Motorsynth

https://youtu.be/qj9IV5bWTPQ

Gamechanger Audio, the creators of PLUS and PLASMA concepts, present the MOTOR Synth!

MOTOR Synth is the first electro-mechanical commercial desktop synthesizer. It combines the newest technology in flying drone and audio processing worlds. This is a completely unique musical instrument. It has actual electromotors as the main sound source!

The MOTOR Synth is built to inspire the player and to be reliable and intuitive. It provides an undiscovered, immersive experience in music creation!

https://www.indiegogo.com/projects/...utm_campaign=bck-05292019emerging&utm_term=#/

MotorWhite3-1.jpg
 
Last edited by a moderator:
:halleluja
 
Eye candy, helaas geen ear candy.
 
er is een ander demo filmpje ergens die ik gister zag kan die zo 123 niet vinden, maar potverdorrie dat klinkt echt goed, het geluid heeft een soort 'zwang' een 'beweging'.... moeilijk uit te leggen maar ik was wel onder de indruk, heel vloeiend zeker als het polyfoon wordt gespeeld...dit is wel iets meer dan een 'gimmick' wat ik eerst dacht
 
klinkt mij wel goed in de oren. Klinkt zeker uniek en bruikbaar mits je pitch envelope op all je sounds wil. wel irritant die 1970 Dodge Challenger die het hele filmje er doorheen scheurt.
Alhoewel het idee leuk is als deze bak geen presets heeft kun je beter iets DIY'en in eurorack. Of gewoon je technics sl1200 samplen met vestax synth sounds erop. ( klinkt btw veel beter)
 
Ben ook wel benieuwd naar was extra demo filmpjes waarin het apparaat ook echt bespeeld wordt. Maar hoe dan ook is het leuk dat er nog steeds creatieve hardware synths gemaakt worden.
 
Voor een video die bedoelt is om de crowdfunding rond te krijgen zit er wel bizar weinig daadwerkelijk geluid van het ding in.. Waarom Jarre je product laten aanprijzen als je gewoon een clipje had kunnen hebben van Jarre die 'em bespeeld?
 
Totaal useless omwille van de latency van de motors of eerder zou ik zeggen 100% one trick pony ding...normaal dat ze willen boosten met Jarre promo..

mind you,die motors dienen tot niets omdat de waveforms optisch gescant worden en omgezet tot een signaal die dan de synth engine stuurt,totaal zinloos...laat staan zwakke schakel door het gebruik van mechanische onderdelen die niet dienen voor de opwekking van het geluid zelf.
 
Wat het geluid aangaat zou je de mechanische eigenschappen van die wielen en motoren (zoals bijvoorbeeld hun traagheid) juist niet door de aansturing en signaalverwerking teniet moeten doen, dan zou die synth wel een eigen karakteristiek geluid krijgen. Ik weet niet of je het apparaat zo kunt instellen dat dat mechanische karakter in het geluid tot uiting komt.
 
Totaal useless omwille van de latency van de motors of eerder zou ik zeggen 100% one trick pony ding...normaal dat ze willen boosten met Jarre promo..

mind you,die motors dienen tot niets omdat de waveforms optisch gescant worden en omgezet tot een signaal die dan de synth engine stuurt,totaal zinloos...laat staan zwakke schakel door het gebruik van mechanische onderdelen die niet dienen voor de opwekking van het geluid zelf.

Niet helemaal waar wat je zegt. Je hebt weliswaar de eerste drie standen die door licht reflectie de golfvormen opwekken (blok, zaagtand en driehoek). Hierbij zullen echter alle variaties veroorzaakt door het mechanische karakter ook vertaald worden in het geluid. De vierde stand werkt met een soort gitaar pickup. Die pakt dus wel degelijk de door de motor opgewekte geluiden. Daarnaast vertelde ze dat de motoren frictionless waren en dus heel lang mee zouden gaan. Dat valt natuurlijk te bezien.

Ik snap jouw reactie echter wel. Dit is zeker niet voor iedereen en ook zeker geen ideale manier om geluid op te wekken. Origineel is het zeker wel en het prikkelt vooral de liefhebbers die alles al (gezien) hebben. Kijk maar eens naar de reacties van de diverse bekende gezichten op de beurs.
 
Wat het geluid aangaat zou je de mechanische eigenschappen van die wielen en motoren (zoals bijvoorbeeld hun traagheid) juist niet door de aansturing en signaalverwerking teniet moeten doen, dan zou die synth wel een eigen karakteristiek geluid krijgen. Ik weet niet of je het apparaat zo kunt instellen dat dat mechanische karakter in het geluid tot uiting komt.

