One Native

Kopen of niet, jouw keuze, niks mis mee.

Maar dat is het dus precies niet :P, tis huren/leasen, in het begin kon je bij bv Roland cloud nog iets je eigendom maken na een jaartje subscription, maar dat is volgens mij nu ook afgeschaft. Maw als je besluit er mee te stoppen, dan heb je dus nix meer.... Maar goed, ik loop misschien op de zaken vooruit, een uniform platform betekent niet automatisch gelijk alles in de cloud (maar dat lees ik er tussen de regels zo wel enigszins door!).
 
Eerlijk gezegd vind ik al een aantal jaar dat het Komplete-concept zijn beste tijd heeft gehad. Komplete wordt elke keer weer groter en meer, meer, meer. Veel te veel producten die je niet gebruikt. Om die reden heb ik zelf nooit geüpgraded. Een nieuwe aanpak lijkt me een verstandige zet van NI. Welke vorm dat nieuwe platform krijgt, is me op basis van dit artikel niet duidelijk. Hopelijk hebben ze meegekeken naar het recente debacle van Plugin Alliance en gaan ze het slimmer aanpakken dan hun conculega's.
 
Maar dat is het dus precies niet :P, tis huren/leasen
Het is huren/leasen op het moment dat je online activatie nodig hebt.

in het begin kon je bij bv Roland cloud nog iets je eigendom maken na een jaartje subscription, maar dat is volgens mij nu ook afgeschaft.
Het perverse is dat software nooit je eigendom is. Je mag het niet aanpassen; je koopt altijd een licentie.

Dat je het in een donker kamertje kunt draaien zonder dat er iemand over je schouder meekijkt, da's nog steeds niet "eigendom".

Maw als je besluit er mee te stoppen, dan heb je dus nix meer.... Maar goed, ik loop misschien op de zaken vooruit, een uniform platform betekent niet automatisch gelijk alles in de cloud (maar dat lees ik er tussen de regels zo wel enigszins door!).
Als je besluit er mee te stoppen heb je het sowieso niet meer nodig, of wel?

Wat Komplete juist duur maakt is dat je iets koopt en het vervolgens een hele tijd niet gebruikt. Bij een rental-model betaal je voor de tijd dat je het gebruikt (plus opzegtermijn).

Natuurlijk - rental is een schuine lijn in vergelijking met de rechte lijn van een aankoop, en ze snijden inderdaad ergens. Die rechte lijn is echter ook weer niet zo recht als je wil upgraden.

Wat het meer is is dat ik niet gehecht ben aan iets als Microsoft Office 365. Het is iets wat je met tegenzin gebruikt. Adobe is de facto monopolist met een aantal dingen; het is ook weer zo'n moetje. Met plugins - instrumenten - kies ik het uit omdat ik het wil, niet omdat ik het moet, en om een of andere manier voelt rental daar niet zo goed bij.
 
op het moment dat je online activatie nodig hebt

Dat is één invalshoek. Ik wil een bepaald budget per jaar aan muziek kunnen besteden. Soms wil ik daar hardware voor kopen en soms wil ik software aanschaffen. Daarvoor kan ik dan spaardoelen voor instellen en paar jaar (of whatfr) beslissen wat ik daar dan voor wil kopen. Met een aankoop als NI Komplete, kan je dan bv makkelijk een paar jaar overslaan voordat je naar een nieuwe versie upgradet. Met een subscription model kan dat dus niet meer. Zodra je er mee stopt kan je het (meestal) niet meer gebruiken. Maw je wordt dan min of meer verplicht (en ja, tis natuurlijk geen echte verplichting je hebt altijd de keuze om het dan niet te doen :P) om te blijven afnemen, met als gevolg dat je vaste maandlasten oplopen. En ik heb het dan natuurlijk niet alleen over muziek software. De trend is over de hele linie, de hele economie gaat naar een rental model toe. Netflix, Spotify, Photoshop, TV, internet, bellen, kranten en andere media etc. en dat wordt alleen maar meer. En allemaal willen ze minimaal dat magisch bedrag van rond de 10,- (want dat is maar een klein bedrag in de ogen van mensen...). Ondertussen betaal je al gauw tussen de 100 en 200,- per maand aan al dat soort diensten (en ja daartoe ben niet verplicht).

