode(het ontstaan van Roland)bij Roland gewerkt.Daar zijn zeer veel demo synth's van een paar maand teruggekomen in staat van ontbinding.
 
Die minitoetsen is dan heel jammer, denk toch dat ik maar doorspaar voor de X
 
Die minitoetsen is dan heel jammer, denk toch dat ik maar doorspaar voor de X

Zelfs op een Roland synth van € 1.500 krijg je nu al van die kaboutertoetsen, kleuterwieltjes voor pitch en mod en een priegeldisplay voor zo'n diepe synthengine.

Loopop heeft zeker geen kolenscheppen aan zijn armen, en dat keyboard ziet er zelfs bij hem als speelgoed uit.

Als je daarentegen naar die nieuwe Fantoms kijkt zit juist daar wel een enorm scherm in. En die Fantoms worden vooral als presetbakken gebruikt.
 
Ik was echt van plan om voor de JP-Xm te gaan omdat ik nog nooit een Roland synth heb gehad in m'n set... maar uiteindelijk is het de Waldorf Quantum geworden, ik miste m'n microwave's iets te veel :D
Als Roland nou eens z'n huiswerk had gedaan dan zou het anders geweest zijn.
 
Wat bedoel je precies met huiswerk had gedaan? Volgens mij zijn er genoeg mensen die deze synth leuk vinden en gaan kopen. Je kan het nooit voor iedereen goed doen natuurlijk....

Het is meer een preset synth. De UI is niet optimaal voor sound design en dan nog details zoals waarom bijv. geen oled display en dan groter met meer encoders en parameter page toetsen. Ook 'less is more' door meer focus op synthese en geen rompler zooi zoals de XV-5080 en RD piano's. En waarschijnlijk zijn de TR-808, TR-909 en CR-78 ook gewoon samples.
 
ben toch erg gecharmeerd van de Xm , zou op zich liever voor de X gaan, maar zit er sterk aan te denken om mijn Virus Polar Ti te verkopen en de Xm daarvoor in de plaats te nemen. Qua afmetingen redelijk gelijk.
Ben nu veel met SynthWave bezig en daar zou de Xm beter in passen dan de Virus verwacht ik.
 
Er is een update voor de Jupiter-Xm:


[ Ver.1.10 ] JAN 2020
  • The ZEN-Core Tone Import function is supported (MENU > UTILITY > IMPORT TONE).
  • SYSTEM > AGING parameters were organized and added.
  • The STEP EDIT function supports the TR-REC input method.
    Also, a pattern created using STEP EDIT can now be played as part of an arpeggio immediately after exiting STEP EDIT.
  • A Keyboard Input Range was added to I-ARPEGGIO. A lead can be played with the right-hand while playing an arpeggio with the left.
  • Interlinking with Apple MainStage is supported.
  • AIRA LINK is supported.
    Audio and MIDI connections to the AIRA MIXER MX-1 can be made using a single USB cable.
  • An Arp Sync function was added to I-ARPEGGIO (MENU > SYSTEM > ARPEGGIO).
    Playing with I-ARPEGGIO's beat or measures synced to an external sequencer is now possible.
  • Drive Sw, Part Level, and AGE were added to controller assignments for SL1, SL2, and the like.
  • The functionality of the [1] through [10] buttons can now be customized when in the PART mode.
  • PITCH, FILTER, and AMP settings for ENVELOPE and LFO can now each be made independently using the panel even during tone play for models other than JUPITER, JUNO, JX, and SH.
  • It is now possible to change the MODEL and CATEGORY by direct cursor movement using the cursor buttons at the MODEL BANK screen.
  • It is now possible to switch TRANSPOSE ON or OFF using the TRANSPOSE button.
  • TONEs were added.
  • Some SCENE settings were changed to support new parameters.
Bug Fixes
The following bugs were fixed.
  • SCENE COMMON > VOICE RSRV failed to function.
  • When multiple categories have been arranged using MODEL BUTTON ASSIGN, only the first category is selectable (version 1.03).
  • The screen sometimes changes to the wrong display when a control is operated while holding down the [ SHIFT ] button.
  • Other minor bugs.
 
Vooral die Zen core import is interessant,dus hoop dat er heel wat soundbanken te downloaden zijn in de toekomst.Een welgekome uitbreiding!
 
Klinkt inderdaad interessant, ik vind vooral de TR-REC input een fijne toevoeging.

Ik ben benieuwd of we op de NAMM eindelijk eens iets gaan zien van de Jupiter-X en of er nieuwe modellen voor de Jupiters worden aangekondigd.
Ik krijg steeds meer zin in de X.
 
Nieuwe video waarin Paolo van Synthmania de modellen in de Xm vergelijkt met de real deal, komt redelijk dicht in de buurt!

(vergelijking begint op minuut 11:50)

Raar genoeg vond ik dat de XV5080 het meeste verschilt qua klank terwijl ze beide digitaal zijn. Verschil in effecten en sample rate?
 
Durf wedden dat bij een blind test er weinigen weten of het de X is of de JP bij die Jupiter-8 test.
 
Back
Top