Eén van de waveforms komt uit het opnemen van het elektromagnetisch veld dat de motor opwekt. Dat zijn niet de mechanische geluiden die je hoort, maar is wel het elektromagnetische "lawaai" van de motoren. De synth heeft geen mogelijkheid om de mechanische geluiden als input te gebruiken.

@egres: de wavefroms worden optisch opgewekt, maar ze sturen toch geen synth engine aan als waren het stuurspanningen? Ze zijn op zichzelf het signaal. Het werd in het filmpje niet zo duidelijk uitgelegd, maar volgens mij is het analoge optische opwekking, geen digitale. Beetje zoals de Optigan vroeger. :) Kijk maar naar de wielen, daarop staat de golfvorm getekend waardoor hij met een LDR oid omgezet kan worden in een analoge golfvorm.
 
als de motoren lang meegaan dan zou er een mode geimplementeerd moeten worden waarbij ze constant draaien om die lastige pitch-up latency te verminderen.
 
@Nicolas: het optische moet toch altijd omgezet worden naar een electrisch signaal daarom mijn reactie van dat het 'useless is' als concept.
(en optish kan toch niet anders zijn als zwart/transparant,dus je zit met een 0 of een 1 ,dan zit je als het ware toch met een 'digitale omzetting')

Als het nu mini tonewheels zouden zijn zou dit heel er anders zijn omdat er geen omzetting is,de motor is dan de rechtsreekse sturing (rechtsreekse invloed zonder omzetting) voor het electronmagnetisch signaal.
 
Eén van de waveforms komt uit het opnemen van het elektromagnetisch veld dat de motor opwekt. Dat zijn niet de mechanische geluiden die je hoort, maar is wel het elektromagnetische "lawaai" van de motoren. De synth heeft geen mogelijkheid om de mechanische geluiden als input te gebruiken.

Ik bedoel ook niet het geluid van de motoren en/of wielen maar de karakteristieke manier waarop de motoren en wielen op de aansturing reageren. Als de aansturing zó perfect werkt dat de motoren en wielen nagenoeg precies doen wat de aansturing ze opdraagt dan zitten die mechanische onderdelen (afgezien van het wel gebruikte elektromagnetische veld) min of meer voor de show in de synth en had je hetzelfde effect ook zuiver elektronisch wel kunnen bereiken.

Verder vraag ik mij af of het geluid van de synth afhankelijk is van bewegingen van de synth zelf, vanwege de snel draaiende onderdelen zou dat interessante effecten kunnen opleveren (als de synth dat overleeft :D ).
 
@Nicolas: het optische moet toch altijd omgezet worden naar een electrisch signaal daarom mijn reactie van dat het 'useless is' als concept.
(en optish kan toch niet anders zijn als zwart/transparant,dus je zit met een 0 of een 1 ,dan zit je als het ware toch met een 'digitale omzetting')

Als het nu mini tonewheels zouden zijn zou dit heel er anders zijn omdat er geen omzetting is,de motor is dan de rechtsreekse sturing (rechtsreekse invloed zonder omzetting) voor het electronmagnetisch signaal.

Het is analoge optische omzetting. Kijk eens goed naar die schijf: die heeft de waveforms erop getekend als grijstinten. Je stuurt een IR lichtbron richting de schijf. Hoe witter, hoe meer ze weerkaatst. De weerkaatste lichtbron laat je op een IR photodiode vallen. Zo genereer je 100% analoog waveforms rechtstreeks op basis van de kleurpatronen op de schijf. Het werkt dus exact zoals tonewheels maar dan analoog optisch.

ProgHead je gaat altijd de versnelling, vertraging, wobble van de motoren in de waveforms horen. Met de synth gaan gooien of erop hengsten lijkt me dan weer niet aan te raden. :)
 
Laatst gewijzigd:
[USER][/USER] je gaat altijd de versnelling, vertraging, wobble van de motoren in de waveforms horen. Dit zijn motoren die erg goed RPM commando's kunnen volgen, maar zelfs op de hoogste acceleratie hoor je het toch nog een beetje, zeker in poly mode. En op lagere settings is het hek helemaal van de dam. Je gebruikt hier mechanica (traagheid) ipv een stukje electronica om polyfone portamento te maken, met gratis een beetje "analog wobble" er bovenop.

Met de synth gaan gooien of erop hengsten lijkt me dan weer niet aan te raden. :)
 
Back
Top