Behringer BRP2600

Uli is weer bezig met een teaser

61605252_10157377155638914_3219794096839196672_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=6e2dd9feb88782b83a71aaed5513fafe&oe=5D562359.jpg - Click image for larger version  Name:	61605252_10157377155638914_3219794096839196672_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=6e2dd9feb88782b83a71aaed5513fafe&oe=5D562359.jpg Views:	1 Size:	105,4 KB ID:	3686708

Het zal mij benieuwen :-)
 
Laatst gewijzigd:
Wear & tear-effect bouw je volgens mij niet zo makkelijk in in een clone.
Ik denk dat dat altijd lastig is bij een clone inderdaad. Met allemaal nieuwe componenten klinkt hij waarschijnlijk altijd wel netter dan een instrument van 30+ jaar oud. De 2600 die ik heb bespeeld had ook wat meer "issues", die hebben natuurlijk invloed op het geluid. Misschien als je een clone 30 jaar gebruikt dat hij dan ook hetzelfde klinkt... Maar dat hoor je eigenlijk als kritiek bij bijna alle clones, ik denk dat je die veroudering eigenlijk alleen in software kunt nabootsen. Als je een exacte clone bouwt met hetzelfde schema dan zal hij eerder klinken zoals ze destijds van de band rolden.
Als ik nog in de markt zou zijn voor een 2600 dan zou ik denk ik wel voor die van DK gaan, heb je nog een beetje invloed op hoe je 'm indeelt. En best goedkoop waarschijnlijk, bouwer geeft aan dat hij ongeveer 200 GBP gaat vragen voor PCB's + panels. Als hij nou niet te exotische componenten gebruikt (zoals bij de TTSH wel het geval was) dan zal het totaal best binnen de perken moeten kunnen blijven.
 
Analoge studio in H'sum. oa Arp 2600, Roland system 100m, wat synton spul, analoge computer, kan me verder niet veel meer herinneren qua gear. Ergens begin deze eeuw, geen idee of het er nog staat.

Ah dank. Volgens mij ben ik het gewoon vergeten of het kwam nadat ik klaar was met ID. Dat zal 2001 max geweest zijn.
 
TTSH, klinkt inderdaad nagenoeg hetzelfde als een echte 2600

Nou deze mening deel ik totaal niet, dat verschil is echt enorm. Het is de bediening vd synth die hetzelfde is, het geluid is op zn zachts gezegd HEEL erg verschillend.
Gewoon puur alleen het ruwe geluid van oscillators is al kompleet anders.

hiermee bedoel ik niet te zeggen dat de TTSH niet goed is, of dat de Arp beter is, maar ze liggen qua klank toch echt een heel eind van elkaar vandaan.
 
Qua looks vind ik hem echt heel mooi, misschien stiekem mooier dan de orinele grey meanie. Qua klank heeft het de basis 2600 sound wel maar komt ie op mj nogal clean over. Mijn enige echte referentie is de 2600 die in de analoge studio op de hku stond (staat?) waar ik de nodige uurtjes mee gepield heb en opnames mee gedaan heb. Zelfde tonale karakter maar in mijn herinnering merkbaar organischer, rauwer. Zou wel een goeie comparison video willen zien, want misschien praat ik gewoon onzin. Of was die typische hku-2600 sound het resultaat van heeeel veel gebruikt worden. Wear & tear-effect bouw je volgens mij niet zo makkelijk in in een clone.

Toch vraag ik me al een tijdje af: Ik heb totaal geen idee hoe je, om in deze thread te blijven, een originele ARP2600 zou kunnen onderscheiden van een clone. Wat is bijvoorbeeld nou een typisch geluid wat een ARP maakt. Ik zie bijvoorbeeld een video met de ARP van MrFairchild en daar hoor ik wel een aantal typische geluiden, maar als ik puur voor mezelf spreek: tenzij ik weet hoe een origineel klinkt, zou ik de clone niet kunnen onderscheiden van het origineel.

Ik heb nooit een echte VP330 gehad, maar met de VC340 ben ik heel blij. Ik heb nooit een MiniMoog gehad (wel het kleine broertje: de MicroMoog -> verkocht), maar de Moog Grandmother klinkt (in mijn oren) net zo vet.