Je mag het niet aanpassen; je koopt altijd een licentie.

Maar je mag het wel doorverkopen (en zo dus ook gunstig kunnen inkopen op de juiste momenten), dat kan niet meer met een subscription model.

Als je besluit er mee te stoppen heb je het sowieso niet meer nodig

Niet helemaal waar dus, zie mijn 1e comment


Als laatste, ik ben geen zuurpruim die alleen maar nadelen ziet. Ik zie er zeker ook de voordelen van:
- altijd up-to-date,
- continue vernieuwing,
- continue inkomsten bij een bedrijf zodat die kan blijven bestaan en ook kan blijven vernieuwen (NB ik ben zelf Software Engineer, dus ik snap ook wel enigszins hoe die vork in de steel zit)

En ik ben ook niet naief, ik zie ook wel in dat de richting die we met zijn allen opgaan uiteindelijk onvermijdelijk is. Maar daarmee kan ik het nog wel jammer vinden dat je dus (op dit moment in mijn eigen) veel minder keuze mogelijkheden gaat krijgen (bv wordt het HBO of Netflx, wordt het Roland Cloud of Native Instruments, maar wat nou als je net die ene film wilt zien bij de één, of die andere synth bij de ander)

Ik hoop dat het straks weer goed gaat met Native Instruments, ik ben erg fan van hun producten, zowel hun hardware als hun software, maar de huidige berichten zijn niet super positief, en dat heeft blijkbaar (als je de berichten mag geloven) te maken met mismanagement. Focus (nu naar One Native) zie ik dan ook in eerste instantie als positief, maar als dat gaat betekenen dat dat bv alleen nog maar software zal zijn (veel medewerkers bij de Traktor en Maschine hardware division zijn ontslagen) dan zou ik daar wel heel teleurgesteld over zijn.

Ok, genoeg geluld, let's hope for the best!
 
Laatst gewijzigd:
In de statement die je post, word er gezegd dat ze vorig jaar en dit jaar gewoon winst hebben gemaakt, maar dat ze het anders aan gaan pakken volgend jaar met een nieuwe structuur.

Een bedrijf moet vaak wel vernieuwen anders hebben ze geen overlevingskans

Nergens lees ik dat ze een abonnement van plan zijn,................. ( zou ik ook niet doen, maar ben wel fan van traktor en maschine)


oftewel zoals altijd op het internet; veel geschreeuw en poeha, maar werkelijkheid is toch weer anders :gaap:
 
Nergens lees ik dat ze een abonnement van plan zijn

Daar begin ik de post ook mee, een vraagstelling ("de opmars naar?"). En in een reply herhaal ik dat nog eens: "maar dat lees ik er tussen de regels zo wel enigszins door!".

Dus ik zal het nog eens herhalen, ik heb het nergens gelezen en ik beweer ook niet dat ze dat daadwerkelijk gaan doen, maar als je alle tekenen zo bij elkaar optelt:
- de ontwikkeling van Sounds.com door NI
- deze grote ontslag ronde (blijkbaar met name in de hardware divisie)
- de focus op het One Native platform to rule them all
- de subscription modellen van allerlei concurrenten (Roland, Output, Splice, Plugin Alliance en vast nog veel meer)

Dan zou het mij niks verbazen dat ook NI volledig overgaat op een subscription model. Geen feiten, maar vermoedens (en deels teleurstelling) spreek ik hier dus uit...
 
