Interessante uitspraak over sampling

Het Europese Hof heeft een belanghebbende uitspraak gedaan omtrent sampling:

https://3voor12.vpro.nl/update~45cd...zaak-voor-de-toekomst-van-samplegebruik~.html

Bottom line: samples mag je zonder toestemming gebruiken, tenzij het nog te herkennen is. Kortom: als je het manipuleert zodanig dat het op het oor niet meer te herkennen is, hoef je je niet druk te maken.

De vraag in volgende zaken wordt nu natuurlijk: waar ligt de precieze grens? Moet de rechter het herkennen? Een groep willekeurige personen wellicht?
 
De grens ligt niet ergens vast maar wordt in de rechtbank steeds verplaats, afhankelijk van welk land, door een jury of rechter. Herkennen is betalen, niet herkennen is geluk. Ik heb geen bronnen maar het is wat ik denk.
 
Dat betekend dat: als je vanaf heden voor de rechter wordt gedaagd voor gebruik van een sample van derden zonder toestemming, dan zal je automatisch onder 'herkenbaar' vallen.

Er moet rekening gehouden worden met het feit dat Kraftwerk eerst ongelijk gekregen had van de Duitse rechters onder het noemer van "artistieke vrijheid".

Dat is nu bij deze voorgoed van de baan geveegd.
 
Ach zolang je muziek (waarin samples van anderen zijn gebruikt) niet ter ore valt aan de makers?? Geen nood toch. En dan nog.. het risico van iets maken (met samples van anderen) en bekend worden in een claim geeft je ook een naam :D Dus ik zou zeggen; "Doen!"

Ik vraag me wel af waar de grens ligt.. hoorde laatst de track hieronder en na meermaals luisteren herkende ik ineens het arpje en stemgeluid uit de track Kyrie van mr mr.. sommige details hoor je pas na meermaals luisteren of als iemand het aangeeft.. net een beetje als bij die "mama appelsap" verbasteringen zeg maar.. :D

https://www.youtube.com/watch?v=wnDvHAsnW3Q

Het intro hieronder gaat het om.. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=DESeq1QY4Vg
 
Laatst gewijzigd:
De grens ligt niet ergens vast maar wordt in de rechtbank steeds verplaats, afhankelijk van welk land, door een jury of rechter. Herkennen is betalen, niet herkennen is geluk. Ik heb geen bronnen maar het is wat ik denk.

Zo gaat het vrijwel altijd bij intellectuele eigendomsrecht geschillen die voor de rechter komen. Er zitten hele onbegrijpbaar uitspraken tussen soms.
 
Zo gaat het vrijwel altijd bij intellectuele eigendomsrecht geschillen die voor de rechter komen. Er zitten hele onbegrijpbaar uitspraken tussen soms.

Ja ze lullen maar wat soms. Verder niks bijzonders die uitspraak. Vaak ging het al zo.
 
Ach zolang je muziek (waarin samples van anderen zijn gebruikt) niet ter ore valt aan de makers?? Geen nood toch. En dan nog.. het risico van iets maken (met samples van anderen) en bekend worden in een claim geeft je ook een naam :D Dus ik zou zeggen; "Doen!"

Ik vraag me wel af waar de grens ligt.. hoorde laatst de track hieronder en na meermaals luisteren herkende ik ineens het arpje en stemgeluid uit de track Kyrie van mr mr.. sommige details hoor je pas na meermaals luisteren of als iemand het aangeeft.. net een beetje als bij die "mama appelsap" verbasteringen zeg maar.. :D

https://www.youtube.com/watch?v=wnDvHAsnW3Q

Het intro hieronder gaat het om.. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=DESeq1QY4Vg

Slim om dan ook gelijk een voorbeeld te geven waardoor iemand mogelijk aangeklaagd kan worden..
 
Ook interessant dat de uitspraak wel een creatieve impact kan hebben. Heel herkenbare sample (bvb "I have a dream" van King) zó bewerken dat ze flirten met de grens tussen herkenbaarheid en onherkenbaarheid. Tricky voor de rechtbank, aantrekkelijk vanuit een muzikaal perspectief.
 
barend link met de bron staat eronder

Slim om dan ook gelijk een voorbeeld te geven waardoor iemand mogelijk aangeklaagd kan worden..

Dit is slechts 1 voorbeeld.. en zo zijn er nog velen.. Maar het is zo listig verwerkt dat je het nauwelijks herkent.. toonhoogte is ook anders. Als dit gewoon mag (en een rechter het niet herkent) kun je gewoon lekker sampelen.. :)

Ik kwam laatst trouwens ook iets tegen op who sampled who wat niet klopt volgens mij: https://www.whosampled.com/sample/12...der-That-Girl/
Volgens mij is het gewoon een rompler "Choir" gelayerd met een bell-achtiggeluid wat de akkoorden doet maar er wordt beweerd dat het het koor is wat uit een Stevie Wonder track komt..

De meest belachelijke claim vind ik altijd nog Blurred lines vs Got to give it up.. maar idd zoals Bombario al zegt beter laat je je muziek gewoon op je HD staan.. dan hoef je nergens bang voor te zijn. :)

https://www.rollingstone.com/music/music-news/robin-thicke-pharrell-lose-multi-million-dollar-blurred-lines-lawsuit-35975/

 
Ach zolang je muziek (waarin samples van anderen zijn gebruikt) niet ter ore valt aan de makers?? Geen nood toch. En dan nog.. het risico van iets maken (met samples van anderen) en bekend worden in een claim geeft je ook een naam :D Dus ik zou zeggen; "Doen!"

