X

Motorsynth

Collapse
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Nicolas 2000
    replied
    Ze reageren behoorlijk snel, maar het toerental is de pitch. Dus traag reagerende motoren zouden zich als een portamento uiten. de VCA envelope is onafhankelijk van het feit dat de oscillatoren motoren zijn. De motoren moeten dus niet stil gaan staan om de klank te stoppen.

    Maar als je écht wil weten of je er Italo mee kan maken, moet Paolo (Synthmania) er eentje aan de tand voelen.

    Een reactie schrijven:


  • sparood
    replied
    Zou je Italo met het ding kunnen maken? Vraag me af of je wel een korte envelope kan krijgen doordat die vliegwielen/rotors niet opeens kunnen stoppen tenzij er een soort remmechanisme is ingebouwd maar voor zover ik kan zien lijkt dat er niet op (maar ik kan het mis hebben, zoveel hebben we er ook nog niet van gezien).

    Een reactie schrijven:


  • Nicolas 2000
    replied
    Dat is het soort demo die 100% iirelevant is voor de muziek die ik met het apparaat zou maken. Wat natuurlijk heel persoonlijk is. Ik wacht nog even tot iemand er Italo of new age mee maakt.

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Doet me denken aan de achtergrondmuziek van oude science fiction films .

    Een reactie schrijven:


  • Disharmonic
    replied
    Originally posted by ProgHead View Post
    Heeft dit apparaat inmiddels nog iets muzikaal interessants opgeleverd?
    Toevallig net vandaag een nieuwe video op YT, of het muzikaal interessant is mag je zelf uitmaken...

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Heeft dit apparaat inmiddels nog iets muzikaal interessants opgeleverd?

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied

    Een reactie schrijven:


  • spdk
    replied
    Zie ginnen oeh, oehoe oehoe.

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Originally posted by synthana View Post
    Door er hard op te slaan krijg je leuke effecten "die de fabrikant nooit zo bedoeld heeft"

    (zie 2:20 - 3:00) https://www.youtube.com/watch?v=Xs6kNV0c6gE
    Dat bedoel ik!

    Ik ben benieuwd hoe dat bij een motorsynth zou uitpakken....

    (Wel eerst een veiligheidsbril opzetten!)
    Laatst gewijzigd door ProgHead , 3 juni 2019, 14:55.

    Een reactie schrijven:


  • Nicolas 2000
    replied
    Originally posted by egres View Post

    Niet echt...toch,bij tonewheels is er geen sprake van omzetting of zeg maar dus 'interpretatie'
    Ik zie echt geen relevant verschil hoor. IR Lichtsterkte die analoog naar amplitude wordt omgezet, of nabijheid van metalen voorwerp die analoog naar amplitude wordt omgezet. Ander fyisch principe, maar net zoveel of zo weinig "interpretatie". De metalen vorm van die tonewheels moet immers ook "geïnterpreteerd" worden om het hoorbaar te maken, net zoals de grijstinten op de motorschijven van de motorsynth. De ene doet het met een elektromagnetische pickup, de andere met een IR photodiode.

    In het zwelpedaal van een Hammond B3 wordt lichtsterkte trouwens ook analoog omgezet naar de stuurspanning van een versterkertrap.

    Een reactie schrijven:


  • Nicolas 2000
    replied
    Eigen waveforms tekenen wordt een beetje een uitdaging omdat je niet de vorm van de waveform geometrisch moet tekenen maar in grijswaarden.

    Een reactie schrijven:


  • BIAM
    replied
    cv controlled 'shock simulation' met een extra knopje op het frontpanel.
    Zou leuk zijn als je de 'optical-discs' eenvoudig kan vervangen door andere waveforms. Dan kan je zelfs discs tekenen met eigen waveforms.

    Al met al wel een leuke variatie op de tonewheel, maar kan niet zeggen dat ik er warm van wordt. Maar misschien komt dat nog.

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Het zal niet voor het eerst zijn dat muzikanten hun instrument "mishandelen" om zo extra effecten te verkrijgen.

    Een reactie schrijven:


  • BIAM
    replied
    Originally posted by Nicolas 2000 View Post

    Met de synth gaan gooien of erop hengsten lijkt me dan weer niet aan te raden.
    Of juist wel...

