Gibson geeft de Oberheim trademark terug aan Tom Oberheim

Na 30 jaar geeft Gibson de Oberheim trademark eindelijk an Tom Oberheim terug.

In een gebaar van goede wil hebben Gibson en zijn president en CEO, James "JC" Curleigh, het merk Oberheim en intellectuele eigendom teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar en oprichter van het bedrijf, synthesizerpionier Tom Oberheim.

Gibson is al jarenlang eigenaar van de merknaam Oberheim, omdat deze zich wilde uitbreiden naar andere categorieën. In de afgelopen jaren is Gibson echter teruggekeerd naar zijn kernactiviteiten - en CEO James Curleigh van het bedrijf zegt dat het merk Oberheim speciale aandacht verdient.

"Van de vele verhalen die ik heb gehoord en de beslissingen die ik heb genomen sinds ik bij Gibson ben gekomen, leek deze situatie eenvoudig", zegt Curleigh. "Laten we het juiste doen door het Oberheim-merk terug te brengen in de handen van zijn naamgenoot-oprichter Tom Oberheim."

Tom Oberheim met collega-instrumentontwerppioniers en internationale superballers Roger Linn en Dave Smith, op een privéjet naar een Gearfest.
"Na meer dan dertig jaar zonder, ben ik blij dat ik opnieuw het Oberheim-handelsmerk voor mijn producten kan gebruiken", zegt Oberheim. "Ik ben het nieuwe managementteam van Gibson erg dankbaar dat dit mogelijk is gemaakt."

-synthmania.com


tom-oberheim-roger-linn-dave-smith-e1489087905663.jpg?resize=728%2C437.jpg - Click image for larger version  Name:	tom-oberheim-roger-linn-dave-smith-e1489087905663.jpg?resize=728%2C437.jpg Views:	1 Size:	51,7 KB ID:	3695131
 
Last edited by a moderator:
Hoe meer ze stokken in uli zijn wielen steken hoe liever.
 
Inderdaad, Gibson heeft die naam zelf ooit als een gier van een karkas geplukt en jaren ongebruikt op de plank laten liggen, maar nu zijn ze een soort Robin Hood omdat ze hem toch maar weer teruggeven? Hetzelfde nobele Gibson dat een paar jaar geleden nog voor de rechter stond omdat ze illegaal gekapt tropisch hardhout voor hun producten gebruikten? De dubbele standaarden vliegen weer laag vandaag.
 
Het is te hopen dat Tom Oberheim nog lang genoeg leeft om plezier te hebben van deze "liefdadigheid". Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk. Ik zie dat Wurlitzer ook van Gibson is. Die mogen ze ook wel teruggeven. Aan mij heeft Gibson sowieso niks, want ik speel
van hun gitaren
gemodelleerde versies op een Line 6 Variax.
 
Het is te hopen dat Tom Oberheim nog lang genoeg leeft om plezier te hebben van deze "liefdadigheid".

Het zou aardig zijn als 'ie de naam op zijn huidige producten kan plakken of eventueel samen met Dave Smith nog iets leuks zou kunnen doen. Of misschien dat zijn legacy voortgezet kan worden zoals bij Moog ook is gebeurd.
 
mag tom oberheim nu ook viscount orgels maken, of zit dat weer anders?
 
Gibson is aardig zielig bezig, iedereen wijzen dat ze kopieren en slecht bezig zijn, en dan: oh ja, we moeten zelf ook nog goed voorbeeld geven... na 30 jaar. Beetje de amerikaanse patentwars/namen overkopen perikelen... Ik vind ze het niet echt sieren, maar meer beetje mosterd na de maaltijd.
 
Gibson heeft een lange geschiedenis van het opkopen van bedrijven, ze mismanagen tot er niets meer van over is en ze dan het nekje om draaien. Volgens mij herinnert iedereen hier zich Cakewalk nog wel; https://www.cakewalk.com/Gibson-Announcement gelukkig is dat dankzij Bandcamp goed afgelopen, daarvoor had je Opcode https://electronicmusic.fandom.com/wiki/Opcode_Systems , en volgens mij is daarmee het rijtje nog niet compleet.

Maar ik ben blij dat Tom zijn eigen naam weer terug heeft. Ik ben benieuwd wat hij er mee gaat doen. Op zn site staan alleen linkjes naar de OB-6, hij was toch ook weer SEM's aan het bouwen?
 
Oberheim Flying V, Gibson Expander, Viscount Explorer... :D

"Gospel gitaren" ... ook nice.
 
Goed dat Uli dit heeft afgedwongen. Fijne synths verkoopt 'ie ook ;-)
 
is Behringer dissen hier nog steeds bezig ja,..... zijn dat dan snobs met teveel geld om aan gear te besteden, ruzie gehad met Uli, of omdat ze vroeger nog wel eens mindere kwaliteit producten hebben gehad omdat Uli ze toen al voor een 6e vd prijs verkocht en ze verwacht hadden dat het dezelfde kwaliteit was als het duurdere merk.... :engel:

Ben zelf gek op mooi apart spul, maar Uli doet wel zijn best om mensen die niet teveel cash hebben toch fun te laten hebben met music gear,............ vind daar niks mis mee.
Dat hij dan dingen kopieert omdat het origineel erg duur of niet meer te koop is, kan ik alleen maar prijzen.

En nee ben geen fanboy,.. maar dat eeuwige gedis vind ik zo zielig.

(dat dave smith cheap ass onderdelen in hun gear stopt hoor je niemand over, maar ooo wee als Uli dat doet :beard:)
 
Back
Top