Ik vraag me wel af waar de grens ligt.. hoorde laatst de track hieronder en na meermaals luisteren herkende ik ineens het arpje en stemgeluid uit de track Kyrie van mr mr.. sommige details hoor je pas na meermaals luisteren of als iemand het aangeeft.. net een beetje als bij die "mama appelsap" verbasteringen zeg maar.. :D

https://www.youtube.com/watch?v=wnDvHAsnW3Q

Het intro hieronder gaat het om.. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=DESeq1QY4Vg

Ik hoor dat arpje niet terug eerlijk gezegd. Van de stem alleen de eerste toon, maar zou me nooit opgevallen zijn als je het niet had gezegd. Zou gewoon een geluidje kunnen zijn bijvoorbeeld.
 
Ik hoor dat arpje niet terug eerlijk gezegd. Van de stem alleen de eerste toon, maar zou me nooit opgevallen zijn als je het niet had gezegd. Zou gewoon een geluidje kunnen zijn bijvoorbeeld.

Hij zit vrijwel door het hele liedje.. maar zo achter in de mix en geblend dat hij bijna niet opvalt..
Hier is ie wat duidelijker te horen.. originele pitch en tempo zijn ook anders.. https://youtu.be/wnDvHAsnW3Q?t=136

Misschien moet ik er ook bij vertellen dat ik deze track (Embrace) inmiddels wel kan dromen aangezien ik em te vaak heb geluisterd.. en daarbij heb ik in een grijs bandjes verleden me erg geïnteresseerd voor het arplijntje in Kyrie en deze dus ook iets beter herken dan gemiddeld.. ;)

edit: ik luister natuurlijk naar de radiomix.. en daar komt ie eigenlijk gelijk aan het begin redelijk herkenbaar langs.. maar hij zit in beiden mixen subtiel de hele track door verwerkt.. maar dikke prima natuurlijk!! Ik vind het mooi, deze versmeltingen..
https://www.youtube.com/watch?v=PY2Wr9K3vR8
 
Laatst gewijzigd:
Ja ze lullen maar wat soms. Verder niks bijzonders die uitspraak. Vaak ging het al zo.

Het bijzondere aan deze uitspraak is dat het Europees hof nu voor, wat ze in juridische termen 'een precedent' heeft gezorgd waarop rechters en advocaten zich nu op kunnen beroepen. M.a.w. men kan zich nu niet meer verstoppen achter argumenten als; 'artistieke vrijheid' of dat de wetgeving onduidelijk is.
 
waar pas echt een grote en creatieve kracht achter schuilt is je zelf samplen!

een grote bak herrie maken, beats, klanken, spontane improvisaties opnemen, enz...en dan daar samples uit knippen..kort lang bewerkt of onbewerkt

op die manier is er nooit iets aan de hand. (wel bronmateriaal bewaren als juridisch bewijs)
 
Claim maar raak voor een knaak. Dat krijg je dan. Als je iets denkt te herkennen span je - zeker in de VS - een zaak aan. Neem dat Blurred Line dat MacGyverGear ook aanhaalt. Daar peuren de nabestaanden van Marvin Gaye een paar miljoen uit. Terwijl de zanger zelf het vast geweldig had gevonden. Iemand die zich decennia later nog door je geïnspireerd is, dat is toch een groot compliment?

Ik ben ook benieuwd wat er nu komt. Extreem pannen mag niet meer, want dan plagieer je de Abbeyroad sound? Het is maar goed dat Roland geen auteursrechten heeft op de 808 en 909.

P.S. Ik heb sowieso vaak een hekel aan de nazaten van beroemde muzikanten, beh. De verderfelijke vader van Michael Jackson die zijn zoon verwaarloosde en nu zijn nalatenschap tot de laatste cent uitwringt. Of laatst de Village People die mee zouden spelen met Andre Rieu. Maar de bandleden mochten zich van de oorspronkelijke oprichters geen Village People noemen, omdat ze uit de band waren gezet, blablabla. De muziekwereld heeft ook heel nare kantjes.
 
Laatst gewijzigd:
Claim maar raak voor een knaak.

mijn moeder vertelde me laatst dat mijn echte, biologische vaders waren:
Micheal Jackson
Prince
George Micheal
J.S. Bach
The Beatles (inclusief 5de Beatle George Martin)

ik ben dan ook genoemd naar alle negen mijn papa's:

Marsmusica

ik ga binnenkort ook maar eens flink aan de slag met claimen.
 
Maak maar geen drum en bass meer.

DnB artiesten gaan gewoon mee met hun tijd, vele gebruiken Addictive Drums tegenwoordig om hun breaks te maken.

Zelf hou ik wel van een portie Drumfunk waar 'chops ' van door drummers gespeelde breaks nog steeds centraal staan, echter ben je niet meer gebonden aan het gebruik van jaren 70 platen om aan die breaks te geraken, gerenommeerde drummers zoals Bernard Purdie, Mike Clark ea hebben namelijk begrepen dat er een vraag naar hun breaks is en die brengen gewoon platen uit waar je die legaal kan gebruiken. Zo heb je ook Ape Breaks, PVD Breaks ea

Ook artiesten die Royalty Free muziek maken voor gebruik op het web vermelden soms dat hun werken mogen worden gebruikt voor 'knip en plak werk'.

Dus bestaan er zeker oplossingen.

Het feit is dat 'sampling' idd artistieke troeven heeft en ook een plaats verdient als kunst en deel uitmaakt van een cultuur. Een cultuur dat niet per se in de verdomhoek van de illegaliteit hoeft geduwd te worden, net zoals graffiti een podium kan krijgen, moet sampling dat ook kunnen. Als meer artiesten hiervan bewust gemaakt worden, zullen er zeker ook meer initiatieven de kans krijgen waar artiesten bewust hun toelating geven om voor sampling gebruikt te worden.
 
Back
Top