En nogmaals ik ben niet tegen vernieuwing, maar wat ik wel heel jammer vindt van (de meeste) subscription modellen is dat je maar een zeer beperkte keuze mogelijkheid hebt, een menu van 10,-, eentje van 20,- en eentje van 30,- per maand is redelijk gangbaar. Wat ik graag zou willen zien is een subscription model met meer keuze mogelijkheid, zeg maar meer a la carte, dus de dingen kunnen kiezen waar je echt in geintereseerd bent, en dat je niet verplicht bent om zoals bv al jaren bij een TV abonnement gebruikelijk is 80 kutzenders af te nemen, terwijl je er maar misschien naar 5 kijkt. Dus dat je echt alleen betaald voor wat je gebruikt. Dat dat niet handig of rendabel is voor het bedrijf daar heb ik dan ook wel weer begrip voor, maar misschien is er dan een midden weg? bv je betaalt 5,- of 10,- of 20,- euro per maand en dan mag je daar zelf keuzes in maken voor wat je wil hebben.
 
Maar dat is het dus precies niet :P, tis huren/leasen, in het begin kon je bij bv Roland cloud nog iets je eigendom maken na een jaartje subscription, maar dat is volgens mij nu ook afgeschaft. Maw als je besluit er mee te stoppen, dan heb je dus nix meer.... Maar goed, ik loop misschien op de zaken vooruit, een uniform platform betekent niet automatisch gelijk alles in de cloud (maar dat lees ik er tussen de regels zo wel enigszins door!).

Waar, het is huur/lease. Ik moet ook niks hebben van subscription services.
Maar als het op 'het blik' staat, prima als mensen hiervoor willen betalen.
 
Ben met je eens dat dat wel een ding is tegenwoordig. Maar mensen zijn er ook nu al wat huiverig voor.

Persoonlijk vind ik dat niet wat, maar er zijn genoeg mensen die het prima vinden om tig abonnementen te hebben.


Dat hun site totaal niet duidelijk en overzichtelijk is, is wel een feit.
Wat de pakketten en namen inhouden heb je geen idee van als leek, en dat kost al wel een paar uur gepuzzel als je net komt kijken.



Aangepaste bundels is wel een goede optie voor de consumer, maar of ze daar zelf wat mee opschieten betwijfel ik,.... moet toch winst gemaakt worden..



Hoe Rob Papen het doet vind ik wel fijn,,... explorer 5 bundel heb ik, in de loop van het jaar krijg je er nog een paar gratis updates en vst's bij, en na een jaar kun je voor een relatief klein bedrag als we het over software synths hebben upgraden, zodat je weer de nieuwste vst's blijft ontvangen.


persoonlijk ben ik wel klaar met vst synths, heb er voldoende van... maar dat zal ook komen omdat ik eerst dacht dat met de computer muziek maken leuk zou zijn (is het ook wel een beetje), maar als je eenmaal met hardware bezig bent, is de computer leuk voor erbij :engel: (Speel elke avond nog met mijn mk3 en jam, en met veel plezier :okdan:)
 
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij subscription services, de positieve kant vind ik dat je alles hebt voor relatief weinig (maar dan moet je ook wel alles willen) en altijd de laatste versies hebt. Nadeel dat het niet je eigendom is en inderdaad die telkens terugkerende kosten. Op dit moment heb ik een Composer Cloud abo van een jaar, mede vanwege het feit dat het instrument dat ik in eerste instantie wilde kopen net zo veel kost als 2 jaar toegang tot ALLES. En gezien die EastWest library vond ik dat toch wel een erg mooie deal.

Maar goed, laten we eerst eens afwachten wat NI nu echt van plan is voordat we gaan lopen huilen.
 
Subscription modellen zijn ook een beetje bedoeld om de consument minder keuze te geven en concurrentie lastiger te maken. Zoals Nap al zegt krijg je voor weinig geld alles van een leverancier. Maar als je spulletjes van meerdere software-bakkers wil hebben zit je ineens met drie of vier abonnementen. En dan is het ineens niet goedkoop meer.
Waar veel bedrijven op rekenen is dan ook dat mensen alleen hun abbo nemen en niet die van de concurrent.
Een model als dat van Waves vind ik dan veel vriendelijker. Daar schaf je plugins aan en kun je voor een klein bedrag per plugin een jaar lang updates downloaden.
 
Wat ik opvallender vind is dat ze in de tekst vermelden bijna alle hardware teams te hebben ontslagen.
 
Back
Top