Motorsynth

https://youtu.be/qj9IV5bWTPQ

Gamechanger Audio, the creators of PLUS and PLASMA concepts, present the MOTOR Synth!

MOTOR Synth is the first electro-mechanical commercial desktop synthesizer. It combines the newest technology in flying drone and audio processing worlds. This is a completely unique musical instrument. It has actual electromotors as the main sound source!

The MOTOR Synth is built to inspire the player and to be reliable and intuitive. It provides an undiscovered, immersive experience in music creation!

https://www.indiegogo.com/projects/...utm_campaign=bck-05292019emerging&utm_term=#/

MotorWhite3-1.jpg
 
Last edited by a moderator:
Het zal niet voor het eerst zijn dat muzikanten hun instrument "mishandelen" om zo extra effecten te verkrijgen. }:|
 
cv controlled 'shock simulation' met een extra knopje op het frontpanel.
Zou leuk zijn als je de 'optical-discs' eenvoudig kan vervangen door andere waveforms. Dan kan je zelfs discs tekenen met eigen waveforms.

Al met al wel een leuke variatie op de tonewheel, maar kan niet zeggen dat ik er warm van wordt. Maar misschien komt dat nog.
 
Eigen waveforms tekenen wordt een beetje een uitdaging omdat je niet de vorm van de waveform geometrisch moet tekenen maar in grijswaarden.
 
Niet echt...toch,bij tonewheels is er geen sprake van omzetting of zeg maar dus 'interpretatie'

Ik zie echt geen relevant verschil hoor. IR Lichtsterkte die analoog naar amplitude wordt omgezet, of nabijheid van metalen voorwerp die analoog naar amplitude wordt omgezet. Ander fyisch principe, maar net zoveel of zo weinig "interpretatie". De metalen vorm van die tonewheels moet immers ook "geïnterpreteerd" worden om het hoorbaar te maken, net zoals de grijstinten op de motorschijven van de motorsynth. De ene doet het met een elektromagnetische pickup, de andere met een IR photodiode.

In het zwelpedaal van een Hammond B3 wordt lichtsterkte trouwens ook analoog omgezet naar de stuurspanning van een versterkertrap. :)
 
Heeft dit apparaat inmiddels nog iets muzikaal interessants opgeleverd?
 
Doet me denken aan de achtergrondmuziek van oude science fiction films :D.
 
Dat is het soort demo die 100% iirelevant is voor de muziek die ik met het apparaat zou maken. Wat natuurlijk heel persoonlijk is. Ik wacht nog even tot iemand er Italo of new age mee maakt. :)
 
Zou je Italo met het ding kunnen maken? Vraag me af of je wel een korte envelope kan krijgen doordat die vliegwielen/rotors niet opeens kunnen stoppen tenzij er een soort remmechanisme is ingebouwd maar voor zover ik kan zien lijkt dat er niet op (maar ik kan het mis hebben, zoveel hebben we er ook nog niet van gezien).
 
Ze reageren behoorlijk snel, maar het toerental is de pitch. Dus traag reagerende motoren zouden zich als een portamento uiten. de VCA envelope is onafhankelijk van het feit dat de oscillatoren motoren zijn. De motoren moeten dus niet stil gaan staan om de klank te stoppen.

Maar als je écht wil weten of je er Italo mee kan maken, moet Paolo (Synthmania) er eentje aan de tand voelen. :)
 
Back
Top