Mijn eerste reactie op de teaser van Behringer is een aanval van GAS (Gear Acquisition Syndrome) en ik weet niet of een plaatsje gaat krijgen naast mijn andere instrumenten. Ik wacht gewoon af en zie wel of er uit deze teaser ook een daadwerkelijk product tevoorschijn komt. Mocht die dan vervolgens aan een aantal voorwaarden voor mij voldoen (in de eerste plaats hoe die klinkt, dan geld en tenslotte de ruime (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde)), dan zie ik 'm wel door mij gekocht worden.

Voorals nog ben ik blij met de plannen van Behringer die de laatse paar jaren naar buiten komen..

en als laatste:



Want bij elke aankondiging van Behringer zie ik weer dat dit voor een aantal mensen een aanleiding is om de spreekwoordelijke pen weer in het potje vitrool te dopen.

JurgeN
 
Focus maar niet op de CS80. Zal nog jaren duren voor die te koop zal zijn. (Behringers eigen woorden)
 
Ik heb ook al een jaartje of wat mijn TTSH, klinkt inderdaad nagenoeg hetzelfde als een echte 2600. Dus ik ben voorzien in mijn 2600 behoeften, maar wel interessant om te zien of (en wanneer) die van Behringer het licht gaat zien. Naast de TTSH is er trouwens ook nog een variant in Eurorack format in de maak door DK Release, ik denk dat die dit jaar al wel eens te krijgen zou kunnen zijn, gezien zijn voortgang. 4012 Filter, oscillators gebaseerd op 4027-1, 100% through-hole.

Eigenaardig genoeg Patrick (Led-Man) die de TTSH ondesteunt met de bouw info op zijn blog verteld echter (weliswaar in prive) dat als je op zoek bent naar een ARP 2600 sound je best niet de TTSH koopt..

Die euroracks kende ik niet,dat ziet er heel tof uit vooral omdat je een iets grotere 2600 kan samenstellen.
 
Nou deze mening deel ik totaal niet, dat verschil is echt enorm. Het is de bediening vd synth die hetzelfde is, het geluid is op zn zachts gezegd HEEL erg verschillend.
Gewoon puur alleen het ruwe geluid van oscillators is al kompleet anders.
hiermee bedoel ik niet te zeggen dat de TTSH niet goed is, of dat de Arp beter is, maar ze liggen qua klank toch echt een heel eind van elkaar vandaan.

Eigenaardig genoeg Patrick (Led-Man) die de TTSH ondesteunt met de bouw info op zijn blog verteld echter (weliswaar in prive) dat als je op zoek bent naar een ARP 2600 sound je best niet de TTSH koopt..

Tja, zoveel mensen, zoveel meningen. Voor mij is het verschil minimaal genoeg, laat ik het daar op houden. Als je als purist de échte 2600 sound wilt dan zal waarschijnlijk alleen een échte 2600 voldoen. Zie ook alle reacties bij andere clones. Misschien is Patrick nu wat minder enthousiast over de TTSH omdat hij met z'n eigen variant komt, destijds was hij er wel over te spreken (hij heeft de mijne ook gebouwd en gemodificeerd). Ik zie dat de mening dat ze weinig van elkaar verschillen door meerdere mensen gedeeld wordt, ook door mensen die een echte 2600 hebben. Ik vraag me ook af waar dat verschil dan in zou moeten zitten aangezien de schema's die gebruikt zijn (en de meeste componenten) hetzelfde zijn. Dat zie ik Behringer trouwens niet zo snel doen, of ze moeten ook de lastiger te verkrijgen onderdelen gaan clonen.
 
Zitten er tussen 2600 units niet evengoed verschillen? Zeker met zulke oude bakken zal elke unit toch z'n eigen quirks ontwikkelen door de jaren heen, niet?
 
Ja, onderling zijn er ook verschillen. Ik ga af op mijn herinneringen en natuurlijk kunnen die je bedriegen. Naar ongefilterde oscillatoren luister ik nooit. Mijn ervaringen met de Arp 2600 zijn beperkt tot twee grijze exemplaren, een uit de CEM-studio en een cursusexemplaar van Music House. Maar een muziekvriend van me die jaren lang een Arp 2600 heeft gehad, vond dat er hetzelfde "geneuzel" uit de Mini Meanie kwam.

