Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 273
Last edited by a moderator:
Ok, ZEN-core.
Roland’s ZEN-Core sound engine isn’t a straight virtual analog system, instead using mixture of PCM samples and virtual analog modelling. It’s a similar in principle to the company’s D-50 digital synth released in the late ’80s, but the ZEN-Core engine is more advanced and features presets that emulate Roland classics like the TR-808, TR-909, JUNO-106 and SH-101.
https://www.factmag.com/2019/09/05/roland-mc-707-mc-101-groovebox-announced/

Wel vaag dat ze van ACB afstappen.
 
Kennelijk is ACB te processorintensief voor het aantal stemmen dat Roland wil bieden. ACB was voor mij wel de eerste technologie die kon wedijveren met analoog. Ik hoorde geen hinderlijke verschillen. Nu gaan ze kort door de bocht gezegd weer terug naar halverwege de jaren tachtig, alleen met meer rekenkracht. Daar zit ik niet op te wachten met de emulaties die ze nu aanbieden.
 
Nog altijd tevreden van mijn system 8, en laten we dan gewoon maar stellen dat ACB veel beter is dan die ZEN-Core, dan heb ik minder de neiging om die Xm erbij te halen ;-). Maar effe serieus, het wordt wel allemaal wat onduidelijk zo. Blijkbaar geven ze aan in hun filmpjes dat ACB niet gedaan is, dus ben eens benieuwd of er nog iets komt voor de system 8. En hoe zit het dan met de cloud versies, ook al niet meer goed te volgen...
 
Nee, ACB is modeling/emulatie op componentniveau (volgens de marketingpraat in elk geval) zonder samples. ZEN zit schijnbaar dichterbij de LA synthese met combi PCM samples en VA.
 
Nee, ACB is modeling/emulatie op componentniveau (volgens de marketingpraat in elk geval) zonder samples. ZEN zit schijnbaar dichterbij de LA synthese met combi PCM samples en VA.

Dank! Ik las die zin blijkbaar verkeerd.
 
Dan hebben ze ook nog iets dat DCB heet, Digital Circuit Behaviour ... wat ze gebruikten voor de Boutique versie van de D-50. Maar ik weet niet precies wat ik me daarbij voor moet stellen.
 
Dan hebben ze ook nog iets dat DCB heet, Digital Circuit Behaviour ... wat ze gebruikten voor de Boutique versie van de D-50. Maar ik weet niet precies wat ik me daarbij voor moet stellen.

Ik ga er van uit,dat er random element/generatoren inzitten in het algo die zorgen voor kleine constante wijzigingen van sound-generatie en/of sturings parameters.
 
Ik vermoed dat het dan een sample-based engine is maar dat ze dan wel de D/A converters en versterker van het origineel hebben gemodeled of zoiets.
 
Daar zijn de berichten erg tegenstrijdig over.
David Åhlund lult er een beetje omheen en op andere fora en FB lees ik tegengestelde beweringen.
De i-Arpeggiator lijkt wel een soort van step edit mogelijkheid te hebben, maar hoe dat dan precies zit wordt niet duidelijk.

Ik vind Roland in dezen ook uitblinken in vaagheid.
Alle aandacht lijkt gericht op de Fantom en grooveboxen, maar over de beide Jupiters valt weinig te vinden.
 
De i-Arpeggiator lijkt wel een soort van step edit mogelijkheid te hebben, maar hoe dat dan precies zit wordt niet duidelijk.

Naja, bij roland proberen ze wel uit te leggen, maar of je er iets van begrijpt... :D

De I-Arpeggio van de JUPITER-Xm is een next-gen arpeggiator. Hij gebruikt artificiële intelligentie om je te begeleiden én te inspireren. De I-Arpeggio neemt je input - noten, ritmes, frasen - en creëert er complementaire drumpartijen, baslijnen, akkoorden en arpeggio's mee. Hij werkt simultaan op elk van de vijf parts van de JUPITER-X. En je kunt de gegenereerde patronen aanpassen en zelfs exporteren naar je DAW. Dit zijn geen statische achtergrondtracks, maar intelligent gegenereerde beats en frasen die live optredens met energie injecteren en afrekenen met writer's block.
 
Als die AI nu ook zelf de melodieen verzint zet je gewoon dat ding op een podium en kun je zelf lekker backstage chillen met je groupies.
 
Duidelijk! Bedankt! ;)

Enigszins frustrerend is het wel.
De enige apparaten waar ik potentieel koper van kan zou kunnen zijn doen ze zo vaag over.
Hup die handleidingen online en wat demo's!
 
Back
Top