Behringer K-2 - MS-20 kloon

Voor de verandering geen aankondiging, hij is al klaar en eerste 2.000 exemplaren worden verscheept. Nog geen prijs, verwachting €299.
 

Attachments

  • F6F6A2D5-C71B-4C7F-80C5-A26274AD4625.jpeg
    F6F6A2D5-C71B-4C7F-80C5-A26274AD4625.jpeg
    59,9 KB · Bekeken: 351
Is het niet zo dat de tolerantie van bijvoorbeeld weerstanden veel groter was destijds? Ik denk dat dat aardig invloed heeft op de sound.

Ja, dat denk ik ook wel. Maar ik kan me voorstellen dat een fabrikant als Behringer liever heeft dat alle K2's die van de band rollen gelijk klinken. Dus dan zullen ze wat preciezere componenten moeten gebruiken. Anders heb je misschien een minder klinkend exemplaar wat net degene is die bij een reviewer terecht komt. Volgens mij is de enige manier om de veroudering na te bootsen (behalve de oven) via software, zoals Roland met hun ACB techniek probeert te doen. Op zich een nobel streven, maar ik denk dat de roep naar echt analoog er dan toch wel blijft. En dan heb je dus het "probleem" dat een nieuwe niet als een vintage klinkt, ongeacht of het een 1-op-1 clone is.

Overigens vind ik de MS-20 ook erg mooi als hij lief klinkt. In dit nummer heeft hij de hoofdrol op het eind, geweldig mooie sound:
 
Dat verhaal dat vintage synths nieuw zo strak klonken als nieuw analoog kan ik niet staven. Natuurlijk: je moet je oude bak wel fatsoenlijk calibreren. Een verlopen afstelling klinkt al gauw "heel erg vintage". Maar een strak afgestelde vintage synth klinkt in de regel nog steeds anders dan een moderne analoge. Ik had bv een The Source die superstrak stond en nog steeds niet als nieuw analoog klonk. Luister naar seventies opnames met Minimoogs. Die klinken niet als een re-issue vandaag klinkt (en eind jaren 70 kon men echt al strak genoeg opnemen, je kan het niet gewoon onder die mat schuiven. temeer daar oude Minimoogs nu nog net zoals op die opnames klinken, dat is ook geen toeval.). Het is dus niet louter veroudering van de componenten, maar blijkbaar ook de componenten op zich die gewoon anders zijn. Kan aan toleranties of andere aspecten liggen, dat weet ik niet.

Een lieve MS20 kan inderdaad ook heerlijk klinken (en toch ook weer dat lekker nasale in het nummer hierboven wat in een mix vaak dankbaarder werkt dan een bierbuik van een sound). Nu is het wel zo: als je echt op zoek bent naar lieve Korgklanken, dan zou ik eerder voor een 700/800DV gaan waar ze moeiteloos uit rollen. Aan de MS20 moet je heel vriendelijk vragen of hij alsjeblieft even een beetje normaal kan doen. :)
 
Aan de MS20 moet je heel vriendelijk vragen of hij alsjeblieft even een beetje normaal kan doen. :)
:dubbel:

Ik denk dat je inderdaad wel een punt hebt m.b.t. de componenten. Maar dat zou dan ook betekenen dat een fabrikant bijna geen 1-op-1 clone kán maken die hetzelfde klinkt als een vintage exemplaar. Die componenten zijn immers niet meer voorhanden.
 
Ja, dat denk ik ook wel. Maar ik kan me voorstellen dat een fabrikant als Behringer liever heeft dat alle K2's die van de band rollen gelijk klinken. Dus dan zullen ze wat preciezere componenten moeten gebruiken. Anders heb je misschien een minder klinkend exemplaar wat net degene is die bij een reviewer terecht komt. Volgens mij is de enige manier om de veroudering na te bootsen (behalve de oven) via software

Dat ze het graag gelijk willen hebben kwa sound is zeker,echter gezien de target retail prijs moet er bespaard worden op componenten.