    Edit; en een springreverb erbij 'gooien'

    Een reactie schrijven:


  • egres
    replied
    Originally posted by Nicolas 2000 View Post

    Het werkt dus exact zoals tonewheels
    Niet echt...toch,bij tonewheels is er geen sprake van omzetting of zeg maar dus 'interpretatie'

    Een reactie schrijven:


  • Designer
    replied
    Mischien hebben ze in dat land geen uitkering.

    Een reactie schrijven:


  • Nicolas 2000
    replied

    je gaat altijd de versnelling, vertraging, wobble van de motoren in de waveforms horen. Dit zijn motoren die erg goed RPM commando's kunnen volgen, maar zelfs op de hoogste acceleratie hoor je het toch nog een beetje, zeker in poly mode. En op lagere settings is het hek helemaal van de dam. Je gebruikt hier mechanica (traagheid) ipv een stukje electronica om polyfone portamento te maken, met gratis een beetje "analog wobble" er bovenop.

    Met de synth gaan gooien of erop hengsten lijkt me dan weer niet aan te raden.

    Een reactie schrijven:


  • Nicolas 2000
    replied
    Originally posted by egres View Post
    @Nicolas: het optische moet toch altijd omgezet worden naar een electrisch signaal daarom mijn reactie van dat het 'useless is' als concept.
    (en optish kan toch niet anders zijn als zwart/transparant,dus je zit met een 0 of een 1 ,dan zit je als het ware toch met een 'digitale omzetting')

    Als het nu mini tonewheels zouden zijn zou dit heel er anders zijn omdat er geen omzetting is,de motor is dan de rechtsreekse sturing (rechtsreekse invloed zonder omzetting) voor het electronmagnetisch signaal.
    Het is analoge optische omzetting. Kijk eens goed naar die schijf: die heeft de waveforms erop getekend als grijstinten. Je stuurt een IR lichtbron richting de schijf. Hoe witter, hoe meer ze weerkaatst. De weerkaatste lichtbron laat je op een IR photodiode vallen. Zo genereer je 100% analoog waveforms rechtstreeks op basis van de kleurpatronen op de schijf. Het werkt dus exact zoals tonewheels maar dan analoog optisch.

    ProgHead je gaat altijd de versnelling, vertraging, wobble van de motoren in de waveforms horen. Met de synth gaan gooien of erop hengsten lijkt me dan weer niet aan te raden.
    Laatst gewijzigd door Nicolas 2000 , 1 juni 2019, 09:47.

    Een reactie schrijven:


  • ProgHead
    replied
    Originally posted by Nicolas 2000 View Post

    Eén van de waveforms komt uit het opnemen van het elektromagnetisch veld dat de motor opwekt. Dat zijn niet de mechanische geluiden die je hoort, maar is wel het elektromagnetische "lawaai" van de motoren. De synth heeft geen mogelijkheid om de mechanische geluiden als input te gebruiken.
    Ik bedoel ook niet het geluid van de motoren en/of wielen maar de karakteristieke manier waarop de motoren en wielen op de aansturing reageren. Als de aansturing zó perfect werkt dat de motoren en wielen nagenoeg precies doen wat de aansturing ze opdraagt dan zitten die mechanische onderdelen (afgezien van het wel gebruikte elektromagnetische veld) min of meer voor de show in de synth en had je hetzelfde effect ook zuiver elektronisch wel kunnen bereiken.

    Verder vraag ik mij af of het geluid van de synth afhankelijk is van bewegingen van de synth zelf, vanwege de snel draaiende onderdelen zou dat interessante effecten kunnen opleveren (als de synth dat overleeft ).

    Een reactie schrijven:


  • egres
    replied
    @Nicolas: het optische moet toch altijd omgezet worden naar een electrisch signaal daarom mijn reactie van dat het 'useless is' als concept.
    (en optish kan toch niet anders zijn als zwart/transparant,dus je zit met een 0 of een 1 ,dan zit je als het ware toch met een 'digitale omzetting')

    Als het nu mini tonewheels zouden zijn zou dit heel er anders zijn omdat er geen omzetting is,de motor is dan de rechtsreekse sturing (rechtsreekse invloed zonder omzetting) voor het electronmagnetisch signaal.

    Een reactie schrijven:

Working...
X