Hoe dan ook, ik ben zo tevreden over de klank en de bediening dat een echte Arp 2600 of andere kloon niet meer op mijn verlanglijstje staat en dat is wel een lekker gevoel. Dat geld kan mooi aan iets anders worden besteed.

Ik hoop voor de toekomstige kopers wel dat Behringer de luidsprekers niet weglaat en wat verbeteringen doorvoert, zoals de mogelijkheid om de envelopes afzonderlijk te triggeren, drie volwaardige oscillatoren, dus drie met sinus en pulsbreedtemodulatie, vco-sync en een afzonderlijke vibrato-lfo.
 
En toevallig komt ttsh v4 nu toch wél zeker, zag ik gisteren...
mijn ttsh volstaat om uli alweer geen cent te gunnen
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook al een jaartje of wat mijn TTSH, klinkt inderdaad nagenoeg hetzelfde als een echte 2600. Dus ik ben voorzien in mijn 2600 behoeften, maar wel interessant om te zien of (en wanneer) die van Behringer het licht gaat zien. Naast de TTSH is er trouwens ook nog een variant in Eurorack format in de maak door DK Release, ik denk dat die dit jaar al wel eens te krijgen zou kunnen zijn, gezien zijn voortgang. 4012 Filter, oscillators gebaseerd op 4027-1, 100% through-hole.

49470_image1_2_1.jpg


49470_image2_2_1.jpg


49470_image3_2_1.jpg


49470_image1_3_1.jpg


YouTube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCqtPTIjoPC9kSF-PntERDVg

Eerste video:

Is de synth op dzee foto een TTSH?!
Die fader knoppen zijn breder dan op de andere ttsh die ik op internet zie?!
 
Zijn er nog / bestaan er nog Behringer hater? Dat zal wel bijzonder zijn :) Op dit moment het best verkochte synth merk in europa met de VC340.
Zelf vind ik het fijn dat er klonen uitkomen die ik anders zelf had moeten bouwen. Ik will minder diy doen en meer muziek maken.
Daar help BH erg mee.
Er komt een dag dat een BH kloon 'beter' gaat klinken dan het origineel.
 
Zijn er nog / bestaan er nog Behringer hater? Dat zal wel bijzonder zijn :) Op dit moment het best verkochte synth merk in europa met de VC340.
Zelf vind ik het fijn dat er klonen uitkomen die ik anders zelf had moeten bouwen. Ik will minder diy doen en meer muziek maken.
Daar help BH erg mee.
Er komt een dag dat een BH kloon 'beter' gaat klinken dan het origineel.

Ik heb die haat vroeger al niet begrepen,... Als broekie had ik geen 1500 gulden voor fatsoenlijke mixer,... maar 250 gulden voor een behringer kopie wel..
Dat het de kwaliteit niet had van top merken wist je voor die prijs.

Maar nu timmert Uli goed aan de weg, en maken ze mooi producten, voor goede prijs!!
 
Meer een probleem met de slechte werkomstandigheden in de fabrieken, maar goed, daar is Behringer zeker niet de enige in. :erm: Het klonen van oud spul lijkt me enkel een plus.
 
Ja hoor stelen is echt geen probleem
alle gitaarpedalen van Roland in een keer,
als een journalist schrijft dat er een 100% copy wordt gemaakt van een kabeltester, krijgt hij advocaten op zijn dak.
enz.

maar hier zwerft ook wel wat kleine dingen rond van B. Maar een prettig gevoel is anders
 
Ik heb het idee dat ik deze discussie al eens ooit eerder ergens gelezen heb... zullen we het gewoon weer over de BRP2600 gaan hebben?
 
Goed idee :)

Van Facebook:
"The metal case has just arrived. Isn’t she a beauty? What do you think?

Please remember this is early stage and we're far from shipping a final product. But we want to share with you what we're working on. And one day we'll deliver a 2600 to you. Promise:-)"

Click image for larger version  Name:	61985285_10157403099213914_5029990213577867264_o.jpg Views:	1 Size:	80,7 KB ID:	3688176
 

Attachments

  • 61985285_10157403099213914_5029990213577867264_o.jpg
    61985285_10157403099213914_5029990213577867264_o.jpg
    80,7 KB · Bekeken: 117
Back
Top