Preciezere componenten is niet aan de orde,alles is preciezer genoeg,het verschil zit hem in het ongeveeer zelfde resultaat te bekomen met goedkopere componenten,daardoor veranderd het circuit design en ook de sound.

Meer is er niet aan de hand en verder moet je niet zoeken ook,als ze hem helemaal gelijk willen laten klinken kan dat perfect maar dan is die geen 300euro maar 400euro.
 
Mijn eerste en laatste synth. K-2 klinkt best wel goed eigenlijk. Ik kan wel allerlei verschillen horen en ik denk dat ik ze er in een blind test goed uit kan pikken. Maar over het geheel (na een paar uur) lijkt het me een heel geslaagde kloon. Alleen de kleine knoppen van de K-2 zijn minder precies dan het orgineel, zodat je soms de instellingen niet genoeg gelijk kan krijgen. De VCO's heel precies in tune krijgen is bijvoorbeeld hit&miss. Ik vermoed verder dat de K-2 beter is gecalibreerd dan mijn origineel. Ik heb nooit helemaal zeker geweten of ik inderdaad de rev1 had (nooit open gehad), maar dat is door vergelijking met de K-2 nu wel heel duidelijk.


20190925_020009.jpg - Click image for larger version  Name:	20190925_020009.jpg Views:	1 Size:	107,9 KB ID:	3707228
 
Nice, ik wist niet dat ie al leverbaar was, zojuist eentje bij Thomann besteld.

Wat bedoel je trouwens met je eerste en laatste synth? Ik zie er 2 staan bij je.. ? :D
 
Ha, MS20 was zo'n 30 jaar geleden mijn eerste en de K-2 was gisteren mijn voorlopig laatste.. :P
 
ishi Nice, mooie combo!
volgens mij was het verschil tussen rev.1 en rev.2 toch ook te zien bij het plaatje van de VCA sectie? Als daar een schroefje zit dan geloof ik dat het rev.2 is, zonder rev.1.

You can tell the difference between the two with a picture, one has a screw in the vca graphic section, the other doesnt. The one without the screw has the earlier Korg 35 filter, the later ones use the LM13600 IC's, installed on a daughterboard (and screwed to the front panel.. hence the screw difference)
 
SmartBits :

MS-20 units fitted with LM13600 filters have a small daughter board; the front panel on such units often has a tell-tale mounting screw whose head is visible in the vicinity of the VCA block diagram. However, a report to the Analogue Heaven email list in January 2010 identified an MS-20 with the front panel screw but containing the Korg 35 filter thick film circuit rather than the expected LM13600 circuit.

​​​​​​​Weet jij welke versie je hebt?
 
Eindelijk ook aangesloten hier, het ding klinkt perfect. Superdeal wederom. :)
 
De Behringer heeft inderdaad de neiging om soms wat grainy te klinken, en niet op een goede manier. De Mini klinkt soms wat scherp. In deze vergelijking is de originele de best klinkende, imho.
 
Bij mij zit er een schroefje, dus ik ga er vanuit dat ik een rev.2 heb.

Ik zouden er ook zijn met die vijs die toch Rev.1 zijn volgens een recente advertentie die ik heb gezien waarin de verkoper dit expliciet had bevestigd.
 
Zou het zo kunnen zijn dat de volumes van de oscillatoren harder kunnen op de Behringer en de Mini? De Behringer klonk echt constant overstuurd, de mini wat minder terwijl de MS-20 altijd silky bleef maar ook minder hard klonk.
 
het kunnen veel dingen zijn, het kan ook zijn dat de kleinere toleranties van onderdelen hier parten speelt. Wat ik in ieder geval hoop is dat er een DIY-er is die er achter komt wat het is en het weet te fixen op een niet al te moeilijke manier. De k2 klinkt te gek, maar de ms20 klinkt beter.
 
Back
Top