Gibson geeft de Oberheim trademark terug aan Tom Oberheim

Na 30 jaar geeft Gibson de Oberheim trademark eindelijk an Tom Oberheim terug.

In een gebaar van goede wil hebben Gibson en zijn president en CEO, James "JC" Curleigh, het merk Oberheim en intellectuele eigendom teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar en oprichter van het bedrijf, synthesizerpionier Tom Oberheim.

Gibson is al jarenlang eigenaar van de merknaam Oberheim, omdat deze zich wilde uitbreiden naar andere categorieën. In de afgelopen jaren is Gibson echter teruggekeerd naar zijn kernactiviteiten - en CEO James Curleigh van het bedrijf zegt dat het merk Oberheim speciale aandacht verdient.

"Van de vele verhalen die ik heb gehoord en de beslissingen die ik heb genomen sinds ik bij Gibson ben gekomen, leek deze situatie eenvoudig", zegt Curleigh. "Laten we het juiste doen door het Oberheim-merk terug te brengen in de handen van zijn naamgenoot-oprichter Tom Oberheim."

Tom Oberheim met collega-instrumentontwerppioniers en internationale superballers Roger Linn en Dave Smith, op een privéjet naar een Gearfest.
"Na meer dan dertig jaar zonder, ben ik blij dat ik opnieuw het Oberheim-handelsmerk voor mijn producten kan gebruiken", zegt Oberheim. "Ik ben het nieuwe managementteam van Gibson erg dankbaar dat dit mogelijk is gemaakt."

-synthmania.com


tom-oberheim-roger-linn-dave-smith-e1489087905663.jpg?resize=728%2C437.jpg - Click image for larger version  Name:	tom-oberheim-roger-linn-dave-smith-e1489087905663.jpg?resize=728%2C437.jpg Views:	1 Size:	51,7 KB ID:	3695131
 
Last edited by a moderator:
Bij mij staan de Moog One en Behringer VC340 broederlijk naast elkaar :luv:
 
dat dave smith cheap ass onderdelen in hun gear stopt hoor je niemand over
Nou niemand . . . een paar mensen waaronder ik hebben Dave Smith Instruments om die reden -vooral dat wereldwijde drama met de prophet '08-
de afgelopen 10 jaar al meerdere malen met de grond gelijk gemaakt.
Maar de handvol slechte producten dat naar Nederland kwam staat niet in verhouding tot andere landen vandaar dat op dit hollandse forum
inderdaad veel minder uithalen te vinden zijn richting de west coast rommel.
 
Nou niemand . . . een paar mensen waaronder ik hebben Dave Smith Instruments om die reden -vooral dat wereldwijde drama met de prophet '08-
de afgelopen 10 jaar al meerdere malen met de grond gelijk gemaakt.
Maar de handvol slechte producten dat naar Nederland kwam staat niet in verhouding tot andere landen vandaar dat op dit hollandse forum
inderdaad veel minder uithalen te vinden zijn richting de west coast rommel.

Dank voor het inzicht,... Dat heb ik ff gemist :biertje:
(toch bijzonder dat er dan soms bespaart word, en dat met zulke richting high end gaande apparatuur)
 
Zo is er uiteindelijk op veel bedrijven wat aan te merken. En vaak is het ook zo dat hoe groter de organisatie wordt hoe minder verantwoordelijk werknemers zich voelen.

DSI heeft inderdaad flinke problemen gehad met hun productieproces en een aantal toeleveranciers. Ik zou niet direct zeggen dat het aan 'goedkope onderdelen' ligt. Want grote kans dat ze net zo veel voor hun onderdelen betaalden als andere fabrikanten. Maar als je leveranciers hun quality assurance niet op orde hebben ben je de lul. En de grote fout van DSI was denk ik hoe ze daar naar hun klanten toe mee zijn omgegaan.

Behringer bashen gaat volgens mij al lang niet meer om de kwaliteit van hun spullen. Volgens mij staat het mensen vooral tegen dat ze veel van hun producten gewoon gekopieerd hebben van hun concurrenten. Ik heb daar persoonlijk wat minder problemen mee. Maar dat is meer een persoonlijke mening denk ik. De kwaliteit van (het meeste) behringer spul is al jaren uitstekend voor de prijs. Ik vind het nog steeds opvallend dat vrijwel alle behringer synths bijvoorbeeld gebalanceerde outputs hebben, terwijl DSI dat weer achterwege laat, wel bijzonder voor 'professionele' apparatuur.
 
Behringer bashen gaat volgens mij al lang niet meer om de kwaliteit van hun spullen. Volgens mij staat het mensen vooral tegen dat ze veel van hun producten gewoon gekopieerd hebben van hun concurrenten. Ik heb daar persoonlijk wat minder problemen mee.

Laten we vooral in deze ook even niet vergeten dat Behringer in veel gevallen ook letterlijk het patent heeft gekocht. En vaak in verbeterde versie nieuw bakt en verkoopt. En daardoor veel fabrikanten hun analoge chips bij Behringer kopen, waaronder DSI.
 
Tja, waarom bashen zoveel mensen behhh ?! :frons:

Geen idee, wellicht zijn dat mensen met een dik salaris die voor alles liever meer betalen zodat het 'qua gevoel' goed zit.
Dure benzine, vooral geen auto uit het oosten, boodschappen bij de supermarkt zonder korting en amerikaanse synths voor de hoofdprijs.
Of omdat Uli niet iedere e-mail beantwoord.

Nu Music Tribe heeft gewonnen van Gibson kan Behringer misschien het Oberheim logo gebruiken op de nieuwe poly.

aaaaaaa..png
 
Ik ben nu wel benieuwd wat Behringer met het trademark gaat doen. Dit is potentieel een beetje een PR ramp voor ze. Ze probeerden het trademark van Gibson af te pakken, iets waar niemand wakker van zou liggen. Maar nu hebben ze hem van Tom Oberheim afgepakt.

Als ze handig zijn gaan ze nu zelf met Tom in gesprek. Behringer is in tegenstelling tot Gibson in een positie waar ze met Tom kunnen samenwerken om nieuwe synths te maken. Volgens mij zou dat voor alle partijen een goeie oplossing zijn. Tom is goed in synths ontwerpen maar productie en kwaliteitscontrole zijn duidelijk niet zijn ding. Misschien kan Behringer de reissue SEM synths voor hem produceren? Of een soort OB-6 maar dan van de Behringer lopende band?
 
Het feest gaat niet door voor Tom Oberheim: Behringer wint rechtzaak van Gibson !
Duits artikel hierover:

https://www.amazona.de/gibson-verlie...aelt-oberheim/

Als je de commentaren onderaan leest , dan zit het eigenlijk zo denk ik :

De Europese merken instantie heeft in 2018 de merknaam Oberheim voor hardware synths teniet gedaan (music tribe had dit geëist blijkbaar), Gibson , die die naam bezat , is daar tegenin gegaan , maar heeft dit in 2019 verloren omdat ze al decennia lang geen hardware synths onder die naam meer gebouwd hadden .

Behringer heeft dan veronderstel ik de naam Oberheim terug laten registreren als hardware synth merk voor Europa ...

Gibson heeft dan de naam Oberheim in Amerika aan Tom teruggegeven ... zodat Uli in Amerika niks met die merknaam kan doen :D

Tom kan dus als hij wat gaat onderhandelen met Uli veel geld verdienen denk ik ;)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top